Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helenin ensi vuoden sähkötarjous 6 kertaa kalliimpi kuin nykyinen

Vierailija
23.08.2022 |

En tule selviämään mitenkään noin kalliista sähkölaskusta, ellei palkka nouse saman verran.

Kommentit (183)

Vierailija
121/183 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on toistaiseksi voimassa oleva sopimus 4,07 c/kWh. Voisiko joku selittää minulle, uusavuttomalle, miksi minun sähköni hinta ei ole noussut? Eikö näiden toistaiseksi voimassa olevien sopimusten hintojen nimenomaan pitäisi päivittyä?

Oisko kuitenkin määräaikainen soppari? Jos ei niin aika erikoiselta tuntuu, toisaalta jos sähköyhtiöllä on paljon omaa tuuli ja vesivoimaa niin ei niiden tuotantokustannukset ole nousseet yhtään. Sähköyhtiöt  tekevät hirmuiset voitot kun voivat tällä hetkellä myydä niillä tuotettua energiaa kymmenkertaiseen markkinahintaan.

Varsinkin, jos voivat pörssin kautta ostaa esim. Norjasta halvemmalla. Jos Norja toteuttaa uhkauksensa ja pistää rajat kiinni, niin sitten tilanne muuttuu.

Ei sähköä voi Norjasta ostaa enempää kuin siirtolinjojen läpi kyetään kuljettamaan.

Vierailija
122/183 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on toistaiseksi voimassa oleva sopimus 4,07 c/kWh. Voisiko joku selittää minulle, uusavuttomalle, miksi minun sähköni hinta ei ole noussut? Eikö näiden toistaiseksi voimassa olevien sopimusten hintojen nimenomaan pitäisi päivittyä?

Oisko kuitenkin määräaikainen soppari? Jos ei niin aika erikoiselta tuntuu, toisaalta jos sähköyhtiöllä on paljon omaa tuuli ja vesivoimaa niin ei niiden tuotantokustannukset ole nousseet yhtään. Sähköyhtiöt  tekevät hirmuiset voitot kun voivat tällä hetkellä myydä niillä tuotettua energiaa kymmenkertaiseen markkinahintaan.

Varsinkin, jos voivat pörssin kautta ostaa esim. Norjasta halvemmalla. Jos Norja toteuttaa uhkauksensa ja pistää rajat kiinni, niin sitten tilanne muuttuu.

Ei sähköä voi Norjasta ostaa enempää kuin siirtolinjojen läpi kyetään kuljettamaan.

Varsinkin, jos ne siirtolinjat pistetään vielä kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/183 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi on kohta vaalit. Minä äänestän sitä puoluetta aivan väriin katsomatta joka esittelee selkeän ja käyttökelpoisen suunnitelman sille että sähkön hinta saadaan välittömästi alas, vaikka sitten ilmastotoimista tinkimällä. Nyt on tosi kyseessä.

Tuossakin on se, että yksi puolue ei pysty ajamaan asiaa läpi. Tarvitaan enemmistöhallituksen linjaus asialle.

Vierailija
124/183 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pohjois-norjasta laitettaisiin siirtolinjat kiinni? Siellä tuotetaan enemmän sähköä kuin kulutetaan.

Vierailija
125/183 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pohjois-norjasta laitettaisiin siirtolinjat kiinni? Siellä tuotetaan enemmän sähköä kuin kulutetaan.

https://www.talouselama.fi/uutiset/talven-sahkokatastrofista-tulossa-en…

Vierailija
126/183 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkaistaanko sähköt jos jättää laskut maksamatta?

Vierailija
127/183 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helenin toistaiseksi voimassa oleva ympäristösähkösopimus. Energia 14,87 c/kWh, perusmaksu 4,74e/kk, yleissiirto perusmaksu 5,51e/kk ja siirtomaksu 4,07 c/kWh. Yleensä kulutan kuukaudessa noin 60 kWh. Laskut ovat kyllä nousseet, mutta ovat yhä alle 25e/kk. Onko paha? Kuinka kusessa olen talvella?

Vierailija
128/183 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuosta sähkön hinnannoususta itketään niin paljon? Asiahan koskee vain niitä jotka eivät syystä tai toisesta ole ottaneet vastuuta energiatehokkaasta asumisesta.

Meillä on passiivitalo rv 2021 + aurinkopaneelit + akkupatteristo. Kuljemme paljon julkisella liikenteellä ja pyörillä.

Mieluummin maksan energiatehokkaan investoinnin, koska se tarvitsee maksaa vain kerran, kun taas sähkölaskua pitää maksaa joka kuukausi koko loppuelämä.

Onpa hieno homma! Harmi, kun ei pankit enempää lainaa antaneet niin piti tyytyä vanhaan, pienehköön sähkölämmitteiseen asuntoon. Täällä uudet talot maksaa jo 350000 eurosta ylöspäin ja tontteja ei edes riitä. Ja kyllä, opiskelen ja teen töitä koko ajan.

Vierailija
129/183 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitaisko perustaa erillinen vertaistukiketju meille sähköllä lämmittäville pientaloasujille, joita konkurssi uhkaa? Ärsyttää täällä nämä, jotka kuvittelee ettö se heidän halpa määräaikaissopimus on vain heidän oman fiksuuden ja erinomaisuuden ansiota.

Vierailija
130/183 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä katkaistaan. Ja vieläkään kansa ei ole barrikadeilla.

Vierailija
131/183 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitaisko perustaa erillinen vertaistukiketju meille sähköllä lämmittäville pientaloasujille, joita konkurssi uhkaa? Ärsyttää täällä nämä, jotka kuvittelee ettö se heidän halpa määräaikaissopimus on vain heidän oman fiksuuden ja erinomaisuuden ansiota.

No minäpä perustan.

Vierailija
132/183 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi lämmitys kuuluu vuokraan. Voidaan olla myös pimeässä ja pitää tv:tä kiinni. Periaatteessa voisi myös ottaa jääkaapista ja pakastimesta virrat pois ja syödä kylmää hernaria+näkkäriä. Puhelinta on pakko ladata. Tulee ankeaa.

Vierailija
133/183 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi on kohta vaalit. Minä äänestän sitä puoluetta aivan väriin katsomatta joka esittelee selkeän ja käyttökelpoisen suunnitelman sille että sähkön hinta saadaan välittömästi alas, vaikka sitten ilmastotoimista tinkimällä. Nyt on tosi kyseessä.

Tuossakin on se, että yksi puolue ei pysty ajamaan asiaa läpi. Tarvitaan enemmistöhallituksen linjaus asialle.

Kyllä siinä rupeaa äkkiä poliitikoilla mieli muuttumaan kun muistutetaan kenen leipää syövät.

Vierailija
134/183 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä tarinoita ei oikeen todeksi meinas uskoa

Miksi ei muka hinnankorotuksia mäissä ole?

Naapurikin kertoili tollsasta mutta eipä vilauta sähkölaskua

No olen käynyt nyt kerran viikossa sähköyhtiön sivuillani tarkistamassa tilanteen, ja tuo 4,07 siellä komeilee koko ajan. Pelottaa, pomppaako se yhtäkkiä moninkertaiseksi. Mutta ihmettelen, että mitään ei vielä ole tapahtunut.

Pelkään koko ajan samaa! Mä otin maaliskuussa sopparin ja mulla n. 6snt. Olen miettinyt tuleeko yhtäkkiä että moikka vaan marraskuusta alkaen se on sitten 46 snt ja siinähän sitten ihmettelen... Jossain vaiheessa nin että ko sopparia myytiin 18 snt hinnalla nyt kesällä eli ehti moninkertaistua keväästä. Mulle ei vielä ole tullut korotuksia.

Vierailija
135/183 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikkei edes lämmittäisi sähköllä, niin sähkö on välttämättömyys siinä missä lämmitys. Siksi on aika hanurista tämä systeemi, että pitää oveluudella osata hommata itselleen naseva sähkösopimus, joka takaa edullisen elämisen. Vähän kuin ruokaakin pitäisi osata keplotella jollain ovelalla ajoituksella ja kestosopimuksella, että sitä saisi satoja euroja halvemmalla joka kuukausi. Siis samaa ruokaa, mistä toiset maksaisivat kymmenkertaisesti.

Jotenkin tuo sähkö pitäisi taata valtion toimesta tietyllä hinnalla kaikille. Toki kulutus on sitten henkilökohtaista, mutta kilowatin hinta pitäisi olla kaikille suunnilleen sama.

Vierailija
136/183 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä katkaistaan. Ja vieläkään kansa ei ole barrikadeilla.

Miksi ei katkaistaisi? Et sä kaupassakaan saa ruokaa ilmaiseksi kuin varastamalla.

Vierailija
137/183 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.talouselama.fi/uutiset/talven-sahkokatastrofista-tulossa-en…

"Vaikka sähkö on Pohjois-Norjan hinta-alueilla edelleen puoli-ilmaista, Oslon ympäristössä se on muuttunut viime kuukausina kalliiksi. Ruusunen sanookin, että Norjassa on ”tosi kova poliittinen ja populistinenkin paine” saada sähkön hinta laskuun."

Norjalla ei ole riittävästi omia siirtoyhteyksiä jolla pohjois-norjan sähkö saataisiin Oslon alueelle. Jos ei sitä viedä Ruotsin kautta Suomeen niin minne sitten?

https://www.statnett.no/en/for-stakeholders-in-the-power-industry/data-…

NO4 hinta nyt 1,67€/MWh

SE1 ja SE2 49,95€/MWh

FI 573,94€/MWh

Jos siirtoyhteydet olisi kunnossa niin aluehinnat tasoittuisivat. Uusien siirtolinjojen rakentaminen vie valitettavasti vuosia. Pohjois-Ruotsista on rakenteilla uusi linja Suomeen mutta ei valmistu vielä täksi talveksi.

Vierailija
138/183 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei määräaikainen vaan selvisi jo aiemmin ketjussa että kirjoittaja luuli sähkönsiirtohintaa käyttösähköksi :D

Vierailija
139/183 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en suoraan sanottuna ymmärrä mitään sähkölaskustani. Kauhulla odotan seuraavaa laskuja.

Säälittää myös miten jotkut 1000 e eläkeläiset, eläinsuojeluyhdistykset ja hevostallit pärjäävät.

Ei kai hevostallit paljoa sähköä tarvitse, ainakaan lämmitykseen. Iso hevonen jo itsessään tuottaa valtavasti lämpöenergiaa ja varmaankin pitävät myös hieman viileämmästä 5-10 astetta.

Hevonen tuottaa lämpöä, mutta myös valtavasti kosteutta. Jos on pakkasta, jäätyy vesi tallissa nopeasti ilman lämmitystä ja se talliin hevosista jäävä kosteus tiivistyy rakenteisiin. Hevonen pärjää yleensä kunhan lämpötila pysyy nollan yläpuolella ja aina voi laittaa loimen. Toki kaikki hevoset ei kasvata kunnon karvaa ja osalta klipataan se pois, kun pitkä karva ei kuiva liikunnan jälkeen. Jos hevonen sairastuu, se tarvitsee lämpimän ja vedottoman karsinan. Hevosen hoito ja varusteiden säilytys on haasteellista kylmässä ja kosteassa. Kokeilepa itse kengittää hevonen pakkasessa, minä olen kokeillut. Vaikka se on muuten hikistä hommaa, niin kädet jäätyy. Varusteita laittaessa sormet jäätyy.

Meillä on parin hevosen kotitalli ja lämmitystä käytetään lähinnä kosteuden poistamiseen tallista sen jälkeen, kun hevoset ovat menneet ulos sekä juomaveden sulanapitoon vain sen kuin on pakko. Valaistus ei vie niin paljoa sähköä, että siitä viitsisi alkaa pihtaamaan. Se on mukavuus- ja ennenkaikkea turvallisuustekijä. Hoitotila meillä on erikseen, joka on pakko pitää lämpimänä.

Tuo sähkön hinta ei ole hevosenpitäjälle ainoa kallistuva asia, samalla on nousseet ainakin heinän, kuivikkeen, rehujen ja kengitystarvikkeiden/kengityksen hinnat. Sähkön hinta on myös asia, jolle ei vaan voi mitään ja siitä ei pysty täysin säästämään vaikka haluaisi.

Elämä on valintoja ja hevoseton on huoleton. Itse murehdin enemmän niitä tiloja, jotka yrittävät tuottaa ruokaa sekä niitä, joilla on muutenkin toimeentulosta tiukkaa, esim ne eläkeläiset. Talvi tulee näillä hinnoilla olemaan monelle vaikea.

Vierailija
140/183 |
24.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään oli HS artikkeli sähkönhinnasta. Tämän hetken edullisin määräaikainen taisi olla 28cent/kwh + perusmaksu + siirto (taisi olla Helen).

Siellä laskivat, että perinteinen sähkölämmitteinen, ilmalämpöpumpulla varustettu keskikokoinen omakotitalo kuluttaa talvikuukautena helposti 2500kwh (ei moderni passiivienergia talo).

Täällä palstalla toki jokaisen ok talo kuluttaa vain sen 500-1000 kwh/kk talvellakin, tiedän. Vähintäänkin jokaisella on talossaan 2 varaavaa uunia, maalämpö ja omaa metsää 5 hehtaaria, josta haetaan "ilmaiset" polttopuut.

Tuolla noin 30cent/kwh sähkölasku tekisi kylmänä talvikuukautena noin 750 eur/kk. Uskallatko ottaa riskin kokeilla pörssisähköllä, joka voi nousta vaikka 100cent/kwh jos Eurooppaan tuleekin kylmä talvi. Silloin lasku olisi jo 2500 eur/kk.

Alan asiantuntijat veikkasivat artikkelissa myös, että saattaa käydä niin, ettei sähköyhtiöt kohta enää myy lainkaan määräaikaisia sopimuksia, vain pörssisähköä.

Tämä on jo täällä, eikä vasta kohta!

Yhä useampi sähkö­yhtiö ei myy enää kiinteä­hintaisia sopimuksia uusille asiakkaille – syynä ”uskomattomat” riskit

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000008992739.html

Oomi lopetti määräaikaisten sopimusten myynnin, Tampereen Sähkölaitos myy pelkkää pörssisähköä

https://yle.fi/uutiset/3-12569059

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan