Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä järki lukuläksyissä?

Vierailija
24.08.2022 |

Pidän lukemista ja lukutaitoa tärkeänä ja meillä luetaan päivittäin. Autan myös pääsääntöisesti mielelläni lasta läksyissä ja tuen koulunkäynnissä. Mutta en yhtään jaksaisi tätä että päivittäin tulee läksyksi teksti joka pitää lukea vanhemmalle ääneen kolmesti. Kuka jaksaa a) lukea ja b) kuunnella saman tekstin kolmesti peräkkäin? Onko tähän joku syy jota ei-ope ei vain ymmärrä?

Olisi paljon mielekkäämpää lukea/kuunnella jotain etenevää tekstiä tai edes sen mittainen irrallinen teksti että kertalukeminen riittäisi treeniksi.

Lapselle en tehtävää moiti vaan hymistelen jotain että lukuharjoittelu on tärkeää.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sujuva lukutaito on tärkein opiskelutaito jatkossa. Koulussa ei ole mahdollista luettaa oppilaita tarpeeksi ääneen niin, että harjoitusta tulisi riittävästi. Tutkitusti saman tekstin lukeminen useampaan kertaan kehittää lukunopeutta ja sujuvuutta. Hienoa, jos jaksatte kuunnella.

Vierailija
2/48 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en myöskään jaksa. Aapisen tekstit on aika tylsiä (myös lapsen mielestä). Yritän ajatella sitä, että kaikki ekaluokkalaiset ei osaa lukea ja se on tärkeää, että kaikki tekee ja toisaalta lapsellekin on hyväksi tehdä pakollisia hommia vaikka ne ovatkin tylsiä.

Mutta silti toivon, että äidinkielessä lapset jaettaisiin ryhmiin sen mukaan, osaako lukea ekalla vai ei ja siinä lukevien ryhmässä olisi mielenkiintoisempia tekstejä, kuin ne ihan alkeistekstit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tä? Miksi? Kuka? Millä ihmeen perusteella? Miten sitten ihmeessä ennen ollaan opittu lukemaan? Lukutaito on muuttunut viime aikoina, jotta näin täytyy tehdä?

Vierailija
4/48 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en myöskään jaksa. Aapisen tekstit on aika tylsiä (myös lapsen mielestä). Yritän ajatella sitä, että kaikki ekaluokkalaiset ei osaa lukea ja se on tärkeää, että kaikki tekee ja toisaalta lapsellekin on hyväksi tehdä pakollisia hommia vaikka ne ovatkin tylsiä.

Mutta silti toivon, että äidinkielessä lapset jaettaisiin ryhmiin sen mukaan, osaako lukea ekalla vai ei ja siinä lukevien ryhmässä olisi mielenkiintoisempia tekstejä, kuin ne ihan alkeistekstit.

Tosi outoa ettei noin tehdä, niin paljon, kun eriyttämisen tärkeydestä kuitenkin puhutaan ja sen nimeen vannotaan. 

Oma ekaluokan openi hallitsi sen jo 35 vuotta sitten. 

Vierailija
5/48 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se järki, että sujuva lukutaito ei tule itsestään vaan harjoittelemalla.

Kun oppii ja hallitsee hyvän lukutekniikan, ei tarvitse pähkäillä teknisen osaamisen kanssa, kun luettavat tekstit ylemmillä luokilla ovat sisällöllisesti hyvin paljon haastavampia.

Voithan pyytää lasta lukemaan jotain muutakin sinulle ääneen. Kaikki harjoitus on hyväksi.

Vierailija
6/48 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en myöskään jaksa. Aapisen tekstit on aika tylsiä (myös lapsen mielestä). Yritän ajatella sitä, että kaikki ekaluokkalaiset ei osaa lukea ja se on tärkeää, että kaikki tekee ja toisaalta lapsellekin on hyväksi tehdä pakollisia hommia vaikka ne ovatkin tylsiä.

Mutta silti toivon, että äidinkielessä lapset jaettaisiin ryhmiin sen mukaan, osaako lukea ekalla vai ei ja siinä lukevien ryhmässä olisi mielenkiintoisempia tekstejä, kuin ne ihan alkeistekstit.

Vantaalla ainakin ekaluokalla lapset jaettiin kolmeen ryhmään; niihin, jotka lukivat jo sujuvasti, niihin jotka lukivat vähän takellellen ja tavaten ja niihin, jotka eivät olleet vielä hokanneet koko juttua.

 Tokaluokalla sitten kaksi ryhmää; lukijat ja ne, joilla oli lukemisessa pahasti häikkää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/48 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se järki, että sujuva lukutaito ei tule itsestään vaan harjoittelemalla.

Kun oppii ja hallitsee hyvän lukutekniikan, ei tarvitse pähkäillä teknisen osaamisen kanssa, kun luettavat tekstit ylemmillä luokilla ovat sisällöllisesti hyvin paljon haastavampia.

Voithan pyytää lasta lukemaan jotain muutakin sinulle ääneen. Kaikki harjoitus on hyväksi.

Lapsi lukee oikein hyvin. Lukunopeus oli viime lukuvuonna 90 sanaa minuutissa kun nyt alkaneen lukuvuoden tavoitetaso on kuulemma 60 sanaa minuutissa, ja tällä hetkellä työn alla oleva kirja on paksuimman Potterin luokkaa. Me siis luetaan esim. iltaisin niin että lapset ja minä luetaan vuorotellen yhdessä kesken olevaa kirjaa, aloituksesta jäi epäselväksi kuka lukee. Mietin että onko tuolla saman tekstin jankkaamisella joku lisäarvo, ja jos on, sitten voimme sitä tehdä.

Ap.

Vierailija
8/48 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sujuva lukutaito on tärkein opiskelutaito jatkossa. Koulussa ei ole mahdollista luettaa oppilaita tarpeeksi ääneen niin, että harjoitusta tulisi riittävästi. Tutkitusti saman tekstin lukeminen useampaan kertaan kehittää lukunopeutta ja sujuvuutta. Hienoa, jos jaksatte kuunnella.

Okei eli sillä saman tekstin toistolla nimenomaan on joku funktio! Tätä juuri mietin. Olkoon sitten niin, näin toimimme. Hohhoijaa...

Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/48 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se järki, että sujuva lukutaito ei tule itsestään vaan harjoittelemalla.

Kun oppii ja hallitsee hyvän lukutekniikan, ei tarvitse pähkäillä teknisen osaamisen kanssa, kun luettavat tekstit ylemmillä luokilla ovat sisällöllisesti hyvin paljon haastavampia.

Voithan pyytää lasta lukemaan jotain muutakin sinulle ääneen. Kaikki harjoitus on hyväksi.

Lapsi lukee oikein hyvin. Lukunopeus oli viime lukuvuonna 90 sanaa minuutissa kun nyt alkaneen lukuvuoden tavoitetaso on kuulemma 60 sanaa minuutissa, ja tällä hetkellä työn alla oleva kirja on paksuimman Potterin luokkaa. Me siis luetaan esim. iltaisin niin että lapset ja minä luetaan vuorotellen yhdessä kesken olevaa kirjaa, aloituksesta jäi epäselväksi kuka lukee. Mietin että onko tuolla saman tekstin jankkaamisella joku lisäarvo, ja jos on, sitten voimme sitä tehdä.

Ap.

Näillä tiedoilla teille tuo harjoitus siis ei ole tarpeen. Lukunopeuden ja -sujuvuuden kasvuun sillä pyritään. Voitte pyytää opelta muita tehtäviä. Toisaalta, jos lukeminen on noin helppoa, niin ei niissä montaa minuuttia mene.

Vierailija
10/48 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ne aapisen lukuläksyt on niin lyhyitä, että niiden lukemiseen ei mene viittä minuuttia kauempaa. Ei edes vaikka ne lukisi kolmeen kertaan! Voisin opettajana kirjoittaa pitkänkin sepustuksen siitä, miksi niitä lukuläksyjä annetaan. Mutta en jaksa, koska näitä kaiken kyseenalaistavia vanhempia on niin paljon, että on aivan sama mitä niille sanoo. Muista kuitenkin sitten muutaman vuoden päästä kun kritisoit sitä opettajaa ettei sun lapsi selviä pidemmistä lukutehtävistä vaikka hissassa, että mikä se olikaan se sinun osuus asiaa .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/48 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voi sitten olla yhteydessä opettajaan, jotta saa uniikille lumihiutaleelleen vapautuksen läksyistä.

Vierailija
12/48 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ei osaa kielioppia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/48 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja! Turpa kiinni. Jos et lue, tai vaadi lapsiasi lukemaan, olet pääministerin kaltainen surkimus.

Vierailija
14/48 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vaan niin väärin, kun lapselle annetaan sellainen läksy, jonka tekemisessä äiti ei voi "auttaa" ja päteä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/48 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä hittoa? Mistä lähtien kouluissa on annettu tuollaisia kotitehtäviä, joihin vanhempien olisi pakko osallistua? Eihän tuossa ole mitään järkeä.

Vierailija
16/48 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en myöskään jaksa. Aapisen tekstit on aika tylsiä (myös lapsen mielestä). Yritän ajatella sitä, että kaikki ekaluokkalaiset ei osaa lukea ja se on tärkeää, että kaikki tekee ja toisaalta lapsellekin on hyväksi tehdä pakollisia hommia vaikka ne ovatkin tylsiä.

Mutta silti toivon, että äidinkielessä lapset jaettaisiin ryhmiin sen mukaan, osaako lukea ekalla vai ei ja siinä lukevien ryhmässä olisi mielenkiintoisempia tekstejä, kuin ne ihan alkeistekstit.

Pakollisia tylsiä hommia on erilaisia. Niin työpaikoilla kuin kotonakin on asioita, jotka jonkun vaan pitää hoitaa, vaikka kukaan ei haluaisi. Lopputulos on kuitenkin tärkeä ja hyödyllinen. Tässä tapauksessa taas lopputuloksena tavoitellaan oppimista. Mutta oppimista ei tapahdu, jos kyseisen asian osaa jo ja paljon vaativammallakin tasolla. Perustelu pakollisista hommista siis ontuu.

Vierailija
17/48 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miksi se vanhempi täytyy sotkea mukaan läksyyn? Jos tarkoitus on harjoitella ääneen lukemista, niin miksi ei voi lukea ääneen ihan itsekseen? Mikä rooli sillä kuuntelijalla on?

Vierailija
18/48 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko luokka poistukoon kirjoitti:

pitäähän suomen lehtorin narsistista luonnettaan päästä toteuttamaan yleensä kuivahkoita vanha piikoja/ mies kyllästynyt ylijäämä ämmiä helpoin opettajan ala johon  ei mitään taso koetta tarvita 10 luokan todistus kun on kunnat ottavat kirkuen.

Voi helevata, mikä kuspää taas netin ääressä!

Vierailija
19/48 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukemisen harjoittelussa ei väliä mitä lukee, kunhan lukee. Siis se määrä. Vaikka sarjakuvia.Paljon.

Vierailija
20/48 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se järki, että sujuva lukutaito ei tule itsestään vaan harjoittelemalla.

Kun oppii ja hallitsee hyvän lukutekniikan, ei tarvitse pähkäillä teknisen osaamisen kanssa, kun luettavat tekstit ylemmillä luokilla ovat sisällöllisesti hyvin paljon haastavampia.

Voithan pyytää lasta lukemaan jotain muutakin sinulle ääneen. Kaikki harjoitus on hyväksi.

Lapsi lukee oikein hyvin. Lukunopeus oli viime lukuvuonna 90 sanaa minuutissa kun nyt alkaneen lukuvuoden tavoitetaso on kuulemma 60 sanaa minuutissa, ja tällä hetkellä työn alla oleva kirja on paksuimman Potterin luokkaa. Me siis luetaan esim. iltaisin niin että lapset ja minä luetaan vuorotellen yhdessä kesken olevaa kirjaa, aloituksesta jäi epäselväksi kuka lukee. Mietin että onko tuolla saman tekstin jankkaamisella joku lisäarvo, ja jos on, sitten voimme sitä tehdä.

Ap.

Ihmetyttää vaan tässä nyt sitten sellainen sivuseikka, että millaisissa läksyissä noin taitava lapsi tarvitsee vanhemman apua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän