Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka vähän ihmisen pitää syödä että pysyisi hoikkana

Vierailija
25.08.2022 |

Mä en mielestäni syö erityisen paljon. Aikalailla lautasmallin mukainen annos kaksi kertaa päivässä ja juomana vesi. Aamulla kaksi voileipää ja kahvi. Iltapäivällä kahvi ja jotain pientä, kuten hedelmä, keksi (joo) tai yksi voileipä jos on nälkä. Onko tuo nyt sitten älyttömän paljon ruokaa? Herkkuja menee joskus enemmän joskus vähemmän. Voin olla vaikka 3-4 viikkoa syömättä mitään makeita/suolaisia herkkuja, mutta ei se ole vaikuttanut painoon. Olen selkeästi ylipainoinen :( liikun päivittäin työssäni. Miten vähän pitää syödä?

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis ethän sä ole hoikka niin miten tuo kysymys palvelee sun tarvetta? Lauhtuakseen pitää syödä melko vähän. Tietyn painon ylläpito on ihan eri asia kuin laihdutus.

Vierailija
22/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 164/51 kg. Syön kolme kertaa päivässä. Kaksi lämmintä ateriaa salaattilisukkeella (ei mitään salaatinkastikkeita, käytän oliiviöljyä ja mausteita jos haluan jotain siihen lisäksi). Aamuisin 1-8 hedelmää. Jos hedelmä on ananas tai vesimeloni, syon yhden, mutta luumuja menee kahdeksankin.

Normiruoka on itsetehtyä, ei eineksiä tai puolivalmisteita.

Leipää syön silloin tällöin, se ei tosiaankaan sovi jokapäiväiseen ruokavalioon

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vanhempi on, sitä vähemmän. Siksi minä onnistun laihduttamaan vain kaloreita laskemalla. Koska en osaa itse arvioida, paljon on paljon.

Tänään oli hesarissa mielenkiintoinen juttu, tutkimustietoa, verensokerin vaikutuksesta https://www.hs.fi/tiede/art-2000008688916.html

Minä uskon, että tässä voi olla yksi syy, miksi toiset eivät laihdu.

Vierailija
24/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elimistö tehostaa energiankäyttöä kun sitä saa vähemmän. Eli usein käy niin että leikataan syömisistä, laihdutaan vähän ja sitten paino jämähtää.

Ruokavaliosta pitää muokata sellainen ettei se tunnu kituuttamiselta koska kukaan ei jaksa sitä pitkään. Herkkujen energiasisältö / 100 grammaa on niin suuri ettei niitä pitäisi syödä kovinkaan usein (ei ainakaan päivittäin) varsinkin jos on painon kanssa ongelmia. Maha täyteen joko vähän energiaa sisältävillä kasviksilla tai totutella dramaattisesti pienempiin ruokamääriin pidemmällä aikavälillä.

Vierailija
25/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskin, että minun tulisi syödä 1400 kaloria seuraavat 10 viikkoa mikäli haluaisin laihtua 5 kiloa.

Hoikalla on helppoa. Syödä vain samalla tavoin päivästä toiseen. Mutta laihduttajalla on vaikeaa, koska laihduttaakseen on tultava kalorivajetta.

Kokeilin elää viikon 1400 kalorilla ja totesin että kamalaa.

Minä elin 6 viikkoa n. 600-700 kcal/vrk ja oli helppoa kuin mikä. Söin joka päivä 5 annosta dieettipirtelöitä ja useimpina päivinä vähän kurkkua, paprikaa ja rasvatonta raejuustoa siihen lisäksi. Pari ensimmäisen päivä jälkeen ei tullut kertaakaan nälkä, kun söin tiukasti 3 tunnin välein.

Vierailija
26/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipäkin sisältää todella paljon energiaa, suoraan verrattavissa herkkuihin.

Vierailija
27/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella vähän. Noin 800 kcal voin itse syödä.

Vierailija
28/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutkimuksin on pystytty osoittamaan, että laihtuminen vähentää elimistön energiankulutusta merkittävästi ja yllättävän pysyvästi. Esim. 70kg painava nainen, jonka paino on pysynyt samana vuosikausia, voi syödä enemmän kuin 70kg painava nainen, joka on laihduttanut nykyiseen painoon. Ero voi olla jopa 500kcal/päivä.

Onko tutkimuksissa siis selvitetty, kuinka paljon kaloreita se lihonut ja sen jälkeen laihduttanut nainen söi ennen lihomistaan? Vai voisiko olla niin, että näistä naisista lihoi se jonka kulutus oli jo alkujaan pienempi?

Vierailija
29/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mietit vaan ruokaa, niin tilanteesi ei tule paranemaan. Syö vähemmän kuin kulutat, ei se sen kummempaa ole. Ja nimenomaan KULUTA! Aika paljon saa syödä jos urheilee 5 tuntia viikossa.

Se kulutus on palstalaisille vaan jostain ihmeen syystä nii älyttömän vaikeaa.

Vierailija
30/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä voi laskea. https://one2onediet.fi/kalorilaskuri/?gclid=EAIaIQobChMI0Pq-soXi-QIVjEi…

Kanaa, kasviksia ja rahkaa naamariin + vähintään 10 000 askelta päivässä.

1105 kcal siis, jos haluan pudottaa painoa.

Vierailija
31/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syöt lautasmallin mukaan (= liikaa hiilareita), insuliinitasot eivät pääse koskaan laskemaan riittävän pitkäksi aikaa, että keho kykenisi käyttämään varastorasvaa energiaksi. Sinulla on myös mahdollisesti liian vähän lihasta. Minikaloreilla kituuttaminen ei ole järkevää, koska se syö hermoja ja jaksamista, ja jossain vaiheessa luultavasti kompensoit kalorivajeen herkuilla.

Vierailija
32/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 30v nainen ja pysyn hoikkana ainoastaan niin etten syö sokeria. Ei mitään karppaamista tai muita kummallisuuksia, terveellinen normaali ruokavalio jossa saa todellakin syö mutta johon ne herkut vaan ei voi kuulua. Jotenkin ne laittaa sokerit sahaamaan niin vinhasti että tuntuu vielä seuraavana päivänäkin ja siis joo ei. Häviö tuolle aineelle on prkl tunnustettava... :D On meinaan paino taas ylärajalla ja mikään muu ei ole muuttunut kuin se että aloin taas herkutella n. kerran viikossa+ olen syönyt usein leipäjuustoa JA hilloa. Viduddaa mutta tiedän että sokerinhimo lähtee kyllä parissa viikossa kun sitä ei vaan syö.

Vierailija
33/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon kasviksia. Säännöllinen ruokarytmi.

Hyvä, riittävä uni. Sopivasti liikuntaa.

Vierailija
34/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei terveet aikuiset tarvitse pävittäin kahta lämmintä ruokaa ja useita välipaloja.

Vierailija
35/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selvästikin syöt liikaa kulutukseesi nähden jos pysyt ylipainoisena. Ihmisellä on perustarve vähätellä syömiään kaloreita ja liioitella liikkumisiaan.

Ei, vaan syö sopivasti kulutukseen nähden, jos paino pysyy samana. Jos syö liikaa, niin silloinhan vaan lihoo. Ylipainoinenkin voi syödä sen minkä kuluttaa. Paino ei tällöin nouse tai tipu.

Vierailija
36/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää aamulla syödä kaksi voileipää? Eikö yksi riitä? Itse jätin leivän, perunan, pastan ym pois melkein kokonaan. Ruokalusikallisen saatan ottaa. Mulla onnistui laihtuminen kun tein nuo ruokavaliomuutokset, lisäksi vaihdoin rasvattomaan maitoon ja Beceliin. Aloin myös kävellä ja pyöräillä säännöllisesti. Syön muuten kaikkea, mutta hyvin pieniä annoksia. Katson kuitenkin, että proteiinia on tarpeeksi. Näitä muutoksia ennen laihtuminen oli ihan mahdotonta. Pyrin ylläpitämään näitä muutoksia pysyvästi.

Vierailija
37/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon nyt sillä fitfarmin bikini fitness-jaksolla. Menin, kun liikunnan lisääminen ja ruoan vähentäminen ei ole tuottanut tulosta, toki tietäen että normaalipainon sisällä on hankala laihtua. Voi jösses sitä ruoan määrää! Ekalla viikolla meinasi tulla väkisin ylös, kun pakolla söin. Ja paino nousi ekalla viikolla, mutta sitten alkoi laskemaan ja ruokamääräkin tuntuu juuri sopivalta. Eli nostin sekä kaloreita ja kulutusta ja nyt aineenvaihdunta lähti normaaliin toimintaan.

Vierailija
38/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt, että ihmiset syövät aivan järjettömän suuria annoksia ruokaa, vaikka tekisivät istumatyötä ja liikkuisivat vähän.

Lihaa kermakastikkeessa, leipää, maitoa, tukevia aamupaloja ja lisäksi välipaloja. Ei ole ihme, että keho on aivan jumissa ja painoa kertyy. Olen huomannut pärjääväni huomattavasti pienemmällä ruokamäärällä kuin mihin olen tottunut.

Vierailija
39/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähennät toisen lautasaterian pois, maltillinen kasvisvoittoinen pääruoka joko lounas tai päivällinen vaan ja 1 leipä vaan aamupalalla.

Vierailija
40/94 |
25.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hienoa että olen elänyt lähes 60v ilman nälkäkurkena joskus ihan kaksikymppisenä joskus laihdutuskuureilla olleena mutta ei sen jälkeen en ole laihduttanut päivääkään vaan olen Bmi:n mukaan sairaalloisen lihava. Kolmekymppisenä minulle alkoivat ystävät vittuilemaan kun menimme ravintolaan että älä liho tosta enää ja heivasin ne "ystävät" pois elämästäni niin että katselkaa hoikempaa seuraa ihan vapaasti. Seuraani koitettiin vielä tunkeutua saarnatakseen lihomisesta ja antamalla ruokavalio ohjeita mutta ihan turhaan. Mieheenikin koitettiin vaikuttaa että kuinka katselet noin lihavaa niin että jätä se. Ihan törkeästi kohdeltiin ja viimeinen ystävä sakista sanoi että kuinka olet itsesi päästänyt noin lihomaan vaikkei vielä ollut paljoakaan ylipainoa. Minä olin väärässä pinnallisessa seurassa kulkenut koko nuoruuteni ja tunsin aina etten siihen sakkiin kuulu ja olin aina ulkopuolinen jollain tapaa  ja johan se selvisi kun kelpasin sinne seuraan niin kauan kuin olin normaalipainoinen. Lihomisen myötä alkoi kauhea vittuilu. 

En yhtään ihmettele kuinka kamalat ulkonäköpaineet nuorilla ja kaikilla ihmisillä ovat nykyään. Ja se on ihan sairasta ne ulkonäköpaineet. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan