Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Lähes puolet kolmekymppisistä kokeilleet huumeita

Vierailija
24.08.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12588890

Ja nousee vaan edelleen. Näyttää väistämättömältä että ne tullaan vielä sallimaan.

Kommentit (318)

Vierailija
261/318 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki viileet tyypit on kokeillu.

Viileimmät fentanyyliä.

Mä oon käyttänyt fentanyyliä ja jopa karfentaniilia, ja mulla tällä hetkellä aika kuuma. Kämpän seinät osittain ilta-auringossa eikä saa läpivetoa.

Entä heroiinia? Eroaako vaikutus laadullisesti? Iv, oletan.

Olen kokeillut muitakin reittejä, mutta myös IV, mitä pidän ehkä tieteellisimpänä ja objektiivisimpana tapana arvioda ainetta: 100% aivoihin heti, ei vaihteluita imeytymisessä.

Eroaa suuresti heroiinin eduksi.

Fentanyyli aiheuttaa muuten tyypillisiä opioidivaikutuksia, mutta sen tuottama euforia on varsin minimaalinen, ja sen sijaan sen hengitystä ja koko tajuntaa lamaava vaikutus on paljon vahvempi jo maltillisella annoksella. Se ei myöskään kutita.

Heroiinin vaikutuksiin kuuluu voimakas euforia, kutinaa, ja jonkin verran heikompi sedaatio ennen kuin annos nousee korkealle.

Fentanyyli on kipulääkkeenä napakymppi: erittäin vahva, lyhyt vaikutus (sitä voi aina antaa lisää tarvittaessa), ei kovin euforinen,

melko nukuttava. Leikkauksiin täydellinen lääke.

Vierailija
262/318 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumeena fentanyyli ja sen analogit ovat huonoja, mutta niiden edullisuuden takia niille on markkinansa, jotka kasvavat koko ajan. Yhdysvalloissa on usein vaikeaa saada heroiinia, joka ei sisältäisi edes vähän fentanyyliä.

Fentanyyli on nimittäin todella halpaa tilata kiinalaisesta laboratoriosta, ja koska se on niin vahvaa, niin tuhansien annosten paketti on aivan minimaalisen pieni. Se on logistisesti täydellinen aine.

Sitä myydään jonkin verran sellaisenaan, mutta yleistä on myös heroiinin terästäminen sillä. Heroiiniin voi lisätä vaikka puolet sokeria, ja pistää vähän fentaa sekaan, niin se ainakin alkuun tuntuu yhtä vahvalta.

Suomessa ei ole vielä kovin yleistä, onneksi. Fentanyyli myydään täällä fentanyylinä ja suurin osa käyttää buprenorfiinia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/318 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki viileet tyypit on kokeillu.

Viileimmät fentanyyliä.

Mä oon käyttänyt fentanyyliä ja jopa karfentaniilia, ja mulla tällä hetkellä aika kuuma. Kämpän seinät osittain ilta-auringossa eikä saa läpivetoa.

Entä heroiinia? Eroaako vaikutus laadullisesti? Iv, oletan.

Tämä saattaa olla vaikeaa käsittää jollekin joka on juonut vain esimerkiksi alkoholia, mutta fentanyyli on sekä vahvempaa, että huonompaa huumetta kuin heroiini.

Se on vähän (huom, olen aika liberaali tämän analogian kanssa) kuin heroiini olisi viiniä, ja fentanyyli kirkasta. Mutta se kirkas ei millään annoksella kykenisi tuottamaan nousuhumalaa; se alkaisi vaan heti väsyttää ja ennen pitkää aiheuttaisi pahoinvointia ja sammumisen.

Fentanyyli on paljon vahvempaa, mutta sen vaikutus on paljon enemmän 'lääkinnällinen' (kivunlievitys sekä väsymys) eikä niinkään viihteellinen (euforia, mistä heroiini on erityisen tunnettu).

Vierailija
264/318 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teatterin vippiin huumeratsia niin porukkaa viedään linja-autolla poliisiasemalle!

Vierailija
265/318 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavan kerran kun tällaisia kartoitetaan niin se voitaisiin tehdä sellaisella järjestelmällä joka tunkeutuu vastaajan koneeseen/puhelimeen ja paljastaa sen henkilöllisyyden.

Sitä myötä ja jatkossa joka ikisestä terveyskeskusajasta ja pidätyksestä merkintä järjestelmään, niin että poliisi näkee kun olet antanut seulan tai käynyt päivystyksessä, sairaanhoitaja näkee milloin olet ollut pidätettynä päihteiden takia, ja sosiaalityöntekijät näkisi kaikki.

Kaikki narkit kirjoille niin pystyy tekemäänkin ongelmalle jotain. Kämpät ja tuet pois jos ei mee katkolle jne.

Vierailija
266/318 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 39, kerran kokeilin kannabista. Siitä tuli todella outo olo, olin ihan varma että osaan lentää, ja yritin hypätä talon katolta. Silloisella poikaystävälläni oli täysi työ estää. Tarvittiin hänen lisäkseen 3 miestä estämään. Ikää oli muistaakseni 18v.

Joskus amiksessa kaveri tarjosi kofeiinitabletteja, taisi olla jotain muuta kun menin ihan sekaisin. Kaikki vaan jotenkin hämärtyi,ja vääristyi. Olin ihan omissa maailmoissa. Ikää 20v.

Tämä kaveri päätyi vieroitukseen vähän tämän jälkeen.

Kokeilut jäi näihin 2 kertaan.

Vierailija
267/318 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 39, kerran kokeilin kannabista. Siitä tuli todella outo olo, olin ihan varma että osaan lentää, ja yritin hypätä talon katolta. Silloisella poikaystävälläni oli täysi työ estää. Tarvittiin hänen lisäkseen 3 miestä estämään. Ikää oli muistaakseni 18v.

Joskus amiksessa kaveri tarjosi kofeiinitabletteja, taisi olla jotain muuta kun menin ihan sekaisin. Kaikki vaan jotenkin hämärtyi,ja vääristyi. Olin ihan omissa maailmoissa. Ikää 20v.

Onneksi et kokeillut LSDtä. Olisit luullut, että olet appelsiini ja kuorinut itsesi.

Vierailija
268/318 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin piikitin kerran kannabista ja kuolin.

Vierailija
269/318 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

😂

Seuraavaksi väität varmaan että sait vielä vuosien päästä jotain 'flashbackeja' sun kannabis 'tripiltä'.

Vierailija
270/318 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lässyn lässyn ja höpö höpö.

Jos sä oot ollut ekalla kerralla kannabista noin sekaisin, niin et sä mihinkään katolle ole päässyt. Sun poikaystävä (eikä kolme, ei kaksi, ei yksi ylimääräistä miestä) on ehkä estänyt sinua kaatumasta tuoliltasi.

Vähän yritystä näihin jooko.

Vierailija
271/318 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

THL myös täynnä "viihdekäyttäjiä" jotka ajaa tätä mädätystä

Vierailija
272/318 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovat tuomiot huumeiden vaikutuksen alaisista rikoksista.

Tarvitaan myös rangaistuslaitos jossa vangit tuottaa tulosta valmistamalla tuotteita vientiin eikä makaa perse homeessa jossain ylihinnoitellussa sellissä.

Vierailija
273/318 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä selittää masennuksen, ahdistuksen ja terapiatarpeen: nuoret aikuiset käyttävät huumeita ja valitettavasti ne vaikuttavat aivoihin.

Tää on varmasti yks suurimpia ongelmia mitä aiheutuu käyttäjälle, jos ei lasketa nyt kuolemia ja yliannostuksia mukaan. Itse entisenä bilekäyttäjänä sain tästä harrastuksesta paniikkihäiriön ja masennuksen. Aikaa tästä on n 10 vuotta. Nyt jälkikäteen osaan vasta yhdistää nämä asiat selvästi. Toki silloin jo epäilin tai tiesinkin ehkä tämän, mutta ummistin silmät. En halunnut uskoa vaan kaivoin syitä muista asioista. Parantuminen paniikkihäiriöstä vei aikaa monia vuosia, vaati todella ison työn. Tästä aiheesta pitäis puhua enemmän.

Vierailija
274/318 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin edes Ylellä noin sanotaan. Lähes puolet kokeillut, ei kokeilleet.

Miten ne verbimuodot on nykyään niin vaikeita kaikille.

Kyllä tätä väärää sijamuotoa näkee/kuulee myös Ylellä, jopa puoli yhdeksän uutisissa olen tämän kuullut! En pysty ymmärtämään. Onko tämä joku nuoremman polven juttu, että kielikorva ei toimi ollenkaan? Vai onko koulutuksen taso laskenut? Kyllä wanhoina hyvinä aikoina lukiosta päässeillä olivat nämä sijamuodot hallussa.

Vierailija
275/318 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Flow-festareilla oli iso huumeratsia ja porukkaa otettiin kiinni ja sakotettiin. Jotku itki lehdissä ettei ollut kuin vähän kannabista mutta kun se on laitonta eikä poliisi voi olla tottelematta lakia.

Vierailija
276/318 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavan kerran kun tällaisia kartoitetaan niin se voitaisiin tehdä sellaisella järjestelmällä joka tunkeutuu vastaajan koneeseen/puhelimeen ja paljastaa sen henkilöllisyyden.

Sitä myötä ja jatkossa joka ikisestä terveyskeskusajasta ja pidätyksestä merkintä järjestelmään, niin että poliisi näkee kun olet antanut seulan tai käynyt päivystyksessä, sairaanhoitaja näkee milloin olet ollut pidätettynä päihteiden takia, ja sosiaalityöntekijät näkisi kaikki.

Kaikki narkit kirjoille niin pystyy tekemäänkin ongelmalle jotain. Kämpät ja tuet pois jos ei mee katkolle jne.

Tämä aivopieru sisältää kummallisen oletuksen siitä, että puolet suomalaisista kolmekymppisistä olisivat sosiaalituen varassa eläviä päihdeongelmaisia.

Mikäli joku järjestelmä onkisi minun henkilöllisyyteni tietoon, miten se vaikuttaa minuun, että tieto menee terveyskeskukseen ja sosiaaliviranomaisille? Poliisi voisi ratsata ja saattaisin saada käyttörikostuomion, mikäli olisin sattumalta pilvessä, mutta mitä sitten?

Vierailija
277/318 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Flow-festareilla oli iso huumeratsia ja porukkaa otettiin kiinni ja sakotettiin. Jotku itki lehdissä ettei ollut kuin vähän kannabista mutta kun se on laitonta eikä poliisi voi olla tottelematta lakia.

Ei poliisin ole pakko siitä sakottaa tai ottaa putkaan. Poliisi voi esimerkiksi takavarikoida vain aineet ja päästää menemään. Tai sitten yrittää sitä hoitoonohjausta mistä niin kovasti puhutaan.

Kuitenkaan tuihon ei ole pakko puuttua. Poliisi katsoo läpi sormien pieniä rikkomuksia joka ikinen päivä, ja älytön väite että olisi "pakko totella lakia" ja siten rangaista olemattomista määristä.

Vierailija
278/318 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PuurotJaVellitSEkaisin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nuoremmissa kokeiluja on vielä enemmän... Tai siihen mennessä kun nyt 20v ovat kolmekymppisiä, niin määrä on varmaan aika lähellä 50%, ellei jopa yli.

Vieläkö joku luulee, ettei huumeiden käytöstä rankaisemisesta tulla luopumaan?

Ei ole varaa syrjäyttää puolia 18-30 vuotiaista käyttö"rikoksella". Tämä yhtälö pitää jo poliitikkojen käsittää. Linden puolsi varovasti käyttöhuonekokeilua. Samalla sanoi ettei mitään laajempaa dekriminalisointi tule. Näille kansanedustajille on asiantuntijat ja rikosoikeuden professorit sanoneet että käytöstä rankaisemisesta pitäisi luopua. Eivät silti ymmärrä kuinka haitallinen kyseinen laki on. Se laki tekee ihmisistä rikollisia. Kait sitä itselleen saa tehdä mitä haluaa?

Kyllä poliitikot ymmärtävät, mutta eläkeläiset eivät ymmärrä. Huumeiden laillistumista ajavan poliitikon kannatus eläkeläisten keskuudessa romahtaisi saman tien, koska vanha kansa ei ole koskaan oppinut ajattelemaan omilla aivoillaan, vaan ovat ottaneet todesta sen aiempien vuosikymmenten huumepropagandan, jonka mukaan eka kokeilukerta koukuttaa lopullisesti ja vääjämättä ja LSD:n käyttäjät luulevat olevansa appelsiineja ja kuorivat ihonsa kuorimaveitsellä. 

Ei eläkeläiset ole tyhmiä. Moni vanhus syö jo nyt niin paljon lääkkeitä että niitä saattaa kiinostaa jos osan voisi korvata luonnontuotteella. Esim. kipu ja unilääkkeet ovat enemmän kamaa kuin kannabis. 

Kannabis on erinomainen kipulääke ja rentouttavana myös hyvä unilääke, ilman sivuvaikutuksia, tai riskiä jäädä koukkuun. Olen joutunut käyttämään vahvoja kipulääkkeitä ja niiden sivuvaikutukset (nupin sumeus) opasti etsimään vaihtoehtoa. Luonnon oma yrtti löytyi ja muuta en tarvitse.

t. eläkeläinen

Lääkekannabis on aivan eri asia kuin huumeiden viihdekäyttö. Sen vuoksi moni maa, vapauttaakin sen.

Lääkekannabis on ihan tavallista kannabista, jota jokainen voi itsekin kasvattaa hankkimalla kyseisen lajikkeen siemeniä. Sen vaikeampaa se ei ole.

Kasvimateriaalivalmisteista on ainakin viittä erilaista ja niitä käytetään höyrystimellä hengittämällä tai kuumavesiuutteena. Nämä valmisteet on tarkoitettu käytettäväksi krooniseen kipuun, anoreksiaan ja painon alenemiseen, multippeliin skleroosiin, touretten oireyhtymään sekä palliatiivisena lisälääkkeenä syövän ja AIDSin hoidossa. Lisäksi lääkekäyttöä on muidenkin sairauksien hoidossa, ja lääkekäytön tutkimus on pääsemässä vasta alkuun vuosikymmenien kieltolain jälkeen, mutta jo nyt on täysin selvää, että kannabis on maailman monipuolisin lääkekasvi.

Bedrocan sisältää 22% THC:ia ja alle 1% CBD:ia

Bedrobinol sisältää 13,5% THC:ia ja alle 1% CBD:ia

Bediol sisältää 6,3% THC:ia ja 8% CBD:ia

Bedica sisältää 14% THC:ia ja alle 1% CBD:ia sekä korkeita pitoisuuksia myrseeni-terpeeniä

Bedrolite sisältää alle 1% THC:ia ja 9% CBD:ia

Lisäksi on olemassa suun kautta otettavia kapseleita, jotka eivät ole kasviperäisiä, vaan sisältävät jotain yksittäistä synteettistä kannabinoidia, kuten dronabilonia tai nabilonia.

Vahvimmassa lääkekannabiksessa on siis paljon THC:tä.

Mitä se virolaisten eläkeläisen suosioon päässyt CBD-öljy sitten on? Sitähän myydään avoimesti siellä Balti jaaman torin kahvilassa? Hierotaanko sitä kipukohtiin kuin chiliöljyä, joka on toinen virolainen kivunlievitystapa? Viron olympiajoukkuekin käyttää apteekin Capsicamia siinä missä Suomessa käytetään Mobilatia.

Vierailija
279/318 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiselle huumeiden on-off-käyttäjälle tulee ennen pitkää mieleen kysymys Miksei aina voi olla noin hyvä ja voimallinen olo. Ja silloin peli on menetetty.

Vierailija
280/318 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno homma. Tosin en usko. Kaikki tietää että huumeet on paitsi hengenvaarallisia myös laittomia.

Typeriltähän nuo teini-ikäänsä venyttävät kolmekymppiset aina pääministeriä myöten näkyvät olevan, mutta tuskin sentään puolet.

Valistustyö näkyy menneen vikaan joka tapauksessa. Kun mä olin nuori huumeiden käyttäjiä pidettiin dilleinä, täysin menetettyinä tapauksina. Kuten yleensä ovatkin.

Aivan samaa, minun nuoruudessa 80-luvulla, huumeidenkäyttäjiä pidettiin aivan kamalana saastana. Alkoholi riitti päihtymiseen. Mielestäni mitään päihteitä ei pidä ihannoida, ne vaikuttavat aina negatiivisesti ihmisen elämään. Nyt ymmärrän miksi nuorilla on mielenterveysongelmia, käytetään aineita, ne vaikuttavat todellakin negatiivisesti aivoihin. Voivat sitten itse maksaa terapiansa ja lääkärikäyntinsä. Tuttuni poika meni psykoosiin kun käytti huumeita 16-vuotiaana, että tällaista ihanuutta nämä huumeet tekevät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme