Onko työpaikkalounas niin kallis jos syö muuten vain kerran päivässä?
Jos ajattelee hinta-laatusuhdetta. Syön alle 8 e lounaan aamuvuorossa (siis noin puolet kuukaudesta ja tuon verran jää itselle maksettavaa) ja lounas on todella hyvä koostuen eri salaateista ja kalasta. Nälkä pysyy loitolla iltaan asti jolloin syön päivällisen kotona.
Tietysti olisi halvinta tehdä itse jotain ruokaa kotona, mutta siinäkin tulee hävikkiä kun töiltä pitää sitten suunnitella ateriat ja välillä jääkaapista heittää pois jämiä kun ei jokaista kevätsipulin vartta kerkeä käyttämään.
En syö aamupalaa enkä välipaloja.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Meillä siis mies syö eri tavalla kuin minä, enemmän kananmunaa ja makkaraa sekä leipää ja minä kalliimmin salaattia ja kalaa sekä jotain hiilihydraattia. Yleensä olen se joka ruokaa myös tekee ja olen välillä täysin kyllästynyt ruoanlaittoon kun joskus olin sillä alallakin...
Tuntui siellä ruokalassa käydessä, että onko tämä törsäämistä kun rahaa menee jo miehen tupakointiin jne. mutta leikkaan hiuksenikin itse, en käytä muuten juurikaan rahaa ja nuo päivällisruoat ovat jotain itsetehtyä burgerpihviä ja makaronia. Ja nuo kalliimmat ainekset ovat nekin kalliita kaupassa ja aikaa vieviä...
Sitten tuo pääkallopata eli makaroni, jauheliha ja sipuli yhdessä samassa padassa tehtynä on minusta pitemmän päälle järkyttävän tylsää ruokaa.
Ongelmani on varmaan kun olen saanut aika vaatimattoman kasvatuksen jossa ei "tuhlata" rahaa itseen joten tulee huono omatunto kaikesta tuollaisesta turhastakin. Kun miksi minä lapseton ihminen sitten käyn töissä jos en saa syödä terveellistä ruokaa edes?
Ap
Älä nyt pasta bolognese on parasta. Tosin meillä eilen naudanlihapataa ja linssejä sekä salaattia. Tänään jätän salaatin pois. Ei tarvitse joka päivä olla. Kalasta emme tykkää, muuta kun lohesta. Koskee sekä miestä- että minua, vaikka hän kehuskelee aina olevansa se joka suosii niin terveellisiä ruokia. Kanadansiika oli kamalaa. Lihaa se olla pitää aina. Itse voisin joskus syödä pelkkää kasvisruokaa, mutta mies ja poika....feta-tomaatti pasta ei natsaa.
Kyllä se on silti kallis. Jos olet hyvätuloinen, niin ei ehkä sitten
Henkilökunnan työpaikkalounas on kallis. Onneksi on opiskelijakortti vielä voimassa, niin saa lounaan opiskelijahintaan. Muutenkin on rahasta tiukkaa, niin hyvä että saa syödä "paremmin" edes kerran päivässä.
Natasha horoko siellä kirjoitti:
Niin ap:han syö vielä kunnon päivällisenkin, joten hyvin on hoidettu. Yhdessä asiassa ap kyllä on outo. Nimittöin aika moni vetää vielä pienen iltapalan, mutta kai sekin on suhteellista ja riippuu paljon sitä ruokaa lappaa. Ei se ruokakaan ilmaista ole joten saattaa mennä samoihin, pieni ruoka-annos plus välipala tai iso ruoka-annos. Halvinta tietenkin pieni ruoka-annos eikä mitään muuta.
Syön siis kaksi isoa lautasellista ruokaa päivässä jossa töissä puolet lautasesta on salaatteja ja toinen puoli kalaa ja riisiä kastikkeella. Töiden jälkeen syön toisen samanlaisen satsin kotiruokaa. SAATAN joskus myös syödä jonkin iltapalan ennen nukkumaanmenoa jos en ole syönyt noilla em. aterioilla tarpeeksi. Vältän sitä kyllä kun sen jälkeen täytyy pestä hampaat uudestaan ja inhoan nykyään muutenkin jatkuvasti syömistä.
Olen siis viime keväänä lopettanut aamupalan syönnin. Teen fyysisesti raskasta työtä joten kyllä sitä ruokaa sinänsä menee ja ei tarvitse erityisesti seurata joka suupalaa. En edes voi olla nyt pieniruokainen kun sitten verenpaine laskee ja en jaksa mitään.
Nytkin kyllä on näin viikkovapaalla ja on nälkä, mutta kuittaan tilanteen vielä pari tuntia kun hommia on.
Ap
Mulla olis varaa syödä, joka päivä kyllä... mut 10e tuntuu kalliilta kun saan samalla rahalla monen päivän eväät. Eli teen ite eväät työpäiväks ja lämmitän mikrossa jne
Hyvällä omallatunnolla pikku tuhlari aina. Mikään ei ole vastenmielisempää kun kitsastella ruuasta, sen määrästä (jos siis ajoittain nälkää kärsii) tai laadusta, tarkoittaen terveellisyyden lisäksi myös mistä tykkää. Jos ei tykkää jostain tietystä ruuasta, vaikka olisi kuinka terveellistä ja halpaa on aika "pihiä" syödä sitä. Eri asia tietenkin, jos on aivan pakko eli yksinkertaisesti ei riitä rahat ruokaan.
Onneksi itselleni on mieluisia ruokia sekä terveellisissä että vähemmän terveellisissä vaihtoehdoissa ja herkutkaan ei ole kokonaan pannassa. En voi sietää sitä, että hengaillaan koko päivä kaupungilla ja palataan super nälkäisenä kotiin, että onko kohta ruoka kun en ole syönyt suupalaakaan. Ei ollut kyse siitä, että ei olisi voinut ostaa itselleen mitään koska jemmasi satasia säästöön joka kuukausi. Sukulaisesta kyse.
Ja siis kyse todellakin että ei raaskinut ostaa itselleen mitään. Ja oli melkein kuulemma pyörtymäisillään nälästä...
Vierailija kirjoitti:
Mulla olis varaa syödä, joka päivä kyllä... mut 10e tuntuu kalliilta kun saan samalla rahalla monen päivän eväät. Eli teen ite eväät työpäiväks ja lämmitän mikrossa jne
Jotkut syö halvalla ja jotkut kalliimmalla. Tuo on hyvä systeemi jos tykkää tuosta eväs systeemistä ja eväistä. Jos ei erityisemmin tykkää parasta ostaa lounaat. Oikeasti kaikilla on varaa. Riippuu ihan miten sen palkan hajauttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä siis mies syö eri tavalla kuin minä, enemmän kananmunaa ja makkaraa sekä leipää ja minä kalliimmin salaattia ja kalaa sekä jotain hiilihydraattia. Yleensä olen se joka ruokaa myös tekee ja olen välillä täysin kyllästynyt ruoanlaittoon kun joskus olin sillä alallakin...
Tuntui siellä ruokalassa käydessä, että onko tämä törsäämistä kun rahaa menee jo miehen tupakointiin jne. mutta leikkaan hiuksenikin itse, en käytä muuten juurikaan rahaa ja nuo päivällisruoat ovat jotain itsetehtyä burgerpihviä ja makaronia. Ja nuo kalliimmat ainekset ovat nekin kalliita kaupassa ja aikaa vieviä...
Sitten tuo pääkallopata eli makaroni, jauheliha ja sipuli yhdessä samassa padassa tehtynä on minusta pitemmän päälle järkyttävän tylsää ruokaa.
Ongelmani on varmaan kun olen saanut aika vaatimattoman kasvatuksen jossa ei "tuhlata" rahaa itseen joten tulee huono omatunto kaikesta tuollaisesta turhastakin. Kun miksi minä lapseton ihminen sitten käyn töissä jos en saa syödä terveellistä ruokaa edes?
Ap
Älä nyt pasta bolognese on parasta. Tosin meillä eilen naudanlihapataa ja linssejä sekä salaattia. Tänään jätän salaatin pois. Ei tarvitse joka päivä olla. Kalasta emme tykkää, muuta kun lohesta. Koskee sekä miestä- että minua, vaikka hän kehuskelee aina olevansa se joka suosii niin terveellisiä ruokia. Kanadansiika oli kamalaa. Lihaa se olla pitää aina. Itse voisin joskus syödä pelkkää kasvisruokaa, mutta mies ja poika....feta-tomaatti pasta ei natsaa.
Ai niin korjaus. Eilen kanaa, riisiä salaattia ja toissapäivänä lihapata linsseillä ja salaattia. Tänään pasta bolognese nam.
Kyllä se naisen tehtävä kotona on huolehtia että on eväät mukana. Ja kotona lounas valmiina kun mies tulee kotiin nälkäisenä. Jos ei ole eväitä, niin sitten lounasravintolaan.
Ihan hyvähän se on, jos syö vain kerran päivässä, mutta esim. Compass Groupin (entinen Fazer Amica) ruokaloissa tarjottavien safkojen ainesosaluettelot on kyllä melko karua luettavaa, kun jossain suht. simppelissäkin ruoassa voi olla 5+ lisäainetta. Esim. lihapullissa on dimetyylipolysiloksaania, joka johdetaan hiekasta ja sitä on mm. rintaimplanteissa. Pääosinhan nuo ovat sellaista "kumoa pakasteet pakkiin ja lämmitä" -ruokaa. Lähes kaikki lihat tulevat pakasteena ja/tai jonkinlaisena puolivalmisteena.
Mä säästän niillä eväillä lähinnä aikaani. Eväät 20min, lounas ulkona minimissään 45min.
Kun tuohon lounasaikaan syön vasta aamupalaani, niin puurohiutalepaketti työpaikalla on kätevä. Kotoa nappaan mukaan jogurttia marjoilla ja jotain kasvista. Perhe pitää joka tapauksessa ruokkia iltapäivällä, niin syön silloin varsinaisen ruuan. Yksin asuessa voisin lounaasta tehdä pääaterian, ei olisi kiire töistä kotiin eikä olisi pakko olla kunnon ateriaa enää iltaivällä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se naisen tehtävä kotona on huolehtia että on eväät mukana. Ja kotona lounas valmiina kun mies tulee kotiin nälkäisenä. Jos ei ole eväitä, niin sitten lounasravintolaan.
Niinpä, totta kai minä itse naisena omat evääni huolehdin. Se on sitten vähän vaikeampi saada miehelle kotiin lounas valmiiksi, kun minä olen töissä toisella paikkakunnalla. Työlounaan hinta on nykyisin yli 10 euroa.
On se aika kallis, jos kolmehenkinen perhe syö samalla rahalla kaksi päivää makaronilaatikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on silti kallis. Jos olet hyvätuloinen, niin ei ehkä sitten
Minä en ole ikinä niin hyvätuloinen, että pitäisin työlounasta edullisena. Saan palkka lähes kymppitonnien kuussa ja musta työlounas on ylihinnoiteltu. Samalla rahalla saa puoli kiloa naudan sisäfilettä.
Minä syön töissä. Työnantaja tukee ruokailua ja lähteeköhän palkasta 8,25€ vai 8,35€ omavastuu. En koe kalliiksi. Tulee syötyä salaatteja, kasvisruokaa ja kalaa. Lisäksi juon lasin maitoa ja yhden ruisleivän lounaalla. Meillä saa ottaa kupillisen kahvia, jos haluaa, mutta yleensä en ehdi. Ruokatauko on puoli tuntia, ja noin 5 minuuttia yleensä menee vessakäyntiin ja toiset 5 min. kun jonottaa ja laittaa ruuat lautaselle ja lopuksi palauttaa astiat. Meillä ei mitenkään gourmet-ruokaa tarjoilla, vaan ihan perusjuttuja, mutta aina on kasviksia ja kasvisruokavaihtoehtoja. Mahansa saa täyteen. Keittopäivinä on hedelmiä tai smoothie tai jotain jälkiruokaa.
Minä olen ajatellut niin, että työssä käyvänä säästyy paljolta vaivalta, kun ei tarvitse miettiä ja väsätä eväitä töihin.
Ikävää että joudut painia tuollaisen ongelman kanssa. Mutta se tosiaan on vain oman pään sisällä, se häviää kyllä jos vaan totut käymään siellä ravintolassa.