Mitä ruokaa olette tehneet Säynävästä?
Olin äskön kalassa ja tuli monta säynävää.
Mitä suosittelisitte niistä valmistamaan?
Kommentit (39)
Roskakala tuo säyne. Hirveästi ruotoja...
Vierailija kirjoitti:
Jo mummuni opetti että myös ruotoiset särkikalat syödään.
Kalakeittoon loistava kala.
Minä tein niistä korvapuusteja ja tuulihattuja. Ihan hyviä tuli.
Me ollaan tehty noista kalapullia/pihvejä. Myllyn läpi vain niin ei haittaa ruotoisuus.
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole. Säynävästä saa aivan loistavaa graavikalaa. Ei erotu siiasta mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Minkäs sille voi, jos ei osaa?
Hyvää on kun suolistaa ja laittaa vatsaonteloon voita ja tilliä. Sen jlk käärii folioon ja kypsentää kalan nuotion hiilloksella.
Meillä mies savustaa ja minä otan savukalasta isommat ruodot pois ja jauhan vielä tehosekoittimessa hetken niin, että loput ruodot pilkkoutuu olemattomaksi. Sekoitan massan ranskankermaan tai kermaviiliin tai maustamattomaan tuorejuustoon, lisään tilliä, suolaa, sitruunaa, sitruunapippuria, kaprista, maustekurkkukuutioita tai paprikakuutioita, mitä nyt sattuu jääkaapissa olemaan. Tahnan syömme ruisleivän päällä tai perunoiden kanssa.
Tosi hyvä graavikala. Mutta fileointiveitsi pitää sitten olla terävä.
Kuten yllä sanottiin, maistuu siialta.
Teet siitä tyhmille kaupunkilaisvieraille paistettuja ahvenfileitä. Eivät kuitenkaan mistään mitään ymmärrä niin eivät huomaa eroa.
Vierailija kirjoitti:
Teet siitä tyhmille kaupunkilaisvieraille paistettuja ahvenfileitä. Eivät kuitenkaan mistään mitään ymmärrä niin eivät huomaa eroa.
Ei ne kaupunkilaiset ymmärrä tuota arvoeroa, joten aika turha ohje. Yhtä hyvin voisit narrata pari ahventa ja mainostaa valmistamaasi ruokaa säynävänä. Ihan yhtä lailla sitä ihailtaisiin/arvostettaisiin :)
Perkaa fileiksi, joissa ei ole kylkiruotoja. Asettele viipaleet kannelliseen uunivuokaan ja lisää suolaa, reilusti ruokaöljyä ja mausteita oman mieltymyksen mukaan (kalamauste, tilli, sitruunapippuri, tomaattisose jne...) Sitten uuniin mietoon lämpöön seitsemäksi tunniksi. Sen jälkeen säyneen ruodoista ei ole enää riesaa.
Melkein kaikki kalat sopivat savustettaviksi, mutta omasta mielestä säyne ei savukalana jostain syystä ole kovinkaan kummoinen. Graavaaminen sopii, kuten täällä on suositeltukin.
Syödä ahven, syödä hauki, syödä kuha. Lohi, säynävä ankerias. Kiiski, mullo, ruijanpallas. Kaikki hyvää ja terveellistä on.
Här finns många goda råd. Det viktigaste är att inte låta fisken torka i oberoende av metod.
Mä olen tehnyt Kalakeittoa ja Kalapullia.
Pannulle vaan.
Laitan hauet ja säynävät paistinpannulla.
Savustettuna ei ole niin hyvää.
Voisi kyllä toimia kalakeitossakin.