Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka vähän ihmisen pitää syödä että pysyisi hoikkana

Vierailija
25.08.2022 |

Mä en mielestäni syö erityisen paljon. Aikalailla lautasmallin mukainen annos kaksi kertaa päivässä ja juomana vesi. Aamulla kaksi voileipää ja kahvi. Iltapäivällä kahvi ja jotain pientä, kuten hedelmä, keksi (joo) tai yksi voileipä jos on nälkä. Onko tuo nyt sitten älyttömän paljon ruokaa? Herkkuja menee joskus enemmän joskus vähemmän. Voin olla vaikka 3-4 viikkoa syömättä mitään makeita/suolaisia herkkuja, mutta ei se ole vaikuttanut painoon. Olen selkeästi ylipainoinen :( liikun päivittäin työssäni. Miten vähän pitää syödä?

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leipäkin sisältää todella paljon energiaa, suoraan verrattavissa herkkuihin.

1 viipale Vaasan ruispaloja sisältää 68kcal. On joo ihan hirrrveesti energiaa 😂 Eiköhän kyse ole siitä mitä sen leivän päälle laittaa.

Olen 41v hoikka nainen. En syö kellonaikojen vaan nälän tunteen mukaan. Ja tarkoitan siis kunnollista nälkää niin että vatsa kurnii, ei mitään "vähän nälättäisi" tai "tekisi mieli syödä"-fiilistä. Voin ihan hyvin olla 12h tai vaikka vuorokauden syömättä, ei siihen kuole kukaan terve aikuinen ihminen.

Lisäksi lopetan heti kun olen täynnä, en syö itseäni ähkyyn.

Kävelen joka paikkaan ja lisäksi on iso koira lenkitettävänä, muuta liikuntaa en harrasta.

Tällä reseptillä olen vuosikaudet voinut syödä mitä haluan ja edelleen mahtuu päälle hame minkä ostin markka-aikana.

Leipäviipale plus voi. Ehkä vähän juustoakin..? Äkkiä ollaan siellä sadassa kalorissa. Ja niitäkö useampi päivässä?

Vierailija
62/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa syödä vain silloin kun on nälkä. Siis niin että maha kurisee, eikä niin että tekee mieli jotain tai kello on niin-ja-niin paljon. Itsellä ainakin ruokailuväli piteni 6-8 tuntiin ja paino alkoi pudota.

Ai että minua sapettaa laihdutuskeskusteluissa nämä tyypit joilla on muistutus syödä koska on vain pakko syödä 6 kertaa päivässä 🙄.

Nämä samat tyypit valittavat sitä miten eivät laihdu. Aaaaaaargh! Koska syötte liikaa ettekä kestä yhtään nälän tunnetta SIKSI!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtava määrä minkä ap syö päivässä. Siinä olisi itselleni 175/67 jo kolmen päivän sapuskat. Että ihan kaksi lämmintä ateriaa päivässä.

Entäs juomat, maitoa ja leipää lisäksi noiden lämpimien aterioiden kanssa ja niitä sitten ei noteerata ollenkaan. Mehuja ja jäätelöä ym. jälkiruokaa, nekään eivät ole ruokia. Hämmästelen aina näitä luetteloita, ei mainita juomisista ja ruoan ja kahvin kanssa syötävistä leivistä mitään, eikä varsinkaan siitä, mitä niillä leivillä on, kinkkua ja juustoa useampi kerros. 

Ei ihme, että ruokaan menee paljon rahaa kun tuommoisia määriä syö. 

Vierailija
64/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa syödä vain silloin kun on nälkä. Siis niin että maha kurisee, eikä niin että tekee mieli jotain tai kello on niin-ja-niin paljon. Itsellä ainakin ruokailuväli piteni 6-8 tuntiin ja paino alkoi pudota.

Ai että minua sapettaa laihdutuskeskusteluissa nämä tyypit joilla on muistutus syödä koska on vain pakko syödä 6 kertaa päivässä 🙄.

Nämä samat tyypit valittavat sitä miten eivät laihdu. Aaaaaaargh! Koska syötte liikaa ettekä kestä yhtään nälän tunnetta SIKSI!

Heh, ja samat urpot saattavat syyttää tästä "säästöliekkiä" 🤣

Vierailija
65/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tsekannut kilpparin? Minä ihmettelin useamman vuoden painon nousuani ennen kuin älysin mennä labraan. Thyroxin-lääkityksen saatuani kilot karisivat ja ovat myös pysyneet poissa.

Vierailija
66/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Samaa mieltä. Kuusi kertaa päivässä syöminen on aivan mahdotonta syömistä. Sopii sille, joka on langanlaiha ja haluaisi lihoa muutaman kilon.

Vierailija
67/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtava määrä minkä ap syö päivässä. Siinä olisi itselleni 175/67 jo kolmen päivän sapuskat. Että ihan kaksi lämmintä ateriaa päivässä.

Entäs juomat, maitoa ja leipää lisäksi noiden lämpimien aterioiden kanssa ja niitä sitten ei noteerata ollenkaan. Mehuja ja jäätelöä ym. jälkiruokaa, nekään eivät ole ruokia. Hämmästelen aina näitä luetteloita, ei mainita juomisista ja ruoan ja kahvin kanssa syötävistä leivistä mitään, eikä varsinkaan siitä, mitä niillä leivillä on, kinkkua ja juustoa useampi kerros. 

Ei ihme, että ruokaan menee paljon rahaa kun tuommoisia määriä syö. 

Mä syön 2 lämmintä ateriaa, aamupala, välipala ja iltapala ja palautusjuoma. Pituus 170 ja paino 59. En pärjäisi vähemmällä

Vierailija
68/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yleensä napostele tai syö välipaloja arkisin. Syön siis n. 3 kertaa päivässä siten, että vatsa on n. 80% täynnä. Viikonloppuisin syön vapaammin, mm. ravintolaruokaa ja nyt korona-aikana on mennyt joka viikonloppu 1 sipsipussi, heh. Arkena syön myös karkkia, mutta tyyliin muutaman mokoman heti ruoan jälkeen. Paastoan myös aamuisin, mutta se nyt on helppoa kun en halua syödä aamupalaa. Joku sanoi tässä aikaisemmin, hoikilla on helppoa, kun ovat jo valmiiksi hoikkia. Kyllä se valitettavasti vaatii päivittäisiä valintoja pysyä siinä hoikassa kunnossa, ja se vaatii kärsivällisyyttä sekä itsekuria (jota itseasiassa voi kehittää ajan kanssa!).

Mittani on 173/59 ja olen todella epäaktiivinen liikkuja. Harrastan kahvakuulalla kevyttä kotijumppaa 1-3 x viikossa, lähinnä jatkuvan istumisen tasapainona huoltaakseni kehoani. Korona-aikana aloin katsomaan omaa kalorinsaantiani, koska en enää liikkunut sitäkään vähää kodin ulkopuolelle, kuin aikaisemmin. Tässä vissiin aika moni onkin mennyt metsään, kun valitetaan koronakiloja...

Vierailija
69/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile ketodieettiä, eli rasvaa ja protskuja, hiilareita erittäin vähän (olisiko 50 kilokalorin edestä?). 

Itse olen kokeillut tuota jonkin aikaa, vaikka tarvetta laihduttamiselle ei olekaan (180/76). Ketoosi uudistaa tehokkaasti mm. aivosoluja?!

Kun minimoin siis hiilarit ei ollut juuri ollenkaan varsinaisesti nälkä, vaikka esim. säilykekana maittoi varsin hyvin. Heti kun päätin syödä pakastimesta pois kauraleivät (gluteeniherkkyys), parin palan syömisen jälkeen noin kahden tunnin kuluttua oli miltei kiljuva nälkä!!  :o

Ei toki välttämättä kaikilla ehkä toimi yhtä kivuttomasti...

Vierailija
70/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla noin 1200 kcal päivässä että pysyn normaalipainossa. Olen 48 v nainen, vaihdevuodet päällä, toimistotyö. Eli voi se kulutus tosi pientä olla.

Luultavasti kannattaisi liikkua enemmän mm. työmatkat ja kauppareissut pyöräilen tai kävellen ja muutenkin tehdä iltalenkkejä kaiken istumisen ja makaamisen vastapainoksi. Kun kuluttaa enemmän,  niin ei tarvitse liikaa seurata omaa syömistään ja pysyy normaalipainoisena.

Vierailija
71/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt, että ihmiset syövät aivan järjettömän suuria annoksia ruokaa, vaikka tekisivät istumatyötä ja liikkuisivat vähän.

Lihaa kermakastikkeessa, leipää, maitoa, tukevia aamupaloja ja lisäksi välipaloja. Ei ole ihme, että keho on aivan jumissa ja painoa kertyy. Olen huomannut pärjääväni huomattavasti pienemmällä ruokamäärällä kuin mihin olen tottunut.

Mä teen raskasta työtä ja onnistuu pätkäpaasto siinäkin. Esim. tänään töitä 06-14 ja kävin syömässä ison lounaan klo 10. Herään siis klo 03.50 ja juon vain kahvia mustana.

Mun iso lounas tarkoittaa siis ravintolan salaatteja puolet lautasesta, toinen puoli yleensä kalaa kastikkeessa ja riisiä. Lähtee nälkä ja tulee energiaa muttei tule ähkyä noista ruoista.

Jos söisin kaikenlaisia välipaloja, lihaa ja joisin maitoa niin keho menisi tukkoon. Illalla saatan töiden jälkeen syödäkin joskus enemmän kun on isompi nälkä tai yhden päivällisen ohella lisää myöhemminkin, mutta syön oikeaan nälkään.

Syötiin päivällisellä suolaista riisipuuroa ja itsetehtyä sämpylää eli hiilareita riittää, mutta tekevät hyvää kipeille lihaksille. Ja herkuttelin myös karkeilla kun teki mieli eikä niitä nyt sitten niin kovin mennytkään.

Huomaan sen myös seuraavana päivänä jos en ole syönyt tarpeeksi ja oikein, koska voin pahoin ja verenpaine on alhaalla.

Vierailija
72/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen syönyt tänään yhden aterian, joka siis mahtui melko pienelle lautaselle. Ranskalaisia ja kalapuikkoja. Illalla syön ehkä salaattia tai en mitään. Pysyn ihan normaalipainoisenq ja energiaa riittää. Pikemminkin jatkuva syöminen väsyttää. En ole liikkunut perus kävelyä enempää.

Vierailija
73/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis ethän sä ole hoikka niin miten tuo kysymys palvelee sun tarvetta? Lauhtuakseen pitää syödä melko vähän. Tietyn painon ylläpito on ihan eri asia kuin laihdutus.

Tätä minäkin ihmettelin. Ap on ylipainoinen ja haluaa tietää miten pysyä hoikkana. Siis... mitä?

Vierailija
74/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pysyn hoikkana/normaalipainoisena (pituus 164 cm, paino n. 53 kg) tällaisella ateriarytmillä/määrällä:

- Aamupalaksi pari ruisleipä-siivua voimariinilla ja juustolla, jugurttirahkaa leseillä, hedelmillä tai marjoilla, kahvi.

- Lounas: ruokaisa salaatti (jossa on paljon proteiinia, ja lähes aina fetaa tms.) tai vaihtoehtoisesti esim. täytetty ruisleipä esim. kanamunalla ja sen lisäksi esim. proteiinirahka. Tai kotoa otettu edellisen päivän ruokaa.

- Iltapäivällä normaali kotiruoka

- Monesti välipalaa sitä ennen (rrrrakastan ruisleipää, hapankorppuja, näkkäriä jne.), kasviksia ja hedelmiä.

- Iltpala: maustamatonta jugurttia ja/tai ruisleipää.

Viikonloppuisin syön aina herkkuja. Suurin herkku on vaalea leipä :D Suklaa kahvin kanssa jne. Mutta syön aina kohtuullisesti. En mässäile oikeastaan koskaan ylenmäärin, se ei vaan luonnistu. Raja tulee vastaan tosi nopeaa sekä herkkujen, että oikean ruuan kanssa. Eli annoskoot ja herkuttelu on kohtuullista, mut ei todellakaan mitään näykkimistä. Eikä sen kanssa kyllä tarvi kamppailla yhtään tai yrittää harjottaa itsehillintää. Siinä varmaan syy, miksi paino pysyy samana. Ja kahvin kanssa otan päivittäin esim. yhden keksin tai palan suklaata. Mutta siihen se jää, viikonloppuna enemmän.

Ja liikun melko paljon. Neljä kertaa viikossa hikiliikuntaa (sali pari kertaa ja  kovan sykkeen aerobista liikuntaa pari kertaa) ja noiden päälle lähes päivittäin käyn noin tunnin kävelylenkin. Muutenkin oon enemmän sellainen aktiivinen luonne kuin paikallaan olija.

Vierailija
75/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pysyn hoikkana syömällä 2-3 kertaa päivässä. Ja silloin voin syödä ihan just mitä haluan ja niin paljon kun mahtuu, ei tarvitse kaloreita varoa. Nälkäkään ei vaivaa.

Sen sijaan jos syön suositusten mukaan 3 h välein minulla on yhtenään nälkä ja painoa alkaa tulla lisää. Tällainen ruokarytmi ei sovi minulle ollenkaan.

Vierailija
76/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pysyn hoikkana syömällä 2-3 kertaa päivässä. Ja silloin voin syödä ihan just mitä haluan ja niin paljon kun mahtuu, ei tarvitse kaloreita varoa. Nälkäkään ei vaivaa.

Sen sijaan jos syön suositusten mukaan 3 h välein minulla on yhtenään nälkä ja painoa alkaa tulla lisää. Tällainen ruokarytmi ei sovi minulle ollenkaan.

Aivan, ei pidä totuttaa kehoa siihen että hiilaritäräys tulee 2-3 tunnin välein. Ihmekös jos nälättää jos on itsensä tuollaiseksi pistänyt. Vaan ei hätää, pätkäpaasto avuksi. 

Vierailija
77/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön neljä kertaa päivässä. Esimerkiksi tänään:

Kaurapuuro raejuustolla ja mehukeitolla, maitokahvi

Lounaaksi kanasalaatti (sis. myös pähkinöitä pienen määrän) ja proteiinivanukas

Välipala kaksi palaa leipää leikkeleellä

Treenin jälkeen kanaa, riisiä ja salaattia

Muuta en aio syödä enää. Kaloreita tuli sellaiset 2000. Joo, syön paljon kanaa. Mutta rahkaa en koskaan :) Työmatkapyöräilyt ja salitreeni liikuntana. 171/58.

Vierailija
78/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalta kohdaltani, 60kg nainen, paino pysyy vakiona kun syön 1600-1700kcal/vrk. Jos liikun niin noin 2000kcal. Proteiini, rasva, hiilarit sallittu mutta vaalea vehnä ei kuulu päivittäiseen ruokavalioon vaivan kuitupitoisemmat valinnat kuten kaurapuuro ja täysjyväruisleipä. Kalorilaskurilla laskin alkuun, nyt jo tiedän suunnilleen paljonko voi syödä mitäkin päivässä.

Ja mikä ihmeen juttu tää on just että laita puuroon pähkinöitä ja rasvaa ettei vaan tuu nälkä enne lounasta. Siis mitä se haittaa jos ihmisellä on nälkä? Se on normaali fyysinen tuntemus, eikä tarkoita että pitää rynnätä ahm8maan ruokakauppa tyhjäksi.

Vierailija
79/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoin ylen lihavuusdokkarin ja siitä jäi käsitys, että joillain se lihavuus johtuu tosiaankin geeneistä. Helposti lihoavilla perus kalorikulutus on huomattavasti pienempi kuin hoikkana pysyvillä ja lisäksi tuntevat herkemmin näläntunnetta. Keho nappaa myös ruuasta tehokkaammin varastoon, koska luonnossahan selviytymisen kannalta tämä on eduksi. Joten ikävä kyllä jos on tätä tyyppiä niin siihen ei taida olla mitään helppoa konstia. Eräs amerikkalaiseen laihdutusohjelmaan osallistunutkin onnistui laihduttamaan ja pysymään hoikkana ainoastaan raivokkaalla jokapäiväisellä kuntoilulla. Sitten kun siinä alkoi lipsumaan niin kilot poksahti heti takaisin.

Vierailija
80/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni liikunta pilaa syömisen, saan niin järkyn nälän jos liikun yhtään enenpää. Olen tänä vuonna pudottanut painoa 7kg..nyt kesällä paino jumahti kun olen joka päivä uinut järvessä lenkin. Nyt kun keli viileni ja olen taas sohvaperuna huomaan, että kaikki mieliteot jäi pois. Liikunta kyllä tekisi hyvää, mutta painookin pitäisi saada vielä ainakin 10kg pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi