Sähkölämmittäjät vertaistukiryhmä-miten selvitä ensi talvesta?
En jaksa lukea noita ilkkumisia että asun vuokralla/kerrostalossa/tuilla.
Ei tälläiseen kukaan ole varautunut. Ahdistaa valtavasti jos laskut nousevat 1000-1500 e kk. Ei tälläistä voi kestää normaali palkansaaja
Kommentit (3023)
Vierailija kirjoitti:
Nuo tuhansien sähkölaskut ovat käsittämätöntä propagandaa, jolla ilmeisesti ajetaan vihreää agendaa, että saadaan karjalauma asumaan neukkukuutioon.
Meillä suorasähkölämmitteinen 80-luvun omakotitalo ja laskin, että sähkön hinnannousu lisää kuluja n.60€/kk
Tuo on niin pieni summa, että itse selviän siitä ainakin ilman vertaistukea.
Mutta joo, klapeja on talveksi paljon ja huonelämpötilan ei tarvitse olla 24 astetta.
En tiedä onko kyse propagandasta, mutta tässä lähiaikoina olen itsekin alkanut pohtimaan onko kyseessä vain pelottelu jota hallitus ja valtamedia on harrastanut jo pitkään. Esimerkiksi vilkkaimpaan korona-aikaan niiden pelottelu ja "mässäily" koronalla oli suorastaan järjetöntä. Tyhmänkin olisi pitänyt siinä vaiheessa tajuta, että jotain on pielessä, mutta moni kuitenkin nielaisi syötin.
Sitten tuosta lämpötilasta. 20 astetta on täysin riittävä asuntojen sisälämpötilaksi. Jos siinä palelee niin ei muuta kuin kipin kapin arvauskeskukseen ja tutkimaan mikä on vialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä ette ole siirtyneet määräaikaiseen sopimukseen? Aikaa on ollut, sähkön hinta alkoi nousta jo vuosi sitten. Viime syksynä sai määräaikaisia sopimuksia noin 6 snt/kWh ja jopa halvemmalla. Ja vielä viime keväänä sai määräaikaisia sopimuksia vielä reilusti alle 10 snt/kWh.
Koska määräaikainen sopimus loppui vasta nyt elokuussa. Yritin kysellä aiemmin, mutta kertoivat vaan palaavansa asiaan myohemmin. Nyt sitten 25 snt/kwh soppari.
Miksi et itse netistä etsinyt sopimusta? Netissä sopimuksen voi tehdä ainakin 3 kk etukäteen, jotkut yhtiöt antavat tehdä sopimuksia myös vaikka 1 vuoden päähän (kun on asiakaspalveluun yhteydessä). Hinnat nousi koko ajan ja jäit odottamaan oman yhtiön yhteydenottoa. Oma moka valitettavasti. Kannattaa aina tarkistaa muidenkin yhtiöiden hinnat.
Esimerkiksi Turku Energialta olisi keväällä saanut sopimuksen alle 8 snt/kWh ja Oomilla oli vielä 21.7. asti tarjous 14,39 snt/kWh.
Paksut ikkunaverhot pitävät lämmön sisällä. Päivällä verhot on auki, jos tarvitsee valoa. Jos koko perhe on töissä ja koulussa, niin ikkunaverhot voi olla päivälläkin kiinni. Jotkut muistavat tavan, että vaihdetaan kesäksi kesäverhot ja talveksi talviverhot. Tämä ei ole pelkästään sisustus asia vaan estetään lämmön karkaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on Kokkolan energian toistaiseksi voimassa oleva sopimus, ja sieltä ilmoitettiin, että loka-joulukuussa hinta on 46 snt/kwh. Se on kymmenen kertaa enemmän kuin vuosi sitten. Eli jos viime talvena sähkölasku oli 150€/kk niin nyt se on 1500€/kk. Ei tämä ole mitään propagandaa, vaan lukuja paperilla. Tällä hetkellä on tarjolla vain pörssisähköä, joka sopii huonosti sähkölämmityksen kanssa sekä sikakalliita määräaikaisia. En vaan halua uskoa, että kahden vuoden päästä sellainen 30snt/kwh on hyvä hinta, joten vaihtamalla ei nyt parane.
Toki kaikki mahdolliset sähkönsäätökeinot käyttöön, mutta lämmityksestä ei voi määräänsä enempää tinkiä. Kalliiksi tulee.
Vaihdoin Kokkolan energiasta määräaikaiseen. Määräaikaisessa 50 euron sopimussakko, jonka maksan enemmän kuin mielelläni, jos tarve tulee vaihtaa halvempaan.
Missä yhtiössä on noin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sä sanot vaikka rivarissa asuvalle, että lämmitä takkaa niin onhan se v#ttuilua. Jos sä sanot täällä, että ootte te tyhmiä, kun maksatte sähköstä noin paljon, kun itse maksan vaan tämän verran niin onhan se v#ttuilua. Jos sulta nostettaisiin vaikka kiinteistövero 5000 euroon vuodessa niin ihan takuulla valittaisit asiasta. Toivottavasti oma työpaikkasi on turvassa. Nämä kustannukset nimittäin tulee aiheuttamaan myös valtavaa työttömyyttä.
Ja toivottavasti terveyttä riittää. Puiden polttokin kun vaatii omat juttunsa... Miten käy eläkeläisten vanhoissa taloissaan?
Omat reilut 70 vanhemmat ovat tottuneet nuukuuteen. Ei he ole koskaan esim ylikuluttaneet sähköä tai muutakaan. Heillä on ihan ns normi oloissani ollut polttopuita vuosiksi ylitarpeiden. Heillä on vielä sitä arkijärkeä.
Miten se arkijärki tuo niitä puita sisälle sitten kun alkaa olla vanhuuttaan sen verran heikossa kunnossa ettei jalat enää kanna?
Kotihoito kantaa kopallisen.
missä kunnassa kantaa kotihoito puita? Ei meidän ainakaan.
Onneksi voi palkata yksityisen toimijan siihen hommaan ja samalla sopia, että tekee jotain muutakin.
Onneksi olen sähköyhtiössä töissä ja sain viime vuonna solmia työsuhde etuna 4,50snt/kWh neljäksi vuodeksi eteenpäin. Ei paljon harmita sähkösaunaa lämmitellä keskellä talvea.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin selvitään! Jos yksin asuisin ei olisi hätää mutta perheellisenä on hätä ja suuri.
Perheellisenä on usein usein kaksi maksajaakin. Yksinasujalla suhteessa enemmän kulua jokaisessa asiassa. Yksihuoltajista olen huolissani. Nämä korotukset kyllä siirtyy vuokriinkin jollakin aikavälillä. Ellei sähkö olen erikseen vuokran päälle.
eihätää kirjoitti:
Onneksi olen sähköyhtiössä töissä ja sain viime vuonna solmia työsuhde etuna 4,50snt/kWh neljäksi vuodeksi eteenpäin. Ei paljon harmita sähkösaunaa lämmitellä keskellä talvea.
Siitä todennäköisesti tulee verotettava etu. Ainakin pitäisi tulla.
Vierailija kirjoitti:
eihätää kirjoitti:
Työkaveri teki tuon sopimuksen, ei sitä tietenkään etuna ole kirjattu mihinkään.
eihätää kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eihätää kirjoitti:
Työkaveri teki tuon sopimuksen, ei sitä tietenkään etuna ole kirjattu mihinkään.
Vielä. Ei ole vielä tällä hetkellä mutta edut alkaa olla euromääräisesti jo sellaisia, että verottaja todennäköisesti tulee niihin puuttumaan. Samoin pankkien henkilökunnan lainakorkoihin. Kun jopa autopaikat ovat verolla joissakin työpaikoissa. Ja euromääräisesti pienet työsuhdepolkupyörät.
Vierailija kirjoitti:
eihätää kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eihätää kirjoitti:
Vielä. Ei ole vielä tällä hetkellä mutta edut alkaa olla euromääräisesti jo sellaisia, että verottaja todennäköisesti tulee niihin puuttumaan. Samoin pankkien henkilökunnan lainakorkoihin. Kun jopa autopaikat ovat verolla joissakin työpaikoissa. Ja euromääräisesti pienet työsuhdepolkupyörät.
Ei tuo onneksi verottajalle selviä mitenkään kun on tehty samalla tavalla kuin muiden kuluttajien sopimukset. Laitettu vaan hinnat kuntoon ja vähä pidempi voimassaoloaika.
eihätää kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eihätää kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eihätää kirjoitti:
Ei tuo onneksi verottajalle selviä mitenkään kun on tehty samalla tavalla kuin muiden kuluttajien sopimukset. Laitettu vaan hinnat kuntoon ja vähä pidempi voimassaoloaika.
Kyllä ne firman kirjanpidosta selviää, ovat varmaan eri tilillä. Varsinkin jos verotuksessa vielä vähentävät kuluna. Tilit tarkastetaan joka vuosi. Varmaan muutkin yhtiöte tekee tätä, et ole yksin.
Vierailija kirjoitti:
eihätää kirjoitti:
Haha! Nyt oli kyllä perisuomalainen kommentti. Voi jeesus mä sanon
Vierailija kirjoitti:
eihätää kirjoitti:
Tämäkö on sitä ketjussa kaivattua vertaistukea? Eli aletaan keksiä uusia veroja muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eihätää kirjoitti:
Tämäkö on sitä ketjussa kaivattua vertaistukea? Eli aletaan keksiä uusia veroja muille.
Hallitus salaa sen että valtio tienaa nyt sähkön ALVilla moninkertaisia verotuottoja. Mutta itsepä olette hallituksen valtaan äänestäneet.
Meillä on 95:n neliön omakotitalo, takkaleivinuuni keskellä taloa. Kulutus on vuosittain ollut 12000 kwh. Kylmänä vuodenaikana lämmitämme takkaa lähes päivittäin, ja pidämme ovia auki muihin huoneisiin, ja patterit on minimillä.
Mieheni keksi suihkunlyhentämiskonstin:
Pesuvatiin vettä, sillä pestään ensin hiukset, ja vartalo. Lopuksi pikainen parin minuutin huuhtelusuihku. Aion kokeilla, vaikka rakastin ennen pitkiä lämpimiä suihkuja. Saunomiskertoja/ vk vähennämme myös.
Näillä kokeillaan, saataisko sähkölaskua pienemmäksi.
Eipä sitä vuokralaisen tarvi palella. Sossusta saa rahaa sähkölämittimeen ja sähkölaskuun.
Ihan normaalisti aion lämmittää. Vuosikulutus rapiat 22000 Kwh ja sähkön hinta elokuuhun 2023 saakka 5,0 senttiä kilovattitunti.
Vaikka sähköenergian hinta kymmenkertaistuu, sen osuus koko sähkölaskusta on kuitenkin ehkä vain puolet. Joo, on edelleen iso nousu, mutta kannattaa huomioida, kun suunnittelee talvikuukausien taloutta.
Missä yhtiössä on noin?