Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avoimen suhteen ehdottaminen

Vierailija
24.08.2022 |

Miten ehdotitte puolisollenne avointa suhdetta? Miten hän reagoi ehdotukseenne ja mitä oli keskustelusta seurasi?

Oma tilanteeni on se, että ollaan miehen kanssa oltu yhdessä 18 vuotta, joista 10 vuotta naimisissa. Meillä on 2 ala-asteikäistä lasta.

Seksin määrä on pikkuhiljaa vähentynyt ja tällä hetkellä sitä on noin 1-2 kk välein. Seksin laatu on myös huonontunut, pitkien sessioiden ja kokeilunhalun tilalle on tulleet aina samalla kaavalla toistuvat pikapanot.

Miehelle seksi tuntuu olevan pelkkä velvollisuus, paineiden purku tietyin väliajoin. Minä haluaisin kokea vielä intohimoa, uusia asioita ja halun kohteena oloa, joita oma mies ei tarjoa. Ja nuorena kun yhteen mentiin, tuntuu että tiettyjä kokemuksia jäi kokematta vaikka pitkässä suhteessa on paljon hyvää ollutkin.

Haluaisin suoda niin miehelle kuin itselleni mahdollisuuden saada näitä kokemuksia. Koska parisuhde on muilta osin hyvä ja lämmin, ja meillä on yhteisiä pieniä lapsia, en eroamista tai pettämistä edes harkitse.

Joskus tilanteeseen pettyneenä oon käskenyt miehen käydä kokeilemassa aidan toisella puolella, josko sieltä saisi puhtia libidoonsa mutta on tähän tietysti riitatilanteessa suhtautunut negatiivisesti. Nyt aion kuitenkin pyytää miestä harkitsemaan suhteen avaamista sopivalla rauhallisella hetkellä ja kaipaisin siihen muiden saman kokeneiden kokemuksia ja vinkkejä.

N35

Kommentit (108)

Vierailija
41/108 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ap sama tilanne, en missään tapauksessa halua erota, rakastan miestäni ja hän on paras ystäväni, mutta seksielämämme on kyllä melko puuduttavaa / olematonta verrattuna alkuaikojen kiihkoon. Yhdessä ollaan oltu 19 vuotta.

Mulle avoin suhde sopisi hyvin, ja miehelle toki samat oikeudet kuin mullekin. Pelisäännöt pitäisi sopia, ja niiden mukaan sitten elää molempien.

Harmi, että tiedän jo etukäteen, että mieheni loukkaantuisi tästä ehdotuksesta todennäköisesti aivan järkyttävästi, eli ihan turha lähteä ehdottelemaankaan :(

Aiotko siis oikeasti heittää aistillisuutesi tunkiolle edes yrittämättä? Kuulostaa kamalalta.

Voihan sitä keskittyä elämässä muihinkin asioihin.

Vierailija
42/108 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap haluaa vaan lorttoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/108 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap haluaa vaan lorttoilla.

Ehkä haluankin. Onko siinä jotain väärää?

Meillä en minä ole koskaan ollut haluton osapuoli, mies on aina halunnut vähemmän. Asiasta on puhuttu vuosien varrella aika ajoin ja hän tietää tyytymättömyyteni seksielämäämme mutta kuittaa asian niin, että tällainen hän vain on.

Ja se on ihan ok, saa ollakin ja häntä sellaisena rakastan kuin hän on. Avoimen suhteen hyvinä puolina näkisin, että hänen ei tarvitsisi kokea suorituspaineita, huonoa omaatuntoa matalammasta libidostaan, pelätä pettämistä ja siitä seuraavaa eroa ja ehkä hänenkin seksuaalisuutensa voisi virkistyä uusien erilaisten seksikumppanien myötä.

Minä puolestani saisin kokea olevani muutakin kuin hyvä ystävä ja hyvä äiti. Sillä niitä minä ainoastaan olen tällä hetkellä hänelle - hyvä ja luotettava tiimipelaaja meidän perheessä. En haluttava ja seksuaalinen nainen.

N35

Vierailija
44/108 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos päädytte avoimeen suhteeseen, niin kannattaa lukea kirja nimeltä More than Two. Se on suomennettukin, mutten muista suomenkielistä nimeä. Todella hyvä opas ei-monogamisiin suhteisiin ja oikeastaan paljon sellaistakin sisältöä, joka hyödyttää ihan kaikissa ihmissuhteissa toimimista. Käydään paljon läpi omien ja toisen rajojen tunnistamista ja kunnioittamista, mahdollisia ongelmatilanteita, erilaisia tunnetaitoja yms.

Vierailija
45/108 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avoin suhde Ok. mutta miettikää kumminkin puolin avoimesti etukäteen kaikki.

Hyvä seksi ilman tunteita oman kokemuksen mukaan melko vaikeaa.

Tarkoitan sitä ulkopuolista, ja tunteita vääjämättä tulee kuvioihin mukaan.

Kukaan ei sano, että pitäisi olla ilman tunteita.

Vierailija
46/108 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kyllä pariterapiassakin puhuttiin siitä, että meillä kaikilla on vain yksi elämä. Libidot on erilaisia ja saattavat muuttua vuosien varrella kovastikin vaikkapa stressin tai sairauksien vuoksi. Onko oikein vaatia toiselta seksitöntä elämää? Jotkut saattavat tyytyä tähän, mutta on meissä sellaisiakin, joiden oma hyvinvointi on vaakalaudalla ja omat kädet tai "muut harrastukset" eivät riitä. Onko myöskään oikein vaatia haluttomalta osapuolelta suorittamista? Itse olen nyt 45v ja kyllä minäkin vielä 10v sitten ajattelin, että avoin suhde on mahdoton ajatus. Elämä muuttuu. Ennen kuin eroaa, voi edes kokeilla toisenlaista ratkaisua. Jos ollaan parisuhteessa ystäviä, perhe-elämä toimii, jaetaan omaisuutta ja on lapsiakin, miksi ei voisi kokeilla toimiiko avoin suhde. Säännöistä pitää sopia yhdessä.

Vierailija
47/108 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harkitsisin eroa jos puoliso kehtaa ehdottaa tuollaista.

Vierailija
48/108 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yle Areenassa ainakin aiemmin oli podcast Vallattomia suhteita jossa joku jakso käsitteli näitä avoimia. Toimittaja oli Riikka Suomela joka on itse elänyt jo vuosia avoimessa suhteessa.

Vierailija
49/108 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vinkkejä mutta sen verran varoitan sinua ap että palstalla on hyvin paljon uskovaisia ja seksikielteisiä ihmisiä. Joten täältä et saa ihan oikeaa kuvaa yleisestä suhtautumisesta, ei kannata hätkähtää siitä. Jokin toinen palsta olisi varmasti parempi paikka kysellä.

Niin, ja lisäksi on ateisteja jotka nauttivat seksistä mutta eivät voisi kuvitella tilannetta että haluaisivat avoimen suhteen. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?

Jopas osui näköjään arkaan paikkaan.

Juuri tämän takia tästä puhutaan näin vähän. Toisen avoin suhde on uhka toiselle.

Luulisi sen pettämisen pelottavan enemmän.

Siis mitä ihmettä? Jos minä en halua nusutella vieraita enkä hala että mieheni tuo esim. herpeksen tai kondylooman kotiin (joilta ei muuten kondomi suojaa) niin se on sinulle ongelma? 

Ei, se ei ole minulle ongelma. Sinun ei tarvitse tehdä mitään, mitä et halua.

Henkilökohtaisesti en aio nusutella koskaan.

Minä en edes kerro avoimesta suhteestani kuin luotetuille ystäville, koska olen todistanut niin järisyttäviä paskahalvauksia ja moraalisaarnoja, kun vapaista suhteista on puhuttu ihan yleisellä tasolla.

Sen herppeen ja muut näppylät saat todennäköisesti pettäjältä, et terveydestään huolehtivasta monisuhteilijalta.

Kerrotko miten on todennäköisempää että a) mieheni pettää b) saan häneltä herpeksen kuin että sinä saat sen jos sinulla on useita seksisuhteita? En moralisoi, mutta en nyt jumalauta hyväksy sitä että leikitään jotain seksijumalattaria sillä perusteella että panee useampaa ihmistä. Minä saan seksiä joka päivä omassa parisuhteessani, harmi jos teille ei heru. 

Vierailija
50/108 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kuin poliitikko, joka haluaa sekä säästää että syödä kakun.

Vierailija
51/108 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole vinkkejä mutta sen verran varoitan sinua ap että palstalla on hyvin paljon uskovaisia ja seksikielteisiä ihmisiä. Joten täältä et saa ihan oikeaa kuvaa yleisestä suhtautumisesta, ei kannata hätkähtää siitä. Jokin toinen palsta olisi varmasti parempi paikka kysellä.

Niin, ja lisäksi on ateisteja jotka nauttivat seksistä mutta eivät voisi kuvitella tilannetta että haluaisivat avoimen suhteen. Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?

Juuri tämän takia tästä puhutaan näin vähän. Toisen avoin suhde on uhka toiselle.

Siis mitä ihmettä? Jos minä en halua nusutella vieraita enkä hala että mieheni tuo esim. herpeksen tai kondylooman kotiin (joilta ei muuten kondomi suojaa) niin se on sinulle ongelma? 

Minä en nusuttele, vaan rakastelen.

Seksitautitestit on keksitty, ja aikuiset osaavat myös käydä niissä. Jopa etukäteen.

Juu, sinua varmasti rakastellaan anneliin. Herpestä ei muuten testata ennen kuin sen on saanut. 

Rahasta testataan, Eskoni.

Käväisepä Jormaseni Jodelin Herpes-ryhmässä kurkkaamassa moniko siellä sanoo ettei kerro tartunnasta kumppaneilleen. Että testaa sinä vaan itseäsi, sillä et suojaudu. 

Vierailija
52/108 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erohan meille tuli 25 vuoden liitosta kun mies ehdotti avointa suhdetta. Hän kuulemma halusi kokeilla erilaisia naisia. Minä olisin pysynyt yksiavioisena, koska en halunnut kokeilla muita miehiä.

Lisäksi mies perusteli haluaan avoimeen suhteeseen sillä, että hän tarvitsee seksiä kaksi kertaa päivässä ja minulle riittää 3-4 kertaa viikossa.

Meni kaikki kunnioitus miestä kohtaan.

Mietin aina että mistä nää avoimia ehdottavat yliaktiivisen vietin omaavat miehet luulevat löytävänsä joka päivälle seksiä haluavan naisen tai naisia.

Olen se joka kirjoitti tuon alkuperäisen kommentin tähän. Exäni on nykyään rekisteröitynyt kuvillaan eri treffiappeihin joten ilmeisesti hän löytää sieltä yhden yön seuraa. Lisäksi hänellä on naisystävä, jonka kanssa eivät asu yhdessä. Kun erosimme, ex sanoi tarvitsevansa vaki*illun eli tuo naisystävä hoitaa sen roolin.

Ja voin vaan sanoa, että teinimme ovat järkyttyneitä isänsä touhusta. Lapset jopa aina ilmoittavat millä luvalla isä on tällä kertaa Tinderissä.

Elu vastaus pohdintaasi: naisia riittää kun niitä hankkii eri foorumeilta ja osa naisista on vakituisempia ja osa ei. Jostain näitä naisia vaan riittää.

Vierailija
53/108 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni ehdotti avointa suhdetta 20 v avioliiton jälkeen. En suostunut. Olemme edelleen yhdessä, mutta suhteesta on hävinnyt jotain.

Vierailija
54/108 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ap sama tilanne, en missään tapauksessa halua erota, rakastan miestäni ja hän on paras ystäväni, mutta seksielämämme on kyllä melko puuduttavaa / olematonta verrattuna alkuaikojen kiihkoon. Yhdessä ollaan oltu 19 vuotta.

Mulle avoin suhde sopisi hyvin, ja miehelle toki samat oikeudet kuin mullekin. Pelisäännöt pitäisi sopia, ja niiden mukaan sitten elää molempien.

Harmi, että tiedän jo etukäteen, että mieheni loukkaantuisi tästä ehdotuksesta todennäköisesti aivan järkyttävästi, eli ihan turha lähteä ehdottelemaankaan :(

Aiotko siis oikeasti heittää aistillisuutesi tunkiolle edes yrittämättä? Kuulostaa kamalalta.

Voihan sitä keskittyä elämässä muihinkin asioihin.

Voi, ja voi myös viettää elämänsä syöden pelkkää näkkileipää.

Ankeaa se kyllä on.

Vierailija
55/108 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mieheni ehdotti avointa suhdetta 20 v avioliiton jälkeen. En suostunut. Olemme edelleen yhdessä, mutta suhteesta on hävinnyt jotain.

Hänelle se oli hävinnyt jo ehdottaessa.

Vierailija
56/108 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erohan meille tuli 25 vuoden liitosta kun mies ehdotti avointa suhdetta. Hän kuulemma halusi kokeilla erilaisia naisia. Minä olisin pysynyt yksiavioisena, koska en halunnut kokeilla muita miehiä.

Lisäksi mies perusteli haluaan avoimeen suhteeseen sillä, että hän tarvitsee seksiä kaksi kertaa päivässä ja minulle riittää 3-4 kertaa viikossa.

Meni kaikki kunnioitus miestä kohtaan.

Mietin aina että mistä nää avoimia ehdottavat yliaktiivisen vietin omaavat miehet luulevat löytävänsä joka päivälle seksiä haluavan naisen tai naisia.

Olen se joka kirjoitti tuon alkuperäisen kommentin tähän. Exäni on nykyään rekisteröitynyt kuvillaan eri treffiappeihin joten ilmeisesti hän löytää sieltä yhden yön seuraa. Lisäksi hänellä on naisystävä, jonka kanssa eivät asu yhdessä. Kun erosimme, ex sanoi tarvitsevansa vaki*illun eli tuo naisystävä hoitaa sen roolin.

Ja voin vaan sanoa, että teinimme ovat järkyttyneitä isänsä touhusta. Lapset jopa aina ilmoittavat millä luvalla isä on tällä kertaa Tinderissä.

Elu vastaus pohdintaasi: naisia riittää kun niitä hankkii eri foorumeilta ja osa naisista on vakituisempia ja osa ei. Jostain näitä naisia vaan riittää.

Miksi lapsenne ovat Tinderissä? Tai katsovat isän Tinderiä?

Vaikka olisivat aikuisiakin, niin itse en ainakaan kertoisi olevani Tinderissä enkä ainakaan hakevani isäni ikäistä seuraa.

Haisee trolli nyt.

Vierailija
57/108 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yle Areenassa ainakin aiemmin oli podcast Vallattomia suhteita jossa joku jakso käsitteli näitä avoimia. Toimittaja oli Riikka Suomela joka on itse elänyt jo vuosia avoimessa suhteessa.

Suominen. Mutta kyllä.

Vierailija
58/108 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskovaisuus ei mitenkään liity seksikielteisyyteen.

Vierailija
59/108 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, se ei ole minulle ongelma. Sinun ei tarvitse tehdä mitään, mitä et halua.

Henkilökohtaisesti en aio nusutella koskaan.

Minä en edes kerro avoimesta suhteestani kuin luotetuille ystäville, koska olen todistanut niin järisyttäviä paskahalvauksia ja moraalisaarnoja, kun vapaista suhteista on puhuttu ihan yleisellä tasolla.

Sen herppeen ja muut näppylät saat todennäköisesti pettäjältä, et terveydestään huolehtivasta monisuhteilijalta.

Kerrotko miten on todennäköisempää että a) mieheni pettää b) saan häneltä herpeksen kuin että sinä saat sen jos sinulla on useita seksisuhteita? En moralisoi, mutta en nyt jumalauta hyväksy sitä että leikitään jotain seksijumalattaria sillä perusteella että panee useampaa ihmistä. Minä saan seksiä joka päivä omassa parisuhteessani, harmi jos teille ei heru. 

En nyt moralisoi, mutta en kyllä jumalauta, hyväksykään...

Jos sinä olet löytänyt itsellesi sopivan suhdemuodon ja olet aidosti tyytyväinen siihen, miksi sinulla ottaa niin koville se, että joku muu haluaa toimia eritavoin kuin sinä? 

Vierailija
60/108 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja uskovaisia jotka nauttivat seksistä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi