Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaksi päivää alkoholittomuutta takana - kuka lähtee mukaan tipattomalle?

Vierailija
24.08.2022 |

Olen tissutellut enemmän tai vähemmän yli kymmenen vuotta. Olen työssäkäyvä, liikuntaa harrastava keski-ikäinen (35) nainen, mutta liian usein ajan Alkon kautta töistä kotiin. Viiniä kuluu muutama lasi melkein joka ilta. Olen kyllästynyt itseeni siinä määrin, että nyt aion kokeilla 3 kk täysraittiutta.

Ei tämä eka kerta ole. Kaksi kuukautta taitaa olla pisin aika, viime vuonna. Enkä aina joka päivä juo, mutta viikottain kuitenkin. Liikaa.

Nyt olen ollut kaksi päivää juomatta, yleisurheilun EM-kisoista ja Lassi Etelätalon pronssiheitosta alkaen (kisaa katsoessa vielä siis join). On voittajaolo ja jotenkin pyhä fiilis, vaikka on kyse tosi lyhyestä ajasta.

Lähteekö joku mukaan tähän? Kuulisin mielelläni myös kokemuksia, miten pääsitte tissuttelusta eroon.

Kommentit (94)

Vierailija
1/94 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähden. Lauantaina vielä join mutta päätin, että se oli siinä.

Vierailija
2/94 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi vuotta ja kaksi kuukautta ilman alkoholia ja paluuta ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/94 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin mielelläni lähteä mukaan.

Itselläni myös paha tissuttelutaipumus jota yritän aika ajoin saada kuriin. Paheeni on kolmosolut ja tissuttelun juurisyy on krooninen stressi ja väsymys. Viime viikolla join viitenä päivänä ja annoksia viikolle kertyi yhteensä 19. Yleensä viikottainen annosmäärä on pysynyt 10 tienoilla, mutta en ole varmaan vuoteen-pariin onnistunut pitämään yhtään täysin alkotonta viikkoa. Haaveilen siitä, että onnistuisin raitistumaan kokonaan. Työterveydessä olen ottanut asian esille, heillä ei ollut kertakaikkiaan mitään muuta antaa kuin "kyllä sun kannattaisi lopettaa". Päihdepolilla kävin pari kertaa mutta nauroivat melkein ulos koska en ole juonut rahoja, töitä ja ihmissuhteita piloille.

Viimeksi join lauantaina, eli nyt on kolme alkotonta päivää takana. Yleensä viimeistään näillä main väsymys vie voiton ja kaljapullon korkki kapsahtaa auki.

Jos tämä ketju ottaa tuulta alleen ja vertaistukea löytyy, päivitän omia fiiliksiäni vaikkapa seuraavalla nimimerkillä:

-OlutOona

Vierailija
4/94 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt ollut viikon juomatta. En juopotellut ennenkään, mutta haluan tietää miten olo muuttuu täysin ilman alkoholia. Jotain virkistystä pitäisi keksiä perjantai-iltoihin, olisiko ehdotuksia? Ajattelin kokeilla kävelyä tai lukemista, mutta muutakin saa ehdottaa.

Vierailija
5/94 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt ollut viikon juomatta. En juopotellut ennenkään, mutta haluan tietää miten olo muuttuu täysin ilman alkoholia. Jotain virkistystä pitäisi keksiä perjantai-iltoihin, olisiko ehdotuksia? Ajattelin kokeilla kävelyä tai lukemista, mutta muutakin saa ehdottaa.

Kävely, kotijumpat ja siivoaminen vei mun ajatukset muualle, kun olin 6kk juomatta. Tyhmä olin kun taas kesän tissuttelin mutta mitäpä sitä itseensä syyttelemään. T:1

Vierailija
6/94 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei pysty...pakko korkata taas...

Vierailija
7/94 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tissuttelu on turhaa. Kunnon lärvät toisinaan on paljon hauskempaa.

Vierailija
8/94 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin tissuttelusta eroon "tänään en juo" - päätöksellä. Kun niitä päiviä kertyy putkeen riittävästi, halu tissutteluun katoaa. Tällä on nyt menty yli 20 vuotta.

Vierailija
9/94 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pääsin tissuttelusta eroon "tänään en juo" - päätöksellä. Kun niitä päiviä kertyy putkeen riittävästi, halu tissutteluun katoaa. Tällä on nyt menty yli 20 vuotta.

Tämä pisti tirskahtamaan. Ei siis pahalla, mutta tuo on se, mitä itse kokeilen noin joka päivä. Tässä mielestäni nimenomaan tulee alleviivattua se, miksi alkoholiongelma on riippuvuussairaus. Jos pystyt vain päättämään että tänään et juo, niin et ole riippuvainen. 

Minulla motivaatio lopettamiseen on aina aamusta ja aamupäivästä. Tuolloin päätös tuntuu helpolta, "Tänään en juo", totean itselleni ja tunnen oloni erinomaiseksi. Sillä hetkellä minulla ei tee tippaakaan mieli juoda. 

Mutta päivä etenee, väsymys hiipii selän taakse. Aivot alkavat käydä joko tyhjäkäynnillä tai stressin piiskaamana täysillä kierroksilla vailla tolkkua. Olo on levoton, uupunut eikä mistään tule mitään. En saa itseäni rauhoittumaan mutta en saa itseäni myöskään tekemään yhtään mitään. 

Yritän ottaa torkut, mutta siitä ei tule mitään. 

Yritän katsoa hassua aivot-narikkaan sarjaa suoratoistopalvelusta, mutta en kykene pysymään paikallani. 

Samalla olen niin väsynyt että en saa aloitettua mitään enkä tehtyä mitään. Alan myös turhautua. 

Alkuillasta olo on sietämättömän rauhaton mutta samalla ihan rättipoikkiväsynyt. Kauppaan on pakko mennä koska vessapaperi tai kissanruoka loppuu ihan just. Kenkiä jalkaan laittaessani muistutan itseäni: tänään en juo. 

Alan käymään pääni sisällä jankuttavaa taistelua: Tänään en juo. Kyllä sitä nyt yhden saamarin illan voi olla juomatta. Tänään en juo. Tänään en juo. 

Kaupassa aluksi yritän vältellä oluthyllyä. Sitten mietin, että hei jos ostaisinkin limpparia. Tai HEI! Alkoholiton olut! Se voisi olla pelastukseni! Tai edes ykkösolut, sekin on pienempi paha!

Poistun kaupasta neljä kolmosolutta kassissa, inhoten itseäni, häveten ja silti ollen niin pirun väsynyt että en jaksa enää välittää. 

Ja samalla päätän, okei, tämä oli viimeinen kerta. Huomenna en juo. 

Joskus se onnistuu. Kunnes kolmantena päivänä alkaa jo aamusta päähän hiipiä "Minähän en ole juonut pitkään aikaan!" Ja sitten tapahtuu jotain ja joko palkitakseni itseäni tai lääkitäkseni väsymystä/ahdistusta/stressiä kauppakassissa on taas ne neljä jääkaappikylmää olutta. 

-OlutOona

Vierailija
10/94 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä päätös ja hieno saavutus jo! Itse lähdin samalle matkalle aika tarkalleen vuosi sitten. Puoli vuotta täysin alkoholitta ja sen jälkeen vain yksittäisiä annoksia juhlissa. Minulla ei ollut tarkoituksena lopettaa alkoholia täysin vaan katkaista juuri tuo turhan tissuttelun kierre. Nykyään tosin jo se yksi annos tuntuu aivan turhalta.

Vierailija
11/94 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa, pidä tuosta kiinni! Itsellä ei tarvetta lähteä mukaan. Oma alkoholin käyttö on viime vuosina vähentynyt tasolle pari tai muutama viinilasillinen kuukaudessa enkä todellakaan enää kaipaa enempää. Itse asiassa kun käyttö on vähäistä, sitä jotenkin paremmin huomaa miten jo pienikin määrä huonontaa unenlaatua ja vie pois virkeyttä.

Vierailija
12/94 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä meneillään 27/100! Päätin elokuun alussa, että pidän sadan päivän alkoholittoman tauon. En ole aikuisiällä ollut 4-5 viikkoa pidempään juomatta, joten haastetta tässä riittää.

Olen juonut muutaman viime vuoden aikana liikaa viiniä, lähinnä lääkitäkseni stressiä ja pahaa oloa. Se on ollut myös lähes kaikkien sosiaalisten tapahtumien keskipisteenä. Homma meni kohdallani sitten siihen, että viini ei ollutkaan enää iloinen asia tai piristävä rentoutus, vaan lähinnä väsyttävä ja turvottava, ahdistava elämäntapa

Ensimmäinen kuukausi on mennyt kivuttomammin kuin ajattelin. Olo on kevyempi, mieli paljon kirkkaampi ja keskittymiskyky parempi. On myös rauhallisempi fiilis yleisesti. Eilen oli ensimmäinen kerta, kun olisi tehnyt mieli lasillista. Onneksi sain kuitenkin muistutettua itselle, miksi alunperin lähdin tälle paussille.

Kyllähän tauko on sinänsä pitkä, ja tulevat sosiaaliset tapahtumat, etenkin töissä, ahdistavat, kun tiedän etten voi rentouttaa itseäni lasillisella tai parilla. Olen kuitenkin vakaasti päättänyt, että en juo minkään ahdistavan työtapahtuman vuoksi enää koskaan.

Kiva jos on muitakin ketkä tietoisesti tauolla, ja voi jakaa kokemuksia. :)

Vierailija
13/94 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

100% Varmasti helppo luvat ,lähden mukaan. Koska en käytä alkoholia ja en edes tupakoi.

Vierailija
14/94 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tapana tissutella, kaukana asuva ystävä, jota harvoin tapasin, soitti kerran että on saanut juomisen takia potkut työstä, ihmisen jonka alkoholin käyttö oli ollut yhdessä juodessa me hyvin maltillista. Järkytykseni oli suurta, tissuttelu loppui siihen paikkaan, aloin miettiä omaa alkoholin käyttöäni, pitääkö sitä elokuvan henkilön kanssa ottaa viiniä ja juustoja tai

konjakkia Beckin ja naapurin kanssa, toki eilenkin joi lasin viiniä hyvän ruuan ja seuran kera, samoin viikko sitten lonkeron terassilla ystävän kanssa, mutta sitten on viikkoja etten juo, enkä varsinkaan yksin kotona.

Vierailija
15/94 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tullut juotua pullo viiniä viikossa, joskus kaksi. Jossain vaiheessa tuntui, että pullo loppui aina kesken ja ostin sitten litran tölkin. Tajusin, että toleranssi kasvaa ja vähensin. Nyt olen ollut kaksi viikkoa ilman ja aion olla vähintään kuukauden, mielellään enemmän. Stressi on mulla pahin, joka ajaa käymään kaupassa Alkon kautta, mutta syyksi riittää huono päivä, tosi hyvä päivä, itsensä palkitseminen tai vaan koska on perjantai.

Nyt mulla on varmaan ekaa kertaa elämässä olo, että voin olla ilman tosi pitkäänkin, koska jo jonkun aikaa viinin kaataminen lasiin (jo ajatus siitä) ja sen lipittely ja pieni nousuhumala ei ole enää tuntunut samalla tavalla hyvältä kuin ennen. Enemmän ollut olo, että tämä on nyt pakko juoda kun ostin. Se ei enää aiheuta mitään fiiliksiä.

Vierailija
16/94 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta viidettä vuotta tipattomalla, tsemppiä kaikille muillekin tipattomuuteen.

Vierailija
17/94 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kippistä! Aamukaljalle siitä!

Vierailija
18/94 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana.

Vierailija
19/94 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt 13. päivä menossa. Flunssa tuli häiritsemään, että vaikea arvioida, olisiko väsymys yhtään parantunut. Tissuttelen ihan liikaa iltaisin, viikonloppuisin sosiaalisissa tilanteissa juon kunnolla humalaan. Aina ei tule darraa, joskus tulee. Mulla on vaativa, hyväpalkkainen työ, urheilen ja aika harva varmaan uskoisi, että alkoholia kuluu niin paljon.

Kesän jälkeen tuli olo, että pakko puhdistaa maksaa ja kohta siis mennyt jo 2vko. 3kk ei tule onnistumaan, kun on taas kaikkia kissanristiäisiä kalenterissa ja ihmiset pitäisi sitä todella erikoisena, jos en joisi, enkä halua sellaista epäluuloista huomiota.

N37

Vierailija
20/94 |
27.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

205 päivää selvänä nyt. Taidan sittenkin selvitä normaaliksi ihmiseksi. Voin hyvin nyt. Kaikki asiat olen palautt

yli 20 vuotta join lähes aina, kun mahdollista n. 15 vuotiaasta asti. Viikonloppuisin aina ja viime vuosina myös viikolla illalla. Juuri ja juuri selvisin aina auton rattiin aamuksi. Töitäkin on tullut tehtyä yhteensä yli kymmenen vuotta. Kesälomalla join Aina joka päivä.

Olen ajatellut sen niin että ainahan voin palata entiseen, vaikka vuosien tai 10 vuoden päästä jos haluan. Tällä hetkellä jo olut tölkin katsominen oksettaa ja kaikki paska mitä alkoholi on aiheuttanut ryöpsähtää mieleen. Ei todellakaan tee mieli juoda enää yhtään.

Kannattaa yrittää raitistua kokonaan. 10 vuotta sitten jo olin sitä mieltä, että viinat helvettiin, kun ei meinannut töissä jaksaa. Ei vain vielä ollut aika. Se pullon henki on vahva mutta ei se mahdotonta ole voittaa.

Vaatii ainakin 3kk täysin vesi linjalla, että pääsee tähän jamaan kuin minä nyt. M37

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi