@@ Tammenterhojen torstaiturinat @@
Pinon avaus ja eiliseen linkki:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=8680097&p=1&tmode=1&smode…
Kommentit (29)
[color=violet]Hienoja uutisia :) ja varmaan tuo paino normaali, koska poikasikin oli iso kokonen. Eikös joku sanonta oo, ett vauvojen paino on yleensä noususuuntanen mitä enempi lapsia perheeseen tulee. .mutta kai siinäkin jossai raja tulee vastaan.
[color=blue]Nenn [color=maroon]vauvakielestä vielä etten sen " vastustaja" täysin oo. Eilen tuli kaverille kerrottua tuosta samasta asiasta ja kohta naurettiin, ku otin hänen vauvan syliin niin kummasti ääni muuttu puhuessa :D Ja ehottomasti vauvoille pitää puhua :) siinä oot oikiassa.
[color=darkviolet]Jopas tuntuu hiljaselta. Pyykänny ja laittanu kuivia kaappiin. Siivonnu vessan, imuroinu osan mökistä, lakannu kynsiä, käyny kylällä. . .näin oon kuluttanu mun omaa laatuaikaa akan ollessa anopin kans :)
Nyt alkaa pikku hiljaa kerääntyyn pilviä taivaalle. Huomiseksihan luvattiin räntää/lunta. Tänään ois ollu hyvä ulkoilu ilma, mut ottava tuuli on ollu. Vielähän täs kerkee, jos saa aikaseksi.
Tuskaillu ku kattoo peiliin, pitäsköhän tälle kuontalolle tehä jottai! Kukas se sano värjänneensä, taas muisti pätkii. No eni vei niin miettiny raskisko käyä parturissa käsittelyssä. Nyt on kyllä rästissä ollettein hoitomaksujen maksu eessä ja kelan takasinmaksuperintää :/ &%¤#!! joten voip olla etten raski päähän laittaa pennosia. Tekis toisaalta vetästä taas lyhyt kampaus, ku ei jaksas kasvattaa. Tuntuu, ett tukan kasvu ois hijastunu :O
Mut hei jotain hyvää tälle päivää :) äskön hain postin vasta niin tuli päätös ä-pakkauksesta eli parin viikon sisään saan paketin bd bd.
Jokohan mä jaksasin imuroia loput mökistä. .
Noista lemmikeistä vielä, että kyllä mäkin suosittelen, että koirat opettaisi pois sängystä ennen vauvan tuloa... (ja siis sehän onkin sitten tosi helposti tehty :O) Meidän Iiro -mäyräkoira on esikoista puoli vuotta vanhempi joten alusta alkaen oli tiedossa, että vauva tulee. Siksi opetettiinkin heti, ettei sänkyyn saa tulla, vaan yöt nukutaan omassa kopassa meidän sängyn vieressä. Tämä siksi, että itse saa imettää vauvaa rauhassa sängyssä eikä sänky ole täynnä karvoja. Ja meillähän nukuttiinkin puoli vuotta perhepedissä, niin ihan hyvä, ettei siellä enää koiraa ollut seassa.
Mut kyllä siinä opettamisessa hommansa oli, varsinkin tuollaisen luupään kanssa ;) Onneksi sisäisti sen niin hyvin, ettei edes yritä koskaan sänkyyn (paitsi salaa silloin kun on yksin kotona...)
Ja tuosta SF -mitastakin vielä, että mun neuvolantäti sanoi, että mitta on yhtäänkään luotettava vasta 30 viikolta eteenpäin. Sitä ennen arvoihin ei juurikaan puututa, sen jälkeen on tärkeää se, että linja on lineaarinen ja ettei kovasti poikkea raja-arvoista. Ja tosiaan lapsiveden määrä voi kovastikin vääristää mittaa. Mulle tuo mitta näytti ekassa raskaudessa syntymäpainon ihan oikein, mutta vasta siis noilla viimeisillä viikoilla. Ekat mittaukset huiteli jossain yläkäyrällä ja siitä pikku hiljaa tasaantui alakäyrän tuntumaan.
Tänään lupauduin työkavereiden kanssa katsomaan Hunkseja. Täytyy nyt yrittää pitää itsensä kuosissa, etten päädy heittelemään mitään äippäkalsareita lavalle... :D
ariella ja paavo 26+5
minullakaan ei ole talvitossuja vielä autossa :( pitää vielä ostaa molempiin autoihin uudet talvirenkaat. enpä ole kyllä autollani kovasti ajellut nyt kotona ollessa. ne pakolliset vaan.
ariella: minäkin katsoin, että hunksit on kiertueella. olis jkl joulukuussa ja vähän tekisi mieli mennä katsomaan ;) olisin itsekin jo mahtavassa kunnossa tuolloin...
mary: minäkään en ole mikään ns. " hörhöilijä" . tykkään kyllä hypistellä ja ihastella vauvan vaatteita, mutta toisten vauvoista/lapsista en saa mitään tunnelmia aikaiseksi. en osaa lepertää tai mussutella heille. omalle kyllä höpötän jo kovasti.. olenkin sanonutkin monelle, ettei minun tarvitse toisten vauvoilla " harjoitella" mitään. omani opettaa sitten kaiken tarvittavan.
niin ja siitä maidosta, että minulla tuli ennen rv20 sellaista kirkasta nestettä ja nykyään tulee ihan maitotippasia. yksikin yö olin tahrinut paidan ja hihani (olin nukkunut käsi rinnan päällä ja siitä liekö innostunut). liivinsuojuksia käytän varuilta nyt ja esikoista odotan.
eilen vedin sitten oikein kunnon itkut yöllä pienistä asioista ja tyttökin potki ja heilui masussa kovasti silloin. (itkin sitäkin, että nyt toisen oloa ahdistan itkullani) :( tänään on taas parempi.. mies raukka valvoi kanssani ja meni töihin aamulla klo 8. mitenköhän väsynyt on kohta kotiin tullessa.
nyt on lähdettävä hepsua moikkaamaan.. sekin vaan möllöttänyt päivät pitkät tarhassa ja kummastellut, kun töitä ei tarvitse tehdä. en sitä vieraallekaan halua antaa ratsastettavaksi.
rv26+5
Torstainen tervehdys Tammenterhoille. Jossainpäin oli jo ollut maa valkeana. Täällä oli +1 aste aamulla ja vähän tiet huurussa. Tänään saatiin talvirenkaat alle kun sunnuntaina pitäs lähteä käymään päiväseltään Joensuussa ja sinne jonnekin oli lupailtu pakkasia. Onneks ei ole pitkä matka, n.2,5h, en kyl paljon pidemmille matkoille lähtisi enää istumaankaan.
Eilen tuntui et vaavi tulee väkisin ulos kun kiristi koko iltapäivän mahaa sivusta. Illalla sit kyljet kipeinä, selästä puhumattakaan. Sanoin kyl isännälle et jos näitä kipeitä päiviä tulee enemmänkin niin voishan tuo tulla jo vaikka tammikuun alussa ulos niin antaisi vähän armoa minulle. Ehkä " pörrö" kuuli kun suunniteltiin isännän kans illaks vähän hempeilyä niin päätti ettei tule mitään. Eikä kyl tullutkaan. No, ehkä sit tänä iltana, pitää olla ihan hissukseen.
MONTTU: Sinäkö se kauppasit teidän 2v??? Tehdäänkö vaihtokauppa??? Saat meidän uhmaikäisen 10v tytön (jonka pitäis lukea englannin kokeisiin ja kaverit on tärkeämpiä) niin mielelläni otan tuollaisen 2v hoiviini. Äsken kun tyttö tuli koulusta, en antanut lähteä takas koululle leikkimään niin siitäkös se huuto syntyi. Äiti kuulemma huusi (sano puhelimessa kaverille) vaikka mie kyl sanoin ihan rauhallisesti(harvinaista kyllä) ja unenpöpperössä(olin päikäreillä kun tulivat koulusta)ettei voi lähteä niin kauas kun pitää lukea kokeisiin. 15min raivosi ja sit rauhoittui... Mut kun tytön päivä alkaa tuolleen niin tiedän kokemuksesta et se päättyy viimestään klo 19 omaan sänkyyn yöunille. Pistänkö jo postiin????
OMK80: Meillä tehtiin tytön kohdalla isyydentunnustus kun ei oltu viel naimisissa. Synnärillä lapsi saa äidin sukunimen mut sit sen voi vaihtaa kun käy tunnustamassa. Ei meil ainakaan alussa ollut mitään vaikeuksia vaik tyttö oli minun nimissä ennen kuin käytiin tunnustamassa.
InhokkityöG: Imurointi. Meillä onneksi mies yleensä hoitaa tämän inhottavuuden.
B+pörrö rv 27+0 (niin ne viikot vaan vaihtuu)
Silloin kun muutin ajan puhelimessa, niin joku opiskelija se vastasi. Ei ollut muutos tullut perille..noh, huomenna uusi yritys. Yhen aikaan pitäis hilpaista.
Äitiliini78: Hyvä että oli istukka siirtynyt. Saat sen asian suhteen olla rauhassa.
mellum
nyt olen kotiutunut. jos kuulumisillani aloittaisin:
sairasloma jatkuu äippälomaan asti kuten puhe jo viimeksi oli.
hemppa: 113, sama kuin viimeksi, ei rautaa
rr:122/80 (matalimmat arvot sitten ensimmäisen neuvolakäynnin)
paino: +856/vko, tosin totesi lääkärikin että voisi turvotuksesta olla, kun heittelee niin kovin. välillä nousee hurjasti ja esim viimeksi oli 120/vko... kaikkiaan nyt se kymmenen kiloo tullut (tai 13 kun kolme tippui silloin alussa)
sf:30 (yläkäyrällä)
syke: 140 (oli viimeksikin, josko sittenkin ois poikasykkeeks laskemassa?)
liikkeet: ++
lääkärit huomas myös et häpyluu lähtenyt pehmeneen, ei tehnyt sisätutkimusta tällä kertaa, mutta huomas kun tota sf:ää mittas.
päivä mennä vierähti noitten veljien lapsien kaa. melki viisvuotias poika oli puistossa koko aika että " minna nosta mut tohon ja tohon ja tohon" juu, nosteltua tuli. ja sitten hiekkalaatikolla viihtyi vaikka kuinka kauan. lopulta oli pakko sanoo et nyt täti ei enää pysty istuun tässä matalalla hiekkalaatikolla, et eiköhän mennä sisään. ja oli hyvä että mentiinkin kun kaveri nukahti välipalapöytään:) ehti torkkua tunnin ennen kuin vanhempansa haki ja sitten vielä jatkoi uniaan vaikka äitinsä kovasti yritti herätellä. mut onpahan rauhallisesti sängyssä. toisen veljen tyttö oli oma rauhallinen itsensä.
mirabella: tutuilta kuulosti sun ajatukset. kun kyllä mäkin silloin kun saikulle jäin mietin että liioittelenko mä nyt tätä asiaa, et oonko oikeesti saikun tarpeessa. mut kyllä sit kun pomokin sanoi ettei voi taata mun turvallisuutta töissä. ja sit et miten siitä esim perheelle puhuu, jotka ei tiedä mitään mielenterveyskuntoutujista, ettei nyt ainakaan pahentais niitten ennakkoluuloja. ja sit lääkärille just tänään puhuin että välillä tuntuu hölmöltä olla saikkuilla ja sit kaikki kysyy et miten sun aika kuluu, ja mun vastaus on salilla, uimassa, kävelyllä jne, eli pitäiskö mun sittenkin vaan täällä neljän seinän sisällä nyhjätä kun kerta saikkuilen.
mary: kesägummit alla täälläkin. ei tuntunut ajaessa kovin liukkaalta, kaupan pihassa vähän oli jäätä. mut on kuitenkin ollut plussaa koko päivänkin, keskisuomessa sanoivat olleen huonompia ilmoja. samoin kuskinakki mullakin lauantaina, kun lähdetään kai muutaman kaverin kaa " parille" illalla. no, itsepä mukaan haluan, ja taksi tänne meille maksaa liki 30 euroo tuolta tampereelta.
maidontulosta: sellaista kirkasta nestettä mulla tulee jokunen tippa/vko, on tullut vissiin tuolta jostain rv 25 asti. tavallisimmin huomaan yökkärissä aamulla.
sulina: mulla hammaslääkäri vielä ens viikon ti, sitten lääkäri sanoi että ens syksynä jatketaan projektia.
ikäviä uutisia olit kuullut:(
vitsi kun kateellisena luen että joillain lääkärikäynnillä ultrataan:( tai että lähete äippäpolille... eihän tuonne äippäpolille tietty suotta pääse/joudu, mut mäkin haluun nähdä simppiksen! viime kerrasta varmaan jo liki kymmenen viikkoo...
äitiliini oli saanut äippäpolilta hyviä uutisia, hienoa!
ariellallahan on villi ilta tiedossa;)
mut siinä tältä päivältä, alkaa virta hiipumaan...
tigru ja simppis 30+6
Mirabella: Sama nla ja sama th ja sama kylä!!! Mulla tosiaan tuli eilen sellainen tunne et pakko kysyy kun kuulosti jotenkin niin tutulle tuo haluutko juttelemaan nlapsykologin kanssa jne. Mun LA 13.1. Me asutaan aika lähellä r-kioskia ja vika katu ennen Hgin rajaa vanhassa v.sin okt, jonka etutontilla 3v. samanvärinen talo ja kadun toisella puolella uusi kelt.okt. Ja se olin mä kun eilen soitin kesken sun käynnin!
Eikös se teidän esikoinen ole syntynyt 7/02 kuten tuo meidän neiti? Voitas varmaan joskus treffata!? Maailma on pieni!!!!!!!!!!
Atarax auttoi nukkumaan. En muista milloin viimeks oisin nukahtanut niin nopeesti, kuulemma kesken lauseen. Ja kutinaa en tuntenut! Tuntu et sain silmät auki tänään vasta puolen päivän jälkeen kun piti raahautua pankkiin sopimaan raha-asioista ä-loman ajaks. Jalkapohjat ja muukin kutina on edelleen olemassa mutta kyllä taas jaksaa kun sai ja saa nukuttua. :)
Äitiliini: hyvä että istukka oli noussut! Eiköhän se munkin ole noussut tarpeeksi. Viikon päästä selviää.
Monttu: kuin teidän kissaprobleema? Onko tilanne rauhoittunut vai vieläkö harrastaa samaa?
Voi kunpa tulis lunta ja talvi pian! Tylsää tällainen pimeä sadekeli. Ei täällä vielä talvirenkaita tarvi. Ajakaapa te siellä pohjosemmassa varovasti!
Käytiin tänään katsomassa huvikseen vaunutarvikkeesta uusia vaunuja. Kaikkia hienouksia on tullut 7v aikana. Olispa rahaa ostaa ihan uudet vaunut, mutta eiköhän me niihin käytettyihin päädytä kuitenkin.
En taaskaan muista mihin piti kommentoida.. No palailen myöhemmin.
t. H ja Iines 28+5
seurailen tässä samalla sivusilmällä. poitsu pitää vielä laittaa nukkumaan ennen Housea, joten pikaisesti täällä vaan ;)
InhokkikotityöG: silitys ja keittiön siivous (jota myös meillä minä teen useamman kerran päivässä)
OMK: eikö teillä noi neuvolassakäynnit ja puhelut kuulu työaikaan? Meillä ne merkitään palkallisena menona tms. (on niin kauan etten muista...)
Mistä tuli mieleen että pitää laittaa äippärahapäätös työnantajalle pikapikaa...
Sulina: *haleja*
Zatu: saa kysyä ja vastauksenkin annan ;). Eli mun eka neuvolapunnitus oli reilu 72kg, keväällä painoin 77kg ennen raskautta ja nyt oli paino reilu 75kg. Pituutta on 167cm, joten ei tuota painoa tarvi kovasti lisää tullakaan. Haluaisin joskus päästä tonne lähemmäs kuuttakymmentä =)
Mies tossa just kertoi että oli tutuille syntyny tyttö ma-ti yönä =) Meillä on vauvabuumi menossa kun vauvoja pukkaa joka kolosta! Meitä oli viime talvena sählyillassa 5 paria + sinkut ja meistä pareista kahdelle on tullu vauvat nyt syksyllä ja yhdellä on myös tammikuussa la, joten neljä viidestä... sähly on ilmeisesti kaikin puolin tehokasta liikuntaa =)
Mellumille Onnea uuteen kotiin!!!
Tau:minäkin oon aatellu noin, että tolla sf-mitalla seurataan juuri sitä kohdun kasvua, että se on tasaista ja myöhemmin sitte seurataan että mihin kohti käyriä se asettuu
Äitiliini: hienoa kun oli istukka siirtynyt! Harmi vaan kun tuli noita muita juttuja. Mä en tosiaankaan kaipaa uusintaa sokerirasituksesta kun tässä katselen käsivarsia. Eilen vähän ilmeisesti repesi suonet pistoksista kun on ihan hirveät mustelmat taipeissa!
Otti vähän masu itseensä ku aamulla kopeloitiin. Oli tosi kipeä päivällä ja kun helpotti niin kävin tunnin lenkillä poitsua rattaissa työntäen (aurinko paistoi!!!) ja nyt tuntuu että supistaa aina ku nousee ylös tai tekee mitä tahansa muuta ku istuu paikallaan. Ja vaavilla on jumpannu kahdesta asti koko ajan aika kovaa =/.
Elina
sun viestis tuli sillä aikaa kun minä vielä kirjoittelin, eli onneksi istukka oli siirtynyt! Siitä painoarviosta vielä, itse olin poikaa odottaessani rv. 32 ultrassa ja silloin painoarvio oli 2600g, synnytys käynnistettiin rv. 38+4 ja poika painoi 4400g. Eli jos epäillään makrosomiaa, niin sun pitäisi saada lähete synnytystapa-arvioon. Luulisi että saat sen automaattisesti kun edellinen lapsi oli noin iso, mutta jos et saa, niin sun terveydenhoitajas voi myös lähettää sut sinne, pyydät sitä erikseen sitten (jos itse haluat).
Saako kysyä syntyikö sun poikas alakautta vaikka oli noin iso? Miten synnytys meni? Tai kuten zatu kirjoitta, kysyin jo, muttei tarvi vastata ; )