Kannattaako kouluttautua lähihoitajaksi tai sairaanhoitajaksi 42v?
Ajatuksena olisi vaihtaa myös maata valmistumisen jälkeen? Onko paikalla esim Norjassa työskenteleviä? Kumpi vaihtoehto kannattavampi / minkä tyyppinen työ stressittömämpää?
Työllistyykö vielä tässä iässä?
Kommentit (53)
Kannattaa. Itse opiskelin saman ikäisenä mt-puolelle ja työskentelin vuosia mielenterveyskuntoutujien päivätoiminnan parissa. Työstä pidin kovasti. Innostuin siitä vielä opiskelemaan lisää, ja matka jatkuu sosiaalityön parissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kannattaa. Olet vielä nuori opiskelemaan.
Minun vuosikurssillani oli vanhin 58 v ja sai heti töitä.
Onnea opiskeluun.
Oho, oletan että kotimaasta, vai oliko peräti Norjasta?
Ap
Suomessa. Itse olen työssä ollut norjassa. Suosittelen.
Palkka todella hyvä suomeen verrattuna
Olin 5v ja rahaa sain säästöön melko mukavan summan.
.jos osaat edes vähänkin ruotsia niin helpottaa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaisi työskennellä hoitsuna Maltalla, Dubaissa tai Emiraateissa, pärjääkö enkulla vai pitääkö osata myös arabiaa?
Dubaissa ainakin pärjää enkulla, luulisin että emiraateissakin. Harva kai arabiaa osaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen 46- vuotias lähihoitaja ja varsin tyytyväinen työhöni. Teen vuorotyötä ja palkka (kokemus, ym. lisineen) 3300€ ja kyllä sillä pärjäilee. Töissä on rento ja mukava meininki, työkaverit mahtavia. Yleensä työ ei edes tunnu työltä. Esimerkiksi kesälomalla aloin jo kaipaamaan töihin. Meillä pari alanvaihtajaa, hoitoalalle siirtyneet 40+ vuotiaina ja ovat kyllä mahtava lisä työporukkaan erilaisine kokemuksineen ja ovat myös motivoituneita. Pakko välillä puolustellakin tätä niin parnattua alaa, meillä ainakin hyvä meiniki ja pidetään työkavereista huolta.
Tämä riippuu varmasti työpaikasta ja ehkä myös paikkakunnasta..? Olisi ollut mielenkiintoista tietää missä päin Suomea :)
Ap
Ei todellakaan. Pahimpia virheitäni ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Onkos provoilija kielitaito hanskassa?
Jo Suomessa ainakin yliopisto sairaaloissa on sairaanhoitajilla erittäin hyvä englannin kielen taito.
Puhumattakaan sitten työskentelystä, jossain Dubaissa.
Suomi ja englanti äidinkieliä, tämän lisäksi hyvä kielitaito kolmessa muussa kielessä, mukaan lukien ruotsi. Aiempia tutkintoja kolme kappaletta ja aspan lisäksi erilaisia vastuutehtaviä ja asiantuntijatehtäviä viimeiset 10v.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa lähi- ja sairaanhoitajan peruspalkoissa ero on niin pieni, että jos heti haluaa tienata niin lähihoitajaksi. Jos taas ulkomaille, niin sairaanhoitajaksi. Työyhteisöissä on rankkoja paikkoja mutta työvoimapulan vuoksi voi tosiaan helposti valita missä töitä tekee.
Tämä on niin totta. Palkkauksessa kannattaa huomioida se, että monissa paikoissa lähihoitaja tekee enemmän ilta- vkonloppu-yövuoroja eli palkka nousee reippaasti yli sh.n palkan, jos siis haluaa tehdä vuorotyötä. Ja on kyllä mistä valita. Itse irtisanouduin vakityöstä jokin aika sitten ja muutamalle hoitoalan tuttavalle kerroin, että saa ehdottaa, jos töitä tarjolla. Olen saanut lukemattomia työtarjouksia laittamatta itse yhtään hakemusta. Nykyisessä sijaisuudessa, joka loppuu marraskuussa, tiedustellan jo nyt olenko halukas jatkamaan.
Illat ja viikonloput sopisi itselle oikein mainiosti, miksei myös yöt silloin tällöin!
Ap
Mä aloitin tammikuussa sairaanhoitajan opinnot ja kesällä täytin 43v. En ole edes meidän ryhmän vanhin. Pari mua vanhempia on alanvaihtajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iän puolesta kumpi vaan. Muuten riippuu siitä mihin työhön haluat. Jos sairaala tai sen tapainen ympäristö kiinnostaa, sh on hyvä valinta. Jos haluat esim. lastenhoitajaksi, hammashoitajaksi tai kuntohoitajaksi, lh on parempi vaihtoehto. Kumpikaan ei ole toistaan parempi tai huonompi.
Hammashoitajaksi lähihoitaja?? Ei taida kuulua alan koulutukseen?
Mutta itse aiheeseen: kumpi vaan ok ja töitä on varmasti.
Kyllä kuuluu. Pitää tietysti erikseen valita se suun terveyden suuntautuminen, ei kukaan vaan lähäri voi toimia hammashoitajana. Hammashoitajan erillistä koulutusta ei ole ollut enää vuosikymmeniin.
Pitää tutkia tämäkin opintopolku!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa. Itse opiskelin saman ikäisenä mt-puolelle ja työskentelin vuosia mielenterveyskuntoutujien päivätoiminnan parissa. Työstä pidin kovasti. Innostuin siitä vielä opiskelemaan lisää, ja matka jatkuu sosiaalityön parissa.
Kuulostaa todella mielenkiintoiselle! Pitääpä tutkia tätäkin, psykologia on aina kiinnostanut itseä.
Ap
Tietenkin jos olet alasta kiinnostunut, eläkeikä kai on 65 v ja risat.
Mä en ollut Oslossa, vaan pohjoisessa taas tänäkin kesänä. Ruokakauppa alkaa olla samaa hintaa tai jopa halvempi kuin Suomessa (käytän lähinnä Rema 1000:a, satunnaisesti Kiwiä ja Coopia). Esimerkkejä hinnoista euroissa: naudan ulkofileepihvit tarjouksessa 6/kpl (yksittäispakattuja), lohi 15/kg, appelsiinitäysmehu tarjouksessa 2,45/1,5 l ja valaan jauheliha 1,50/400g jäivät mieleen. Tomaatit olivat Suomen talvihinnoissa 5,5/kg, kuorelliset katkaravut 18/2 kg. Nämä siis ympäri pohjoista viimeisten 2 kk:n ajalta. Niin ja se Diesel: kalleimmillaan 2,70 (Tromssa), halvimmillaan 2,17 Namsoksen lähellä, ihan viime ajoista en tiedä.
Ihan pohjoisessa pl isommat kaupungit ei juuri saa kuin grillisapuskaa. Hamppariateria grillillä n 18 euroa, joka paikassa myytävä perhekoon Peppes pannupizza 20 euroa.