Onko teillä varaa hammaslääkäriin?
Kommentit (80)
Pienellä yksityisellä käyn, on aika uusi niin hinnat vielä siedettäviä verrattuna esim. Mehiläiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne laskut niin isoja ole ettei työmarkkinatuki riittäisi.
Miten iso sun työmarkkinatuki oikein on? :O Mä taas olen kuullut, että tm-tuesta on jäätävä käteen joku tietty suojaosuus, esim. juuri sairaanhoidon kulujen jälkeen. Mutta kai tätäkin tukea jaellaan pärstän mukaan.
Alle 700e/kk.
En tiedä mistä suojaosuudesta puhut.Mä en ymmärrä nyt. Jos on työmarkkinatuella saa väkisinkin lisäksi toimeentulotukea! Ja siinähän saa kelalta kaikki sairaanhoitokulut ilmaiseksi, myös hammashoidon ja silmälasit.
Toista se on kun tulot on pienet mutta yli ttt. Silloin oikeasti ei ole varaa terveydenhoitoon.
Ei kaikki työttömät saa toimeentulotukea.
Keraaminen paikka tai implantti n. 683-1100€ alkaen. Joo työmarkkinatuella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten iso sun työmarkkinatuki oikein on? :O Mä taas olen kuullut, että tm-tuesta on jäätävä käteen joku tietty suojaosuus, esim. juuri sairaanhoidon kulujen jälkeen. Mutta kai tätäkin tukea jaellaan pärstän mukaan.
Alle 700e/kk.
En tiedä mistä suojaosuudesta puhut.Työtön kai saa sairaanhoitoon apua, jos ei itsellä ole varaa kalliisiin hammashoitoihin? Rahatta ei kukaan voi elää, kun pitää syödä ja osuus vuokrastakin maksaa asumistuen lisäksi. Sossu kai sitten myöntää harkinnanvaraista? Ainakin ennen on ollut niin, että on jäätävä kaikkien maksujen (sähkö, vuokra jne) jälkeen joku tietty summa elämiseen.
Toimeentulotuessa ainakin näin. Ja samahan se on työttömällä työmarkkinatuen saajallakin, ei siitä tuesta maksella mitään ylimääräistä. Joku 300 euroakin on jo valtava summa. Melkein puolet kuukausibudjetista.
Minulla on kyllä vara maksaa hammaslääkärilaskut vaikka saan pelkän työmarkkinatuen.
Aijaa, kiva. Ensimmäistä kertaa tällaista kuulen. Riippuu tietenkin toimenpiteistä. Täälläkin on ollut useita ketjuja aiheesta, kun ei tuki riitä edes normaaliin elämiseen. Ja monet ovat kironneet esim. kun pyykkikone hajosi, eikä ole varaa ostaa uutta, puhumattakaan että taloyhtiössä ois pyykkitupaa. Ruuan huimaa hinnan nousuakin on puitu useaan otteeseen. Entäs sähkö sitten, tai vuokra?? Maksat itse kaiken pelkästä työmarkkinatuestako?
Mutta jotkut kai ovat niin älykkäitä ja kekseliäitä, että elävät hienosti tuilla. Sitähän on myös spekuloitu, että ovatko tuet kenties liian suuria...
En nyt tiedä onko alle 700e liikaa kun on 2 lastakin.
Tässä ei keneltäkään voi alkaa kyselemään kuukausittaisia tuloja ja menoja, mutta oletin, että sinkku maksaa kaiken itse, eikä siis ole tienaavaa kumppania, joka makselee esim. vuokrat ja sähköt. Tuleehan noista asumistuista, lapsilisistä ja elareistakin lisää pottiin. Tilanteita on niin monia erilaisia. Monet saavat jopa vanhemmiltaan taloudellista apua.
Olen vakituisessa kokoaikatyössä ja ratkaisuni on erillinen hammashoitotili :D Siirrän joka kuukausi palkasta muutamia kymppejä tälle tilille, josta sitten maksan suuhygienistikäynnit (2 krt / v) ja hammaslääkärikäynnin (1 krt / v).
Kaverini säästävät matkoihin, asuntoihin, luksuslaukkuihin tai vauvaan - minä hammashoitoon :D
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on retuperällä hampaiden hoito!
Ranskassa hammashoito on ilmaista myös aikuisille. Miksi meillä ei voi olla?
Ranskan terveydenhuolto vie hyvin paljon rahaa ja Ranska velkaantuu jatkuvasti. Lopulta meidän kaltaiset hölmöt saa maksaa laskun yhdessä muiden kanssa.
Ei kaikkea vain voi saada ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Koska olemme sotilasmenojen osalta Euroopan kärkimaita.
Rahahanat on nyt auki niistä vastaavalle taholle ja he saavat ihan mitä vaan katsovat tarvitsevansa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhuus tulee ja hampaat lähtee. Implantteihin menisi tuhansia euroja. Tulevaisuuden kuva ei ruusuinen tältä osin ole. Vaikka hoitaisi hampaita, ne kuluu ja mataloituu. Rispaantuu ja lohkeilee. Koko homma alkaa alusta eikä hammas kestä. Kun tätä miettii, voi yöunet menettää. Eipä huvittaisi olla ilman hampaita, purenta sotkeentuu, tulee leukaluukipuja, päänsärkyä jne. Eikä näkykään kaunis ole. Eli rahat on kaivettava jostain.
Aiemmin tehtiin paljon irtoproteeseja. Useimmat tulevat niitten kanssa hyvin toimeen. Ei ole pakko jokaista hammasta korvata implantilla.
Vierailija kirjoitti:
On ollut maksuton terveyskeskus ja hämmaslääkäri kaikille Suomessa. Miksi ja miten se muuttui?
Mun mies on viime talvesta asti käynyt hammaslääkärissä 1-2x/kk julkisella.
Alunperin pääsi särkypäivystyksen kautta kun hammasta särki. Nyt siellä on paikattu reikiä ja korjattu lohjenneet etuhampaat, hammaskiveä poistettu ym. Kertalasku on ollut 20-40e. Mun mies käy kyllä töissä, mutta talvisin on lomautettuna. Ei tuo minusta iso summa ole työmarkkinatuellakaan maksettavaksi kun saa suun terveyden kuntoon.
Ei tietenkään voi toivoa hammassaärkyä kenellekään, mutta ilman tuota tuskin mieheni olisi päässyt tuollaiseen "hoitoputkeen".
Itselleni kun yritin soittaa aikaa, sanottiin että menee yli vuoden päähän. Ajattelin, että antaa olla sitten. Helsingistä meidän kokemukset.
Mulla olis kyllä just ja just varaa yksityiseenkin, mutta en viitsisi laittaa sinne vähiä rahojani, kun on oikeus julkiseenkin hammashoitoon. Julkisessa ei muuta moitittavaa ole, kuin se, että aikoja ei saa, lyhentävät jonoja sillä, että tarkastuksiin ei pääse lähellekään joka vuosi, vaikka olis kuinka risat hampaat. Tai no, ilmeisesti joillakin paikkakunnilla pääsee, kun toiset näissä keskusteluissa aina niin väittää, mutta noin pääsääntöisesti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 700e/kk.
En tiedä mistä suojaosuudesta puhut.Mä en ymmärrä nyt. Jos on työmarkkinatuella saa väkisinkin lisäksi toimeentulotukea! Ja siinähän saa kelalta kaikki sairaanhoitokulut ilmaiseksi, myös hammashoidon ja silmälasit.
Toista se on kun tulot on pienet mutta yli ttt. Silloin oikeasti ei ole varaa terveydenhoitoon.Ei kaikki työttömät saa toimeentulotukea.
Hyvin usein siellä on sitten puoliso maksamassa menoja.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynnyt samalla yksityisellä hammaslääkärillä 22vuotta. Kyse on omista valinoista!Asunnut yksin noin 25vuotta.Ei siis miehen tuloja apuna.Ei peintörahoja. En tupakoi.Ihmisellähän menen savuke asikii helposti rahaa päivässä,Jos vuodessa on 365 päivä savuke aski esim.8e. Vuodessa tuhlaavat rahaa savukkeisin 2920 e. Ana siis kyse omista valinoista mihin rahansa laitaa? Mihin varaa? En myöskää kapakoi en juo.Tulo asteikolla kalupit kulun suomen köyhälistöön. En nostelee sossun tukia. Ihan on tuloni työnteosta.Mutta en omista miään,en asuntoa,en autoa en kesämökiä.Ihan vuokralla asun.En shopaile,en juokse kampaajat.Omilla valinoillani hallitsen rahani käytön ja yksityispuolen hammaslääkäri maksuihin on viellä rahaa.
No mihin oot käyttäny ton 75 000e,minkä olet säästänyt kun et oo tupakoinu yksin asuessasi ?
Ei ole, koska pitäisi käydä yksityisellä.
Nykyinen järjestelmä, jossa julkiselle pitää jonottaa kuukausia, on myrkkyä ihmiselle, joka liikkuu paljon ympäri maata työn perässä, koska siinä vaiheessa, kun ajan saisi, en hyvin todennäköisesti ole enää kyseisellä paikkakunnalla. Joudun jo hoidattamaan perussairauteni yksityisellä eikä sen jälkeen jää enää rahaa hammaslääkäriin.
On. Viime viikolla pakko mennä. 280e. Sossupummit vie julkisen ajat enkä jaksa sinne vuotta odottaa. Ihan keskituloisena joutuu itse maksamaan.
Olen käynyt yksityisellä, julkiselle saa odottaa n. 6kk tai enemmän ja siellä
kuulemma hammaskivi poistetaan että ylä-osa ja ala-osa erikseen ja käyntejä
tulee siihen kaksi. Mulle onneksi tulee hammaskiveä tosi vähän.
Minä olen käynyt -80 luvulta asti samassa yksityisessä, ja kun huolehtii itse
hyvin hampaista niin ei ole niin kallista kun odottaa saattaa.
Olen eläkkeellä ja yli 70 v vielä en ole tarvinnut apua mistään. Siis sossusta ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 700e/kk.
Toista se on kun tulot on pienet mutta yli ttt. Silloin oikeasti ei ole varaa terveydenhoitoon.Ei kaikki työttömät saa toimeentulotukea.
Hyvin usein siellä on sitten puoliso maksamassa menoja.
Niin mutta on typerä väittää että toimeentulotukea tulee väkisinkin jos on työtön.
Hammaslääkäri kuuluu meillä työterveyteen. Olikohan 500€ vuodessa katto.
Mä en ymmärrä nyt. Jos on työmarkkinatuella saa väkisinkin lisäksi toimeentulotukea! Ja siinähän saa kelalta kaikki sairaanhoitokulut ilmaiseksi, myös hammashoidon ja silmälasit.
Toista se on kun tulot on pienet mutta yli ttt. Silloin oikeasti ei ole varaa terveydenhoitoon.