Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nivelrikkopolviset, onko joku lisäravinne tai hoito tms, minkä olette huomannu helpottavan oireita?

Vierailija
24.08.2022 |

Tuttava mainostaa tuoretta inkivääriä, en ehkä oo käyttänyt riittävän säännöllisesti. Oon muutenkin laiska ottamaan mitään säännöllisesti - siksi motivoisi, jos joku olisi saanu selviå tuloksia

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tarpeeksi paha saada tekonivelet ja sitten joutua vaihtamaan ne uusiin tekoniveliin, kun aloitti niin nuorena koko niveltenvaihtoprosessin. Tekonivelet eivät ole nuorelle mikään pelastava varaosa, vaan niistäkin on pidettävä hyvää huolta. Parempi on harrastaa ja tehdä työtä vain nivelystävällisesti. Seuraavien tekonivelten kiinnitys on vaikeampi kuin ensimmäisten. Kestääkö joku kolmet tai useammat nivelet, vai onko luusto niin haurasta, että uusia ei enää voida kiinnittää sitten vanhempana?

Ottakaa ihmeessä tekonivelet vanhana, mutta miettikää tarkemmin nuorena, että voisiko ainakin yrittää palata kivuttomuuteen omien nivelten kanssa? Jotain elämässä täytyy muuttaa ja olla sinnikäs siinä. Vanhana voi tarvita tekonivelet ja silloin ne täytyy saada kiinnitettyä riittävän vahvoihin luihin.

Siis onko sinulla menossa vaihto kolmansiin proteeseihin? Mitä olet tehnyt, että on käynyt noin. Kyllä on pitänyt harrastaa jotain todella rajua liikuntaa ja ylipainoa olla runsaasti leikkauksen jälkeen?

Tahdotko kiusata, kun ymmärrät noin väärin? Minulla on omat nivelet toistaiseksi, mutta saatan tarvita tekonivelet vanhempana. Tällä hetkellä sujuu hyvin, kun vain huolehdin nivelistäni. Laihdutin normaalipainoon ja lopetin turhan juoksemisen, niin sillä  pääsin kivuttomaksi. Harrastan nivelilleni sopivaa liikuntaa eli toimettomaksi en ole heittäytynyt.

Vierailija
62/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen oikein mikään auta, muitta kokeile, anataa se ainakin toivoa.

Tärkeintä on osata liikkua silloin kun se sopii nivelten kunnolle.

Nivelten päivittäinen kuormittamaton liike oleellista. Ja sitten se sopiva  liike.

Pitää myös osata olla kuormittamatta niinä päivinä kun on sellainen päivä.

Olikos selvästi sanottu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kyllä. Tekonivelen vaihto molempiin polviin vuoden välein vei kivut ja paransi elämänlaatua. Kiva kun pystyy taas harrastamaan niitä asioita mitä ei kipujen kanssa pystynyt.

Juu unohtui alkoituksessa poissulkea tekonivelet. Ne eivät ole ikuisia, vaan joudutaan uusimaan ennenpitkää.

Ap

Olen aina ihmetellyt sitä, että mullaiselra tuntuu loppuun kulunut keinonivel suhteessa hyvin kipeään omaan niveleen.

Tätä mietin siksi, että keinonivel on jostain syystä (miksi) vaihdettava joka tapauksessa. Mitä tapahtuu, jos vanhana ei sitten olekaan leikkauskelpoinen jostai muusta syystä ka keinonivel pitäisi vaihtaa.

En tiedä miltä tuntuu, mutta elämä loppuunkuluneen oman nivelen kanssa on ainakin helvettiä. Ensin sattui vain rasituksessa, nykyään koko ajan.

Vierailija
64/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koiralla auttoi silmin nähden valmiste nimeltä Nutrolin Hip & Joint. Muutama päivä ilman, ja kävely meni jäykäksi, ei halunnut tehdä pitkää lenkkiä eikä pystynyt enää hyppäämään sohvalle. Sitten kun sai taas valmistetta, kaikki sujui normaalisti, juoksenteli ja hyppi kuten ennenkin ja oli ihan lenkkihirmu. Ja koiralla nyt ei voi olla mistään placebovaikutuksesta kyse :D

Nutrolin ei ole tietysti tarkoitettu ihmisille, mutta varmasti samoja ainesosia löytyy myös ihmisille tarkoitettuina. Siinä on tabletti ja kalaöljy, ja sisällysluettelo sanoo:

Koostumus tabletti/ Ingredienser tablett 1100 mg:

glukosamiini HCI/glukosamin HCI 330 mg

kondroitiinisulfaatti/kondroitinsulfat 220 mg

MSM 110mg

krilli/krill (Euphausia superba) 110 mg

C-vitamiini 33 mg

apuaineet/hjälpsubstanser 297 mg

Koostumus kalaöljy/ Ingredienser fiskolja** 2,5ml:

ETA (C20:4) 15 mg

EPA (C20:5) 358 mg

DPA (C22:5) 52 mg

DHA (C22:6) 243 mg

Omega-3 698mg

**lääkelaatu/läkemedelskvalitet (GMP/API)

Alapeukut tulivat varmasti siitä, että julkenin puhua koirasta ketjussa, joka käsittelee sentään Ihmistä(tm). Mutta tiedoksi alapeukuttajille, että koirilla (yleensä beagleilla) ne nivelrikkohoidot muutenkin testataan. Koe-eläinparoille aiheutetaan ihan tahallaan nivelrikko ja sitten tutkitaan.

Vierailija
65/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystävällä auttoi pitkäksi aikaa kukonhelttauute. Injektiot lääkärillä polviin.

Mulla auttoi myös.

Tehty tod näk yksityisellä. Eli mitä maksoi?

Julkisella puolella ei anneta hyaluronaattihoitoa, kun vaikutus on kuulemma niin lyhytaikainen. Kummasti kortisonia voidaan injektoida sielläkin.

Mulla on pääosin kasvisruokavalio, paljon tuoretta, hedelmiä, marjoja, puuroa, leipää jne. Puuroon laitan purkista puhtaita aminohappoja ja merileväjauhetta.

Polvi ja lonkka alkavat oireilla vain, jos olen rasittanut liikaa esim. kyykkimällä. Kesällä tein remonttia, missä jouduin olemaan polvillani pitkiä aikoja. Loppuvaiheessa alkoi tuntui kipua. Tämä meni ohi ihan sillä, että lepuutin niveliä. Kävely ja uinti auttavat.

Miten edes pääset polvilleen?! Itse en ole päässyt vuosiin. Eikä ole tarjottu edes kortisonia. Työni on pelkkää kävelyä. Joka työpäivän jälkeen polvet tulessa. Tulehduskipulääkettä olen syönyt jo yli kolme vuotta.

Sama mulla, työpäivä pelkkää kävelyä. En jaksa enää kivun kanssa, alanvaihto edessä.

Vierailija
66/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äidillä on molemmista polvistu kulunut kaikki rustopinta pois ja osa nivelsiteistä on katkennut. Lisäksi vielä tuli murtuma luun päähän.

Kerrassaan kamalia tilanne. Kivut on kovat. Hän on niin vanha, että ei mielellään leikata, kun kuntoutuminen on raskasta ja ainahan se leikkauskin on vaarallinen.

Hänellä on Norspan kipjlaastarit 15 mikrogrammaa. Lisäksi käyttää kylmägeeliä ja jotain muuta geeliä, jonka nimeä en muista nyt.

Surullista seurattavaa.

Kuinka vanha hän on? Onko vakavia sairauksia? Luutuminen normaalia vai osteoporoosia?

Tiedän, että yksityisellä ovat leikanneet reilusti yli 90 vuotiaitakin. Nukutus on riski ja jos kunto on valmiiksi huono, joudutaan laittamaan tehohoidolla kuntoon ennen leikkausta. 70-80 v ei ole vanha ollenkaan.

Vierailija
67/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lisäravinne mutta pyöräily. Jos olisin tämän tiennyt olisin ostanut pyörän vuosia sitten. Mun ongelma on - aktiivisesta salitreenistä huolimatta - ilmeisesti ollut heikot etureidet. Pyöräily on vahvistanut niitä sen verran että polvikivut on hävinneet.

Lisäksi pyöräilyssä vartalon paino on poissa polvilta. Käytätkö tavallisia vai lukkopolkimia? Itse en ole uskaltanut koskea lukkopolkimiin.

Tavallisia. Lukkopolkimilla saisi kyllä varmasti vielä enemmän tuntumaa etureisiin. En tiedä uskaltaisiko niitä joskus kokeilla.

Etureisiä on helppo treenata ihan kotonakin, jos ei salille viitsi mennä. Vaikka netflixiä katsellessa.

Vierailija
68/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljattomuus on vähentänyt tulehdusta.

Vierailija
69/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun sattuu rasituksessa, kannattaa päästä eroon ylipainosta ja muuttaa elintapojaan, liikuntaa ja työtä nivelystävälliseksi. Viimeinen hälytys on levossa sattuminen. Silloin tosiaan tekee jotain sopimatonta jaloillaan ollessaan ja se kostautuu myös levätessä.  Edelleen, kun muuttaa elintapojaan, voi toipua kivuttomaksi. Kokemusta on. En ole tarvinnut keinoniveliä, vaikka minulle sellaisia jo luvattiin. Aika monta kertaa olen hoitanut elintapojani parantamalla alkavia sairauksiani pois.

Vierailija
70/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cbd

Vierailija
71/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koiralla auttoi silmin nähden valmiste nimeltä Nutrolin Hip & Joint. Muutama päivä ilman, ja kävely meni jäykäksi, ei halunnut tehdä pitkää lenkkiä eikä pystynyt enää hyppäämään sohvalle. Sitten kun sai taas valmistetta, kaikki sujui normaalisti, juoksenteli ja hyppi kuten ennenkin ja oli ihan lenkkihirmu. Ja koiralla nyt ei voi olla mistään placebovaikutuksesta kyse :D

Nutrolin ei ole tietysti tarkoitettu ihmisille, mutta varmasti samoja ainesosia löytyy myös ihmisille tarkoitettuina. Siinä on tabletti ja kalaöljy, ja sisällysluettelo sanoo:

MSM 110mg

C-vitamiini 33 mg

Omega-3 698mg

Alapeukut tulivat varmasti siitä, että julkenin puhua koirasta ketjussa, joka käsittelee sentään Ihmistä(tm). Mutta tiedoksi alapeukuttajille, että koirilla (yleensä beagleilla) ne nivelrikkohoidot muutenkin testataan. Koe-eläinparoille aiheutetaan ihan tahallaan nivelrikko ja sitten tutkitaan.

Vieläkö joku muistaa ne surullisenkuuluisat koe-beaglet? Niitä ei onneksi enää ole. Ei taida olla Siltasaaren koe-eläinosastoakaan.

Minua ihmetytti koiraesimerkissä se, että samoja 'vaikuttavia' aineita ihmisille markkinoitaessa kerrotaan, että vaikutus ilmenee vasta pitkään käytettäessä, useampia kuukausia. Miten koira reagoi heti? Määrätkään eivät ole kummoisia. Toki beagle painaa vain max 20 kg, ihminen helposti 70-80 kg.

Vierailija
72/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äidillä on molemmista polvistu kulunut kaikki rustopinta pois ja osa nivelsiteistä on katkennut. Lisäksi vielä tuli murtuma luun päähän.

Kerrassaan kamalia tilanne. Kivut on kovat. Hän on niin vanha, että ei mielellään leikata, kun kuntoutuminen on raskasta ja ainahan se leikkauskin on vaarallinen.

Hänellä on Norspan kipjlaastarit 15 mikrogrammaa. Lisäksi käyttää kylmägeeliä ja jotain muuta geeliä, jonka nimeä en muista nyt.

Surullista seurattavaa.

Kuinka vanha hän on? Onko vakavia sairauksia? Luutuminen normaalia vai osteoporoosia?

Tiedän, että yksityisellä ovat leikanneet reilusti yli 90 vuotiaitakin. Nukutus on riski ja jos kunto on valmiiksi huono, joudutaan laittamaan tehohoidolla kuntoon ennen leikkausta. 70-80 v ei ole vanha ollenkaan.

Nykyisin muuten  suurin osa polven tekonivelleikkauksista tehdään spinaalipuudutuksessa eikä nukutuksessa. 

Vierailija
73/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

C-vitamiinin vaikutuksista nivelrikkoon on ristiriitaista tietoa. Rottakokeissa runsaat c-vitamiiniannokset kiihdyttivät nivelrikkoa.

Vierailija
74/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö

1) Painonpudotus

2) Lihaskuntoharjoittelu ja kävely

3) Nivelen sisäiset pistokset, joita lääkäri antaa:

Nivelen sisäisesti annettu hyaluronaattiruiske lievittää polvinivelrikkoon liittyvää kipua hieman lumelääkettä tehokkaammin. Tulehdusvaiheessa niveleen annettu glukokortikoidihoito yleensä lievittää nivelrikkokipua ja tulehdusreaktiota.

Tässä tuli pähkinänkuoressa oikeaa asiaa.

Netistä löytyy nivelrikkojumppaa. Esim. nivel.fi -sivuilla

Huom. Akuutissa tulehdusvaiheessa nivelen pitää saada levätä, silloin ei edes jumpata. Muulloin liike auttaa.

Vierailija
75/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MSM 110mg

C-vitamiini 33 mg

Omega-3 698mg

Vieläkö joku muistaa ne surullisenkuuluisat koe-beaglet? Niitä ei onneksi enää ole. Ei taida olla Siltasaaren koe-eläinosastoakaan.

Minua ihmetytti koiraesimerkissä se, että samoja 'vaikuttavia' aineita ihmisille markkinoitaessa kerrotaan, että vaikutus ilmenee vasta pitkään käytettäessä, useampia kuukausia. Miten koira reagoi heti? Määrätkään eivät ole kummoisia. Toki beagle painaa vain max 20 kg, ihminen helposti 70-80 kg.

En tiedä, mutta omalla koiralla tosiaan oli noin. En muista kauanko alunperin kesti, että alkoi vaikuttaa. Mutta muutamassa päivässä huomasi eron jos ainetta ei saanut, ja muutamassa päivässä taas muuttui paremmaksi kun alkoi sitä uudelleen saada. Ihmettelin itsekin tehoa, mutta kuten sanoin, koiralla nyt ei oikein mitään placebovaikutusta voi olla. Onhan siinä ihan selkeä ero, jos koira kävelee arastellen ja jäykästi vs. normaalisti. Tai pystyy hyppäämään sohvalle tai ei.

Krilliöljyä olen kuullut jonkun tuttavan kehuneen omien nivelrikkonsakin kohdalla, ehkä "ihmevaikutus" oli sitten siinä (tai sitten ei).

Ei ollut beagle mutta painoi kyllä 20kg. Tuossa Nutrolinissa on kyllä annostus erilainen painon mukaan.

Vierailija
76/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boswellia serratasta väitetään olevan apua.

Vierailija
77/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ystävällä auttoi pitkäksi aikaa kukonhelttauute. Injektiot lääkärillä polviin.

Mulla auttoi myös.

Tehty tod näk yksityisellä. Eli mitä maksoi?

Julkisella puolella ei anneta hyaluronaattihoitoa, kun vaikutus on kuulemma niin lyhytaikainen. Kummasti kortisonia voidaan injektoida sielläkin.

Mulla on pääosin kasvisruokavalio, paljon tuoretta, hedelmiä, marjoja, puuroa, leipää jne. Puuroon laitan purkista puhtaita aminohappoja ja merileväjauhetta.

Polvi ja lonkka alkavat oireilla vain, jos olen rasittanut liikaa esim. kyykkimällä. Kesällä tein remonttia, missä jouduin olemaan polvillani pitkiä aikoja. Loppuvaiheessa alkoi tuntui kipua. Tämä meni ohi ihan sillä, että lepuutin niveliä. Kävely ja uinti auttavat.

Miten edes pääset polvilleen?! Itse en ole päässyt vuosiin. Eikä ole tarjottu edes kortisonia. Työni on pelkkää kävelyä. Joka työpäivän jälkeen polvet tulessa. Tulehduskipulääkettä olen syönyt jo yli kolme vuotta.

Konstit on monet. Tosin yhden polven säästely, johtaa pian toisen polven oireiluun. Olen päässyt pois työelämästä, joten voin ihan itse säädellä kävelyjäni ja kaikkea aktiviteettia. En suostuisi tekemään ansiotyötä, joka edellyttää mömmöjen napsimista päivittäin. Huh huh!

-se jota kommentoit

Vierailija
78/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viljaton ruokavalio poistaa kivun nivelrikossa.

Vierailija
79/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Boswellia serratasta väitetään olevan apua.

Kuulostaa hyvin luotettavalta ja tutkitulta tiedolta. 🤠🤭

Vierailija
80/93 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri oikeastaan ihan kokonaan pois sekä painon pudottaminen jeesasi kummasti. Toki nekään ei jo aiheutunutta vahinkoa mihinkään poista, mutta nivelrikon oireet väheni.