8-kuisen kiinteat-lakko: mika avuksi?
Meidan 8 kk vanha kakkonen on paattanyt viimeisen n. 1,5 viikon aikana ettei syo mitaan muuta kuin rintaa ja nyt alkaa aidilta menna hermot. Kiinteat aloitettiin 5,5 kk iassa ja mukana oli jo monenlaista vihannesta, lihaa, hedelmaa ja vahan puurojakin hedelmasoseen kanssa. Sitten ensiksi lakkasi hyvaksymasta puurot (mika on meille sinansa tuttua jo esikoisen kanssa), sen jalkeen vihannekset, ja nyt ei maistu edes hedelmat. Kaytannossa tarkoittaa sita etta pistaa suun nappiin, selan kaarelle mahdollisimman kauas lusikasta ja jos ei muu auta niin puhkeaa kova-aaniseen itkuun joka loppuu vasta kun paasee pois syottotuolista. Olen kokeillut syottaa myos sylissa eika sekaan onnistu. Viimeiset noin 5 paivaa-viikon pojalla on ollut myos aika ikava flunssa eli se on voinut vaikuttaa ruokahaluun. Suussa on yhteensa nelja hammasta, kaksi ylhaalla ja kaksi alhaalla, ja tietysti hampaiden tulokin voi vaivata. Pulloa poika ei ole koskaan hyvaksynyt. Kokeilin jo myos porkkanamehua lasista ja taikamukista ilman suurempaa menestysta. Ainoa mika on mennyt yhtaan alas oli esikoisen tarhassa pojalle tarjottu keksi jonka sai syoda itse. Nyt alkaa nayttaa todella hoikalta pojalta (ei ollut lihava ennenkaan) kun selvastikin hanen ikaisensa kovaa vauhtia konttaileva tarvitsisi maidon lisaksi jo muutakin ravintoa, ja aitikin hiukan hermostua tissitakiaiseen. Pojan kakka on myos ihan vihreaa ja vetista, vaikka sita tuleekin vain 1-2 kertaa vuorokaudessa, eli ei voi oikein ripuliksikaan kutsua. Mietin etta olisiko pojalla mahavaivoja ja sen takia syominen ei maistu? Jotain tarvitsisi kuitenkin keksia etta paastaisiin taas kiinteiden makuun.
Kommentit (8)
hammasta. Voi siis olla, että on tuloillaan ja haittaa syömistä. Kakka on pysynyt kuitenkin " normaalina" , kai sen verran oon saanut huijattua ruokaa tytölle. Maissinaksuja myös syö toisinaan. Kiinteät aloitettiin 6 kk. Tänään söi muuten 5-6 kk broileri purkkiruoan kokonaan. (Ostin kun ajattelin, että on ainakin helppo syödä kun on ihan sileetä.) Olin TODELLA hämmentynyt. Oltiin kylässä ja olin just selittänyt, että ei syö... Saattoi syödä kun oli uutta katseltavaa ja varmaan myös nälkä. Iltapuuro ei kyllä kelvannut, marjaa maistoi vähän.
...sitten jos teillakin Dagmar on samanlaista, meillakin on siis nyt lahes 8,5 k. Tana aamuna yritetaan Teletappien avulla etta jos poika hamaantyisi syomaan. En usko, mutta kaikkea kannattaa yrittaa. Kylassa ei syonyt yhtaan toisin kuin teilla.
Moikka,
Olipas tutuntuntuisia kokemuksia teillä. Täällä nyt 11 kuukautinen poitsu aloitti ruokalakkoilun myös n. 8 kk:n iässä. Välillä oli parempia päiviä, mutta yleisesti ottaen syöminen oli sitä, että joka aterialla ruokaa sai suuhun " huijattua" pari lusikallista kun oikein keksi kaiken maailman sirkustempppuja ja muuta viihdytystä. Ajattelin, että kyseessä olisi ohimenevä vaihe, mutta kun samanlainen venkoilu jatkui viikkotolkulla otin neuvolaan yhteyttä. Sieltä sain hyvän neuvon; heti jos syöminen menee temppuiluksi, niin lopetetaan ruokahetki, ja seuraavan kerran tarjoilua on seuraavaan ruoka-aikaan. Kuulemma kaikki ylimääräiset maidonjuonnit ja välipalat (maissinaksut yms) kannaatta myös jättää hetkeksi pois. Neuvolasta veikattiin, että muutama päivä voi mennä niin, ettei poika syö mitään, mutta kyllä siitä sitten pikkuhiljaa " routa ajaa porsaan kotiin" .
Ja niinhän siinä kävikin; vieläkään ei pikku-herra ole mikään " unelmasyöjä" mutta reippaasti kyllä menee puuroja, lounasta ja hedelmiä alas :)
tsemppiä teille, vaikka kuulostaa niiiiiiiiiin kliseeltä, niin; kyllä se siitä :)
annam ja pikku-herra 11 kk
Meidän poju ei syönyt juuri mitään muuta kuin maitoa reilu vuoden ikään asti, koitettiin kyllä tarjota kiinteitä ja monenmoiset jutut kokeiltiin . Muutama vinkki:
-anna oma lusikka käteen
-sormiruokaa
-itse tein niin, että joka ruokailulla tarjosin kiinteitä, jos (yleensä kun) ei maistunut, poika pois ja seuraavalla ruokailulla uudestaan
- joillain voi toimia imetyksen vähentäminen (ei meillä) jätä aamuimetys väliin ja tarjoa heti lapsen herättyä aamiaista tai päiväunien jälkeen kiinteitä
Tiedän miten raastavaa on, kun lapsi ei syö. Itse koitin ajatella, ettei terve lapsi itseään nälkään tapa, kun on ruokaa mitä voi syödä lapsi syö kun on nälkä. Vieläkään en ala houkutella poikaa, jos ei ruoka maistu jostain syystä.
Tsemppiä
Mareila+Pojat 1v ja 5v
Taytyy tosiaan kokeilla tuota maidon vahentamista etta jos routa ajaisi porsaan kotiin, ja muitakin vinkkeja. Osaatteko keksia muita sormiruokia kuin vauvojen keksit vahahampaiselle? Taallapain maailmaa ei ole maissinaksuja, ja vahan vaikeaa keksia etta mita voisi viela antaa. Oma lusikka ei meilla valitettavasti tuota mitaan tulosta, kokeiltu on. Niin olen itsekin muuten ajatellut etta terve lapsi tuskin nalkaan kuolee, ja itselleni on vastenmielista " ajaa lasta takaa" ruualla. Esikoisen kanssa totesin etta voi hyvin menna pari paivaa ettei syo juuri mitaan mutta sitten syo taas oikein rekkamiehen annoksia. Musta se oli ihan ok, ennemminkin hyva juttu vain etta lapsi on sailyttanyt luonnollisen nalantunteensa eika syo vain tavan vuoksi niinkuin me aikuiset. Mutta nyt tama kakkonen voi naemma menna todella pitkaankin ihan pelkalla maidolla, jopa yli viikon, ja on tosiaan hyvin kapoisen ja hentoisen oloinen. Siksi siis vahan hermoilen. Ja sitten tuo kakka on muuttunut niin omituiseksi etta sita vahan mietin. Mutta tosiaan ihan reippaalta vaikuttaa muuten poika eli ehka sitten syo kun on tosissaan nalka.
mareila:
Meidän poju ei syönyt juuri mitään muuta kuin maitoa reilu vuoden ikään asti, koitettiin kyllä tarjota kiinteitä ja monenmoiset jutut kokeiltiin . Muutama vinkki:-anna oma lusikka käteen
-sormiruokaa
-itse tein niin, että joka ruokailulla tarjosin kiinteitä, jos (yleensä kun) ei maistunut, poika pois ja seuraavalla ruokailulla uudestaan
- joillain voi toimia imetyksen vähentäminen (ei meillä) jätä aamuimetys väliin ja tarjoa heti lapsen herättyä aamiaista tai päiväunien jälkeen kiinteitäTiedän miten raastavaa on, kun lapsi ei syö. Itse koitin ajatella, ettei terve lapsi itseään nälkään tapa, kun on ruokaa mitä voi syödä lapsi syö kun on nälkä. Vieläkään en ala houkutella poikaa, jos ei ruoka maistu jostain syystä.
Tsemppiä
Mareila+Pojat 1v ja 5v
Heippa!
Valitettavasti mulla ei ole neuvoja antaa tuohon " syömättömyyteen" , musta edellisten kirjoittajien jutut vaikutti hyviltä ideoilta. Meillä 7.5kk ikäinen poika, jolla 2 hammasta ja sormiruokina tällä hetkellä menee mm. omenalohkot, banaani, vesimelooni, maissinaksut, kohmeiset marjat (esim. mustikka, vadelma), kurkku. Moni kertoo antaneensa esim. keitettyä perunaa/porkkanaa, leipää, maissia jne. Mielikuvitus taitaa vaan olla rajana. Meillä sormiruuat kiinnostaa poikaa kovasti ja hän ojenteleekin käsiään meidän syömiä ruokia kohti ja rakastaa jyrsimistä. ;) Itse tietysti katselen vieressä ettei saa kovin isoja paloja, isot palat tosin sylkee itsekin pois ja jatkaa jyrsimistään. Ainakin banaani on musta sellainen helppo sormiruokaaloittaa, kun on niin pehmeä. Tosta sormiruokailusta tulee melkoisesti sotkua, mutta niin kai kaikesta tulee, mitä ensimmäisiä kertoja kokeilee.
Toivotaan, että syömälakko menee ohi pian. Oon kyllä kuullut muiltakin vastaavia juttuja, lienee tavallista että jossain vaiheessa lakkoillaan. Ainakin näillä sivuilla lopussa lyhyesti mainitaan tästä lusikkalakosta:
http://www.babyidea.fi/imetys/ipalsta/kiinteat.html
Tosta kakasta mä ehkä itse kysyisin vielä esim. terkkarilta, jotta saisin varmuuden tarvitseeko asiaa esim. tutkia jotenkin vai onko ihan ok liittyen pelkkään maidonsyöntiin.
-Terppari
Sormiruokina: Ainakin pehmeät hedelmät (banaani, viinirypäleet pieninä paloina, vesimeloni, kuorittu iso pala kurkkua, sitä voi imeskellä, pehmeä leipä, ylikeitetyt perunan palat, maissi, makaroni) Tosi paljon riippuu lapsesta mitä voi antaa, jotkut jauhavat parilla hampaalla ja paljon.
Meilläkin pojun on ollut pitkä ja hoikka, joten itsekin syömistä mietin, mutta terkka sanoi, että kun on tyytyväinen, kakkaa ja pissaa, niin syö kyllä kun nälkä tulee. Minulle myös on tuputtaminen vierasta, lapsen oma taito säädellä nälkää on tosi tärkeätä ja olettaisin, että se kehittyy kun ei liikaa tuputa. Nyt meidän puolitoista vuotias menee jääkaapille, jos on nälkä ei ruokaa ole vielä annettu ja kun ei ole nälkä ei syö. Eikä siis ramppaa jääkaapilla muina kuin ruoka-aikoina. Hienosti omilla käyrillään kasvoi maidollakin.
Esikoiselle tuputin ruokaa, kun oli näitä vaiheita ettei ruoka maistunut ja meille kävi niin, että isompana hän alkoi venkoilla ruoka pöydässä eikä tahtonu syödä ja aina syöminen oli kamala show. Se loppui vasta kun tein niin, että sanoin nyt syöt, seuraava ruoka on välipala, eikä poika välissä saanut mitään, jo rupesi ruoka maistumaan ja loppui venkoilu. Isovanhemmilla syöminen on vieläkin vaikeata, he tuputtavat yhä edelleen ja keksivät mitä mielikuvituksellisempia tapoja saada poika syömään ja ikää pojalla on kuitenkin jo 5v. Hieman rasittavaa.
Kyllä se teilläkin ruoka alkaa maistumaan =)
Mareila+Pojat
mutta kuulosti pelottavan tutulta...Suu nipistetään kiinni, pää heitetään taakse ja tarvittaessa huudetaan lujaa jos äiti ei muuten tajua. Pari viikkoa on ollut tällaista, ja puuron kelpaamattomuudesta meilläkin alkoi. Tyttö nyt 8,5 kk. Eilen esim. söi (lue:huijattiin syömään) koko päivänä noin 2-3 rkl ruokaa, sisältää siis aamupuuron, kaksi ateriaa, välipalan ja iltapuuron;) Tissi kyllä kelpaa. Tätä ennen oli muutaman viikon rinnanhylkimis kausi, huusi vaan kun yritin imettää päivällä. Välillä tuntuu, ettei kellään muulla oo tällaista pikku " jästipäätä" kun meidän neiti ;)