Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka vähän ihmisen pitää syödä että pysyisi hoikkana

Vierailija
25.08.2022 |

Mä en mielestäni syö erityisen paljon. Aikalailla lautasmallin mukainen annos kaksi kertaa päivässä ja juomana vesi. Aamulla kaksi voileipää ja kahvi. Iltapäivällä kahvi ja jotain pientä, kuten hedelmä, keksi (joo) tai yksi voileipä jos on nälkä. Onko tuo nyt sitten älyttömän paljon ruokaa? Herkkuja menee joskus enemmän joskus vähemmän. Voin olla vaikka 3-4 viikkoa syömättä mitään makeita/suolaisia herkkuja, mutta ei se ole vaikuttanut painoon. Olen selkeästi ylipainoinen :( liikun päivittäin työssäni. Miten vähän pitää syödä?

Kommentit (94)

Vierailija
41/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lautasmalli ei vielä kerro mitään kaloreiden määrästä, vaan se kaloripitoisuus. Sit pitäis tietää sun paino ja aktiivisuus, sekä onko sulla lihaksia vai eikö ole, koska lihakset kuluttaa enemmän energiaa kuin läski. 

Helpointa on varmaan ottaa selvää paljonko kaloreita syöt päivässä ja jos sillä syömisellä paino pysyy paikoillaan, niin lisätä liikuntaa, tai vähentää sitä ruokamäärää. Eri ihmisillä on eri kulutus, joten mitään yleispätevää kalorimäärää ei voi heittää esiin, mutta aika simppeliä matikkaa on se, että syö vähempi kuin kuluttaa. 

Katsot vaikka finelistä paljonko energiaa eri ruoka-aineissa on. Äkkiä tulee energiaa esim. juustosta ja voitkin sitten pohtia syötkö mieluummin jokusen porkkanan kuin sen juustosiivun. Tiedän ihmisiä jotka mielestään syö terveellistä kotiruokaa kun on kana- ja kalafilettä ja salaattia. Paitsi että kaikki ruoka hukutetaan kermaan ja juustoon. Jopa salaattiin on aina pakko tunkea juustoa tai majoneesia. Leivän päälle sitten reippaasti juustoa tietenkin myös. Annoskoot on järkyn suuria, jos kohta lautasmallin mukaan mukamas rakennettu. Sitten ihmetellään kun ei paino laske. 

Juusto ja aito majoneesi ovat kunnon ruokaa. Tuttavasi lihovat, koska syövät leipää, perunaa, hedelmiä ym. hiilareita.

Rasvainen juusto ja aito majoneesi eivät ole muuta kuin rankkaa rasvaa.

Vierailija
42/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testaa millasilla annoksilla nälkä katoaa ja kuinka usein alkaa mahassa murisemaa ja millasella liikkumisella.

Mulle riittää normi juustohamppari yhdellä pihvillä 6 tunnin välein kunvaa olen kotosalla koneen äärellä, enkä missää suorittamassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
44/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa syödä vain silloin kun on nälkä. Siis niin että maha kurisee, eikä niin että tekee mieli jotain tai kello on niin-ja-niin paljon. Itsellä ainakin ruokailuväli piteni 6-8 tuntiin ja paino alkoi pudota.

Vierailija
45/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mietit vaan ruokaa, niin tilanteesi ei tule paranemaan. Syö vähemmän kuin kulutat, ei se sen kummempaa ole. Ja nimenomaan KULUTA! Aika paljon saa syödä jos urheilee 5 tuntia viikossa.

Se kulutus on palstalaisille vaan jostain ihmeen syystä nii älyttömän vaikeaa.

Cool. Itse lihoin ammattiurheillessani vähintään 16 tuntia viikossa, yleensä kahdet treenit päivässä.

Vierailija
46/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää aamulla syödä kaksi voileipää? Eikö yksi riitä? Itse jätin leivän, perunan, pastan ym pois melkein kokonaan. Ruokalusikallisen saatan ottaa. Mulla onnistui laihtuminen kun tein nuo ruokavaliomuutokset, lisäksi vaihdoin rasvattomaan maitoon ja Beceliin. Aloin myös kävellä ja pyöräillä säännöllisesti. Syön muuten kaikkea, mutta hyvin pieniä annoksia. Katson kuitenkin, että proteiinia on tarpeeksi. Näitä muutoksia ennen laihtuminen oli ihan mahdotonta. Pyrin ylläpitämään näitä muutoksia pysyvästi.

Itse puolestani olen laihtunut 50 kiloa vuodessa ja vaihtoin maidon punaiseen sekä margariinit ja öljyt voihin. Muutenkin suosin täysirasvaisia tuotteita.

Vierailija
47/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se nyt niin mene, että pitäisi syödä vähän. Ylipainoinen äitini valittaa aina siitä, että minä kuulemma syön koko ajan, mutta olen aina ollut laiha. Ehkä se on enemmän siitä kiinni, että mitä syö.

Vierailija
48/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lautasmalli ei vielä kerro mitään kaloreiden määrästä, vaan se kaloripitoisuus. Sit pitäis tietää sun paino ja aktiivisuus, sekä onko sulla lihaksia vai eikö ole, koska lihakset kuluttaa enemmän energiaa kuin läski. 

Helpointa on varmaan ottaa selvää paljonko kaloreita syöt päivässä ja jos sillä syömisellä paino pysyy paikoillaan, niin lisätä liikuntaa, tai vähentää sitä ruokamäärää. Eri ihmisillä on eri kulutus, joten mitään yleispätevää kalorimäärää ei voi heittää esiin, mutta aika simppeliä matikkaa on se, että syö vähempi kuin kuluttaa. 

Katsot vaikka finelistä paljonko energiaa eri ruoka-aineissa on. Äkkiä tulee energiaa esim. juustosta ja voitkin sitten pohtia syötkö mieluummin jokusen porkkanan kuin sen juustosiivun. Tiedän ihmisiä jotka mielestään syö terveellistä kotiruokaa kun on kana- ja kalafilettä ja salaattia. Paitsi että kaikki ruoka hukutetaan kermaan ja juustoon. Jopa salaattiin on aina pakko tunkea juustoa tai majoneesia. Leivän päälle sitten reippaasti juustoa tietenkin myös. Annoskoot on järkyn suuria, jos kohta lautasmallin mukaan mukamas rakennettu. Sitten ihmetellään kun ei paino laske. 

Juusto ja aito majoneesi ovat kunnon ruokaa. Tuttavasi lihovat, koska syövät leipää, perunaa, hedelmiä ym. hiilareita.

Rasvainen juusto ja aito majoneesi eivät ole muuta kuin rankkaa rasvaa.

Niin? Kaikista terveellisin ruokavalio koostuu 70 % rasvasta.

Vierailija
49/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maz kirjoitti:

Testaa millasilla annoksilla nälkä katoaa ja kuinka usein alkaa mahassa murisemaa ja millasella liikkumisella.

Mulle riittää normi juustohamppari yhdellä pihvillä 6 tunnin välein kunvaa olen kotosalla koneen äärellä, enkä missää suorittamassa.

Mahan murina johtuu siitä, että ohutsuoli puhdistaa itseään ja nälän tunne usein siitä, että maksa huutaa lisää sokeria. Nämä eivät ole nälkää.

Vierailija
50/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa syödä vain silloin kun on nälkä. Siis niin että maha kurisee, eikä niin että tekee mieli jotain tai kello on niin-ja-niin paljon. Itsellä ainakin ruokailuväli piteni 6-8 tuntiin ja paino alkoi pudota.

Mulla ruokailuväli on vähintään 23 tuntia, eikä vatsa kurisi. Mikä teissä on vikana?

Vierailija
51/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leipäkin sisältää todella paljon energiaa, suoraan verrattavissa herkkuihin.

1 viipale Vaasan ruispaloja sisältää 68kcal. On joo ihan hirrrveesti energiaa 😂 Eiköhän kyse ole siitä mitä sen leivän päälle laittaa.

Olen 41v hoikka nainen. En syö kellonaikojen vaan nälän tunteen mukaan. Ja tarkoitan siis kunnollista nälkää niin että vatsa kurnii, ei mitään "vähän nälättäisi" tai "tekisi mieli syödä"-fiilistä. Voin ihan hyvin olla 12h tai vaikka vuorokauden syömättä, ei siihen kuole kukaan terve aikuinen ihminen.

Lisäksi lopetan heti kun olen täynnä, en syö itseäni ähkyyn.

Kävelen joka paikkaan ja lisäksi on iso koira lenkitettävänä, muuta liikuntaa en harrasta.

Tällä reseptillä olen vuosikaudet voinut syödä mitä haluan ja edelleen mahtuu päälle hame minkä ostin markka-aikana.

Vierailija
52/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduin n. 20 kg jokunen vuosi sitten, muutama kilo tullut vain takaisin. Alkuunsa säädin ruuat niin että energiaa / 100g tuli 100-125 kcal. Eli vähemmän pastaa, leipää ym. tiheäenergistä ja enemmän kasviksia. Sekin toimi, mutta siirryin myöhemmin karppaamaan eli suurin osa hiilareista pois. Koskaan en ole syönyt niin vähän kuin silloin, käytännössä söin 1-2 kertaa päivässä ja pieniä annoksia. Nykyään syön mitä sattuu, mutta jos paino alkaa nousta niin kiristän 1-2 viikkoa. Helpointa on reagoida heti.

Vierailija
53/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki lisää lihasmassaa painoharjoittelulla. Se auttaa valtavasti lihomisen kontrollomisesssa.

Vierailija
54/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"1600 kcal ja 154cm/52 kg. En laihdu enkä liho. Toimistotyö ja hikiliikuntaa joitakin kertoja viikossa (2-4 kertaa). Ikää 46v. Ei hoikka, mutta normaalipainoinen ja terve."

Tätä ihmettelin, ettet ole muka hoikka? Olen 159cm / 55kg ja kaikki luonnehtivat minua hoikaksi. Peilistäkin katsoo verrattain hoikka tyyppi. Ei langanlaiha, mutta ei punkerokaan. Harrastan tosi paljon liikuntaa. Läskiä on vatsan seudulla, mutta kun pukeutuu tietyllä tavalla, se katoaa. 

Nykyään on ihan kammottavat hoikkuusvaatimukset, jos 154cm/ 52kg ei ole enää hoikka. :-/ Joutaisin itsekin siis laihdutuskuurille, mutta en vaan jaksa, urheilen mieluummin paljon - ja syön paljon. 

Vierailija
55/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

68 kcal on monelle n. 5% päivän energiatarpeesta. Eihän se leipäviipale itsessään ole ongelma vaan se että se tulee kaiken muun päälle + leivän lisukkeet. Jos syö vaikka 4-5 palaa aterioiden yhteydessä niin siinä on äkkiä jo viidesosa päivän energiatarpeesta.

Vierailija
56/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://yle.fi/uutiset/3-12589448

Sellaiset ylejutut taas. Jos kolmekymppisen 45kg naisen energiankulutus on lepotilassakin +1200kcal/vrk niin epäilen että tuo 900 kcal on vastaajien itsensä kertoma mikäli paino ei tipu. Tai sitten on kyse jostain tuntemattomasta fysikaalisesta ilmiöstä.

Vierailija
57/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä että tyyli syödä 2-3 tunnin välein lihottaa. Ainakin minua! Ja nälkä on koko ajan.

Nykyisin syön 1-2 kertaa päivässä ja voin hyvin ja olen hoikka. Nälkää ei juuri ole.

Vatsan saa nopeasti tottumaan siihen että ruokaa puputetaan koko ajan.

Vierailija
58/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta helpointa on pienentää annoksia. En jaksa tai osaa tehdä uusia ruokia jatkuvasti. Mutta annoksen puolittaminen on iisiä.

Noin kaksi viikkoa on kiukkuinen ja nälkäinen olo jos on tottunut syömään omalle kropalle liian isoja annoksia. Sit siihen pienempään tottuun.

Vaikeaahan se toisaalta on, kun keho ja mieli huutaa että "tarvitsen lisää ruokaa, tuo annos ei pitäisi elossa edes lasta!", vaikka totuus tietysti on, että annos on täysin riittävä ja kalorit on sopivat. Vatsa kurnaa ja nälättää.

Siihen tottuu.

Isot lautaset kaapin perälle ja kaikki ruoka leipälautaselta on yks tapa.

Vierailija
59/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samanpituisten ja -painoisten ihmisten kalorinkulutuksessa voi olla jopa 500 kcal per päivä ero. Eli toinen saa vetää yhden aterian enemmän kuin toinen pysyäkseen samassa painossa. Olet varmaan epäonnekas tässä, eli niitä luontaisesti pienen kulutuksen ihmisiä joiden täyty syödä tosi vähän hoikkana pysyäkseen. 

Itse pysyn 65 kg painossani (normaalipainon ylärajoilla mun pituiselle) syömällä näin:

- aamulla teetä, jogurtti, hedelmää, vähän granolaa/mysliä

- lounas lämmin ruoka ja salaattia

- vain viikonloppuisin kahvin kanssa iltapäivällä keksi/pulla tms

- iltapala: hedelmä, leipäviipale, teetä

Kahta ateriaa en voi syödä päivässä, alan heti lihoa. Samoin jos syön useita leipäviipaleita päivässä.

Järkyttävää hiilareiden puputusta. Sinulla on varmaan esidiabetes.

Täh, et taida tietää hiilareista mitään. 

Vierailija
60/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin painonpudotuksen 3 viikkoa sitten, ruokaa lisättiin ja toki liikuntaa myös. Senttejä on lähtenyt jo hyvin ja olo virkeämpi

Syön 5 kertaa päivässä, nälkää ei tarvi nähdä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi