Lapsi yksin Ergoon - vinkkejä?
Uutena Ergo-kantorepun käyttäjänä kaipaisin kokemuksia lapsen laittamisesta reppuun ja selkään ilman toisen aikuisen apua.
Meillä tyttö 10 kk ja noin 8,5 kg. Olen katsonut videot ym. Babyidean sivuilta, mutta käytännön kokemuksia ja vinkkejä muilta käyttäjiltä vielä kaipaisin.
Kiitos!
Jonsku
P.S. Ergo muuten todella mainio hankinta ja helppo kantaa. Lapsi myös tuntunut viihtyvän alusta asti. Suositteluni, jos joku harkitsee repun hankkimista.
Kommentit (6)
Hei,
osaan heittää pojan selkään sisävaatteideni päälle, mutta ulkoiluvaatteiden kanssa en saa harottua olkaremmejä ylös. Löysin joltain ulkomaan sivuilta sellaisen kuvasarjan, josta opin toimivan tavan. Kuvissa oli Ergo, mulla Patapum ja poika 16 kk/10 kg. Tässä itse kirjoittamani ohjeet, eli ei enää välttämäät sen kuvasrajan mukaiset vaan mulla toimiva tapa :-9
1. Laita repun lantiovyö kiinni ja löysytä kaikki remmit. Tarkista, että " väliremmi" on suunnilleen oikeassa paikassa ja kireällä. jätä reppuosa roikkumaan. Käännä reppuosa oikealle lonkallesi.
2. Ota lapsi istumaan lonkallesi ja nosta reppuosa hänen jalkojensa välistä olkapäihin asti. Kumarru eteenpäin ja hyppyytä lapsi ja reppu selkäpuolelle. Tarkista, että jalat tulevat oikeista väleistä!
3. Pidä lasta pepusta oikealla kädelläsi kiinni. Kiristä lantiovyö.
4. Kurota taaksepäin ja poimi vasen olkahihna ja pujota se paikoilleen.
5. Ota lapsesta kiinni vasemmalla kädellä ja kurota oikealla kädellä oikea olkahihna paikalleen.
6. Kiinnitä " väliremmi" ja kiristä olkahihnat. Nouse pystyyn. Humpsauta lasta alemmaksi repussa.
7. Aseta lantiovyö sopivalle kohdalle. Kiristä vielä kaikkia hihnoja.
Meillä parhaiten toiminut niin että laitan lantiovyön kiinni ja reppu roikkuu takana. Menen kyykkyyn lattialla tai istun sängylle. Lapsen laitan sellkaani vasten ja käsken ottamaan kaulastani kiinni.
Nostan toisella kädellä olkahihnan paikoilleen, toisella kädellä pidän lasta kiinni selästä. Sitten toinen hihna.. jonka jälkeen pomputan reppua hihnoista että lapsi menee mahdollisimman syvälle reppuun.
1. Laita lantiovyo kiinni ja kaanna ergo vasemmalle lonkalle.
2. Laita lapsi ergoon ja tue vasemmalla kadella ja kasivarrella.
3. Laita vasen olkahihna olan yli (kaanna lasta sen verran selkaan pain, etta onnistuu).
4. Pida lasta edelleen vasemmalla kadella kiinni ja laita oikealla kadella oikea olkahihna olan yli;
5. Kaanna lapsi sopivaan kohtaan selassa
6. Kirista tarvittaessa hihnat (ma en ikina loysannyt ennen selkaan laittoa) ja sulje rintaremmi.
Hei spp,
ap:lla taisi olla 10-kuinen vauva, joka ei vielä osaa ottaa kaulasta kiinni. siksi kerroin, kuinka pikkukakkonen pääse kyytiin. sun tapasi toimii osommalal, eikös niin :-)
nelivuotias esikko pääsee meillä kyytiin siten, että istun sohvalle hänen " syliinsä" ja hän OJENTAA mulle oikeat hihnat :-)
jaa miksi hän pääsee kyytiin? koska hänenkin pitää saada välillä olla vauva ja tärkeä ja selässä :-) Meillä on aika hirveitä mustiskohtauksia...
spp:
Meillä parhaiten toiminut niin että laitan lantiovyön kiinni ja reppu roikkuu takana. Menen kyykkyyn lattialla tai istun sängylle. Lapsen laitan sellkaani vasten ja käsken ottamaan kaulastani kiinni.
Nostan toisella kädellä olkahihnan paikoilleen, toisella kädellä pidän lasta kiinni selästä. Sitten toinen hihna.. jonka jälkeen pomputan reppua hihnoista että lapsi menee mahdollisimman syvälle reppuun.
Meillä tätä systeemi toimi jo silloin kun tyttö oli alta vuoden.
Osasi seisoa ilman tule ja pyydettäessä otti kaulasta kiinni.
Esim näin: ergo selkään niin, että vain lantiovyö on kiinni.
Lapsi eteesi selkä sinuun päin.
Ota lasta kiinni kainaloista ja heitä olkapään yli selkään :)
Toisella kädellä pidät kiinni vaikka kädestä ja toisellä kädellä harot sen ergon selkäosan jalkojen välistä ja toinen olkain paikalleen.
Ota lasta kiinni selästä ja toinen olkain paikalleen.
Kiinnitä ensin olkaimet yhdistävä turvatyö ja " pomputa" lapsi riittävän syvälle ergoon...
Ei ole helppoa, mutta näin mulle opetettiin kun omaani ostin.
Mä harjottelin tota kotona peilin edessä ennen kun uskaltauduin julkisille paikoille. Ja kannattaa sen " heiton" jälkeen mennä kyykkyyn ettei lapsi luiskahda korkealta lattialle...
Jalat on välillä vaikea saada oikein ja välillä mä sain oman ergoni kierteelle tai olkaimet kieroon...
Olkaimet kannattaa muuten avata ennen alotusta mahdollisimman auki... Ja meillä ainakin tyttö naura kun hänet heittää siitä pään yli selkään :)
Eikun treenaamaan. Mulla ei sitten ole mitään käsitystä siitä babyidean opasvideosta!