Miksi jotkut lapset on aina päiväkodissa vielä minuuttia ennen kuin päiväkoti menee kiinni?
Kommentit (646)
Meidän 2v on usein viimeinen. Ja ihan siksi että töistä ei pääsekään lähtemään juuri silloin kuin piti.Ilmoitamme sen vuoksi hänelle aina vartin pidemmän hoitoajan, ettei tule yllätyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on ihan liikaa näitä vanhempia, jotkut tuntuu ajattelevan, että hakemisesta myöhästyminen on ihan ok. Monesti tullaan vartti tai 20 min myöhässä ja silloinkin saapastellaan paikalle ihan rauhassa, samalla puhelimessa puhuen tai puhelinta selaten. Joskus halutaan vielä jäädä selvittämään jotain asiaa työntekijän kanssa senkin jälkeen. Sitten jos huomauttaa myöhästymisestä, moni jää ihan haavi auki, että ei kai se nyt niin tarkkaa ole.
Minä sanon, että on ja sanon myös, että ensi kerralla soitamme sosiaalipäivystyksen ja, että hakijan tehtävä on ilmoittaa jos myöhästyy, ei meidän tehtävä anella tulemaan. Ja lopuksi sanon, että katsokin, ettei tämä toistu, sillä silloin on lasun paikka. Yleensä uskovat heti ekasta kerrasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hoitoaika on siihen asti, niin se on. Itse esim. haen aina juuri klo 17. Tuon lapset ehkä n. 8:15 ja siinä välissä teen työpäivän. Tottakai voitaisiin herätä jo aikaisemmin, tuoda lapset 7:30 ja hakea 16:15, mutta päivän pituus olisi lapsille täysin sama (olen kokopäivätyössä) ja en ole mikään aamuvirkku, joten aamut olisi paljon rasittavampia, jos pitäisi noin aikaisin lähteä.
Miksi ei saisi hakea klo17, jos siihen asti kerran on päiväkoti auki?
t.sinkkuäiti
Lisään vielä tähän, että päiväkoti on auki klo17 asti ja työntekijän työvuoro päättyy 17:15. Eli tulkitsen, että lapseni saavat hoitoa klo17 asti.
Päiväkodin työntekijän vuoro saattaa päättyä klo 17. Eli kun haet lapsesi tuohon aikaan, niin sillä ajatuksella varaudut, että klo 17 ovi menee lukkoon ja työntekijä lähtee kotiin (mikäli siis saa luovutettua lapsen). Kuulumiset ovat sitten lyhyimmät mahdolliset, sulkutoimet (eli tarkistettu että valot, vesihanat, kuivauskaapit, ikkunat ym. ovat kiinni) on tehty lapsen kanssa viimeistään 16.55. Jos haet lapsen klo 17 ja vuoro päättyy 17 niin työntekijä tekee vielä sen jälkeen pari juttua sisällä ja lähtee kotiin, eli ylityöksi menee, mutta suurin osa ei välitä siitä parista minuutista kunhan vanhemmalla ei ole hakutilanteessa mitään odotuksia rauhallisesta kohtaamisesta.
Eli ihan todella kun päiväkoti sulkeutuu klo 17 niin päiväkoti kirjaimellisesti sulkeutuu tasan klo 17. Siinä ei jäädä juttelemaan enää vanhempien kanssa eikä sisältä välttämättä pääse hakemaan tavaraa. On täysin päiväkotikohtaista, onko viimeinen vuoro 17.15 asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on ihan liikaa näitä vanhempia, jotkut tuntuu ajattelevan, että hakemisesta myöhästyminen on ihan ok. Monesti tullaan vartti tai 20 min myöhässä ja silloinkin saapastellaan paikalle ihan rauhassa, samalla puhelimessa puhuen tai puhelinta selaten. Joskus halutaan vielä jäädä selvittämään jotain asiaa työntekijän kanssa senkin jälkeen. Sitten jos huomauttaa myöhästymisestä, moni jää ihan haavi auki, että ei kai se nyt niin tarkkaa ole.
No höpöhöpö. Mun lapset on monesti viimeiset haettavat (olen täyspäivätyössä ja sinkku, eli sekä vien että haen itse, ei siis voi tehdä sitä, mitä miehelliset tekee, että toinen vie ja toinen hakee). Olen aina ajoissa (no ehkä joskus olen tullut ihan minuutilleen, mutta pahoitellessa tämä ei koskaan ole ollut työntekijälle ongelma, vaan työntekijä on hymyillen sanonut työaikansa kestävän 17:15 asti). Ei siis ole ketään muitakaan vanhempia siellä tulemassa vartin myöhässä tai mitään, koska ne mun muksut on viimeiset ja mä olen ajoissa.
Ei kukaan varmasti ole koskaan myöhästynyt koulustakaan, koska minä en ole koskaan myöhästynyt.
Hän antoi ymmärtää, että tuo olisi jotenkin yleistäkin tuo myöhästely. Ei varmasti ole. Lapseni ovat isohkossa päiväkodissa (5 ryhmää) ja tosiaan siellä ei klo17 ole enää ketään.
Meillä nimenomaan samat vanhemmat hakivat lapset aina myöhässä. Päiväkoti oli auki pitempään, mutta heillä oli sopimus klo 16 asti. Hoitajien määrä kuitenkin lasketaan lasten mukaan ja silloin joku (saattaa) jälleen joutua ylitöihin.
Hoitotäti, entinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tein esikoisen päiväkotiaikoina matkatöitä, ja yleensä kävin kolmessa eri maassa työviikon aikana (pohjois-eurooppaa). Lennot lähtivät 08 ja takaisin suomeen noin 21. Eli olin vuoropäiväkodilla noin klo 22. Lapsia luovuttivat vain klo 21 saakka, mutta sain puhuttua että sain haettua vielä klo 22. Mies teki yötyötä, eli hänen piti nukkua päivä.
Joskus ihmisten elämäntilanteet ovat sellaisia, että niitä eivät muut ymmärrä, mutta ei se mitään.Lopetin reissuhommat kun toinen lapsi syntyi.
Aika jännää, että tällaiseen erikoisjärjestelyyn olisi muka suostuttu. Samalla logiikalla kuin pitäisi sitten suostua kaikkien muidenkin perheiden erikoisjärjestelyihin. Sitten ollaankin jo melko jänskässä tilanteessa, kun kaikilla 15 perheellä on joku erikoisjärjestely saapumis- tai hakuaikojen suhteen.
Oma lapseni oli vuoropäiväkodissa myös, ja siellä tuo kello 21 oli viimeinen hakuaika jo ihan senkin vuoksi, että niihin aikoihin siellä päiväkodissa lapset meni nukkumaan. Eli päiväkoti meni kiinni silloin, ja aukesi aamulla muistaakseni klo 5. Tuo väliin jäänyt aika oli päiväkodin nukkumarauhan takia. Eihän siitä tulisi mitään, jos porukkaa ramppaisi siellä kuin messuhallissa kuka minkäkin järjestelynsä kanssa koko yön. Tosi kiva rauha varmaan nukkua lapsille jne. Päiväkodin yksi idea on kuitenkin tukea lapsen päivärytmiä ja rutiineja.
Minä taas olen ymmärtänyt, että päiväkodin tulee olla kasvatuskumppani. Jos isä on yötöissä ja nukkuu päivät ja äiti työmatkoilla, voi lapsen kotona viettämä aika jäädä välillä vähäiseksi. Tällaisessa tilanteessa päiväkoti varmasti joustaa.
Ja ajatus, että joka ainoa vuorotöitä tekevä perhe haluaisi rampata lapsiaan hakemassa öisin jos se heille sallittaisiin, on vähintäänkin kummallinen.
Päiväkoti toimii aukioloaikojensa puitteissa. Päiväkodin työntekijät eivät määrittele päiväkodin aukioloja, vaan kunta, joka järjestää päivähoitoa. Tilanteessa jossa perheen tarvitsemat hoitoajat ei mahdu päiväkodin aukioloaikojen puitteisiin, osoitetaan toinen sopivammilla aukioloajoilla oleva hoitopaikka.
Miksei pitäisi joustaa niiden muidenkin perheiden kohdalla, vaan ainoastaan sen yhden? Ei voida ottaa linjaa, että vain yhden perheen kohdalla joustetaan ja muiden pitää sumplia sääntöjen mukaan. Se ei ole oikeudenmukaista.
Siksi ei voi olla tilannetta, että joku saisi erityisvapauksia, koska ennemmin tai myöhemmin niitä haluaisi useampi. Siitä taas voi jokainen itse päätellä, mitä seuraisi, kun melkein kaikki haluaisivat jotain erivapauksia. Yksi perhe haluaa hakea lapsensa myöhemmin, toinen tuoda aikaisemmin, kolmas tuoda vielä aikaisemmin, neljäs haluaa ilmoittaa hoitoajat vasta viikko muiden jälkeen... Mitenpä luulet vaikuttavan esimerkiksi työntekijöiden työvuorosuunnitteluun? Saati sen päiväkodin arjen suunnitteluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sanon, että on ja sanon myös, että ensi kerralla soitamme sosiaalipäivystyksen ja, että hakijan tehtävä on ilmoittaa jos myöhästyy, ei meidän tehtävä anella tulemaan. Ja lopuksi sanon, että katsokin, ettei tämä toistu, sillä silloin on lasun paikka. Yleensä uskovat heti ekasta kerrasta.
Sanotko myös, jos kyseinen henkilö itse on päiväkodissa töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä varmaan toimisi, jos ne kroonisesti myöhästelevät vanhemmat ymmärtäisi suomea, tai edes kunnolla englantia. Mutta kun ei aina sitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hoitoaika on siihen asti, niin se on. Itse esim. haen aina juuri klo 17. Tuon lapset ehkä n. 8:15 ja siinä välissä teen työpäivän. Tottakai voitaisiin herätä jo aikaisemmin, tuoda lapset 7:30 ja hakea 16:15, mutta päivän pituus olisi lapsille täysin sama (olen kokopäivätyössä) ja en ole mikään aamuvirkku, joten aamut olisi paljon rasittavampia, jos pitäisi noin aikaisin lähteä.
t.sinkkuäiti
Lisään vielä tähän, että päiväkoti on auki klo17 asti ja työntekijän työvuoro päättyy 17:15. Eli tulkitsen, että lapseni saavat hoitoa klo17 asti.
Päiväkodin työntekijän vuoro saattaa päättyä klo 17. Eli kun haet lapsesi tuohon aikaan, niin sillä ajatuksella varaudut, että klo 17 ovi menee lukkoon ja työntekijä lähtee kotiin (mikäli siis saa luovutettua lapsen). Kuulumiset ovat sitten lyhyimmät mahdolliset, sulkutoimet (eli tarkistettu että valot, vesihanat, kuivauskaapit, ikkunat ym. ovat kiinni) on tehty lapsen kanssa viimeistään 16.55. Jos haet lapsen klo 17 ja vuoro päättyy 17 niin työntekijä tekee vielä sen jälkeen pari juttua sisällä ja lähtee kotiin, eli ylityöksi menee, mutta suurin osa ei välitä siitä parista minuutista kunhan vanhemmalla ei ole hakutilanteessa mitään odotuksia rauhallisesta kohtaamisesta.
Eli ihan todella kun päiväkoti sulkeutuu klo 17 niin päiväkoti kirjaimellisesti sulkeutuu tasan klo 17. Siinä ei jäädä juttelemaan enää vanhempien kanssa eikä sisältä välttämättä pääse hakemaan tavaraa. On täysin päiväkotikohtaista, onko viimeinen vuoro 17.15 asti.
Miksi päiväkoti tekisi sopimuksen hoitoajasta klo17 asti, jos työntekijän työvuoro päätty jo silloin ja on itsestäänselvää, että sen jälkeen tulee vielä tarkistaa, että valot on pois ja ovet lukossa? Ei kai se nyt vanhemman vika ole, jos päiväkodin johtaja sellaista aikaa lupaa? Ei se tarkoita, että vanhempi olisi jotenkin myöhässä, jos tulee sovitusti klo17. Ihmeellistä vanhemman syyllistämistä.
Ja mitä niihin kuulumisiin tulee, niin ne on aina samat, eikä se, että onko lapsi syönyt ja nukkunut nyt mitenkään vaikuta meidän iltarutiineihin, mitkä on joka tapauksessa aina samat. Useinhan se työntekijä, joka kuulumisia vaihtaa, ei ole lapsen ryhmästä ollenkaan, joten oikeat asiat keskustellaan aamuisin lapsen omassa ryhmässä.
Vierailija kirjoitti:
Mihin aikoihin te vanhemmat haette tarkalleen lapset hoidosta?
Tarkoitan että jos lapsi täytyy hakea vaikka klo 16. Niin oletko joka kerta tasan klo 16 päiväkodissa lasta hakemassa. Vai oletko 15:58, 15:59 tai vaikka 16:02, 16:04,16:05???
Yleensä olen klo 16.50, kun oma työpäivä loppuu neljältä. Meidän päiväkodissa se ilmoitettu aika (klo 17 meidän perheellä) on viimeinen aika, jolloin voi hakea. En tiedä, onko laillista, mutta vaikka on ilmoitettu, että päiväkoti on auki klo 18 saakka, joskus meidän lapsi on ollut viimeinen haettava ja panevat ovet kiinni ja lähtevät kotiin. Eli tosi tarkkaa on varata ne ajat niin, että varmasti pääsee siihen mennessä hakemaan, kun viimeisenkin hoitotädin suunniteltu työaika saattaa loppua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä varmaan toimisi, jos ne kroonisesti myöhästelevät vanhemmat ymmärtäisi suomea, tai edes kunnolla englantia. Mutta kun ei aina sitäkään.
Olen se, joka tulee joka päivä täsmälleen viittä vaille viisi hakemaan lapsensa. Näin olen joutunut toimimaan kolmen lapsen kanssa, yhtenäistä päiväkotikokemusta vuodesta 2014 nykypäivään.
Ikinä en ole tavannut kielitaidottomia vanhempia viiden aikaan päiväkodilla. Enkä juuri muitakaan vanhempia. Joskus joku toinen vanhempi on sattunut siinä kalkkiviivoilla paikalle. Ikinä ei ole yksikään lapsi jäänyt hakematta.
Koska äidit sairaala/hoiva/sosiaalialalla töissä. Kulkevat Helsingissä työmatkoja julkisilla esim bussi - metro - bussi.
Kokemus on omakohtainen.
Työmatka voi olla esi 1 tuntia 20 min / aamuin illoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.sinkkuäiti
Miksi päiväkoti tekisi sopimuksen hoitoajasta klo17 asti, jos työntekijän työvuoro päätty jo silloin ja on itsestäänselvää, että sen jälkeen tulee vielä tarkistaa, että valot on pois ja ovet lukossa? Ei kai se nyt vanhemman vika ole, jos päiväkodin johtaja sellaista aikaa lupaa? Ei se tarkoita, että vanhempi olisi jotenkin myöhässä, jos tulee sovitusti klo17. Ihmeellistä vanhemman syyllistämistä.
Ja mitä niihin kuulumisiin tulee, niin ne on aina samat, eikä se, että onko lapsi syönyt ja nukkunut nyt mitenkään vaikuta meidän iltarutiineihin, mitkä on joka tapauksessa aina samat. Useinhan se työntekijä, joka kuulumisia vaihtaa, ei ole lapsen ryhmästä ollenkaan, joten oikeat asiat keskustellaan aamuisin lapsen omassa ryhmässä.
Jatkan vielä, että en edes ymmärrä, miksi jaksan tätä rautalankaa teille vääntää, kun meidän päiväkodissa on ihan ok ja sopimuksen mukaista, että riittää, että paikalle tulee klo17. Se ei tietenkään tarkoita sitä, että olen siellä aina vasta silloin, mutta siihen aikaan saa aivan hyvin vielä tulla, ja se työaika loppuu klo 17:15.
Mun poika on aina se viimeinen. Työt loppuu 16.45 just ehdin käydä vessassa ja kerätä kamppeeni, pyöräillä 5min matkan ja olen hakemassa 16.58 😅 välillä pääsen jo 16.30 ja poika on silti viimeinen kun tulen 16.45 joten usein kyllä ihmetellyt että miten muut ehtii niin ajoissa, kun matka luulis monilla olevan pidempi kuin mulla, mut suurin osa sitten kai virikehoidossa kun joku isä ei edes tiennyt että päiväkoti on auki 17 asti, eikä 16.
Vierailija kirjoitti:
t.sinkkuäiti
Oletko niitä, jotka menevät kauppaankin vasta klo 21, koska se on siihen asti auki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.sinkkuäiti
Oletko niitä, jotka menevät kauppaankin vasta klo 21, koska se on siihen asti auki?
Olen aivan eri, mutta ainakin minä haen lapseni hoidosta klo 17 siitä yksinkertaisesta syystä, että siihen saakka olen töissä.
Kauppaankaan en voi mennä työajalla, mutta kuitenkin siihen on useamman tunnin aikaikkuna.
Voi kun ihan siksi kun niistä sanottiin myös yksityisesti, mutta kaikki ilmaiseksi saaville se ei tunnu menevän jakeluun. Totuus sattuu, tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä viimeisenä haettiin niiden perheen lapset jotka lakanapäinen yh-äiti toi naapuritalosta päiväksi ilmaishoitoon jotta pääsi taas nukkumaan ja tekemään uuden päiväkotihoidettavan vauvan seuraavaksi vuodeksi sen isän kanssa jota ei oikeasti ole olemassa. Mistä tiedän? No kun on silmät päässä ja siitä jouduttiin vanhempainillassa sanomaan että hoitoaika loppuu silloin kun se sopimuksen mukaan loppuu
Trololoo. Miksi noista asioista puhuttaisiin yhteisissä vanhempainilloissa, kun niitä niitä kahdenkeskisiä hakutilanteita on joka päivä?
On meilläkin varmaan joka vanhempainillassa sanottu yleisellä tasolla, että se hoitoaika tosiaan loppuu silloin miten se on merkitty loppumaan sopimuksen mukaan. Samoin on muistuteltu siitä, että hoitoajat pitää ilmoittaa ajoissa ja oma-aloitteisesti siihen mennessä kuin mitä on sovittu.'
Luulisi olevan itsestäänselvyyksiä, mutta ei kai sitten.
Vanhempien työaika. Kaikkien työt eivät pääty klo 16. tai työmatka voi kestää tunnin ja liikenteessä ruuhkaa.
Ja kaikki eivät voi lopettaa työntekoa, vaikka työaika olisi merkitty päättyneeksi esim. asiakaspalvelu, hoitajat, lääkärit, kirurgit, pelastustoimi jne.
Esim. poliisi ei voi lähteä töistä, vaikka työaika on päättynyt, jos "tilanne päällä" tai kirurgi jättää leikkausta kesken.
En ymmärrä, miksi tätäkin asiaa jaksetaan jankuttaa jatkuvasti, kun laki mahdollistaa olla päiväkodissa, niin kauan kun se on virallisesti auki.
Eikä ole oma lehmä ojassa, kun lapset lähes aikuisia.
Ja me sanomme sinulle, että odottele rauhassa, kyllä he hakevat.