Np-ultra emättimen kautta vai vatsan päältä?
Puhuttiin eilen miehen kanssa raskaudestani ja tulevista ultrista- kun hänelle selvisi että ensimmäinen ultra voidaan tehdä myös emättimen kautta, säikähti vähän ettei kai miehet silloin ultraan tule mukaan... Hän kokee sen niin että tilanne on vaivautunut, minulle siis, ei niinkään hänelle. Miten on, tehdäänkö np-ultra viikoilla 12-13 alateitse vaiko vatsan päältä? Jos paikkakunnittain eroja, tietääkö kukaan hämeenlinnan äitiyspolin toimintatapoja??? Ja onhan teillä miehenne olleet mukana joka tapauksessa...
Kommentit (11)
Np-ultra tehdään yleensä alakautta. Itselläni tehtiin ensin alakautta ja lopuksi katseltiin myös vatsan päältä. Ultrassa olin Helsingissä kätilöopistolla ja mies oli mukana.
-Nelli rv 24+3
Minulle tehtiin pelkästään vatsan päältä. Ei alakautta. Taitaa olla eri sairaaloissa eri tavat. Meillä satakunnan keskussairaala.
Satakunnan keskussairaalassa vatsan päältä rv 11+6. Ja meidän katseet oli liimautuneet monitoriin, mitä nyt onnenkyyneliltä näin. Ja samoin miehen.
Reilu kome viikkoa sitten olin Hämeenlinnassa äitipolilla np-ultrassa. Ensiksi katsottiin emättimen kautta, jonka jälkeen käski käydä pissalla ja katsoi sitten myös vatsan päältä. Samalla reissulla kävin myös lääkärillä kohonneen verenpaineen vuoksi ja hän tarkisti napanuoran virtaukset ultralla emättimen kautta. Np-ultran teki siis kätilö. Ja mies oli mukana, kuten ensimmäisessäkin raskaudessa, eikä edes älynnyt ihmetellä tai pitää toimenpidettä jotenkin nolona.
Enkä minäkään ole ymmärtänyt kainostella kummallakaan kerralla. Ja näkyi siellä olevan tulevat isukit lähes poikkeuksetta kaikilla mukana, siis sellaisillakin, jotka olivat np-ultraan menossa.
Ei ollut kyllä vaivautunut, onhan me jonkin verran tuota seksiäkin ehditty harrastaa...
Täytyy sen verran ihmetellä että ei ole miehesi sitten ilmeisesti synnyttämään lähdössä kanssasi. Tuo ultra on nimittäin aika kevyttä kamaa sen rinnalla;) Miehen paikka on huoneessa myös usein niin että on hyvä katsella kohti monitoria eikä emätintä.
Ultraava lääkäri sanoi, että riippuu vähän ruumiinrakenteestakin miten on paras ultrata. Jos on paljon " vatsanpeitteitä" niin vatsan päältä voi olla vaikeampi saada hyvää kuvaa, näin väitti..
Kahdessa ekassa raskaudessa ultra on tehty sisäkautta, paikkana Turun kaupunginsairaala.
Kolmannella kerralla ultrauspaikkana oli yksityinen paikka jossa uudet ultravehkeet ja ultra tehtiin vatsan päältä.
Kyllä kai ne vatsanpeitteetkin siihen vaikuttavat, mutta minun kohdallani niitä peitteitä on varmasti nyt kolmannella kerralla enemmän kuin kahdella edeltävällä kerralla... :-/
Minua ultrattu Oulussa mahan päältä niin alkuraskauden-, niskapoimu-, rakenne-, kuin sf-mitan pienuudesta johtuvissa kontrolliultrissakin. Eli kolmessa eri paikassa ultrattu ja kaikki mahan päältä.
Riippuu tosiaan varmaan paikasta, laitteista sekä sitten niistä vatsanpeitteistä.
-Veruska 38+1-
Olen käynyt ultrassa nyt 4 kertaa: NP-, rakenne- ja kohdunkaulan lyhentymisen ja vauvan koon takia äitiyspolilla. Kaikki muut tehty sekä alakautta, että vatsanpeitteiden päältä, paitsi tuo rakenneultra oli ainoastaan vatsan päältä.
Otat ehdottomasti miehen mukaan NP-ultraan! Huone oli meillä ainakin hienosti pimennetty ja todellakin molempien vanhempien ja ultraavan lääkärin katseet kaikki kiinnittynyt monitoriin:) Ei puhettakaan että siinä tilanteessa olis ajatellu olevansa housut kintuissa vieraan miehen armoilla! Eipä mieskään jälkikäteen sanonut ees ajatelleensa asiaa:)
Ja itse koin ainakin saaneeni eniten irti ensimmäisestä ultrasta, noissa muissa vauva on ollut jo sen verran kookas (varsinkin näissä kahdessa viimeisessä RV33 ja RV36) ettei siitä ole saanut semmosta hyvää kokonaiskuvaa. Onneksi mies ehti mukaan siihen ensimmäiseen, koen että se oli tärkein:)
Pääosin np-ultra on tehty alakautta, mutta lopuksi on kurkattu myös vatsan päältä. Ja mies on ollut mukana. Kyllä siinä tulevien vanhempien katseet ovat niin liimautuneina monitorista näkyvään sikiöön, että tuskin huomaa muuta :)