Kielletyt ruoat ja kuinkas sitten kävikään...
Toivottavasti kukaan ei nyt loukkaannu tästä ketjusta. Ihan mielenkiinnosta kyselen onko kellään kokemusta siitä, että esim. listeria on todella aiheuttanut keskenmenon tai on epäilystä sellaisesta omalla kohdalla? Onko kenelläkään tullut keskenmenoa tai muita seurauksia omien syömisten takia vielä pahimman riskiajan eli rv 12 jälkeen?
Itse olen kiltisti jättänyt ne kielletyt tuorejuustot, maksan jne syömättä. Kyseessä on kuitenkin vakava juttu ja varmasti tuntuisi tosi pahalta, jos jotain tapahtuisi. Muutaman kerran on vain tullut mieleen, etten ole koskaan kuullut kenenkään saaneen keskenmenoa omien syömisiensä vuoksi.
Tarkoitukseni ei siis ole kyseenalaistaa näitä neuvolan antamia neuvoja vaikka tietty maalaisjärjen käyttö on luvallista myös näissä asioissa;)
Kommentit (11)
mutta tuo maksahan nyt on kielletty ei listerian vaan sen korkean A-vitamiinipitoisuuden vuoksi. Sikiö ei voi hyödyntää A-vitamiinia, ja se on lisäksi hänelle haitallista.
Kyllä olen välillä lohta syönyt, ihan välittämättä mihin se on pakattu, jos himo on ollut tarpeeksi suuri... Ja maksamakkaraakin olen tainnut kokonaista yhden pötkön ostaa raskausaikana! =)
Onhan se listeriariski aika pieni, mutta niinhän tuo vanha kansakin sanoo, että ei vara venettä kaada.
Tsemppiä odotukseen itse kullekin!
:-) Ladie ja pikku-L, nyt onnellisesti viikoilla 34+0
En ole itse lukenut, kuin piru raamattua nuita ruokasydeemeitä :)
Esimerkiksi maksamakkaraa olen pari kertaa leivänpäälle lohkassu, kun on tehny mieli. (en usko, että haittaa on tullut..maksiksessa on vain 17%maksaa)
Minä olen syönyt maksamakkaraa silloin kun on mieli tehnyt - suuri osahan on kuitenkin rasvaa... Noi listeriat yms. otan vakavasti ja keitän kaikki pakastevihannekset (ja en kaupan pakastemarjojakaan raakana söisi).
Tunnustan kyllä syöneeni graavilohta, kun äitini on sen itse pakastanut ja graavannut - tietoinen riski siis.
kyllä ikävästi. Hän sai listeriabakteerin ja keskenmeno seurauksena. En tiedä mitä homejuustoa hän söi. Ikävää juttu mutta kävi myös ilmi että sikiöllä oli muitankin vaurioita.
Luin kyllä kerran läpi niitä ruokaohjeita joka neuvolassa annettiin ja siinä oli vaan mainittu että pitää olla pastoroidut maitotuotteet. Ihan vaan huvin vuoksi kävin läpi kaupan juustotiski ja siinä kyllä löytyi jopa sallittua homejuustoa, Castellon pakkauksessa lukee sis.luettelossa pastoroitu maitoa...jne. Teki kyllä mieli ostaa mutta jätin väliin ihan vaan varmuuden vuoksi.
Muutama kerta olen syönnyt niitä Valion Hovi juutsot tai jotain Olympia mutta ei joka päivä. Maksamakkaraa syön ehkä kerran-pari kuukaudessa leivällä. Graavilohi en muutenkaan syö joten sen jätän ihan rauhassa... Eihän niitä ruokaohjeita kannattaa seurata niin orjallisesti mutta maalaisjärkeä on ehkä hyvää olla mukaana.
mymlis:
kyllä ikävästi. Hän sai listeriabakteerin ja keskenmeno seurauksena. En tiedä mitä homejuustoa hän söi. Ikävää juttu mutta kävi myös ilmi että sikiöllä oli muitankin vaurioita.Luin kyllä kerran läpi niitä ruokaohjeita joka neuvolassa annettiin ja siinä oli vaan mainittu että pitää olla pastoroidut maitotuotteet. Ihan vaan huvin vuoksi kävin läpi kaupan juustotiski ja siinä kyllä löytyi jopa sallittua homejuustoa, Castellon pakkauksessa lukee sis.luettelossa pastoroitu maitoa...jne. Teki kyllä mieli ostaa mutta jätin väliin ihan vaan varmuuden vuoksi.
Muutama kerta olen syönnyt niitä Valion Hovi juutsot tai jotain Olympia mutta ei joka päivä. Maksamakkaraa syön ehkä kerran-pari kuukaudessa leivällä. Graavilohi en muutenkaan syö joten sen jätän ihan rauhassa... Eihän niitä ruokaohjeita kannattaa seurata niin orjallisesti mutta maalaisjärkeä on ehkä hyvää olla mukaana.
sanoi neuvolantätini, että jos syö niin pitää syödä tuoretta, eli ei kovin monta päivää avattuna olleesta rasiasta. Ite en ole syönyt ollenkaan jos siinäkin sit näköjään jotain riskejä piilee.
Vauva oli kuollut kohtuun rv 17 ja äidillä todettiin listeria. Vauvasta sitä ei kuitenkaan löytynyt, joten vauvan kuolinsyy jäi epäselväksi. Itse olen kuitenkin tästä säikähtäneenä noudattanut noita ruokaohjeita melko tunnollisesti, en kestäisi jos omaa typeryyttäni ja ruuan himon takia tappaisin vauvani!
pastöroituun tuotteeseen voi tulla listeria myöhemmässä vaiheessa. Mielestäni uusi elämä on niin arvokas että tietyistä asioista voisi kieltäytyä. Listeriaa ja esim. maksan a-vitamiinia ei voi vertailla keskenään sillä maksan syöntiä voi säännöstellä ihan eri tavalla. Jos lohessa sattuu olemaan listeriaa niin pienikin pala riittää.
ihan vähän alkaa kyllästyttää nämä ketjut kielletyistä ruoista ja jutut siitä kuinka tutuntutuntutulle kävi.
pakko kuitenkin kommentoida tuota yhtä kommenttia, että pastöroituihinkin tuotteisiin voi tulla listeria myöhemmässä vaiheessa. HUHHUH! tottakai kaikkiin elintarvikkeisiin tulee pöpöjä myöhemmissä vaiheissa! jätäppä maitolasi pöydälle yön yli, niin johan alkaa pöpöt kuhisemaan. ei oo paljon väliä onko pastöroitu vai ei. jos ajattelee että pastöroituihinkin tuotteisiin voi tulla listeria, niin sittenhän ois ihan pakko kieltäytyä kaikista maitotuotteista. ja oikeastaan kaikista elintarvikkeista kun niihin tulee jokatapauksessa jotain pöpöjä kun vanhenevat tarpeeksi.
mulla oli kerran joulun alla karmea vatsatauti, moista ei ole ollut kuin joskus lapsena, oksensin pari vuorokautta putkeen ja kuumettakin oli. olin silloin raskaana jotain 7. viikolla. en käyny missään lääkärissä tai mitään, mut raskausoireet loppui ja parin viikon päästä todettiin keskenmeno joka oli tapahtunu noihin aikoihin mut ei tullut itsestään ulos. saattoi vaikka ollakin listeria, tai sit ei. eli kaikkea mahdollista kannattaa varoa, jos vauvan haluaa.
Yksi tuttu lähes viisi vuotta sitten oli vieraana häissä joissa tarjottiin " kiellettyä kalaa" (en tiedä tarkemmin mitä), hän söi joka tapauksessa, sai rajun kuumeisen ripulitaudin ja keskenmenon viikolla 15. Muut häissä olleet eivät kuitenkaan saaneet mitään vatsatautiepidemiaa joten tiedä häntä mikä oli.