Nivelrikkopolviset, onko joku lisäravinne tai hoito tms, minkä olette huomannu helpottavan oireita?
Tuttava mainostaa tuoretta inkivääriä, en ehkä oo käyttänyt riittävän säännöllisesti. Oon muutenkin laiska ottamaan mitään säännöllisesti - siksi motivoisi, jos joku olisi saanu selviå tuloksia
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystävällä auttoi pitkäksi aikaa kukonhelttauute. Injektiot lääkärillä polviin.
Mulla auttoi myös.
Tehty tod näk yksityisellä. Eli mitä maksoi?
Julkisella puolella ei anneta hyaluronaattihoitoa, kun vaikutus on kuulemma niin lyhytaikainen. Kummasti kortisonia voidaan injektoida sielläkin.Mulla on pääosin kasvisruokavalio, paljon tuoretta, hedelmiä, marjoja, puuroa, leipää jne. Puuroon laitan purkista puhtaita aminohappoja ja merileväjauhetta.
Polvi ja lonkka alkavat oireilla vain, jos olen rasittanut liikaa esim. kyykkimällä. Kesällä tein remonttia, missä jouduin olemaan polvillani pitkiä aikoja. Loppuvaiheessa alkoi tuntui kipua. Tämä meni ohi ihan sillä, että lepuutin niveliä. Kävely ja uinti auttavat.
Miten edes pääset polvilleen?! Itse en ole päässyt vuosiin. Eikä ole tarjottu edes kortisonia. Työni on pelkkää kävelyä. Joka työpäivän jälkeen polvet tulessa. Tulehduskipulääkettä olen syönyt jo yli kolme vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttoi myös.
Julkisella puolella ei anneta hyaluronaattihoitoa, kun vaikutus on kuulemma niin lyhytaikainen. Kummasti kortisonia voidaan injektoida sielläkin.Mulla on pääosin kasvisruokavalio, paljon tuoretta, hedelmiä, marjoja, puuroa, leipää jne. Puuroon laitan purkista puhtaita aminohappoja ja merileväjauhetta.
Polvi ja lonkka alkavat oireilla vain, jos olen rasittanut liikaa esim. kyykkimällä. Kesällä tein remonttia, missä jouduin olemaan polvillani pitkiä aikoja. Loppuvaiheessa alkoi tuntui kipua. Tämä meni ohi ihan sillä, että lepuutin niveliä. Kävely ja uinti auttavat.
Joo, Mehiläisessä. En osaa sanoa, mitä maksoi, koska meni työterveyshuollon piikkiin. Eli työterveyslääkäri laittoi lähetteen ortopedille, joka sitten pisti injektiot.
Pyöräily voitelee niveliä. Kivut poissa. Oikea satulan korkeus ja paikka ovat tärkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Pyöräily voitelee niveliä. Kivut poissa. Oikea satulan korkeus ja paikka ovat tärkeitä.
Juuri tuo! Satula saa olla standardisäätöjä kauempana ja korkeutta riittävästi, jotta polveen ei jää jyrkkää kulmaa.
Ja ohjaustanko tällöin myös tarpeeksi leppoisalla korkeudella.
Ja loistavasti kulkee. Jos olette kuulleet, ettei joku voi pyöräillä kipeiden polvien takia, kyse on aina nivelrikkoiselle väärästä säädöstä
Todettiin 18 v ja olen edelleen ilman tekoniveliä yli 50-vuotiaana. Luvattiin tekonivelet jo alle 40 vuotiaana. Muuta hoitoa ei vaivaani ollut, sanoi ortopedi. Vääränlaiset rakenteet polvissa. En ole hakeutunut tekonivelleikkaukseen. Tarvittaessa olen lepuuttanut jalkojani ja valinnut liikunnan polville sopivassa muodossa.
Kivut vaihtelevat ja tällä hetkellä on melko kivutonta ilman särkylääkettä. Syön terveellisesti ja olen normaalipainoinen. Kuluminen ollut pysähdyksissä?
Pyöräilen paljon. Kävelen mieluiten mäkisellä metsäpolulla. Tasaisella ja kovalla asfaltilla kävely tuntuu kaikista pahimmalta. Hölkkään joskus myös vähän liikkumisen ilon vuoksi, mutta juoksua en voi harrastaa polvien vuoksi. Uinnissa ei sovi kovat potkut tai haara-asennot, kun polvinivelet kipeytyvät ja turpoavat.
Olen saanut pidettyä nivelkulmat ja alaraajojen linjaukset melko hyvinä. Virheasentoihin ei ole varaa, mutta samalla on rasitettava niveliä eri kulmissa esim. juuri epätasaisessa maastossa. Joustavat nilkat kompensoivat polvien puutteita. Pääsen kyykkyyn, mutta ylösnousun kyykystä teen ottaen tukea.
Keskityn liikkumiseen vaikeina hetkinä ja helppoina aikoina. En tahdo runnoa polviani paskimmaksi kuin ne ovat. En ymmärrä miksi jotkut juoksevat, vaikka päällepäin näkyy, että askeltavat aivan epätoivoisella tavalla itseään rikkoen. Juoksu ei ole jokaiselle sopiva laji. Voin hyppiä hyppynarulla mieluummin kuin juosta.
Vierailija kirjoitti:
Todettiin 18 v ja olen edelleen ilman tekoniveliä yli 50-vuotiaana. Luvattiin tekonivelet jo alle 40 vuotiaana. Muuta hoitoa ei vaivaani ollut, sanoi ortopedi. Vääränlaiset rakenteet polvissa. En ole hakeutunut tekonivelleikkaukseen. Tarvittaessa olen lepuuttanut jalkojani ja valinnut liikunnan polville sopivassa muodossa.
Kivut vaihtelevat ja tällä hetkellä on melko kivutonta ilman särkylääkettä. Syön terveellisesti ja olen normaalipainoinen. Kuluminen ollut pysähdyksissä?
Pyöräilen paljon. Kävelen mieluiten mäkisellä metsäpolulla. Tasaisella ja kovalla asfaltilla kävely tuntuu kaikista pahimmalta. Hölkkään joskus myös vähän liikkumisen ilon vuoksi, mutta juoksua en voi harrastaa polvien vuoksi. Uinnissa ei sovi kovat potkut tai haara-asennot, kun polvinivelet kipeytyvät ja turpoavat.
Olen saanut pidettyä nivelkulmat ja alaraajojen linjaukset melko hyvinä. Virheasentoihin ei ole varaa, mutta samalla on rasitettava niveliä eri kulmissa esim. juuri epätasaisessa maastossa. Joustavat nilkat kompensoivat polvien puutteita. Pääsen kyykkyyn, mutta ylösnousun kyykystä teen ottaen tukea.
Keskityn liikkumiseen vaikeina hetkinä ja helppoina aikoina. En tahdo runnoa polviani paskimmaksi kuin ne ovat. En ymmärrä miksi jotkut juoksevat, vaikka päällepäin näkyy, että askeltavat aivan epätoivoisella tavalla itseään rikkoen. Juoksu ei ole jokaiselle sopiva laji. Voin hyppiä hyppynarulla mieluummin kuin juosta.
Kiitos, tämä oli hyödyllinen ja rohkaiseva viesti.
Itsellekin jalka-asiantuntija sanoi jo parikymppisenä, että jalkani/polveni tulevat aiheuttamaan ongelmia.
Ap
Pyöräily auttaa leikattuun nilkkaan, luulen sen johtuvan siitä, että se aktivoi nilkkaa ja niveltä, kun muuten aika vähän pystyy kävelemään, juoksukin täysin poissuljettu. Sen huomaa heti, jos on viikonkin pyöräilemättä, niin nilkka tuntuu huomattavasti jäykemmältä ja alkaa hiukan vihloa astuessa. Nilkan venyttely myös auttaa.
Rypsiöljyä ja kanojen rustoakin tulee syötyä, olen huomannut niiden auttavan, myös netistä löytyy samanlaisia kokemuksia näiden avusta nivekipuihin. Kaljanjuonti, viljat ja sokeriset herkut tuntuu aiheuttavan kipuilua, netistä löytyy samanlaisia kokemuksia myös näiden osalta. Viinan juonti ei ihan samanlaisia tuntemuksia aiheuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttoi myös.
Polvi ja lonkka alkavat oireilla vain, jos olen rasittanut liikaa esim. kyykkimällä. Kesällä tein remonttia, missä jouduin olemaan polvillani pitkiä aikoja. Loppuvaiheessa alkoi tuntui kipua. Tämä meni ohi ihan sillä, että lepuutin niveliä. Kävely ja uinti auttavat.Miten edes pääset polvilleen?! Itse en ole päässyt vuosiin. Eikä ole tarjottu edes kortisonia. Työni on pelkkää kävelyä. Joka työpäivän jälkeen polvet tulessa. Tulehduskipulääkettä olen syönyt jo yli kolme vuotta.
Työsi ei ole sinulle sopivaa. Vaihda. Ei ole mitään järkeä tuhota terveyttään tulehduskipulääkkeiden pitkittyneellä käytöllä. Polvetkin tuhoutuvat. Voisitko alkuun käyttää taukosi polvien lepuuttamiseen ja voisiko työtä muuttaa polviystävällisemmäksi? Mene työterveyslääkärille.
Mikään muu ei auta nivelrikkoon kuin tekonivel ja sellainen kannattaa ehdottomasti laittaa jos on mahdollista. Sen jälkeen ei enää ole kipuja. Millään inkiväärillä et sitä kulunutta rustoa ja luupiikkejä pois saa,
Joissakin urheilulajeissa kuten alppihiihto tekonivelet saattavat olla jossakin vaiheessa tarpeen. Olen nähnyt monen vanhemman kaverin hehkuttavan tekoniveliä, ts. polviongelmat poistuivat kun polvet poistettiin (heh) ja nyt laskevat kuin kaksikymppisenä ilman polvikipuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla auttoi myös.
Polvi ja lonkka alkavat oireilla vain, jos olen rasittanut liikaa esim. kyykkimällä. Kesällä tein remonttia, missä jouduin olemaan polvillani pitkiä aikoja. Loppuvaiheessa alkoi tuntui kipua. Tämä meni ohi ihan sillä, että lepuutin niveliä. Kävely ja uinti auttavat.Miten edes pääset polvilleen?! Itse en ole päässyt vuosiin. Eikä ole tarjottu edes kortisonia. Työni on pelkkää kävelyä. Joka työpäivän jälkeen polvet tulessa. Tulehduskipulääkettä olen syönyt jo yli kolme vuotta.
Mitä tulehduskipulääkettä käytät ja annoskoko? Olen vastaavassa tilanteessa, syön Arcoxiaa (siis vastaavaa, en muista nimeä) 4 mg, välillä 12 mg/vrk. Viides vuosi lääkettä, pieniä taukoja toki pidän. Tekoniveliä en tahdo. Käytän myös kylmägeeliä, missä on MSM on mukana.
Vaikuttavatko sääolosuhteet niveliesi kipuihin? Nämä helteet ovat itselleni tuskaa, polvet turpoavat.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä et mene laitattamaan sitä tekoniveltä, sen jälkeen voisit elää ja kävellä ja juosta normaalisti ilman kipuja?!
Ellei pysty käyttämään normaalisti polkupyörää, suosittelen restoraattoria. Toimii ilman vastusta, ei siis rasita.
Vierailija kirjoitti:
Mikään muu ei auta nivelrikkoon kuin tekonivel ja sellainen kannattaa ehdottomasti laittaa jos on mahdollista. Sen jälkeen ei enää ole kipuja. Millään inkiväärillä et sitä kulunutta rustoa ja luupiikkejä pois saa,
Se on totta mutta glukosamiini ja hyaluronaattipistokset voitelevat nivelpintoja, mikä voi auttaa jonkin verran. Tulehdusta voi myös vähentää joillakin lisäraivhteilla kuten vahnva kurkumiini.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä et mene laitattamaan sitä tekoniveltä, sen jälkeen voisit elää ja kävellä ja juosta normaalisti ilman kipuja?!
Tämä. Netissä heiluu 60+ vuotiaita laskettelijoita jotka harmittelevat että 15 vuotta hiihtoa meni sivu suun koska eivät tajunneet tehdä molemminpuolista tenonivelleikkausta aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on totta mutta glukosamiini ja hyaluronaattipistokset voitelevat nivelpintoja, mikä voi auttaa jonkin verran. Tulehdusta voi myös vähentää joillakin lisäraivhteilla kuten vahnva kurkumiini.
Pistokset auttavat keskivaikeassa nivelrikossa, mutta ei enää siinä vaiheessa, kun on luu luuta vasten. Silloin auttaa vain tekonivel.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo kyllä. Tekonivelen vaihto molempiin polviin vuoden välein vei kivut ja paransi elämänlaatua. Kiva kun pystyy taas harrastamaan niitä asioita mitä ei kipujen kanssa pystynyt.
Juu unohtui alkoituksessa poissulkea tekonivelet. Ne eivät ole ikuisia, vaan joudutaan uusimaan ennenpitkää.
Ap
Juupa juu, noin 15 vuotta on tekonivelen kestoikä, ja sitten se vaihdetaan uuteen, ei siinä sen kummempaa. Onneksi nykään on se mahdollisuus noihin varaosiin .Mutta jos joku haluaa valita kivut ilman leikkausta, niin se on jokaisen oma asia.
Vierailija kirjoitti:
Pistokset auttavat keskivaikeassa nivelrikossa, mutta ei enää siinä vaiheessa, kun on luu luuta vasten. Silloin auttaa vain tekonivel.
Jossakin väitetään että uutta rustoa kehittäviä kokeellia hoitoja on olemassa, tyyliin kantasolupistokset tai kasvuhormonipistokset? Saakohan näitä jostakin?
Nivelrikko on asteittaine, toisilla kivulias, toisilla ei. Fysioterapia on auttanut paljon. Ihan kunnallista kautta pääsin. Myös vesiliikunta on todella hyvä juttu.