Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset saavat päättää itse oman sukupuolensa?

Vierailija
26.08.2022 |

Olen ajatellut tätä asiaa paljon, että lapset saavat olla, mitä itse kokevat ja tuntevat. Ja eikö se ole vielä niinkin, että tuntemukset ja kokemukset voivat vaihtua useaankin kertaan.
Kun minulla oli pikkulapsi, puhuttiin paljon siitä, kuinka turvallista o, kun aikuinen antaa selkeät rajat moessakin asiassa. Lapser saavat sitten pikkuhiljaa tehdä päätöksiä, kun ikää karttuu sen mukaisesti. 4v voi sanoa, minkävärisen talvitakin hän haluaa, mutta takin mun ominaisuudet jäävät vanhemmalle.
Kun lapsi saa päättää sukupuolestaa, niin epäilen, että vaikeuttaa selkeästi terveen identiteetin kehittymistä.
Miten esim epävakaassa tai vakaassakin perheessä kasvanut lapsi kasvaa terveeseen itsetuntoon, jos jopa sukupuoli on itse päätettävä ja ympärillä on samanikäisiä, joiden sukupuolta ei tiedä.
Mä rohkenen epäillä, että tulevaisuudessa tulee ongelmia nuorten kanssa vielä enemmän kuin nyt.

Kommentit (108)

Vierailija
21/108 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sen sukupuolen päättää ellei yksilö itse?

Luonto sen on päättänyt jo. Myös transsukupuoliset ovat mitä ovat johtuen biologisista tekijöistä, eikä mistään päätöksistä. Ei sukupuoli ole mikään mikä valitaan sen mukaan, mikä sattuisi juuri nyt huvittamaan, vaan kiinteä osa ihmistä.

Miksi täällä ei sitten intensiivisesti puolusteta interseksuaalisten ihmisten oikeuksia?🤔

Vierailija
22/108 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Biologia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/108 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biologia.

Mutta missä intersukupuolisten oikeudet? Kerran biologia on erehtymätön, niin teidän pitäisi nimenomaan ymmärtää, että sukupuoli ei ole yksiselitteinen asia ja jako miehiin ja naisiin.

Vierailija
24/108 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luonto sen on päättänyt jo. Myös transsukupuoliset ovat mitä ovat johtuen biologisista tekijöistä, eikä mistään päätöksistä. Ei sukupuoli ole mikään mikä valitaan sen mukaan, mikä sattuisi juuri nyt huvittamaan, vaan kiinteä osa ihmistä.

Seksuaalisuus on aika olennainen osa sukupuolta, ja senkin suuntautumista voi nykyään vaihtaa niin moneen kertaan kuin tahtoo.

Hyvin harvoin tulee sellaisia tilanteita, joissa on kiusallista kun ei läsnä olevan ihmisen sukupuolta tiedä tai päättelee sen väärin. Eipä tule mieleen montakaan kertaa. Yksi niistä oli naisten vessassa, ja toinen työpaikalla, jossa kysyttiin, missä se uusi tyttö on. Kummassakin tapauksessa paikalla oli hyvin miehekäs tyttö. Enemmän huvittavia ovat ne tilanteet, joissa taloon odotetaan samaan aikaan putkiasentajaa ja kotisairaanhoitajaa, mutta ovatkin eri sukupuolta kuin useimmiten. 

Vierailija
25/108 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biologia.

Mutta missä intersukupuolisten oikeudet? Kerran biologia on erehtymätön, niin teidän pitäisi nimenomaan ymmärtää, että sukupuoli ei ole yksiselitteinen asia ja jako miehiin ja naisiin.

Heillä lienee kyllä ihan just ne samat oikeudet kuin muillakin. Heillä on vaan kehityshäiriö, mikä ei poista sitä biologista totuutta, että on vain miehiä ja naisia. Vaikka joku syntyy kolmen käden kanssa, on edelleen biologinen fakta, että ihmisellä on kaksi kättä ja kaksi jalkaa.

Vierailija
26/108 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnen yhden kolmevuotiaan tytön, joka jatkuvasti hokee osaavansa tehdä asioita koska on jo iso poika. Hän on napannut tuon lauseen aikuiselta, joka kehuu lastaan koko ajan isoksi pojaksi. Joku hihhuli saattaisi vetää tuostakin johtopäätöksiä. Totuus on kuitenkin se, että kun tuolta tytöltä kysyy, oletko siis poika vai tyttö, hän empimättä vastaa olevansa tyttö. Silti taas vähän myöhemmin, hän osaa käydä jo itse vessassa, koska on jo iso poika.

Vierailija
27/108 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tunnen yhden kolmevuotiaan tytön, joka jatkuvasti hokee osaavansa tehdä asioita koska on jo iso poika. Hän on napannut tuon lauseen aikuiselta, joka kehuu lastaan koko ajan isoksi pojaksi. Joku hihhuli saattaisi vetää tuostakin johtopäätöksiä. Totuus on kuitenkin se, että kun tuolta tytöltä kysyy, oletko siis poika vai tyttö, hän empimättä vastaa olevansa tyttö. Silti taas vähän myöhemmin, hän osaa käydä jo itse vessassa, koska on jo iso poika.

Kuka tämä aikuinen on ja miksi hän sanoo tytölle noin? Eihän tossa ole päätä eikä häntää.

Vierailija
28/108 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biologia.

Heillä lienee kyllä ihan just ne samat oikeudet kuin muillakin. Heillä on vaan kehityshäiriö, mikä ei poista sitä biologista totuutta, että on vain miehiä ja naisia. Vaikka joku syntyy kolmen käden kanssa, on edelleen biologinen fakta, että ihmisellä on kaksi kättä ja kaksi jalkaa.

Interseksuaalisuushan ei ole häiriö. Päinvastoin. Ei ole olemassa mitään standardi-ihmistä. Kaikki ovat erilaisia. Ehkä teidänkin olisi aika alkaa hyväksyä erilaisuutta. Mitään hyvää ei seuraa siitä, että kaikkia tungetaan samoihin muotteihin.

Vierailija
29/108 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tyttöni 7 v suurin murhe sukupuoliasioissa on, kun hän tykkää Pokemoneista ja on jostain saanut sellaisen käsityksen, että se ei sovi tytölle. En kyllä ymmärrä miksi. Ilmeisesti muut luokan tytöt eivät tykkää Pokemoneista. Vaikka miten olen yrittänyt opettaa, että jokainen saa tykätä mistä haluaa, niin vanhemman rooli on aika pieni. Lapsi samaistuu vertaisiinsa ja katsoo heistä mallia.

Vierailija
30/108 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biologia.

Interseksuaalisuushan ei ole häiriö. Päinvastoin. Ei ole olemassa mitään standardi-ihmistä. Kaikki ovat erilaisia. Ehkä teidänkin olisi aika alkaa hyväksyä erilaisuutta. Mitään hyvää ei seuraa siitä, että kaikkia tungetaan samoihin muotteihin.

Ihminen on normaalisti kaksisukupuolinen olento, joko mies tai nainen. He yhdessä pystyvät tuottamaan uutta elämää.

Kaikenlaiset muut ovat epänormaaleja.

Sille tosiasialle nyt vain ei voi mitään.

Totta kai kaikenlaiset olennot voi ja täytyykin hyväksyä, eiväthän he poikkeavuudelleen mitään voi.

Vierailija
31/108 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Biologia.

Kyllä intersukupuolisuus on käsitteellisesti sukupuolen kehityshäiriö, monet heistä itse käyttävät mieluummin jälkimmäistä luonnehdintaa (disorders of sexual development, DSD). Näin siksi, koska kyseessä on oikeasti terveyteen vaikuttava asia, ei vain hassu kosmeettinen poikkeama (ja kyllä, he ovat kaikki JOKO miehiä TAI naisia eikä mitään ihme hermafrodiitteja yms.).

Ihmiset tungetaan muotteihin juuri siten ettei anneta sukupuolen olla vain simppeli, lisääntymisbiologinen ominaisuus vaan sitä aletaan määrittää täysin epäolennaisten asioiden kautta. Miten jotkut ulkoiset/persoonan piirteet, kiinnostuksen kohteet tai tunne päässä liittyy siihen, onko sinulla potentiaali synnyttää vai siittää lapsia? Yksilönvapaus päättää sukupuolestaan vaatisi sen, että yksilö päättää hedelmöityshetkellä kumman kromosomin siittiön haluaa. Enpä silti ole koskaan nähnyt väärään sukupuoleen syntynyttä kiroamassa isänsä kasseja alimpaan hlvettiin.

Vierailija
32/108 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsetko nykyään päättävät asiat. Jos lapsi saa päättää niin hänhän voi haluta olla vaikkapa marsu, leijona tai mikä vain.

Vierailija
33/108 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on terve poikalapsi, joka tuntee itsensä pojaksi. Nykyaika on sairasta, nykyajan ihmiset ovat jotenkin mielenterveysongelmaisia ja en yhtään ihmettele. Aikuiset ovat täysin hukassa, joten miten osaisivat kasvattaa kakaroitaan. Nykyajan kakararoilla ei ole mitään rajoja, kiljutaan kuin mitkäkin apinat tuolla kaupoissa, ja nämä autistiset vanhemmat eivät sano mitään. Nyt sitten lapset alkavat päättää ovatko tyttöjä vai poikia, sairas valtio nimeltään Suomi. Sairasta sairasta ja sairas lammaskansa asuttaa tätä maata. Ei ole minun maani tämä enää, ainut ratkaisu on häipyä täältä sivistysvaltioihin asumaan, Suomi nimittäin ei ole sitä enää, onko koskaan ollutkaan.

Olen TÄYSIN samaa mieltä.

Vierailija
34/108 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinäpähän tämä multisukupuolinen transkeiju päättää mikä on mutta saa myös sitten päättää missä asuu ja hankkii ruokansa mutta ei ainakaan tässä talossa.

Vierailija
35/108 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on ollut "poikatyttöjä" joita tekniset laitteet ja poikien raisut leikit on kiinnostaneen enemmän kuin tyttöjen seura ja nukkeleikit. Silti heidän "tyttöyttään" ei ole koskaan kyseenalaistettu. Jo aikoja sitten on hyväksytty, että jotkut tytöt ei sopeudu tyttöjen perinteisiin rooleihin.

Aina on myös ollut poikia, jotka ovat herkkiä runoilijoita ja kipuilleet poikien stereotyyppisten odotusten kanssa. Silti he ovat poikia.

Tuntuu hullulta, että meille tuli 2015 valtava määrä alaikäisiä poikia, joista puolella silmällä näki, että aikuisiahan nuo ovat. Sitten piti teeskennellä, että ne ovat lapsia, ja pistää aikuiset "äijä-lapset" peruskoululaisten kanssa samaan ryhmään kouluissa.

Nyt hulluus on saanut jatkoa: kaikki näkevät, että tuohan on mies ja tuohan on nainen, mutta silti pitää leikkiä, että homma on päinvastoin, mitä omat silmät kertoo.

Eli jatketaan teeskentelyä, aikuiset partasuuäijät ovat "lapsia" ja äijä mekossa on nainen.

Vierailija
36/108 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen taisteluhelikopteri pl su jolloin olen raitiovaunu nimenomaan se punainen joka tuli Tampereelle.

Vierailija
37/108 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen taisteluhelikopteri pl su jolloin olen raitiovaunu nimenomaan se punainen joka tuli Tampereelle.

Mä olen tänään non-binääri hiiri ja huomenna identifioidun cis naaras-elefantiksi mutta olen silti enimmäkseen non binaari ja mua loukkaa syvästi nämä trans-ihmiset, koska he vahvistavat binääristä sukupuoli-identiteettiä...

Vierailija
38/108 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsetko nykyään päättävät asiat. Jos lapsi saa päättää niin hänhän voi haluta olla vaikkapa marsu, leijona tai mikä vain.

Hmm. Missä vaiheessa nämä lapset olisi sopiva siirtää neuvola/kouluterveydenhuollosta eläinlääkäriin? Korvaako valtio tai lemmikkivakuutus? Pelottaa että olen maailman pskin vanhempi, kun en vienytkään pientä poniani ajoissa kaurahoitoihin, vaikka hän hyvin pienestä asti oli kovin johdonmukainen että haluaa olla isona hevonen - nyt on jo iso teini eikä mitään ole tehtävissä :(

Vierailija
39/108 |
14.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on terve poikalapsi, joka tuntee itsensä pojaksi. Nykyaika on sairasta, nykyajan ihmiset ovat jotenkin mielenterveysongelmaisia ja en yhtään ihmettele. Aikuiset ovat täysin hukassa, joten miten osaisivat kasvattaa kakaroitaan. Nykyajan kakararoilla ei ole mitään rajoja, kiljutaan kuin mitkäkin apinat tuolla kaupoissa, ja nämä autistiset vanhemmat eivät sano mitään. Nyt sitten lapset alkavat päättää ovatko tyttöjä vai poikia, sairas valtio nimeltään Suomi. Sairasta sairasta ja sairas lammaskansa asuttaa tätä maata. Ei ole minun maani tämä enää, ainut ratkaisu on häipyä täältä sivistysvaltioihin asumaan, Suomi nimittäin ei ole sitä enää, onko koskaan ollutkaan.

Olen TÄYSIN samaa mieltä.

Mikä on se tunne, joka saa lapsen tuntemaan itsensä pojaksi tai tytöksi? Ennen murrosikää ei tule muuta mieleen kuin se, mitä lapsi havannoi ympäristöstään ja suhteuttaa sen omaan neuro-psykologiseen kehitystasoonsa. Monikin (vanhempien itsensä mielestä) "normaaliperheen" lapsi saattaa tuntea inhoa sukupuoltaan tai sen odotteita kohtaan - tähän on miljoona syytä, (tiedostamattomista) sukupuoliodotteista (tiedostamattomaan) homofobiaan ja (diagnosoimattomaan) neuroepätyypillisyyteen tai (vanhemmilta salassa tehtyyn) kaltoinkohteluun asti. Nämä lapset kaipaa apua eikä mitään affirmaatiota. Ellei vanhempi itse kaipaa huomiota ja tee lapsestaan uutta Jazz Jenningsiä.

Vierailija
40/108 |
15.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa vain biologinen sukupuoli on luonnon päättämä, eikä sekään ole aina täysin yksiselitteinen. Sosiaalinen sukupuoli on sitten eri asia, eikä varsinkaan se ole yksiselitteisen kaksijakoinen.

Sitten yksi peruskysymys: mitä merkitystä sukupuolella on tavallisessa elämässä? Miksi siihen pitää kiinnittää niin paljon huomiota? Ennen saattoi olla Hilkka, Heikki ja Hille, jonka sukupuoli oli ulkopuolisille erittäin epäselvä. Siksi hän oli "Hille" ilman sukupuolimääritelmää. Ilmeisesti oli syntynyt tytöksi, mutta kuitenkin eli kuin miehet. Siihen aikaan sukupuoliroolit olivat paljon tiukemmat kuin nykyisin, mutta ei se haitannut.

Työssä on ihan täysin yhdentekevää, kun vessatkin ovat sellaisia, joissa käydään yksin. Jossakin isossa pukuhuoneessa ja suihkuhuoneessa voi olla kiusallista, jos on eri sukupuolta olevia. Tosin erään paikan liikuntakursseilla oli vain yksi yhteinen pukuhuone, mutta suihkumahdollisuutta siellä ei ollut.

Pidin naistutkimusta yliopiston turhimpana oppiaineena. Kun tätä ketjua lukee, tulee mieleen, että kyllä jonkunlaista sukupuoli- tai pikemminkin sukupuolettomuuskasvatusta tarvittaisi jo peruskoulussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi