Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistatko ottaa lääkkeesi (ja tehdä muut päivittäiset pikkuasiat) ilman muistuttajaa

Vierailija
16.04.2023 |

Tuli vaan tässä mieleeni, kun eräänkin kerran olen joutunut oikein pohtimaan, että olenko jo ottanut sen päivän verenpainelääkkeen vai en, että onko minulla jotenkin omituisen huono muisti, vai tuleeko muillekin samanlaisia tilanteita, että ei kerta kaikkiaan muista tekikö jonkun asian jo vai ei. Ja sama luonnollisesti koskien muutakin kuin vain lääkkeitä (etenkin asioissa, joiden tekeminen ja tekemättä jättäminen ei suoranaisesti näy missään)

Mitenkäs muilla? Muistatko tarkasti kaikki tällaiset päivittäiset "pikku"asiat (kuten nyt vaikka lääkkeiden syömisen) ilman apua niin, että ei tule tilanteita, joissa joutuisit pohtimaan, että oletko jo tehnyt kyseisen asian vai et?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä mitään lääkkeitä vielä (73 v.) ja muistissani ei ole mitään vikaa. 

Vierailija
2/20 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aina. Käytän usein apuvälineitä, tehtävälista ja raksi ruutuun on yksi hyvä keino pysyä kärryillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeät kuten lääkkeet muistan. Teen sen niin rutiinilla. Muuten en kaikkia pikkujuttuja välttämättä muista vaikka olisin tehnyt .

Vierailija
4/20 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet on hyvä opetella ottamaan samoina aikoina joka päivä. Helpottaa muistamista.

Vierailija
5/20 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinulla ei ole lääkerasiaa missä on joka päivälle oma loossinsa? Tai jos on aamu- ja iltalääkkeet niin on kaksi joka päivälle.

Vierailija
6/20 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista. Suurin osa lääkkeistäni on tarvittaessa otettavia. Siis jotain kipulääkkeitä tms. Nyt kun tuli pitkäaikainen sairaus niin oli pakko panna lääke dosenttiin.

Vierailija
7/20 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on dosetti jotta voin varmistaa otinko lääkkeen aamulla (migreeninestolääke, kilpirauhaslääke), iltalääkkeestä (melatoniini) pitää olla hälytys jotta se tulee otettua ajoissa. En ole huonomuistinen, mutta kolmen lapsen äitinä aamu- ja iltatoimissa on niin monta liikkuvaa osaa että töihin lähtiessä pitää vilkaista peiliin onko kulmakynää molemmissa vai vain toisessa kulmakarvassa.

Vierailija
8/20 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En aina. Käytän usein apuvälineitä, tehtävälista ja raksi ruutuun on yksi hyvä keino pysyä kärryillä.

Minkä ihmeen takia noin huonomuistiset eivät käytä dosetteja?

Vierailija
9/20 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä muistan asiat, mitä teen rutiininomaisesti päivittäin (kuten otan lääkkeet), mutta silloin on saattanut tulla ongelmia, jos tuo rutiini on jollain tavalla häiriintynyt ja olen vaikkapa joutunut yllättäen kiinnittämään huomiota johonkin täysin eri asiaan samaan aikaan kun vaikka lääke olisi pitänyt ottaa.

Vierailija
10/20 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä lääkkeitä, mutta minun on mahdottoman vaikea muistaa, olenko jo laittanut kaurapuuroon suolaa vai en. Sitä ei oikein voi dosettiinkaan laittaa.

Vierailija
11/20 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinulla ei ole lääkerasiaa missä on joka päivälle oma loossinsa? Tai jos on aamu- ja iltalääkkeet niin on kaksi joka päivälle.

Tiedän toki, että dosetteja on olemassa, mutta mietin vain tässä että onko merkki jotenkin huonosta muistista, jos tarvitsee tuollaista apuvälinettä ja pitäisikö sitä muistaa lääkkeet ilman dosettia ja muita apuvälineitä ja muistutuksia.

ap.

Vierailija
12/20 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on puhelimessa muistutus sekä aamu- että iltalääkkeelleni. Oon aivan hysteerisen tarkka, että otan ne joka päivä samaan aikaan. Aamuisin se jäisi taatusti työn tiimellyksessä ja asiakastilanteissa muutoin ottamatta, iltaisin taas saattaisin olla juuri silloin saunassa, tai koiralenkillä, enkä välttämättä muistaisi. Ja tunnistan tuonkin, että saatan kuitenkin alkaa miettimään, että otinko tosiaan sen jo, vai jäikö kuitenkin ottamatta. Oon tota dosettia miettinyt, niin silloin ainakin näkisi sen, jos alkaa epäilyttämään. Enkä kyllä muuten unohtele asioita, etten usko muistisairaudenkaan olevan kyseessä..

Vierailija
13/20 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan muista juuri tuota lääkkeiden ottamista. On niin hirveästi muistettavaa töissä ja muutenkin, että ei pysy kartalla tässä stressimäärässä tuollaisista asioista.

Itse olen ainakin kehittänyt sellaisen systeemin, että otan lääkkeet aina aamulla kun laitan kahvin tippumaan. Teen sen aina niin. Joudun ottamaan myös iltaisin lääkkeet, mutta teen sen juuri ennen nukkumaanmenoa, niin sekin on rutiini.

Vierailija
14/20 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän toki, että dosetteja on olemassa, mutta mietin vain tässä että onko merkki jotenkin huonosta muistista, jos tarvitsee tuollaista apuvälinettä ja pitäisikö sitä muistaa lääkkeet ilman dosettia ja muita apuvälineitä ja muistutuksia.

ap.

Aina voi tulla häiriöitä. Sen vuoksi sitten ei tule otetuksi sitä lääkettä purkista.

Ainakin itse pesen käteni ennen lääkepakkaukseen koskemista. Siten dosetti, jossa viikonpäivät irtoavat toisistaan on minulle sopivin ratkaisu. Voi pestä tiskikoneessa niitä tyhjiä päivittäisiä dosetin osia ja se pysyy puhtaana.

Kaverillani on ADHD ja häneltä opin kiitettävää järjestelmällisyyttä. Ei siinä ole mitään pahaa, että tekee itselleen ikäänkuin lukujärjestyksen, jonka avulla saa hoidettua juoksevat asiat kuten pyykin, tiskin ja eri jätteiden kierrättämisen.

Vierailija
15/20 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap.

Minullakin on dosetti enkä ole huonomuistinen. Kippaan siitä lääkkeet rutiinilla ja näkisin heti mikäli tulisi tilanne että en muista olenko ottanut . Se on myös helppo napata mukaan sellaisenaan yöreissuille.

Vierailija
16/20 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle apteekki tarjosi dosettia. En vielä tarvitse sitä, muistan lääkkeet ja muutkin asiat vielä. Mutta voi olla että joskus otan sen. Olen 78.

Jos joskus olen unohtanut ottaa, esim kun on vieraita, jonkun, muistan sen sitten että unohdin. Eli se jää väliin. Niitähän ei saa ruveta paikkaamaan ottamalla vaikka illalla enemmän.

Yhtä lailla se unohtuisi ottaa dosetista kun hössöttää jotain.

Vierailija
17/20 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 2 lääkettä joiden pitää olla pimeässä. Tietysti dosetinkin voisi pistää kaappiin, mutta monella näkyy lojuvan pöydällä.

Ehkä joskus ostan.

Vierailija
18/20 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä mietin olenko muistanut ottaa aamulääkkeni niin e-pillerilaatasta on hyvä tarkistaa kun siinä näkyy viikonpäivät

Vierailija
19/20 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus unohdan, en millään saa päähän, otinko lääkkeet sinä aamuna vai muistelenko edellistä päivää. Dosettia voi käyttää kaikkien lääkkeiden kohdalla.

Vierailija
20/20 |
16.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joudun ottamaan jonkin lääke kuurin, niin kirjoitan läpipaino pakkaukseen viikonpäivien nimet.

Kerran jouduin ottamaan monta uutta lääkettä samana päivänä, Silloin keksin tehdä keittiön kaapin oveen taukukko mallisen listan lääkkeistä.

Listaan merkitsin ruksin ja klo ajan, , että lääke on otettu, sillä hetkellä, kun tabletti oli vielä suussa, ei nielaistuna. Jos olet nielaissut sen, et voi olla asiasta täysin varma. Oliko se sittenkin D3 hormoni tai C-vitamiini?

Kun jonkin asian tekee automaattisesti, niin on hyvä alussa varmistaa, että homma hoituu. Myöhemmin kun asia muuttuu tutuksi, niin listaa ei välttämättä tarvita.

Juuri lääkkeiden osalta on liika varovaisuus parempi, kuin huoleton luottamus itseen. Jos kuitenkin otat liikaa, niin soita Myrkytyskeskukseen puh 0800 147111.

Siellä ovat kiitollisia, jos osaat luetella tarkat kellon ajat edellisistä lääkkeistä. He laskevat hetkessä, tarvitseeko sinun mennä dialyysiin. Vai toivutko kotona.