Miten hoidat tilanteen jossa sinulta pyydetään ja odotetaan anteeksiantoa vaikka et sellaista haluaisi antaa
Mutta olette samassa harrastusporukassa. Vihanpito kääntyy sinua itseäsi vastaan jos pilaat porukan tunnelmaa.
Kommentit (33)
Anteeksianto kuuluu jeesusteluun enkä ole uskis. Se on turhaa. Jokainen elää tekojensa summana hautaan asti. Menisin juttelemaan yks yhteen harrasteporukan jäsenten kanssa.
Joskus pitää pyytää tai antaa anteeksi muodon vuoksi. Jokainen päättää itse, missä itsellä menee raja tuon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Avaatko vähän, miksi et haluaisi antaa anteeksi?
En, koska muuten keskustelu menee sen ruotimiseen. Kuvittele vaikka tilanne, jossa sinulle sanotaan tai suhtaudutaan niin ikävällä tavalla, että suhteesi tähän ihmiseen ja käsityksesi hänestä on lopullisesti pilalla.
Vierailija kirjoitti:
Joskus pitää pyytää tai antaa anteeksi muodon vuoksi. Jokainen päättää itse, missä itsellä menee raja tuon kanssa.
Mitä teet tilanteessa, jossa juuri sinun rajasi olisi ylitetty?
Vaikutat pitkävihaiselta marttyyriltä kun et kerro tilannetta tarkemmin.
Jos henkilö tiesi täsmälleen mitä teki niin ei hän mitään anteeksi antoa tarvitse. Ei tässä aleta Ketään paapomaan. Eläköön tekonsa kanssa ja sen kanssa mitä tuleman pitää.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksianto kuuluu jeesusteluun enkä ole uskis. Se on turhaa. Jokainen elää tekojensa summana hautaan asti. Menisin juttelemaan yks yhteen harrasteporukan jäsenten kanssa.
Vastaanotto tuollaiselle voisi olla, että paheksutaan juoruilusta ja pahan puhumisesta. Muita luultavasti ei edes kiinnosta kahdenväliset konfliktit.
Sitten varmaan jäät pois porukasta jos et voi antaa anteeksi. Ei ole muuta ratkaisua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha yllyttää. Tiedät itsekin, että keskustelu olis sen jälkeen tämän yksittäisen tilanteen analysoimista. Käsitellään tilanne nyt yleisellä tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Sitten varmaan jäät pois porukasta jos et voi antaa anteeksi. Ei ole muuta ratkaisua.
Näinkö tekisit itse? Nimittäin se oli otsikon kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet tilanteessa, jossa juuri sinun rajasi olisi ylitetty?
En ole missään tekemisissä, jos mahdollista. Töissä tmv. olen asiallinen, tervehdin, vastaan jos toinen minulle puhuu, mutta silloinkin vastaan lyhyesti ja puhun ainoastaan asiaa, ja sitten välttelen tilanteita joissa joutuisin olemaan kaksin.
Jos ei voi antaa anteeksi, niin ei voi. Teeskentely tässä asiassa on pahasta.
Tuollaisessa tilanteessa sanoisin lyhyesti, että en voi antaa asiaa anteeksi, ja siirtyisin heti puhumaan jostakin muusta aiheesta.
Jos joku yrittäisi palauttaa anteeksiannon puheenaiheeksi, niin toteaisin, että asia on loppuun käsitelty ja vaihtaisin uudestaan puheenaihetta. Ei kannata suostua väittelyyn siitä, se nimittäin nimenomaan pilaa tunnelman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turha yllyttää. Tiedät itsekin, että keskustelu olis sen jälkeen tämän yksittäisen tilanteen analysoimista. Käsitellään tilanne nyt yleisellä tasolla.
No nyt ei tiedetä onko sinua loukattu vai oletko loukkaantunut turhasta, kun et avaa asiaa.
Muodostan mielipiteeni siis todennnäköisemmän skenarion mukaan, ettö olet loukkaantunut turhasta ja niin itsepäinen, että et voi antaa anteeksi mitätöntä asiaa. Eletään loukkaantumisen kulta-aikaa.
Riippuu ihan teosta ja sen tahallisuudesta, sekä onko tekijällä taustaa tämäntyyppisessä käytöksessä.
Jonkun vähäisemmän homman voi sivuuttaa ja käyttäytyä kuten ennenkin, mutta pitää mielessä toisen teko. Jos taas on tehnyt jotain todella törkeää, niin aivan sama meneekö harrasteporukalta fiilis vai eikö mene, pääsevät samaan kastiin tekijän kanssa, jos vähättelevät tekoa.
Onko mielekästä jatkaa harrastusporukassa, jossa menee kokoajan sukset ristiin? Itse harrastan yksin.
Jos ymmärsin oikein, olen ollut vastaavassa tilanteessa. Kyse oli ihan sosiopaatista, jonka feikkianteeksipyynnölle en antanut mitään arvoa. Minua syytettiin armottomaksi jne. Yritin jonkin aikaa selittää omaa näkemystäni muille, mutta eivät halunneet kuunnella.
Lopulta ratkaisin asian poistamalla tästä porukasta. Oli oikea päätös.
1. Ilmaisen, että en voi enää jatkaa porukassa x:n kanssa ja tarvittaessa/halutessani selitän miksi.
2. Jatkan porukassa, mutta pidän kyseiseen henkilöön viileän etäisyyden käyttäytyen silti asiallisesti.
3. Aloitan asiasta avoimen keskustelun, jossa puimme, kuinka edetä.
Riippuu tilanteesta ja ihmisistä, kuinka toimisin.
No vastaisin varmaan jotensakin näin että
"Arvostan sitä että tulit pyytämään anteeksi. Tää juttu kuitenkin nyt sillä tavalla kolautti luottamustani, että vaikka yritän päästä tuosta tapahtumasta xy yli, en ehkä jatkossakaan pysty suhtautumaan sinuun kuten ennen. Mutta yritetään pärjätä tässä harrastusporukassa, ja pidetään välit neutraaleina."
No, riippuu tietysti asiasta. Jos on vaikka varkaus tai hyväksikäyttö tms. Voisin vastata, että viranomainen selvittää tms.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan teosta ja sen tahallisuudesta, sekä onko tekijällä taustaa tämäntyyppisessä käytöksessä.
Jonkun vähäisemmän homman voi sivuuttaa ja käyttäytyä kuten ennenkin, mutta pitää mielessä toisen teko. Jos taas on tehnyt jotain todella törkeää, niin aivan sama meneekö harrasteporukalta fiilis vai eikö mene, pääsevät samaan kastiin tekijän kanssa, jos vähättelevät tekoa.
Eli joku satunnainen loukkaava tokaisu tyypiltä, jolla on pikkaisen matoisa luonne, samantyyppisiä heittoja tulee useamminkin eikä oikeasti kadu tekoaan, niin menisi varmaan tuohon luokkaan että näennäisesti koettaisin tulla toimeen, mutta mielessä pysyisi millainen mulkero toinen on ja koettaisin pysytellä niin kaukana kuin mahdollista.
Jos taas olisi tunkenut reippaammin yksityiselämääni torveilemaan, vaikka puhunut minusta rankasti paskaa ympäriinsä, pettänyt puolisoni kanssa, tms. niin ei paljon kiinnostaisi jonkun harrasteporukan hyvä fiilis, jos muitten mielestä tilanne pitäisi vaan nollata ja antaa anteeksi.
Avaatko vähän, miksi et haluaisi antaa anteeksi?