Onko työpaikkalounas niin kallis jos syö muuten vain kerran päivässä?
Jos ajattelee hinta-laatusuhdetta. Syön alle 8 e lounaan aamuvuorossa (siis noin puolet kuukaudesta ja tuon verran jää itselle maksettavaa) ja lounas on todella hyvä koostuen eri salaateista ja kalasta. Nälkä pysyy loitolla iltaan asti jolloin syön päivällisen kotona.
Tietysti olisi halvinta tehdä itse jotain ruokaa kotona, mutta siinäkin tulee hävikkiä kun töiltä pitää sitten suunnitella ateriat ja välillä jääkaapista heittää pois jämiä kun ei jokaista kevätsipulin vartta kerkeä käyttämään.
En syö aamupalaa enkä välipaloja.
Kommentit (57)
Tee ihan mitä tykkäät. Helppoa kun itse olet vastuussa syömisistäsi. Vaikeampaa jos syöjiä on monta. Ei ole aina helppoa ennustaa menekkiä tai valmistaa määriä, mistä riittää varmasti seuraavalle päivälle. Tai voi varmistaa, mutta se tietää isompien annosten laittoa ja enemmän raaka-aineiden ostoa. Esim. jos tavallisesti riittäisi juuri ja juuri 400g jauhelihaa, jotta varmistaisin, että riittää myös seuraavaan päivään lounaaksi pitäisi ostaa 2 pkt.
Mies yrittää aina ottaa ruokaa kotoa lounaaksi, jotta ei tarvitse ostaa itse Tosi hyvä idea, jos on jäänyt yli ruokaa, niin ei ikinä mene hukkaan.
Toisaalta en lähde aina kokkaamaan tarkoituksella määriä, joista varmasti jäisi yli seuraavaan päivään. Niinkuin sanoin menekkiä ei voi aina tietää esim. lasten kohdalta.
Ja toisaalta, ns. kotiruuat on tarkoitus laskea jollain tapaa yhteisestä kassasta tai minä kuitenkin niihin pistän enemmän, joten se että ei osta lounaita itselleen säästää hänen, ei minun rahoja. Meillä siis erilliset rahat kuitenkin.
Itse ostin töissä lounaat omista rahoista.
Jos sinulla on siihen varaa niin syö pois. Noissa valmiissa buffeteissa on usein jo sellainen salaattipöytä jota ei tule toteutettua kotioloissa. Meillä ei ole työpaikkaruokalaa, joten joko omat eväät tai sitten ravintoloissa 10-14€ annokset eli otan hyvin usein eväät.
Vierailija kirjoitti:
Pääkallopataa?
Nistipataa tarkoitti.
Muuten tekisin noin, mutta syön sen ainoan varsinaisen lounaan vasta illalla ennen nukkumaan menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääkallopataa?
Nistipataa tarkoitti.
Eli?
Itse syön aamupalan, työpaikalla lounaan, ja kotiin tullessa vain jotain pientä. Hyvin toimii, ja ei rahakaan kulu ihan älyttömästi.
Juu onhan niitä kunnon vaimoja, jotka kokkaa tai valmistaa muuten kunnon eväät miehelleen, niin on taloudellista ja miespoloisen ei tarvitse ostaa "kalliita" lounaita. Toimii, jos ruokakulut katetaan sillai järkevästi kummankin mielestä.
Kai sitä jokainen voi omasta palkastaan käyttää syömisiin tai olla käyttämättä miten haluaa.
Mä en oikein tykännyt, kun mies tulee myrtsinä kotiin, että ei ole syönyt lounasta, kun ei ollut mitään mukaan otettavaa eikä viitsinyt ostaa.
Ei muuten ole kyse siitä, että ei ole rahaa ostaa vaan ei viitsinyt tai raaskinut. Emme ole tehneet sopimusta, että järjestäisin lounaat hänelle joka päivä. Huh helppoa teille keiden mies järstää omat lounaansa parhaansa mukaan.
Säästäinen mies joku ajattelee. No miten sen nyt ottaa. Saattaa mennä viinaan ja tupakkaan satasia kuussa. Joku käyttää edellämainittuihin enemmän tai vähemmän ja joku vaikka työpaikkalounaaseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääkallopataa?
Nistipataa tarkoitti.
Eli?
Makaronia ja jauhelihaa
Kyllä mä ainakin annan sen verran paljon arvoa lounasruokalan kattavalle salaattipöydälle (vaikka siitä toki tuleekin otettua yleensä vain ne samat), että olen valmis maksamaan lounaastani.
Mä teen joka päivä ruuan ja yritän tehdä sen verran ison annoksen, saadaan miehen kanssa kummatkin eväät.
Minulla on parempaa ruokaa työpaikalla, kuin miehellä.
Mä käyn syömässä väh 3 krt, mies max 2.
Mä saan arvoa n 8,5 e, mies 11.30. Lounas maksaa 11.30.
Mulla on saldo aina loppu, kun kuun loppu tulee, miehellä on yli 500 euroa nyt.
Käydään kerran kk perheen kanssa syömässä miehen kortilla
Ei tietenkään ole kallista. Tuohan tekee 160 euroa kuussa. Siihen päälle jos syöt arkisin vain jotain pientä ja viionloppuisin teet edullista ruokaa itsellesi, niin ruokakulut ovat oikein maltilliset. Söin itsekin tuolla tavalla aiemmin, kun silloisen työpaikkani lähellä oli todella hyvä lounasravintola.
Kun käyn ostamassa 4 henkiselle perheelle ruuat kotiin, olen laskenut, että maksaa n. 2.50e per pää/päivä. Siitä saan vielä ruokaa töihinkin.
Vierailija kirjoitti:
Itse syön aamupalan, työpaikalla lounaan, ja kotiin tullessa vain jotain pientä. Hyvin toimii, ja ei rahakaan kulu ihan älyttömästi.
No avaa nyt vähän mitä tuo "pientä" pitää sisällään. Muistan kun isänikin joskus kuusikymppisenä söi töiden jälkeen vaan jotain näkkileipää päällysteillä. Halvaksi tuli kun eivät mitään ruokia syöneet enää iltapäivällä. Ei toimi lapsiperheissä ja ei varmaan edes kaikilla aikuisillakaan. Nälkää näkisivöt tuolla systeemillä.
Vierailija kirjoitti:
Juu onhan niitä kunnon vaimoja, jotka kokkaa tai valmistaa muuten kunnon eväät miehelleen, niin on taloudellista ja miespoloisen ei tarvitse ostaa "kalliita" lounaita. Toimii, jos ruokakulut katetaan sillai järkevästi kummankin mielestä.
Kai sitä jokainen voi omasta palkastaan käyttää syömisiin tai olla käyttämättä miten haluaa.
Mä en oikein tykännyt, kun mies tulee myrtsinä kotiin, että ei ole syönyt lounasta, kun ei ollut mitään mukaan otettavaa eikä viitsinyt ostaa.
Ei muuten ole kyse siitä, että ei ole rahaa ostaa vaan ei viitsinyt tai raaskinut. Emme ole tehneet sopimusta, että järjestäisin lounaat hänelle joka päivä. Huh helppoa teille keiden mies järstää omat lounaansa parhaansa mukaan.
Säästäinen mies joku ajattelee. No miten sen nyt ottaa. Saattaa mennä viinaan ja tupakkaan satasia kuussa. Joku käyttää edellämainittuihin enemmän tai vähemmän ja joku vaikka työpaikkalounaaseen.
Ehkä sun miehen pitäis mennä takaisin eskariin.. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No avaa nyt vähän mitä tuo "pientä" pitää sisällään. Muistan kun isänikin joskus kuusikymppisenä söi töiden jälkeen vaan jotain näkkileipää päällysteillä. Halvaksi tuli kun eivät mitään ruokia syöneet enää iltapäivällä. Ei toimi lapsiperheissä ja ei varmaan edes kaikilla aikuisillakaan. Nälkää näkisivöt tuolla systeemillä.
No joo olen lapseton pieni nainen, niin en tarvitsekaan paljon ruokaa. Pientä = leipä, puuroa, nuudeleita, munakas
Riippuu ihan siitä miten paljon ruokaa tarvitsee ja miten innokas on säästämään. Itselläni ei ole mitään järkeä maksaa noin paljon, kun syön tosi pieniä annoksia. Aamiaista en syö minäkään, illalliseksi leipä tai pala suolaista piirakkaa. Joskus käyn syömässä työkavereiden kanssa ihan seuran vuoksi. Mutta onneksi jokainen saa tehdä kuten parhaaksi näkee.
Vierailija kirjoitti:
No jos ihminen ei itselleen lounasta raaski ostaa niin kyllä pihi on. Omat rahat on hyvä pitää niin voi sitten kukin laittaa kurkusta alas mitä haluaa omilla rahoillaan. Yhteiset ruuat ja juomat puoliksi. Vähän vaikea varmaan jakaa päivittäisiä ostoksia henkilöittäin. Kun mies pistää vaikka 8€ pähkinäpussin mitä muut ei syö, en pistä sitä hänen kulukseen, kuten myöskään jotkut, mitä vaan lapset tai minä käytän ei lasketa pelkästään meidän kuluiksi.
Väkevät viinakset ja tupakat saa ostaa omasta pussista.
Olisipa työpaikkaruokala, no ei ole ruokatuntiakaan kun työpäivät leikattiin 6 tunnin mittaisiksi.
Itse laskisin kyllä noille eväiden hinnaksi myös sen hankintaan ja valmistukseen käytetyn ajan, ei siinä tuntipalkoille pääse jos ruokalassa saisi vaikka 8e lounaan.
Muuten en juuri juo mitään energiajuomia, limuja tms. ja jos teen ruokaa niin teen isot satsit vaikka pääkallopataa jota syön monta päivää sekä isoja salaatteja. Tosin ärsyttää kanniskella töissä kippoa ja kappoa ja lisästressi se ruoanlaittokin on töitä varten. Tai ne einekset ovat sitten nekin aika kalliita tai huonoja joiden sijaan saatan tehdä erilaisia voileipiä salaatilla.
Ap