Taaperon mega-iso (??) rakko. Normaalia?
Meidän neiti, pian 2v9kk, omistaa varmasti suuremman rakon kuin minä. Onkohan se ihan normaalia? Siis että pystyy oikeasti olemaan pissaamatta esim. koko päivän (klo 6.30-17.00)? Minusta tuo on hirveän pitkä aika, mutta jokin aika sitten tarhassa ei suostunut käymään pissalla ollenkaan, joten kävi aamulla ennen sinne menoa ja kotona vasta tunnin päästä kotiintulosta.
Ei kuitenkaan koskaan kiemurtele eikä panttaa pissiä. Sitten kun pissaa, sitä tuleekin puoli potallista. Olen miettinyt, että voiko se aiheuttaa jotain ongelmia? Ainakaan vielä ei ole mitään tullut, mutta jotenkin arvelluttaa. Nyt hän on kotihoidossa ja menee päivälläkin itse pissille ja huutaa pyyhkimään. Mutta aika harvoin silti pissii. Juo ja syö kuitenkin ihan normaalisti.
Hän on ollut yökuiva varmaan ainakin 2-vuotiaasta, joten aamulla aina ensin mentiin pissille ja tuli puoli potallista (nukkuu öisin siis n. 12h). Päivävaippakin jäi 2v3kk iässä kokonaan. Päivisin tapahtui alussa pari vahinkoa, yöllä ei ikinä.
Onko hänelle siis vain siunaantunut suuri rakko eikä tarvitse sen enempää pissata päivän aikana? Helppoahan hänen kanssaan sillai on mennä ja tulla kun tietää ettei pissihätä tule tunnin välein. Mutta jotenkin mietityttää, ettei siitä vain tule mitään pissausongelmia/virtsarakontulehduksia tms?
Onko muita kenellä sama " ongelma" ?
Kommentit (7)
tyttö 2v3kk pystyy pidättämään parhaimmillaan jotain 8 tuntia, pitempää aikaa ei ole testattu sillä onneksi ei ole ollut tarvis. Tämä siis jo tasan 2-vuoden iässä, jolloin oppi kuivaksi. Huomattiin tuo kun tyttö arasteli vieraita vessoja ja eräänkin kesälomapäiväreissun aikana pidätti yli klo 16 asti (lähdettiin aamulla 8 aikaan ja ennen sitä käynyt pissalla) ja vasta sitten alkoi kysellä pottaa. Oppi kesälomalla kuivaksi ja päiväkotiin mentyä meni pitkään ennen kuin päiväkodissa uskalsi pissata tai saattoi pissata vain kerran. Pissavahinkoja ei kuitekaan tuona aikana sattunut yhtään.
-minskuliina
oppi yökuivaksi samaan aikaa kun päiväkuivaksi vähän yli kaksi ja puolivuotiaana ja siitä asti saattaa vedellä 13 tunnin öitä pissaamatta eikä aamulla ole mikään kiire vessaan... Juo kuitenkin normaalisti, ellei jopa keskivertoa enemmän. Mulla itselläni varmaan on pieni rakko, koska jopa yö meinaa tuottaa ongelmia, etten heräis pissalle.
Ai niin, meilläkin poika harrasti näitä koko päivä tarhassa pissaamatta =) Nyt tosin ovat siellä siirtyneet siihen, että kaikki käyvät ruua jälkeen pissalla eli poikakin käy. Sitten kun kerran on käynyt tarhassa päivällä niin seuraavan kerran vasta illemmalla.
Pojallamme on tosin se, että heti jos hän on vähän flunssassa niin kalsarit on pikkasen märät. Terveenä ollessa tätä ei ole, eikä öisin koskaan.
Olen asiasta maininnut lääkärissä ja rakko on varmuuden vuoksi ultrattu, sillä hänellä on ollut yksi pissatulehdus, mutta kaikki ihan normaalilta näytti. Meillä neiti käy pissalla keskimäärin 3krt vuorokaudessa.
että se kai siitä voi olla " haittana" että pissatulehduksen saa helpommin kun pissaa harvoin, bakteerit pääsee lisääntymään enemmän ennen kun ne pissataan ulos. Mutta pissatulehdukseenkin tarvitaan ne bakteerit jostakin eli ei pelkkä iso rakko toki tulehduksia aiheuta.
Tyttö oppi yökuivaksi 1v8kk iässä ja nukkyi yönsä pissaamatta (reilu 12h) ja aamuisinkaan ei ollut kiire vessaan, saattoi pidätellä vielä tunninkin herättyään- eli kevyesti meni 13-14h tuntiakin pidättämistä öisin. Ihmettelin sitä koska itselläni oli aina aamuisin kyllä kovakin hätä ja tuolla taaperolla ei. Päivisin tyttö pidätteli aika pitkään tarvittaessa kylässä ja kaupassa yms. Mutta ei ollut hoidossa, joten ei ihan koko päivää pidätellyt koskaan- tai en kiinnittänyt asiaan huomiota. Lisäksi aika aikaisin tyttö saattoi sanoa että oli pissahätä ja kun kysyin jaksaako kotiin asti (tai yritin tarjota vierasta vessaa), niin tyttö sanoi pystyvänsä pidättämään ja pidätti sitten pitkään (puolesta tunnista tuntiinkin sen pissahädän jälkeen). Tuntui että tytön pidätyskyky oli aikasen hyvä. Ei tosin tullut mieleen että olisi ollut mitenkään iso rakko, vaan enemmän juuri tuollainen " seurapiirirakko" .
Nyt kyseinen lapsi on lähes 5v ja ei ole pissatulehdukset vaivanneet. Tosin tuntuu että pissallakin käy normaalimmin, siis aamulla herättyään. Pidempään liikenteessä (kauppakierroksilla, ulkona jne.) pidättää edelleen jopa koko päivän. Helppoa on ettei tämän tytön vessareissuista tarvitse pitää huolta että jaksaa sitten olla vessassa käymättä.
Ja meillä tytön isoveli hänkin pidättää pitkiä aikoja, mutta hänellä ei taaperona ollut noin pitkiä vessavälejä noin aikaisin kuin tytöllä. Kyllä päivisin voi olla todella pitkiä taukoja vessakäynneissä ja öisin ei tarvitse käydä. Helppo hänenkin kanssaan on ollut liikkua, kun ei tarvitse vessassa pahemmin käyttää. Kerran kerhon retkellä yksi ohjaaja ihmetteli kun poikamme ei käynyt kertaakaan vessassa koko päivänä, kun oma lapsensa on tarvinnut käyttää ettei hätä sitten iske esim. kesken junareissun. Minä en ollutkaan ajatellut että tuo mitenkään outoa olisi.
Ja ettei vanhemmillekaan lapsille ole tullut mitään vaivoja. Juuri tuota virtsarakon tulehdusta mä olen ajatellut, kun on niin pitkään pissi siellä rakossa.
Mutta ehkei meidänkään tytöllä sitten ole vain tarvetta pissiä sen useammin. Pitäisi kyllä joskus laittaa desimitalla pottaan vettä siihen asti ja katsoa paljonko oikeasti pissaa kerralla. Siinä on varmaan ½ litraa!
Meillä on pojalla seurapiirirakko eli käy pissalla tosi harvoin. Nyt hän on jo melkein 6 v, eikä ole oikeastaan koskaan noudattanut kaavaa " illalla vikaksi ja aamulla ekaksi pissalle" . Hän saattaa käydä pissalla illalla klo 19 ja seuraavan kerran aamulla klo 8 oltuaan hereillä tunnin verran. Omien sanojensa mukaan ei käy koulussa vessassa koska siellä haisee. Jos kehotan häntä menemään vessaan ennen uloslähtöä, vaustaus on aina " ei tarvi" . Tosi harvoin olemme joutuneet etsimään pissapaikkaa missään.
Ainakaan toistaiseksi ei ole mitään häikkää tullut esiin.