Avoimen suhteen ehdottaminen
Miten ehdotitte puolisollenne avointa suhdetta? Miten hän reagoi ehdotukseenne ja mitä oli keskustelusta seurasi?
Oma tilanteeni on se, että ollaan miehen kanssa oltu yhdessä 18 vuotta, joista 10 vuotta naimisissa. Meillä on 2 ala-asteikäistä lasta.
Seksin määrä on pikkuhiljaa vähentynyt ja tällä hetkellä sitä on noin 1-2 kk välein. Seksin laatu on myös huonontunut, pitkien sessioiden ja kokeilunhalun tilalle on tulleet aina samalla kaavalla toistuvat pikapanot.
Miehelle seksi tuntuu olevan pelkkä velvollisuus, paineiden purku tietyin väliajoin. Minä haluaisin kokea vielä intohimoa, uusia asioita ja halun kohteena oloa, joita oma mies ei tarjoa. Ja nuorena kun yhteen mentiin, tuntuu että tiettyjä kokemuksia jäi kokematta vaikka pitkässä suhteessa on paljon hyvää ollutkin.
Haluaisin suoda niin miehelle kuin itselleni mahdollisuuden saada näitä kokemuksia. Koska parisuhde on muilta osin hyvä ja lämmin, ja meillä on yhteisiä pieniä lapsia, en eroamista tai pettämistä edes harkitse.
Joskus tilanteeseen pettyneenä oon käskenyt miehen käydä kokeilemassa aidan toisella puolella, josko sieltä saisi puhtia libidoonsa mutta on tähän tietysti riitatilanteessa suhtautunut negatiivisesti. Nyt aion kuitenkin pyytää miestä harkitsemaan suhteen avaamista sopivalla rauhallisella hetkellä ja kaipaisin siihen muiden saman kokeneiden kokemuksia ja vinkkejä.
N35
Kommentit (108)
Suhteesta saa erosta mistä syystä tahansa. Siitäkin, ettei olla seksuaalisesti yhteensopivia, vaikka muuten elämä rullaisi hyvin.
Avoimen suhteen, kuten polyamorisen suhteenkin, pitää perustua molempien yhtenäiseen haluun ja päätökseen elää tuollaisessa suhteessa. Sillä ei yleensä lähdetä paikkaamaan parisuhteen ongelmia, koska eiväthän ne ongelmat tuolla tavalla hoidu. Se on vähän sama kuin että ryyppää ahdistukseensa sen sijaan, että hoitaa sen ahdistuksen aiheuttajan pois ja kuntoon elämästään.
Olen itse yhden henkilön exclusive eli jos puolisoni ehdottaisin avointa suhdetta, ovi on tuolla ja hän on täysin vapaa eroamaan ja tavoittelemaan kumppania, joka haluaa avoimen suhteen. Minä en sitä halua eli en ole hänelle sopiva kumppani. Panttivankina en kumppaniani pidä, saa lähteä, enkä kyllä itsekään ala panttamaan itseäni parisuhteessa panttivankina, jos suhde ei toimi enää ja mitään muuta fiksua ei ole tehtävissä kuin ero.
Itse tein selväksi jo tapailumme alussa naiselle, että minulla tulee sitten olemaan muitakin naisia. Hänellä ei saa olla. Ihan hyvin on mennyt jo vuosia näin. Seksi on parasta oman rakkaan naisen kanssa, mutta vaihtelua on silti saatava välillä, koska olen mies, jonka luontoon kuuluu levittää siementä ympäriinsä. Jos tuosta yrittää väkisin pidättäytyä, niin pää räjähtää lopulta.
Avoin suhde = nainen menee miesten kanssa miten tykkää, ja mies tekee ihan normaaliin tapaan työhommia pöydän ääressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erohan meille tuli 25 vuoden liitosta kun mies ehdotti avointa suhdetta. Hän kuulemma halusi kokeilla erilaisia naisia. Minä olisin pysynyt yksiavioisena, koska en halunnut kokeilla muita miehiä.
Lisäksi mies perusteli haluaan avoimeen suhteeseen sillä, että hän tarvitsee seksiä kaksi kertaa päivässä ja minulle riittää 3-4 kertaa viikossa.
Meni kaikki kunnioitus miestä kohtaan.
Mietin aina että mistä nää avoimia ehdottavat yliaktiivisen vietin omaavat miehet luulevat löytävänsä joka päivälle seksiä haluavan naisen tai naisia.
Olen se joka kirjoitti tuon alkuperäisen kommentin tähän. Exäni on nykyään rekisteröitynyt kuvillaan eri treffiappeihin joten ilmeisesti hän löytää sieltä yhden yön seuraa. Lisäksi hänellä on naisystävä, jonka kanssa eivät asu yhdessä. Kun erosimme, ex sanoi tarvitsevansa vaki*illun eli tuo naisystävä hoitaa sen roolin.
Ja voin vaan sanoa, että teinimme ovat järkyttyneitä isänsä touhusta. Lapset jopa aina ilmoittavat millä luvalla isä on tällä kertaa Tinderissä.
Elu vastaus pohdintaasi: naisia riittää kun niitä hankkii eri foorumeilta ja osa naisista on vakituisempia ja osa ei. Jostain näitä naisia vaan riittää.
Miksi lapsenne ovat Tinderissä? Tai katsovat isän Tinderiä?
Vaikka olisivat aikuisiakin, niin itse en ainakaan kertoisi olevani Tinderissä enkä ainakaan hakevani isäni ikäistä seuraa.
Haisee trolli nyt.
Ei valitettavasti trolli. Lapset sanovat pläräävänsä Tinderiä huvikseen kun haluavat nähdä keitä tuttuja siellä on. Kertovat sitten mulle kun isä on päivitellyt profiiliaan. Lapset on noin täysi-ikäisiä. Eipä tämä ole kivaa äitinäkään seurata lasten tuskaa isänsä touhuista.
Tinderin ikäraja on 18 vuotta.
Ensin ajattelin, että miehesi on täysääliö, mutta nyt alkaa tuntumaan, että mukana on vahvasti värikynää ja että äidin tuskaa siirretään lapsiin. Oikeasti, lapset (itkuntuhruisin) silmin selaavat Tinderistä isänsä kuvia.
Vierailija kirjoitti:
Itse tein selväksi jo tapailumme alussa naiselle, että minulla tulee sitten olemaan muitakin naisia. Hänellä ei saa olla. Ihan hyvin on mennyt jo vuosia näin. Seksi on parasta oman rakkaan naisen kanssa, mutta vaihtelua on silti saatava välillä, koska olen mies, jonka luontoon kuuluu levittää siementä ympäriinsä. Jos tuosta yrittää väkisin pidättäytyä, niin pää räjähtää lopulta.
Naisellasi ei saa olla muita naisia, mutta miehet ovat vissiin ok :D
Taas oli niin kiire kirjoittaa näitä miesten voimafantasioita tänne, että unohtui tarkistaa mitä tuli kirjoitettua.
Vierailija kirjoitti:
Suhteesta saa erosta mistä syystä tahansa. Siitäkin, ettei olla seksuaalisesti yhteensopivia, vaikka muuten elämä rullaisi hyvin.
Avoimen suhteen, kuten polyamorisen suhteenkin, pitää perustua molempien yhtenäiseen haluun ja päätökseen elää tuollaisessa suhteessa. Sillä ei yleensä lähdetä paikkaamaan parisuhteen ongelmia, koska eiväthän ne ongelmat tuolla tavalla hoidu. Se on vähän sama kuin että ryyppää ahdistukseensa sen sijaan, että hoitaa sen ahdistuksen aiheuttajan pois ja kuntoon elämästään.
Olen itse yhden henkilön exclusive eli jos puolisoni ehdottaisin avointa suhdetta, ovi on tuolla ja hän on täysin vapaa eroamaan ja tavoittelemaan kumppania, joka haluaa avoimen suhteen. Minä en sitä halua eli en ole hänelle sopiva kumppani. Panttivankina en kumppaniani pidä, saa lähteä, enkä kyllä itsekään ala panttamaan itseäni parisuhteessa panttivankina, jos suhde ei toimi enää ja mitään muuta fiksua ei ole tehtävissä kuin ero.
Kyllä, juuri näin. Jos muuten hyvän suhteen ainoa ongelma on erilaiset libidot, avoin suhde on erittäin toimiva ratkaisu siihen. Jos taas suhteessa on muitakin ongelmia, harvoin ne ratkeavat suhteen laajentamisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vinkkejä mutta sen verran varoitan sinua ap että palstalla on hyvin paljon uskovaisia ja seksikielteisiä ihmisiä. Joten täältä et saa ihan oikeaa kuvaa yleisestä suhtautumisesta, ei kannata hätkähtää siitä. Jokin toinen palsta olisi varmasti parempi paikka kysellä.
Uskovaisuus ei mitenkään liity seksikielteisyyteen.
Niin. Esimerkiksi minun kumppanini on uskossa ja meillä on avoin suhde :)
Agnostikko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erohan meille tuli 25 vuoden liitosta kun mies ehdotti avointa suhdetta. Hän kuulemma halusi kokeilla erilaisia naisia. Minä olisin pysynyt yksiavioisena, koska en halunnut kokeilla muita miehiä.
Lisäksi mies perusteli haluaan avoimeen suhteeseen sillä, että hän tarvitsee seksiä kaksi kertaa päivässä ja minulle riittää 3-4 kertaa viikossa.
Mietin aina että mistä nää avoimia ehdottavat yliaktiivisen vietin omaavat miehet luulevat löytävänsä joka päivälle seksiä haluavan naisen tai naisia.
Olen se joka kirjoitti tuon alkuperäisen kommentin tähän. Exäni on nykyään rekisteröitynyt kuvillaan eri treffiappeihin joten ilmeisesti hän löytää sieltä yhden yön seuraa. Lisäksi hänellä on naisystävä, jonka kanssa eivät asu yhdessä. Kun erosimme, ex sanoi tarvitsevansa vaki*illun eli tuo naisystävä hoitaa sen roolin.
Ja voin vaan sanoa, että teinimme ovat järkyttyneitä isänsä touhusta. Lapset jopa aina ilmoittavat millä luvalla isä on tällä kertaa Tinderissä.
Elu vastaus pohdintaasi: naisia riittää kun niitä hankkii eri foorumeilta ja osa naisista on vakituisempia ja osa ei. Jostain näitä naisia vaan riittää.
Vaikka olisivat aikuisiakin, niin itse en ainakaan kertoisi olevani Tinderissä enkä ainakaan hakevani isäni ikäistä seuraa.
Haisee trolli nyt.
Ei valitettavasti trolli. Lapset sanovat pläräävänsä Tinderiä huvikseen kun haluavat nähdä keitä tuttuja siellä on. Kertovat sitten mulle kun isä on päivitellyt profiiliaan. Lapset on noin täysi-ikäisiä. Eipä tämä ole kivaa äitinäkään seurata lasten tuskaa isänsä touhuista.
Ensin ajattelin, että miehesi on täysääliö, mutta nyt alkaa tuntumaan, että mukana on vahvasti värikynää ja että äidin tuskaa siirretään lapsiin. Oikeasti, lapset (itkuntuhruisin) silmin selaavat Tinderistä isänsä kuvia.
Ikärajan voi kiertää. Ja ex-mies on ääliö. On uskomatonta millaista ihmisten elämä voi olla. Ja valitettavasti minä ja lapseni elämme tällaista elämää.
Nykypäivässä on se hyvä puoli, että yhä useammat naiset, erityisesti nuoret, ovat valmiita avoimeen suhteeseen. Oikeastaan pitävät sitä lähtökohtaisesti parhaana vaihtoehtona, mikä on tehnyt miehenkin elämästä paljon mukavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haisee trolli nyt.
Nyt on kyllä paskin koskaan. Itkuntuhruiset lapset näkevät, miten isä tinderöi savulohen kuvalla 🥺🥺🥺
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haisee trolli nyt.
Ikärajan voi kiertää. Ja ex-mies on ääliö. On uskomatonta millaista ihmisten elämä voi olla. Ja valitettavasti minä ja lapseni elämme tällaista elämää.
Lasun paikka, jos päästät alaikäiset lapsesi Tinderiin. Ihan vakavasti. Siellä on t a posta tuomittuja liikkeellä.
Tiedätkö, miten Tinder toimii?
Kyllästyttää tuo iänikuinen ahdasmieliseksi haukkuminen jos avoin suhde ei kiinnosta. Ei, sillä että asettaa suhteeseen omat rajat ei tee ihmistä ahdasmieliseksi. Minulle on aivan se ja sama miten muut ihmiset parisuhteessaan elävät mutta se on minulle kynnyskysymys ja haiskahtaa vahvasti ihan kiristämiseltä, jos ihmistä painostetaan venyttämään rajojaan sillä että muuten olet ahdasmielinen.
Alkuperäiselle postaajalle sanoisin että kannattaa kyllä hyvin harkita tätä asiaa ennen kuin tuot sen miehelle esille koska mies saattaa reagoi siihen eri tavalla kuin sinä odotat. Mies voi reagoida vaikka haluamalla eron ja ottaessasi asian puheeksi, on sinun oltava valmis kohtaamaan myös se vaihtoehto.
Keskusteltiin miehen kanssa toissa viikonloppuna meidän suhteesta. Puolin ja toisin kerrottiin miltä on tuntunut ja mikä mättää. Siinä samalla sivusin avointa suhdetta, mutta juttu jatkui siitä.
Ei olla siis päästy asiassa eteenpäin sillä viime viikonloppuna meni lapsen kanssa samaan aikaan nukkumaan sekä pe ja la.
Mitään parannusta suhteeseen ei puhuminen tuonut ja aion ottaa asian vielä myöhemmin puheeksi.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen useita pareja, joiden pitkän liiton salaisuus on avoin suhde.
Näistä ei tosiaan paljoa julkisemmin puhuta.
Jokaisella on vähän omanlaisensa järjestely. Jos suhde on avattu sen jatkuttua jo pitkään, keskustelu on kyllä ollut perustavanlaatuinen eikä mikään helppo.
Itse en tunne yhtään pitkää liittoa, jossa avoin suhde. Aivan päinvastoin, kaikki ovat poikkeuksellisen uskollisia toisilleen, ja muutenkin aika erilaisia kuin suhteet yleensä nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllästyttää tuo iänikuinen ahdasmieliseksi haukkuminen jos avoin suhde ei kiinnosta. Ei, sillä että asettaa suhteeseen omat rajat ei tee ihmistä ahdasmieliseksi. Minulle on aivan se ja sama miten muut ihmiset parisuhteessaan elävät mutta se on minulle kynnyskysymys ja haiskahtaa vahvasti ihan kiristämiseltä, jos ihmistä painostetaan venyttämään rajojaan sillä että muuten olet ahdasmielinen.
Alkuperäiselle postaajalle sanoisin että kannattaa kyllä hyvin harkita tätä asiaa ennen kuin tuot sen miehelle esille koska mies saattaa reagoi siihen eri tavalla kuin sinä odotat. Mies voi reagoida vaikka haluamalla eron ja ottaessasi asian puheeksi, on sinun oltava valmis kohtaamaan myös se vaihtoehto.
No, minua kyllästyttää tuo lortoksi ja tautiseksi leimaaminen. En silti hauku ketään ahdasmieliseksi.
Tässä ketjussa aloittaja kysyy, miten suhteen avaaminen on käytännössä mennyt, ja muiden muassa minä olen vastannut.
Jos avoin suhde ei ole sinun juttusi, etkä ole suhteessasi käynyt tällaista keskustelua, sinun ei tarvitse lukea, kommentoida eikä triggeröityä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen useita pareja, joiden pitkän liiton salaisuus on avoin suhde.
Näistä ei tosiaan paljoa julkisemmin puhuta.
Jokaisella on vähän omanlaisensa järjestely. Jos suhde on avattu sen jatkuttua jo pitkään, keskustelu on kyllä ollut perustavanlaatuinen eikä mikään helppo.
Itse en tunne yhtään pitkää liittoa, jossa avoin suhde. Aivan päinvastoin, kaikki ovat poikkeuksellisen uskollisia toisilleen, ja muutenkin aika erilaisia kuin suhteet yleensä nykyään.
Ehkäpä he eivät kerro sinulle.
Eipä sillä, toki monogaminenkin suhde voi kestää.
Muistathan kuitenkin, että jos suhteen mies käyttää uskonlahkon lapsia seksuaalisesti hyväkseen, kyseessä ei ole monogaminen tai avoin suhde, vaan rikos.
Vierailija kirjoitti:
Ei mun mielestä siinä ole mitään ahdasmielistä, jos ei avoimesta suhteesta innostu. En itsekään olisi vielä 5 vuotta sitten voinut sellasta kuvitellakaan itselleni.
Ehkä se on jotain alkavaa keski-iän kriisiäkin, että haluaisi vielä kokea uusia asioita ja ihmisiä. Mietin miksi mun pitäisi elää joidenkin tiettyjen normien mukaan jos se ei tee onnelliseksi, voisiko olla muukin tapa elää tätä elämää...
Mutta kuten sanottua, meidän välillä on edelleen voimakasta rakkautta. Siksi en eroa harkitse. Ja todella tarkkaan pohdin tämän ehdotuksen esille tuomista ylipäätään, koska en halua menettää rakastani.
N35
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun mielestä siinä ole mitään ahdasmielistä, jos ei avoimesta suhteesta innostu. En itsekään olisi vielä 5 vuotta sitten voinut sellasta kuvitellakaan itselleni.
Ehkä se on jotain alkavaa keski-iän kriisiäkin, että haluaisi vielä kokea uusia asioita ja ihmisiä. Mietin miksi mun pitäisi elää joidenkin tiettyjen normien mukaan jos se ei tee onnelliseksi, voisiko olla muukin tapa elää tätä elämää...
Mutta kuten sanottua, meidän välillä on edelleen voimakasta rakkautta. Siksi en eroa harkitse. Ja todella tarkkaan pohdin tämän ehdotuksen esille tuomista ylipäätään, koska en halua menettää rakastani.
N35
Sinun asemassasi pohtisin läpi kaikki keinot, joilla rakkauselämänne voisi mielestäsi parantua, ja sitten miettisin, missä järjestyksessä kävisin ne läpi itse mieluiten.
Jos mies lähtisi todennäköisemmin pariterapiaan, ehkä sinne ensiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, minua kyllästyttää tuo lortoksi ja tautiseksi leimaaminen. En silti hauku ketään ahdasmieliseksi.
Tässä ketjussa aloittaja kysyy, miten suhteen avaaminen on käytännössä mennyt, ja muiden muassa minä olen vastannut.
Jos avoin suhde ei ole sinun juttusi, etkä ole suhteessasi käynyt tällaista keskustelua, sinun ei tarvitse lukea, kommentoida eikä triggeröityä.
Juuri näin. Tämä ketju on vähän sama kuin ketjut missä joku kysyy vegaanisiareseptejä. Paikanpäälle säntäävät ne, joilla ei ole mitään annettavaa itse aiheeseen, mutta alatyylistä, henkilöön menevää haukkumista sen sijaan riittää.