Hakeutuessank opiskelemaan kosmetologiksi, kuvittelin tekeväni ihania kasvohoitoja ja meikkauksia
Totuus on, että suurin osa aikaani menee naisten haisevien alapäiden sokerointeihin ja brasseihin. Intiimihygieniataso on ala-arvoista ja sukupuolitautejakin paljon. Ketuttaa:
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin olen ihmetellyt, kuinka paljon kosmetologin työ on muuttunut. Mutta eikö siinäkin voi valita työpaikkansa tai vaikka perustaa oman vain kasvohoitoihin ja meikkauksiin erikoistuneen yrityksen?
Sama homma oli aikoinaan pienten kuntien kätilöillä. Työpaikka synnytysosastolla loppui ja siirtyivät vuodeosastolle hoitamaan vanhuksia. Harvat kätilöt siirtyivät neuvolaan ja joskus saattoi sattua synnyttäjän saattokeikka keskussairaalaan tai hätäsynnytys omassa terveyskeskuksessa.
Muuttunut mistä? Itse valmistuin vuonna 1995 ja kyllä mulle tuli jo kouluaikana selväksi, että ei ole sellaista työtä, jota olisin halunnut tehdä. Niitä ihania kasvohoitoja oli noin 1 päivässä, loput sitten karvojen poistoa, jalkahoitoja känsäisille ja sienisille koiville, ihomatojen puristelua.
Ja miten vieläkin elää harhaluulo siitä, että kosmetologit erityisesti meikkaavat?! Se oli yksi pieni osa-alue koulutuksesta. Maskeeraajien koulutus on sitten erikseen.
En ole kosmetologi, mutta alapäitten kanssa askartelen minäkin, ja urallani aika monta nähnyt. Tuo mielikuva haisemisesta on melkoista fantasiaa. Valtaosa alapäistä ei ole haissut, eikä ole ollut likainen, nopeasti miettien muistan kolme, jotka sitten olivatkin aivan kuvottavia. Onneksi on maskit, ei tarvitse ihan suoraan hengitellä, vaikka katsoa pitääkin, ihan sinne syvyyksiin saakka.
En tiennyt, että joku menee kosmetologille meikkaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä karvoja ole tarkoitettu ajaa pois.
Siksi ne sokeroidaan ;)
Arvasin, että valopäät takertuu sanaan "ajaa". Niitä ei ole tarkoitus poistaa.
Ne sienikynnet ovat kyllä jalkojenhoitajan alaa. Ei kosmetologilla riitä asiantuntemus.
Kuka nyt haluaisi maksaa jostain naamion levittämisestä naamaan?
En menisi koskaan brassiin kosmetologille. Heillä ei ole edes vaitiolovelvollisuutta.
Ihanko oikeasti niin monella naisella on varaa käydä brasssissa säännöllisesti ? Sehän maksaa vähintään 50€/kerta.
Olen joskus tehnyt aloituksen, että miten kosmetologit voivat tehdä brasseja. Kiitos aloituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Kuulin samanlaista valitusta tuttavan kautta minäkin: jalkahoitoja eli kamalien kovettumien raspaamista, keltaisten varpaankynsien leikkaamista.
Ja ne miesten selän finnien hoito, huh.
Hyvältä tuoksuvien kasvonaamioiden taputtelu vähissä.
No tuollaisethan ihmiset sitä hoitoa todellakin sitten tarvii, eli hyvä että hakeutuvat hoidettavaksi. Olen aina ajatellut, että kosmetologit ja sellaiset ovat vähän niin kuin lähihoitajia, samanlaista ihmisten hoivaamista, johon monesti kuuluu ihmisen hygieniasta huolehtiminen ja terveys ja joka saattaa olla vähän ällöttävää, mutta sellaisia nämä ihmiskehot nyt ovat, kaikenmaailman eritteitä ja sairauksia tulee ja kyllähän ne on hyvä hoivata pois.
Kosmetologin pitäisi asennoitua olevansa hoitaja ja hoivaaja eikä mikään prinsessan hovimeikkaaja. Jos haluaa olla hovimeikkaaja, jossa ei tartte kohdata mitään likaista tai ällöä niin hakeutuu sitten semmoseksi. Kurjaa tuollaiselle ihmiselle, joka tulee hoidattamaan "kamalia kovettumia" ja hoitaja siinä sitten nyrpistelee inhoten nenäänsä, ei ole mukava kokemus hoidettavalle, jos hänelle aiheutetaan häpeää sairaudestaan/ongelmastaan.
Vierailija kirjoitti:
Ne sienikynnet ovat kyllä jalkojenhoitajan alaa. Ei kosmetologilla riitä asiantuntemus.
No näinhän se on, mutta harva asiakas sanoo aikaa varatessaan, että mulla on sitten kynsi/jalkasieni, jolloin hänelle voisi kertoa, että varaapa aika jalkojenhoitajalta (joka on siis sairaanhoitaja koulutuksen saanut). Ikävä totuus valkenee siinä vaiheessa, kun asiakas ottaa kengät/sukat pois ja silloin se on kyllä myöhäistä enää mitään sanoa. Tai voi sanoa, mutta aika harva pakkaa kamansa ja lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin olen ihmetellyt, kuinka paljon kosmetologin työ on muuttunut. Mutta eikö siinäkin voi valita työpaikkansa tai vaikka perustaa oman vain kasvohoitoihin ja meikkauksiin erikoistuneen yrityksen?
Sama homma oli aikoinaan pienten kuntien kätilöillä. Työpaikka synnytysosastolla loppui ja siirtyivät vuodeosastolle hoitamaan vanhuksia. Harvat kätilöt siirtyivät neuvolaan ja joskus saattoi sattua synnyttäjän saattokeikka keskussairaalaan tai hätäsynnytys omassa terveyskeskuksessa.
Muuttunut mistä? Itse valmistuin vuonna 1995 ja kyllä mulle tuli jo kouluaikana selväksi, että ei ole sellaista työtä, jota olisin halunnut tehdä. Niitä ihania kasvohoitoja oli noin 1 päivässä, loput sitten karvojen poistoa, jalkahoitoja känsäisille ja sienisille koiville, ihomatojen puristelua.
Ja miten vieläkin elää harhaluulo siitä, että kosmetologit erityisesti meikkaavat?! Se oli yksi pieni osa-alue koulutuksesta. Maskeeraajien koulutus on sitten erikseen.
Mä valmistuin peruskoulusta 1992, ja opinto-ohjauksen tunneilta jäi parhaiten mieleen opon purkaus kosmetologin työstä finneineen ja sienineen... se oli melkoista mielikuvavaikuttamista.
Vierailija kirjoitti:
Kuulin samanlaista valitusta tuttavan kautta minäkin: jalkahoitoja eli kamalien kovettumien raspaamista, keltaisten varpaankynsien leikkaamista.
Ja ne miesten selän finnien hoito, huh.
Hyvältä tuoksuvien kasvonaamioiden taputtelu vähissä.
Mun mielestä toi olisi ihanaa! Minä ja mun ocd tykätään finnien puristeluista, raspaamisesta, karvojen poistosta ja vaikka mistä! Eikö täällä ole muita Dr Pimple Popper -seuraajia?? :D
Vierailija kirjoitti:
En tiennyt, että joku menee kosmetologille meikkaukseen.
No mä oon ainakin kosmetologillani käynyt ihohoidossa, sokeroinnissa ja meikkauksessa. Kätevää kun sama tyyppi tekee kaiken.
Ei tarvitse ihmisten valittaa taloudellisia ongelmia, jos on rahaa laittaa noin turhanpäiväiseen. Saan silloin tällöin lahjakortin kasvohoitoon ja meikissä käyn ennen isoihin juhliin menemistä. Osaan itse tehdä "perussiistimiset" ja olen säästänyt paljon rahaa.
Christiiina kirjoitti:
Ihanko oikeasti niin monella naisella on varaa käydä brasssissa säännöllisesti ? Sehän maksaa vähintään 50€/kerta.
Käydään töissä sitä varten että voidaan kustantaa haluamiamme asioita.
Vierailija kirjoitti:
Minä! Kasvo- ja jalkahoidot ja hieronnat ovat taivaallista, ihanaa hemmottelua. Voisin asua niissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä! Kasvo- ja jalkahoidot ja hieronnat ovat taivaallista, ihanaa hemmottelua. Voisin asua niissä.
Olet sairas.
Milloin nuo brassit ja alapäätouhut ilmestyivät kosmetologien työtehtäviin?