YLE: Lähes puolet kolmekymppisistä kokeilleet huumeita
https://yle.fi/uutiset/3-12588890
Ja nousee vaan edelleen. Näyttää väistämättömältä että ne tullaan vielä sallimaan.
Kommentit (318)
Varmaan riippuu vähän ympyröistä missä liikkuu. Itse tiedän ainoastaan yhden huumeita jonkun aikaa käyttäneen. N 25v baareissa pyörineenä tuo on ainoa kerta, kun niitä on missään muodossa tullut minulle vastaan, saatikka tarjottu.
Tarkoitushakuista mädätystä. Vähän niinkuin varhilan tilaama selvitys maskien haitallisuudesta.
Sellainen tulos saadaan millainen halutaan. En tunne ketään kuka olisi kokeillut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on tosi läpinäkyvää, kun toi jengi sanoo, että kukaan ei mitään koskaan oo ottanu eikä mitään oo ikinä nähty. Menee ihan täysin uskottavuus, kun puusilmäkin näkee, että muutakin kuin viinaa on vedetty ja että noissa piireissä jatkuvasti pyörivä niitä huumeita kyllä vaann äkee ja todennäköisesti itsekin bilekäyttää.
It takes one to know one. Sen takia moni varmaan noista videoista veti huumekytköksiä, kun jos on itse käyttänyt ja nähnyt käyttöä, niin sen kyllä myös tunnistaa muista. Mutta tässä on se hankala puoli, että harva nousee julkisuuteen kertomaan omasta käytöstään ja että siksi huomaa helposti jauhojengin vetäneen muutakin kuin Alkon antimia.
Minä en siinä videoilla nähnyt vitteitä huumeista ja itse kuitenkin käytän bilehuumeita pari kertaa kuussa.
Luulen että enemmän viiteitä näkee ne joilla ei mitään tietoa.Toinen joka ei tiedä mitä huumetta "jauho" on
Sivusta kommentoin, että kokaiinia käyttäneenä ja sen käyttöä paljon nähneenä tietyt eleet ja ilmeet tunnistaa helposti: vähän kireät leukaperät, vähän yli menevät ilmeet, kun on hyvä fiilis, louskuvat leuat, tietynlainen ylipirteys, korkea vireystila jne. Alkoholia pelkästään käyttänyt on aina vähän samean oloinen ja väsähtänyt ainakin loppuillasta. Piristäviin viittaisi myös se, että juhlat kestivät pari päivää. Koksu on todella tavallista Helsingin yöelämässä.
Ei sillä videolla näkynyt muuta kuin juhlivia ihmisiä. Ei kaikki iloiset ihmiset vedä huumeita. Vieläkään en nähnyt mitään huumeisiin viittaavaa videossa.
Minusta se, kun Sanna ilmeili ja konttasi siellä maassa ja kiehnäsi sen jonkun naisen ja miehen kanssa, viittasi vahvasti huumeisiin. Mutta eipä noista koskaan tiedä, eikä oikeastaan minua haittaisi vaikka jotain vetäisivätkin. Pysyvät skarpimpina kuin sammuneina viinasta.
Nyt kun korostit sitä konttailua ja kiehnäilyä niin näyttää vielä vaan enemmän siltä että alkoa ollaan otettu. Aika tyypillistä käytöstä kännisiltä.
varmasti olivat juoneetkin ja paljon, mutta ne ilmeet ja leukojen louskuttelut viittasivat myös muuhun.
Niin ne kuvasi videota. Ne ilveili kameralle.
Leuat ei kyllä kenelläkään lonkusunut sillä tavalla että huumeista joutuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä selittää masennuksen, ahdistuksen ja terapiatarpeen: nuoret aikuiset käyttävät huumeita ja valitettavasti ne vaikuttavat aivoihin.
Ei, vaan enemmänkin toisin päin: ihmiset voivat huonosti, ja se selittää huumeiden kasvavaa käyttöä.
Suurin osa on kuitenkin ihan tavallisten ihmisten kohtuuden rajoissa pysyvää käyttöä, sen lisääntymiseen vaikuttaa asenneilmapiiri ja tiedon saatavuus: suurin osa ihmisistä käyttää jotain päihdettä, yhä useampi vaan valitsee jonkun muun kuin alkoholin.
Tuossa kohtuuden rajoissa pysyvässä käytössä on se ongelma, että se pitää osata lopettaa kokonaan silloin, kun se on vielä kohtuuden rajoissa. Sanon näin koska on ihmisiä, jotka kohtuukäyttävät bilehuumeita muutaman vuoden ja se pysyy kohtuuden rajoissa ja sitten he tajuavat lopettaa, mutta on ihmisiä jotka kuvittelevat voivansa jatkaa bilekäyttöä ikuisesti, ja heistä tulee huomaamattaan ongelmakäyttäjiä.
Niin tai sitten pitää osata pitää se käyttö aina siellä kohtuuden rajoissa. Tässä onnistuu suurin osa pidemmän päälle.
On ihmisiä, jotka kohtuukäyttävät aina ja se bilekäyttö jatkuu joko ikuisesti tai niin kauan kuin se jaksaa kiinnostaa. Ei se sinänsä eroa alkoholista lainkaan; joillakin se lipsuu kohtuukäytöstä alkoholismiin, mutta suurin osa osaa juoda kohtuudella eikä heidän tarvitse lopettaa juomista kokonaan etteivät alkoholisoidu.
Ihan sama homma huumeissa, on täysin mahdollista jatkaa käyttöä vuosia ilman että kehittyy ongelmaa. Ja nämä ihmiset ovat enemmistö.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitushakuista mädätystä. Vähän niinkuin varhilan tilaama selvitys maskien haitallisuudesta.
Sellainen tulos saadaan millainen halutaan. En tunne ketään kuka olisi kokeillut.
Ihan 100% varmasti tunnet. Et vaan tiedä, kuka.
Ja tää "selvitys" on "tilattu" THL:ltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikuin 20 vuotta ahkeraan baareissa. Ikinä ei ole kukaan huumeita tarjonnut. Se on ihme. Tiedän kuitenkin useita pilvenpolttajia ja yhden joka käytti kovempia aineita.
No harvemmin niitä kukaan siellä kiertää kaupittelemassa. Usein huumeet hankitaan joltain kaverilta tai joltain joka tuntee jonkun jne. Nykyisin myös netistä postitse. Yöelämässä ostetaan useimmiten sellaisilta, jotka tuntee tai on ainakin nähnyt ja tietää, että niillä on. Tai sitten jos on epätoivoista, voi varovasti kysyä sellaisilta, jotka näyttää olevan hyvissä, että onko heillä tai tietävätkö jonkun jolla on jne. Lisäksi huumeet keskittyvät tietyille klubeille, teknobileisiin, tietyille keikoille jne. Ei niitä missään olutbaareissa tai useinkaan ei myöskään perusyökerhoissa kaupitella.
Ei minullekaan huumeita ole tultu kaupittelemaan, mutta olen niitä silti muutaman kerran joltain tutulta ostanut. Ja nämä kokemukset tosiaan 2010-luvun alkupuolelta, nyt voi olla erilaiset kuviot, mutta ei ole tullut käytyä enää juurikaan yöelämässä.
Mä olen käyttänyt huumeita noin 20 vuotta eikä niitä ole tullut minulle yöelämässä tarjoamaan kukaan, kyllä niitä pitää ihan itse osata kysellä.
Vierailija kirjoitti:
Siltä tosiaan nykyään vaikuttaa että puolet ihmisistä on nistejä.
Tai mömmöissä. Olojen viilaaminen on hyvin trendikästä.
Harva ottaa riskiä siinä että menisi tuntemattomille tarjoamaan huumeita. Tuttujen tai muiden verkostojen kautta noi hommat hoidetaan. Se, ettei teille ole huumeita tarjottu ei kerro huumeiden saatavuudesta ja käytöstä ihan siinä lähiympäristössännekään vaikka tanssilattialla yhtään mitään.
Jos olet itse kokeillut/käyttänyt, tiedät monia jotka tekevät samoin.
Eräs läheinen ystäväni sanoi joskus minulle, että hän ei tunne ketään joka olisi käyttänyt huumeita, mutta että kai niitä jossain on. Kerroin itse kokeilleeni ja mainitsin usean yhteisen tuttumme, jotka ovat käyttäneet myös. Hän hätkähti tästä paljon. Sitä ei tiedä ennen kuin tietää, mutta käyttäjiä ja kokeilijoita on kaikkien meidän ympärillä, vaikka ette sitä tietäisikään.
Vierailija kirjoitti:
Kokeilleet?
Itsekin olen kokeillut kerran. Yhden kerran. Kannabista. Sekin on laiton päihde.
Itseasiassa lisään vielä,että tunnen monia muitakin,jotka ovat kokeilleet kannabista. Osa poltellut toisenkin kerran.
Minut ja nämä siis luettaisiin tuohon kokeillleiden joukkoon (vaikka olemme +40v).
Kukaan ei silti ole "huumeidenkäyttäjä".
Hauskin asia näissä keskusteluissa on ihmiset jotka eivät edes tiedä huumeista mitään jotka omaavat todella vahvoja (negatiivisia) mielipiteitä niistä :D tyyliin "miksi ei voi tanssia selvinpäin?" tms.
Vähä sama ku sanois "miksi ruuassa täytyy olla mausteita? kyllähän makaraonilaatikkoa voi ilman ketsuppia syyä! nih!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nuoremmissa kokeiluja on vielä enemmän... Tai siihen mennessä kun nyt 20v ovat kolmekymppisiä, niin määrä on varmaan aika lähellä 50%, ellei jopa yli.
Vieläkö joku luulee, ettei huumeiden käytöstä rankaisemisesta tulla luopumaan?
Ei ole varaa syrjäyttää puolia 18-30 vuotiaista käyttö"rikoksella". Tämä yhtälö pitää jo poliitikkojen käsittää. Linden puolsi varovasti käyttöhuonekokeilua. Samalla sanoi ettei mitään laajempaa dekriminalisointi tule. Näille kansanedustajille on asiantuntijat ja rikosoikeuden professorit sanoneet että käytöstä rankaisemisesta pitäisi luopua. Eivät silti ymmärrä kuinka haitallinen kyseinen laki on. Se laki tekee ihmisistä rikollisia. Kait sitä itselleen saa tehdä mitä haluaa?
Kyllä poliitikot ymmärtävät, mutta eläkeläiset eivät ymmärrä. Huumeiden laillistumista ajavan poliitikon kannatus eläkeläisten keskuudessa romahtaisi saman tien, koska vanha kansa ei ole koskaan oppinut ajattelemaan omilla aivoillaan, vaan ovat ottaneet todesta sen aiempien vuosikymmenten huumepropagandan, jonka mukaan eka kokeilukerta koukuttaa lopullisesti ja vääjämättä ja LSD:n käyttäjät luulevat olevansa appelsiineja ja kuorivat ihonsa kuorimaveitsellä.
Ei eläkeläiset ole tyhmiä. Moni vanhus syö jo nyt niin paljon lääkkeitä että niitä saattaa kiinostaa jos osan voisi korvata luonnontuotteella. Esim. kipu ja unilääkkeet ovat enemmän kamaa kuin kannabis.
Kannabis on erinomainen kipulääke ja rentouttavana myös hyvä unilääke, ilman sivuvaikutuksia, tai riskiä jäädä koukkuun. Olen joutunut käyttämään vahvoja kipulääkkeitä ja niiden sivuvaikutukset (nupin sumeus) opasti etsimään vaihtoehtoa. Luonnon oma yrtti löytyi ja muuta en tarvitse.
t. eläkeläinen
Lääkekannabis on aivan eri asia kuin huumeiden viihdekäyttö. Sen vuoksi moni maa, vapauttaakin sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikuin 20 vuotta ahkeraan baareissa. Ikinä ei ole kukaan huumeita tarjonnut. Se on ihme. Tiedän kuitenkin useita pilvenpolttajia ja yhden joka käytti kovempia aineita.
No harvemmin niitä kukaan siellä kiertää kaupittelemassa. Usein huumeet hankitaan joltain kaverilta tai joltain joka tuntee jonkun jne. Nykyisin myös netistä postitse. Yöelämässä ostetaan useimmiten sellaisilta, jotka tuntee tai on ainakin nähnyt ja tietää, että niillä on. Tai sitten jos on epätoivoista, voi varovasti kysyä sellaisilta, jotka näyttää olevan hyvissä, että onko heillä tai tietävätkö jonkun jolla on jne. Lisäksi huumeet keskittyvät tietyille klubeille, teknobileisiin, tietyille keikoille jne. Ei niitä missään olutbaareissa tai useinkaan ei myöskään perusyökerhoissa kaupitella.
Ei minullekaan huumeita ole tultu kaupittelemaan, mutta olen niitä silti muutaman kerran joltain tutulta ostanut. Ja nämä kokemukset tosiaan 2010-luvun alkupuolelta, nyt voi olla erilaiset kuviot, mutta ei ole tullut käytyä enää juurikaan yöelämässä.
Mä olen käyttänyt huumeita noin 20 vuotta eikä niitä ole tullut minulle yöelämässä tarjoamaan kukaan, kyllä niitä pitää ihan itse osata kysellä.
Olet varmaan maksanut itsesi kipeäksi ja tuhonnut terveyttäsi ja jäänyt jo pahasti koukkuun. Minä en halua olla minkään orja.
"Jauho" ei tosiaankaan ole Helsingin huumepiireissä termi kokaiinille tai amfetamiinille. Ei vaikka poliisi niin väittäisi. Poliisi väittää myös että "marihuana", "marisätkä" ja "ruoho" ovat termejä kannabiksella. Ovathan ne, mutta niitä käyttää ainoastaan ihmiset, jotka ei itse käytä. Kukaan pilveä polttava ei tällä vuosituhannella puhu mistään ruohosta tai marista.
sdslögä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet varmaan maksanut itsesi kipeäksi ja tuhonnut terveyttäsi ja jäänyt jo pahasti koukkuun. Minä en halua olla minkään orja.
No kyllähän sitä rahaa on palanut, ja koukussa olin jossain vaiheessa, mut en enää. Nykyään käytän harvakseltaan ja aika harvaa ainetta.
Terveys täysin kunnossa.
Kun melkein puolet on käyttänyt, niin suurin osa myös väistämättä tuntee jonkun joka on käyttänyt. Ja suurin osa näistä on suht taviksia eikä mitään narkkeja. Niin väkisinkin tuossa ikäluokassa se 'mystiikka' alkaa vähän rapistua ja ihmiset suhtautuu melko maltillisesti tuohon, kun ihmisillä on oma kokemus siitä että suurin osa käyttäjistä on ihan tavallisia ihmisiä.
PuurotJaVellitSEkaisin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nuoremmissa kokeiluja on vielä enemmän... Tai siihen mennessä kun nyt 20v ovat kolmekymppisiä, niin määrä on varmaan aika lähellä 50%, ellei jopa yli.
Ei ole varaa syrjäyttää puolia 18-30 vuotiaista käyttö"rikoksella". Tämä yhtälö pitää jo poliitikkojen käsittää. Linden puolsi varovasti käyttöhuonekokeilua. Samalla sanoi ettei mitään laajempaa dekriminalisointi tule. Näille kansanedustajille on asiantuntijat ja rikosoikeuden professorit sanoneet että käytöstä rankaisemisesta pitäisi luopua. Eivät silti ymmärrä kuinka haitallinen kyseinen laki on. Se laki tekee ihmisistä rikollisia. Kait sitä itselleen saa tehdä mitä haluaa?
Kyllä poliitikot ymmärtävät, mutta eläkeläiset eivät ymmärrä. Huumeiden laillistumista ajavan poliitikon kannatus eläkeläisten keskuudessa romahtaisi saman tien, koska vanha kansa ei ole koskaan oppinut ajattelemaan omilla aivoillaan, vaan ovat ottaneet todesta sen aiempien vuosikymmenten huumepropagandan, jonka mukaan eka kokeilukerta koukuttaa lopullisesti ja vääjämättä ja LSD:n käyttäjät luulevat olevansa appelsiineja ja kuorivat ihonsa kuorimaveitsellä.
Ei eläkeläiset ole tyhmiä. Moni vanhus syö jo nyt niin paljon lääkkeitä että niitä saattaa kiinostaa jos osan voisi korvata luonnontuotteella. Esim. kipu ja unilääkkeet ovat enemmän kamaa kuin kannabis.
Kannabis on erinomainen kipulääke ja rentouttavana myös hyvä unilääke, ilman sivuvaikutuksia, tai riskiä jäädä koukkuun. Olen joutunut käyttämään vahvoja kipulääkkeitä ja niiden sivuvaikutukset (nupin sumeus) opasti etsimään vaihtoehtoa. Luonnon oma yrtti löytyi ja muuta en tarvitse.
t. eläkeläinen
Lääkekannabis on aivan eri asia kuin huumeiden viihdekäyttö. Sen vuoksi moni maa, vapauttaakin sen.
Ihan samaa kannabista on lääkekannabiskin. Sitä voi itsekin kasvattaa hankkimalla saman lajikkeen siemeniä. Vahvin lääkekannabis on 22 prosenttista, eli se päihdyttää kyllä, jos sitä ei käytä joka päivä useita grammoja.
Vierailija kirjoitti:
PuurotJaVellitSEkaisin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eläkeläinen
Ihan samaa kannabista on lääkekannabiskin. Sitä voi itsekin kasvattaa hankkimalla saman lajikkeen siemeniä. Vahvin lääkekannabis on 22 prosenttista, eli se päihdyttää kyllä, jos sitä ei käytä joka päivä useita grammoja.
Lääkekäytössähän kannabiksen annostus on todella suurta päihdekäyttöön verrattuna ja käyttö päivittäistä. Lääkekäytössä siis määrät jopa useita grammoja päivässä, päihdekäytössä taas yleensä satunnaisesti muutama gramman kymmenesosa.
Vierailija kirjoitti:
Kun melkein puolet on käyttänyt, niin suurin osa myös väistämättä tuntee jonkun joka on käyttänyt. Ja suurin osa näistä on suht taviksia eikä mitään narkkeja. Niin väkisinkin tuossa ikäluokassa se 'mystiikka' alkaa vähän rapistua ja ihmiset suhtautuu melko maltillisesti tuohon, kun ihmisillä on oma kokemus siitä että suurin osa käyttäjistä on ihan tavallisia ihmisiä.
No sepä siinä ja toiseksi, kun on kokeillut muitakin päihteitä kuin alkoholia, voi tulla yllätyksenä se, miten vahva päihde alkoholi on ja siis nimenomaan, miten sekaisin siitä menee. Monista muista päihteistä olo jotenkin valpastuu ja jopa kirkastuu.
On huumeissakin ikävät puolensa enkä niitä glorifioi, mutta perinteisen huumevalistuksen saaneena ajattelin aina, että alkoholi on laillisuutensa takia vähiten päätä sekoittava ja muut huumeet siinä sitten akselilla sekoittavampaan suuntaan. Olikin yllätys itselle että alkoholi on niin vahva ja pään sekaisin laittava päihde.
Kokeilu ei oo käyttöä. Jos et oo kokeillu maria niin oot kyllä tylsä pelle.