Minkäikäisenä päivähoitoon?
Vanheimpainvapaan loppumiseen on vielä aikaa (vauva nyt 3,5 kk) mutta jo nyt mietityttää töihinpaluu. Toisaalta rahatilanteen takia ois hyvä mennä töihin mutta mutta toisaalta vauvan hoitoon laittaminen 10 kuukauden ikäisenä mietityttää... Miten te muut aiotte tehdä? Mihin asti aiotte olla vauvan kanssa kotona? Entä minkälaista hoitopaikkaa haette (sitten kun on sen aika)?
Kommentit (10)
..esikoinen meni päiväkotiin aikoinaan 1v7kk iässä ja kuopus menee vuoden päästä eli 1v9kk iässä. Tuo esikoisen hoitoonmeno ja koko talvi oli aika rankkaa aikaa tälle äiskälle..Oli hoidossa 10kk, jolloin lopetettiin hoito ja poika oli hoidossa pari kuukautta siskoni luona ennen äippälomani alkua. Se oli hyvä ratkaisu, vaikka tiesi hieman enemmän kuskaamisia. =) Poika viihtyi kyllä tarhassa ihan ok alkuvaiheen huutojen jälkeen..
Toivottavasti kuopuksen aloitus tarhassa ei ota niin koville..siis äidille. =) Töihin en menisi enää koskaan, jos olisi mahdollisuus valita! =)
ja ikää tytöllä on silloin 9kk ja 6pvää.
Ja paikkana on vuoropäiväkoti. Siksi näin pian koska mieheni sairastaa ja on välillä sairaalahoidossa ja rahaa on oltava elämiseen. Nyt ollaan käyty tutustumassa viikko päiväkotiin ja koko loppukuu käydään samaa tahtia.
t.nia
..tyttö menee ensi vuoden alussa, n. 10kk ikäisenä. Jatkan opintojani ja pakko mennä takaisin töihin 3 lapsen yh:na, joten kuopus pääsee vanhempien sisarustensa seuraksi samaan pk:in.
tammikuussa ja vauva on silloin 11kk. Välillä tuntuu pahalta, mutta itsekkin olen ollut päiväkodissa jo 9 kk ikäisenä ja ihan normaali minustakin on näemmä tullut. Ei siis mitään traumoja eikä vihaa äitiäni kohtaan.. heh.
Omasta mielestäni päiväkoti on parempi vaihtoehto kuin perhepäivähoitaja, joten päiväkotiin vaan.
Itselläni ei oikein ole ystäviä joilla olisi lapsia joten myös siksi on kiva että lapsi tottuu myös toisiin lapsiin.
Ei päiväkoti niin paha paikka voi olla.
1,4kk iässä joutuu meidänkin tytsä hoitoon. Olen hakenut ryhmäperhepäivähoitopaikkaa. Ahdistaa jo nyt. Itse päivähoidossa työssäolleena kokisin, että vasta 2v olis hyvä aloittaa hoito. Mutta eihän se ole monellekkaan mahdollista.
Hei!
Meidän poika lähti päiväkotiin 9 kk iässä. Nyt on eka viikko takana ja hyvin on mennyt! Kun vien hänet aamulla hoitoon, ei paljon edes vilkaise kun lähden, on niin innoissaan kavereista ja leluista. Sama kun haen hoidosta niin katsahtaa tyynesti vain, että joko sinä nyt tulit ja pitääkö meidän tosiaan jo lähteä... Poikani on kyllä luonteeltaan reipas ja luottavainen ja hoitajien mukaan " helppo lapsi" vaikka sitä joskus ei kotona uskoisi! Koska hän on perheemme ainoa lapsi tällä hetkellä, niin hän saa seuraa ja " mallia" muista ryhmän lapsista. Päiväkodin hoitajat ovat todella mukavia ja pari päivää olin osan päivästä pojan mukana seurailemassa tohinaa.
Mielestäni jokainen perhe tekee oman valintansa lapsen hoitoon viemisestä/kotona hoitamisesta. meilläkin suurin syy oli raha, muuten olisin ollut ehkä kotosalla kunnes poika olisi täyttänyt vuoden. Sitten olisin kyllä riemumielin lähtenyt takaisin töihin, sillä uskon olevani parempi äiti niin, kuin lapsen kanssa kotosalla kaikki päivät viettäen!
Miellä tyttö menee hoitoon ens vuoden helmikuun alussa ja sillon hän on 1v.4kk ja tarkotuksena on hakee vuoropäiväkotipaikkaa. :)
poika menee hoitoon noin 1 vuoden iässä. Heti äitiysloman päätyttyä en malta poikaa vielä viedä...haluan vielä edes sen pari kuukautta touhuta yhdessä kaikkea ja seurata lapsen kehitystä..ensimmäinen kun on :) myös lomamatka heti äitiysloman päätyttyä ratkaisi sitä, että jään parin kuukauden hoitovapaalle. Tiukkaahan siitä rahallisesti tulee, mutta syödään sit vaikka kynsiä.
Vien pojan päiväkotiin melummin kuin perhepäiväkotiin, siellä on useempi aikuinen valvomassa myös toistensa toimintaa. ME haemme vuoropäivähoitoa, koska mieheni on palomies ja usein kotona. Ajattelin myös itse hakea osa-aikaista työpaikkaa!
yhtä aikaa, eli sitten kun vanhempi on 3,5v ja nuorempi 2v. Ja päiväkoti paikkaa aiotaan hakea, mielestämme parempi vaihtoehto kuin pph tai rpph.
Itse olen mennyt 9kk ikäisenä perhepäivähoitajalle ja mieheni taas on ollut kotihoidossa ja mennyt vasta esikouluun. Molemmat olemme selvinneet ehjinä;)
Meillä on kummankin kanssa ollut tai tulee olemaan se 1 v. ikä jolloin laitetaan hoitoon. Siihen asti olen hoitovapaalla. Sanoinkin isukille että itku minulla tulee jos laitan alle 9 kk hoitoon! Sovittiin sitten että jään taas kotiin kunnes typy on vuoden vanha. Kunnallista hoitoa haetaan perhepäivähoitoa ja ihan tarhaa. Onnellisia ollaan jos saadaan edes samaan hoitopaikkaan kun tämä Kartanonkosken (vantaalla) päivähoito tilanne on mitä on.
mamma ja typy 4,5kk ja poika 2v 7 kk