vauva 3 kk ja hidas painonnousu
eli tässä ensin tytön mitat
Syntymämitat 50 cm ja 3,5 kg
1 kk 54 cm ja 4170 g
2 kk 57 cm ja 4705 g
3 kk 60 cm ja 4975 g
Eli kokoajan painonnousu on ollut suht. hidasta, mutta nyt ei ollut tullut painoa kuin 270 g kuukaudessa. Tyttö on hyvin tyytyväinen, nukkuu 1-2:lla syötöllä yöt ja syö n. 3:n tunnin välein päivisin. Eli sen puolesta kaikki on ok. Neiti kyllä kääntyi jo 2 viikkoa sitten vatsalleen, ja on siitä asti kääntyillyt ja kovin on touhukas muutenkin, joten varmaan kuluttaakin enemmän kuin rauhallisemmat vauvat. Ja on sirorakenteinen, joten ei varmaan mitään 1,5 kg kuukausipainonnousuja tule hänellä olemaankaan niinkuin pojalla aikoinaan. Nyt neuvolantäti antoi mulle eri vaihtoehtoja, miten saataisiin paino nousuun. eli joko lisämaitoa tai maissivelliä pullosta, pikkuhiljaa perunamaistelut käyntiin tai sit öljyä sekoitetaan tilkkaan maitoa teelusikallisen verran ja annetaan kerran päivässä. Olen nyt pääni puhki miettinyt, että mitä tässä tekisi, tosiasia on, että painonnousu on kovin vähäistä ja sitä pitäisi alkaa tulemaan reippaammin, ja olen tosi pettynyt itseeni, kun en pystykään toteuttamaan haaveilemaani 6 kk täysimetystä. Mutta tytön hyvinvointi on tärkeintä, joten kai se on pakko jotain lisäruokaa ruveta antamaan. Toisaalta en pulloa haluaisi alkaa antaa, kun pelkään, että sotkee imetystä ja jos neiti alkaakin suosimaan sitä rinnan sijaan. Toisaalta haluaisin odottaa ainakin kuukauden kiinteiden aloittamista ja tuo öljyn anto noin pienelle kuulostaa kaikkein hölmöimmältä. Kuitenkin on tyytyväinen ja hyväkuntoinen vauva. Mitä te olette mieltä, rakkaat kanssasisaret? Onko jollain ollut vastaavanlainen tilanne ja miten olette toimineet ja onko tullut toivottua tulosta eli elopainoa?? Kiitos hirveästi, jos joku viitsii vastata!!!
T: Amoretta, joka on hyvin hämmentynyt ja ihmeissään...
Kommentit (11)
painokäyrä siis oli miinuksella ja on yhä mutta vauva iloinen ja tyytyväinen ja pituutta ja painoa tullut koko ajan! s. 48cm 2860g ja ennen 2kk ikää oli57cm ja 4,5kg. Nyt reilu 2kk eikä olla käyty vielä uudessa mittauksessa. Mutta jos paino on vain miinunkäyrällä (joka kuulemma rintaruokituille lapsille normaalia, sanoi terkkakin) niin se ei vielä ole este täysimetyksellä :)
Meillä oli tosiaan myös hidasta tuo kasvu, päinvastoin kuin esikoisella. Molemmat tyttöjä. Kuopuksen mitat ovat olleet tähän asti:
syntymäpaino 4170g
1kk 4634g
2kk 5618g
3kk 5705g
4kk 5840g
5kk 7050g
6kk 7855g
Neuvolassa ei oltu huolestuneita missään vaiheessa, itse vähän huolestuin tuossa 4kk:n iässä, kun painoa oli tullut viimeisen kahden kuukauden aikana niin nihkeesti. Ja syntymäpainoonkin vain se reilu 1,5kg neljässä kuukaudessa. Imetys alkoi takkuilemaan siinä neljän kuukauden iässä, vauva oli tosin muuten todella tyytyväisen oloinen koko ajan. Söi päivisin kyllä tiheästi, mutta öisin vain pari kertaa. Päiväunet olivat hyvin lyhyitä. Tuo neljän kuukauden ikä osui keskelle viime kesän helteitä ja muuttoa. Aloin ensin antamaan iltaisin pullosta, koska saattoi kestää tunninkin, ennen kuin vauva sai tulemaan maitoa. Pahalta tuntui silloin. Pullo kelpasi hyvin ja pari viikkoa kävinkin tahtojen taistelua ja podin huonoa omaatuntoa pullon vuoksi.
Kuitenkin päätin, että pääasia, että vauva kasvaa, kasvaa sitten millä kasvaa ja toissijainen asia on, onko minulla tunnontuskia kyseisestä asiasta.
Esikoista imetin yhdeksän kuukautta, tätä kuopusta siis 4kk. Nyt n. 8kk:n ikäisenä paino on luultavimmin 8kg:n paikkeilla ja tyttö on tyytyväinen, nukkuu hyvin ja syö hyvin. Yölläkin vielä tosin...
Kiinteitä aloitin antamaan n.4,5kk:n iässä. Olin ajatellut, että tottakai imetän sen puoli vuotta, koska esikoisenkin kanssa se meni niin hyvin. Mutta, erilaisia nämä lapset kyllä ovat. Ei päde samat lait, vaikka sisaruksia ovatkin.
...pakko kysyä, oletko Amoretta Itä-Tampereelta (ja pian muuttamassa naapurikuntaan)? Puhuin nimittäin tällä suunnalla tänään puistossa erään äidin kanssa, joka kertoi aivan samoja asioita kuin sinä viestissäsi. Mahdammeko siis olla tuttuja?
Kehrääjä, kahden ruskeasilmäisen pojan (6kk ja 3,5v) äiti :)
S. paino 3870g,pituus 51cm.
Mitat:
1kk 4135g, 56,5cm
2kk 4160g, 56,5 cm
3kk 4735g, 60,5cm
4kk 5400g, 62cm
Olin tosi huolissani tossa vauvan ollessa 2kk, kun sisarukset olleet huomattavasti isokokoisempia. Vauva suunnilleen asui rinnalla ja söi yötä päivää mutta oli suht. tyytyväinen. Neuvolassa sitten punnitiin ennen imetystä ja imetyksen jälkeen jolloin todettiin ,että sitä maitoa tuli yht. n.40ml eli aika usein joutuu imettämään ,että saa tarpeeksi raasu ruokaa.
Tuttelilla sitten paino lähti nousuun ja nyt ,kun kiinteet aloitettiin niin painoa on tullut vielä reippaammin.
Olin tosi pettynyt ,kun vaan luotin,että kyllä se maito riittää niinkuin jokapaikassa toitotettiin.
Nyt vauvan ollessa kohta 5kk syö rintaa 1-3h välein ja saa 2x200ml tuttelia vrk:ssa. Mulla se maitoa ei vaan riittänyt vaikka kuinka kokeiltiin kaikki kikat ja temput. Luin kaikkea liittyen imetykseen mutta tiheän imun kausi se vaan meillä jatkuu. Vauva on myös ollut kova pulauttelemaan joten sekään ei ole helpottanut asiaa.
Neuvolassa ei oltu huolissaan, sanottiin vaan , että anna lisämaitoa.
Meillä myös tyttö aika iso syntyessään 4550g ja 55cm. 2,5kk mitat olivat n. 5500g ja 63cm. Pituuskäyrä menee yläkäyrillä ja paino lähes
-20 käyrällä. Toiseksi nuorin tyttö kasvoi täsmälleen samoilla käyrillä, kuten olen kasvanut itsekin. Vauva on tyytyväinen, saa rintaa ja korvikketta, pissaa ja kakkaa. En ole yhtään huolissani! Neuvolantäti katsoo myös geneettisiä tekijöitä ja vauvan yleisvointia, meille ei ole ehdotettu mitään kiinteitä eikä rasvoja!
Luottaisin kyllä sinuna itseeni ja katsoisin vauvan kuntoa ja vireystilaa. Jos kaikki ok, niin ei mitään lisiä. On näköjään ihan neuvolakohtaisia nuo ohjeet.
Syntymäpaino oli 3220g ja pituus 49cm. Nyt 6kk neuvolassa painoa oli 6400g ja pituutta 67.1cm. Me ollaan koko ajan menty -15 -käyrällä ja en ole asiasta kovin huolestunut, kun paino on kuitenkin koko ajan tullut lisää ja samalla käyrällä pysytty. Onhan sitä tämmöisiä ' missinmittaisia' vauvojankin hyvä olla ettei kaikki oli pullukoita. Neuvolassa th sanoi, että toisilla äideillä rintamaito on ternimaitoa ja toisilla rasvatonta..
Timarjut
Olen nyt tässä yön yli nukuttuani ja mietittyäni päättänyt jatkaa täysimetyksellä seuraten tytön yleisvointia. Viime yönäkin taas nukkui 8 h putkeen, joten ei voi kovin nälkäinen olla. On muutenkin niin virkeä ja touhukas, pissaa ja kakkaa normaalisti, ettei voi olla nälkäinen. Tuli vaan eilen paniikki, kun juttelin parin tuttavan kanssa, ja olivat lisäruoan kannalla.Kävin imetystukilistan sivuilla ja ihan hyvää tietoa sain sieltäkin. Olen itse aika pitkä ja isoluinen, joten kai neuvolantäti katsoi, ettei mun vauva voi olla pienikokoinen, heh heh!!
Juu sama eukko!! Laitatko mulle sen erään taksimiehen tyttären s-postiosoitteen, mun osoite on etunimi. mun entinen sukunimi@pp.inet.fi. Ja kerro terkkuja tutuille, eritoten sille eräälle kahden tyttölapsen äidille.....
T: Amoretta, yhden pienen tyttölapsen ja hieman isomman riiviön äiti....
Meidänkin neitokainen on pikkuinen, syntyessään 3080g, 48cm, 3kk iässä 5,1kg, 59cm. Tyttö asui tissillä nuo ekat 3kk, nyt pikkuhiljaa on syöttövälit pidentymässä (ennen 1-2h, nyt JOPA 2-3h)!
3kk neuvolassa susoyteli th antamaan lisämaitoa, mutta vasta nyt ihan muutamana päivänä olen kokeillut tutteli/maissivelliyhdistelmää (vauva nyt melkein 4kk). Hyvin uppoaa! Kertalaakista menee illalla jopa 125ml. Eli hyvin kelpaa. Ehkei mun tissimaito sittenkään ole täyttänyt pientä riittävästi ja siksi on joutunut usein tankkaamaan...
Nyt mennään siis niin, että muuten imetetään, mutta juuri ennen yöunille menoa annetaan sitä korviketta+velliä. Katsotaan nyt, vaikuttaako painoon- neuvola ensi viikolla.
Jokainen tekee omat ratkaisunsa...näihin kun on vaikea muiden puuttua. Meilläkin vauva on tyytyväinen, jos saa rintaa tarpeeksi usein:) .Kaikki on siis suhteellista...
6kk täysimetys saa kyllä jäädä haaveeksi. Meinaan aloitella potulla jo viikon, kahden kuluttua.
sitruska ja muksut 3kk3vkoa/2v5kk
Tai oli vauvana. Nyt on jo ihan normaalin kokoinen 2½v :)
Syntyessään oli 3660g ja 51cm
6kk: 6490g
1v: 7300g ja 70cm.
Paino nousi keskimäärin 250-300g kuukaudessa. Kasvoi hitaasti ja melkein kokoajan oli paino suhteessa pituuteen -2.2SD. Ensimmäisen puolivuotta paino sentäs nousi jotenkuten, mutta välillä 6kk -> 1v ei tullut kuin 800g. Oli pelkällä rintamaidolla ekat 6kk. Välillä terkka ehdotti lisämaitoa, mutta en antanut, koska vauva oli tyytyväinen, nukkui hyvin ja kasteli runsaasti vaippoja. Ja tytöllä painonnousu hidastui ihan todenteolla sitten kun kiinteät aloitettiin.
Kaksi ensimmäistä lasta on ollut lähes kokonaan korvikkeella ja hitaasti kasvoivat hekin. Ja edelleen ovat ikätovereihin verrattuna lyhyitä. Kakkosen pituus menee -2SD (100cm) ja paino -1.7SD. Ikää nyt 5v.
Nuorin on nyt 5½kk ja 6600g. Syntyessään oli 3430g. Taas alkoi neuvolassa voivottelu hitaasta painonnoususta, kun kahdessa viime kuukaudessa oli tullut vain 290g. Ja pituutta ei ollut tullut ollenkaan (venyttämällä saatiin ½cm lisää mittaa pojalle...)
Meillä siis ilmeisesti myöskin lasten kasvutyyli on hitaanlainen, eikä siinä ole ollut eroa syökö vauva korviketta vai tisumaitoa. Nyt olen huoletta imettänyt tätä neljättä ja seurannut mielummin vauvan vointia, kuin katsellut neuvolan käyriä. Ja toki olisin alkanu vellit, korvikkeen tai kiinteät, jos vauva olisi selvästi kiukkuinen ja nälkäinen.
Meidän kuopustyttö on nyt 8kk, ja neuvolassa ihmeteltiin tytön kokoa, kun syntymämitat oli isot, niin olis pitänyt kasvaa nopeammin. Eli tyttö painoi
syntyessään 4080g/52cm
1kk 4490g
2kk 4970g
3kk 5480g/59cm
4kk 5925g/64 cm
5kk 6550g
6kk 6885g
8kk 7400g/68,5cm
Neuvolantäti oli sitä mieltä, että meidän tytölle olisi pitänyt antaa lisämaitoa, mutta en antanut, koska imetys sujui hyvin. No, kerran kokeilin illalla korviketta pullosta, mutta ei se maistunut tytölle. Tosiaan tyttö on toinen lapsemme, niin uskalsin luottaa omaan vaistooni...Esikoinen oli myös meillä täysimetyksellä ja oli ihan eri kokoinen eli iso vauva :)
Ajattelin, että kuopustytömme kasvutapa ei johdu liian vähäisestä ravinnosta, vaan on hänelle ominainen tapa kasvaa. Ja jos kasvu olisi hidastunut tosi paljon, niin sitten olisi varmaan otettu neuvolan toimesta kilpirauhaskokeet yms..
Jos vauva voi hyvin eli ei ole itkuinen (=nälkäisen oloinen), ei oksentele suihkumaisia oksennuksia eikä ole allergiaoireita, niin en näe mitään syytä huolestua tai aloittaa kiinteitä. Tai tokihan ne voi aloittaa, mutta se ei takaa painonnousua, kun voi mennä useita viikkoja, että sitä voi syömiseksi kutsua.
Voit käydä imetystukilistan sivuilta lukemassa vinkkejä imetyksen tehostamiseen. Ja tietenkin teet kuten itse parhaaksi näet!