Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Lähes puolet kolmekymppisistä kokeilleet huumeita

Vierailija
24.08.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12588890

Ja nousee vaan edelleen. Näyttää väistämättömältä että ne tullaan vielä sallimaan.

Kommentit (318)

Vierailija
241/318 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset tehköön mitä vain, mutta nuoria on suojeltava.

Ihminen käyttää päihteitä paetakseen tunteitaan, purkaakseen paineitaan, vapautuakseen kontrollista, kaipuusta kuulua joukkoon.

Päihteettömiäkin tapoja on.

Vierailija
242/318 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä selittää masennuksen, ahdistuksen ja terapiatarpeen: nuoret aikuiset käyttävät huumeita ja valitettavasti ne vaikuttavat aivoihin.

Ei, vaan enemmänkin toisin päin: ihmiset voivat huonosti, ja se selittää huumeiden kasvavaa käyttöä.

Suurin osa on kuitenkin ihan tavallisten ihmisten kohtuuden rajoissa pysyvää käyttöä, sen lisääntymiseen vaikuttaa asenneilmapiiri ja tiedon saatavuus: suurin osa ihmisistä käyttää jotain päihdettä, yhä useampi vaan valitsee jonkun muun kuin alkoholin.

Huumeet vaikuttavat aivoihin ja aiheuttavat masennusta, ahdistusta ja unettomuutta. Näistä syistä mennään lääkäriin ja terapiaan. Meillä on ennennäkemättömän heikko noin 25v-35v ikäisten ryhmä, joka selittää, että huumeista on iloa ja apua, mutta joka ei huomaa, että ne aiheuttavat käytännössä kaikki elämän ongelmat, joita sitten terapiassa yritetään setviä.

Moni väittää, että pysyy kohtuudessa, mutta ei sellaista edes ole.

Totta kai on sellainen kuin kohtuus. Jos joku käyttää vähän kokaiinia kerran tai pari kuussa, niin se on varsin kohtuullista, ja paljon terveellisempää kuin vetää kännit joka viikonloppu. Ja suurin osa käyttäjistä pysyy siinä, addiktio on verrattain harvinaista. Samaa luokkaa kuin alkoholin kanssa.

Huumeista tulee paljon voimakkaampi psykoositila keskimäärin kuin alkoholista, koska ihminen on käyttänyt alkoholia tuhansia vuosia, mutta huumeita vain vähän aikaa täällä Länsimaissa. Huumeet ovat elimistölle vieras olio, ja me tiedämme kyllä, mitä vieraat oliot saavat aikaan ...

Kannabiksenkin käyttöhistoria on ainakin 2000 vuotta pystytty todentaan. Myös ns taikasienillä ihmiset on trippaillu aika pitkään. Mutta eihän ne oikeita kemiallisia huumeita olekkaan

Juu, ei ole Suomessa käytetty kannabista 2000 vuotta sitten, mutta alkoholia sitäkin aiemmin. Kannabis on vieraslaji Suomen näkökulmasta. 

fake news, myös Suomessa on käytetty kannabista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/318 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen käyttää päihteitä paetakseen tunteitaan, purkaakseen paineitaan, vapautuakseen kontrollista, kaipuusta kuulua joukkoon.

Ja jo monta vuotta kyselyissä ovat nuoret todenneet, että huumeita on helpompi hankkia kuin alkoholia.

Syy? Diileri ei kysy papereita.

Ratkaisu? Huumemarkkinan sääntely yleisimpien aineiden osalta.

Plus tietysti ennaltaehkäisevä työ, mielenterveystyö, lastensuojelun resurssit ym.

Vierailija
244/318 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huumeista pitäisi olla yhtä ankarat rangaistukset kuin jossain thaimaassa. Jäis monelta kokelut tekemättä.

Thaimaa laillisti just kannabiksen käytön. Ai niin, mutta en edes itse luokittelis kannabista huumeeksi.

Millä perusteella et?

Vierailija
245/318 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumekuolemien nousu ja eurooppalaisittain korkea taso on hälyttävä statistiikka.

Sen sijaan huumeiden käytön yleisyys nuoremmissa aikuisissa ei. Vaan täysin ajan hengen mukainen ja odotettava kehityssuunta, kun tieto ja sen saatavuus lisääntyy. Demonisaatio alkaa antaa tilaa faktoille. Se että suurempi osa kertoo kokeilleensa tai käyttävänsä satunnaisesti ei ole vielä mikään huolenaihe tai ongelma itsessään.

Vierailija
246/318 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnetusti ihmiset valehtelevat näistä jopa anonyymeissä kyselyissä, ja tää uutinen perustui THL:n 2018 julkaisemaan raporttiin.

Siitä on mennyt jo puoli vuosikymmentä ja silloin 24v tyypit ovat nyt 30.

Mä luulen, että tosiasiassa huumeita kokeilleiden 30-39v lukumäärä on jo nyt yli 50%.

Vierailija
247/318 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jo monta vuotta kyselyissä ovat nuoret todenneet, että huumeita on helpompi hankkia kuin alkoholia.

Plus tietysti ennaltaehkäisevä työ, mielenterveystyö, lastensuojelun resurssit ym.

Ei, vaan kovemmat rangaistukset diilereille. Seuraamukset heti alaikäisen kiinnijäätyä, varhainen puuttuminen.

Vierailija
248/318 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan kovemmat rangaistukset diilereille. Seuraamukset heti alaikäisen kiinnijäätyä, varhainen puuttuminen.

No se voidaan toki ottaa huomioon, mutta ainoana toimenpiteenä tuomittu epäonnistumaan. Esim. Yhdysvalloissa on todella kovat rangaistukset eikä se vaikuta hevon swittua käyttöön tai kauppaan.

Vierailija
249/318 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö harkita esim mietojen alkoholijuomien sallimista 16-vuotiaille, niin voitaisiin sillä ehkäistä huumeiden käyttöä?

Miksei tätä vaihtoehtoa ole kukaan maininnut?

Vierailija
250/318 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää hörhöt hoitoon.

Ai että uskalla kun siitä tulee seuraamuksia?

No kantakaa vastuu tekemisistänne kuten aikuiset tekee.

Vierailija
251/318 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. En minä ainakaan. Lähin kokemus on ollut kannabisjäätee, joka maistui kamalalta. Kaveri toi Virosta tuliaisina vuonna miekka ja kivi.

N31

Vierailija
252/318 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. En minä ainakaan. Lähin kokemus on ollut kannabisjäätee, joka maistui kamalalta. Kaveri toi Virosta tuliaisina vuonna miekka ja kivi.

N31

Jaa. No minä olen kyllä. Tätä kait se tarkoittaa, kun sanotaan että noin puolet.

N33

Vierailija
253/318 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N31

Jaa. No minä olen kyllä. Tätä kait se tarkoittaa, kun sanotaan että noin puolet.

N33

Ai. Kas kun en sitä hoksannut.

Edellinen

Vierailija
254/318 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huumeista pitäisi olla yhtä ankarat rangaistukset kuin jossain thaimaassa. Jäis monelta kokelut tekemättä.

Oot sitä mieltä ettei Thaimaassa käytetä huumeita? Kerro toki lisää.

Vierailija
255/318 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N31

N33

Ai. Kas kun en sitä hoksannut.

Edellinen

🤪Durrr dööö olisit polttanut kannabista, se suojelee aivoja!!!11

🥴 Ystäväsi Yrtti mies

Vierailija
256/318 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen ja en kadu mitään.

Vierailija
257/318 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki viileet tyypit on kokeillu.

Vierailija
258/318 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viileimmät fentanyyliä.

Vierailija
259/318 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viileimmät fentanyyliä.

Mä oon käyttänyt fentanyyliä ja jopa karfentaniilia, ja mulla tällä hetkellä aika kuuma. Kämpän seinät osittain ilta-auringossa eikä saa läpivetoa.

Vierailija
260/318 |
26.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viileimmät fentanyyliä.

Mä oon käyttänyt fentanyyliä ja jopa karfentaniilia, ja mulla tällä hetkellä aika kuuma. Kämpän seinät osittain ilta-auringossa eikä saa läpivetoa.

Entä heroiinia? Eroaako vaikutus laadullisesti? Iv, oletan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi