Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksinäiset: pelottaako teitä vanhuus ja pärjääminen?

Vierailija
24.08.2022 |

Itselläni on ainoastaan mies joka on minua 6v vanhempi. Ketään muita ei ole, ei sukulaisia, ei ystäviä/tuttuja tai lapsia. Pelottaa hirveästi jos hän kuolee ennen minua, sitten minulla ei ole ketään kuka auttaisi. Kuka käy kaupassa kun ei enää pysty? Kuka huolehtii minut palvelutaloon? Olen 39v mutta mietin tälläisiä asioita päivittäin.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Ei ole miestä eikä lapsia eikä ystäviä eikä ketään. Enköhän jossain vaiheessa kuole kämppääni ja sitten löydetään viikkojen päästä kun alkaa haista. Se on minulle ihan ok ajatus, ei pelota ollenkaan. Mihinkään palvelutaloihin tai hoivakoteihin en mene, kuolen omassa kotonani sitten kun en enää pärjää. Dokaamalla varmaan voisi helpottaa mahdollisia tuskia.

Vierailija
2/22 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottaa, pelkoa lisää se että minulla on hieman mt-ongelmia ja toisinaan tällä hetkellä saan apua isältäni asioideni hoidossa. Mutta sitten kun häntä ei enää ole ja itse olen vanha, miten tulen pärjäämään.

Ikää minulla on 35v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini on samassa tilanteessa ja pelkää samaa.

Kavereista ei ole mitään apua, jos elää hyvin vanhaksi.

Vierailija
4/22 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Vierailija
5/22 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo yli 60 v ja mies on 7v vanhempi. Ainoastaan muutama ystävä ja

sukulainen on , joiden kanssa olen tekemisissä, mutta kaikki ovat minua vanhempia, joten todennäköisesti olen hyvin yksin jossain vaiheessa. Ei se kyllä hirveästi pelota. Viihdyn kyllä itseksenikin mikäli olen toimintakykyinen eli niin kauan kun pystyn liikkumaan itsenäisesti ulkona, tekemään itse ruokani ja nauttimaan kirjojen lukemisesta ja musiikin kuuntelusta.

Sitten kun en pärjää enää itsenäisesti ei tilanne ole yhtään sen parempi vaikka olisi suuri ystäväpiiri ja kymmenen lasta. Taakka olisin heille enkä itse nauttisi enää elämästä. Kun elämä ei enää anna iloa, on aika elämän päättyä. En aio koskaan mennä minnekään hoivakotiin makoilemaan märissä vaipoissa.

Vierailija
6/22 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jää leskeksi, hakeutuu heti avun piiriin. Sosiaalitoimistoon, vanhuspalveluihin, jos on jo ikää. Ja kai sinne voi ottaa yhteyttä, jos on muutenkin huoli itsestään tai läheisestään.

Nykyään vanhuksista pidetään huolta. Kun käy lääkärintarkastuksissa säännöllisesti, ei pääse niin helposti syventymään.

Muistisairaille on omaa päivätoimintaa.

Uskon että Suomen kaltaisessa sivistysvaltiossa näitä lakisääteisiä palveluja tarjotaan jatkossakin, koska ne ovat yhteiskunnan varoja säästäviä opetustoimintoja.

Vierailija
7/22 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelota. On omaisuutta ja säästöjä sen verran, että voin palkata vaikka kodinhoitajan, tai hommata paikan jostain palvelutalosta. Menen ihan mielelläni jonnekin, jossa pidetään huolta asioistani, eikä itse tarvitse vaivautua.

Vierailija
8/22 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei, minulla on varaa maksaa hoidosta

Vierailija
9/22 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jää leskeksi, hakeutuu heti avun piiriin. Sosiaalitoimistoon, vanhuspalveluihin, jos on jo ikää. Ja kai sinne voi ottaa yhteyttä, jos on muutenkin huoli itsestään tai läheisestään.

Nykyään vanhuksista pidetään huolta. Kun käy lääkärintarkastuksissa säännöllisesti, ei pääse niin helposti syventymään.

Muistisairaille on omaa päivätoimintaa.

Uskon että Suomen kaltaisessa sivistysvaltiossa näitä lakisääteisiä palveluja tarjotaan jatkossakin, koska ne ovat yhteiskunnan varoja säästäviä opetustoimintoja.

Syventymään = syrjäytymään.

Opetustoimintoja = perustoimintoja.

Vierailija
10/22 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen jo yli 60 v ja mies on 7v vanhempi. Ainoastaan muutama ystävä ja

sukulainen on , joiden kanssa olen tekemisissä, mutta kaikki ovat minua vanhempia, joten todennäköisesti olen hyvin yksin jossain vaiheessa. Ei se kyllä hirveästi pelota. Viihdyn kyllä itseksenikin mikäli olen toimintakykyinen eli niin kauan kun pystyn liikkumaan itsenäisesti ulkona, tekemään itse ruokani ja nauttimaan kirjojen lukemisesta ja musiikin kuuntelusta.

Sitten kun en pärjää enää itsenäisesti ei tilanne ole yhtään sen parempi vaikka olisi suuri ystäväpiiri ja kymmenen lasta. Taakka olisin heille enkä itse nauttisi enää elämästä. Kun elämä ei enää anna iloa, on aika elämän päättyä. En aio koskaan mennä minnekään hoivakotiin makoilemaan märissä vaipoissa.

Niistä löytyy asuntoja ja tekemistä. Ihmisiä aktivoidaan niin kauan kuin hiukankin henki pihisee ja pää toimii.

Vierailija
11/22 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän yksin, mutta en ole yksinäinen. Ja se on sitten sen ajan murhe ja sen takia en ala pariutumaan. 

Vierailija
12/22 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo katoin eilen Armanin dokkarin yksinäisyydestä ja vanhusten hoidosta niin kyllähän tuo pisti taas miettimään. Elämässäni tällä hetkellä kuusikymppiset vanhemmat ja muutaman vuoden nuorempi veli (joka asuu kaukana). En mä tiedä miten mun käy kun perheestä aika jättää, hirvittää vanheneminen. Ystäviä ei ole ollut koko aikuisikänä muutenkaan eli yksin osaan kyllä olla. N33

Vierailija
13/22 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä pelottaisi. Yksin synnytää ja kuollaan. Aina. Ei muihin voi ripustautua elämässä.

Vierailija
14/22 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelota. Oon 56v, yksi lapsi on, mutta en oleta enkä vaadi häneltä hoitoapua ja olen tämän hänelle sanonutkin. Muiden sukulaisten kanssa en ole tekemisissä.

Kun en enää pärjää kotona, toivon, että oon siinä kunnossa, että voin tehdä omat johtopäätökset. Muussa tapauksessa ei haittaa, vaikka naapurit tunnistaisivat jännän hajun rappukäytävässä.

Vierailija
15/22 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelota. Aion lähteä vähintään 50-vuotiaana. Pidän myös lihaskunnostani ja terveydestäni huolta niin en tarvitse ulkopuolista apua. Joo, voi tapahtua vaikka mitä, tulla syöpä jne., mutta silloin tappaisin itseni.

Vierailija
16/22 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Olen sen verran älykäs että osaan järjestää asiat itselleni etukäteen. Asianajaja neuvoo tarvittavissa dokumenteissa esimerkiksi edunvalvonnan suhteen. Minulla on myös hoitotahto kirjattuna, ts. jos olen vihannes niin ei saa elvyttää yms.

Tosin olen vasta 42 joten näen itseni työskentelemässä ympäri maailmaa ja nauttimassa elämästä vielä 20-30-vuotta.

Vierailija
17/22 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariutuminen ja perheen perustaminen tuollaisen takia ei ainakaan kannata. Monet miehet lähtevät siinä vaiheessa kun vaimo sairastuu. Lapset voivat muuttaa toiselle puolelle maapalloa.

Vierailija
18/22 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata pelätä. Perheellisen ja perheettömän ero on siinä, että perheetön menee vanhainkotiin taksilla ja perheellinen saa kyydin sinne lapsiltaan. Onhan se täälläkin jo useasti kerrottu, kuinka h..vetinmoinen taakka mummo on siinä vaiheessa, kun siitä ei ole enää mitään hyötyä.

Vierailija
19/22 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelota. Jos ehdin ennen suurempia terveysvaivoja, niin poistan itse itseni päiviltä ennen lopullista vanhuutta.

Vierailija
20/22 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako hyvää vanhushoivaa välttämättä rahallakaan? Yksityisissä(kin) hoivakodeissa ja palvelutaloissa on usein raportoitu olevan ongelmia käsiparien riittämättömyydestä. Niissä usein yritetään pitää henkilöstömäärä mahd pienenä voiton maksimoimiseksi mikä on luonnollista, business is business. T. Kuusikymppinen yksin vanheneva