Kolumni: Pääministeri Sanna Marinin juhlimista puolustetaan nyt kahdella perustelulla, jotka eivät kumpikaan kestä tarkastelua
Ovat sitä äijätkin politiikassa juoneet viinaa ja juhlineet. Hepä vasta ovatkin. Muistellaan vaan entisiä Kekkosen aikoja.
En ota tässä kolumnissa kantaa pääministeri Sanna Marinin (sd.) biletysvideoihin ja niistä nousseeseen keskusteluun enkä yritä kertoa, onko Marinin käytös ollut arveluttavaa tai tuomittavaa vai ei.
Mutta kritisoin joitakin niitä perusteluja, joilla hänen käytöstään on puolustettu. Kahvipöytäkeskusteluissa ja sosiaalisessa mediassa on nyt oikeutettu pääministeri Marinin toimintaa sillä, että näin on ennenkin tehty, niin ovat miehetkin aina tehneet. Ei se, että ennen vanhaan miehet ovat tehneet jotakin kenties kyseenalaista, oikeuta tänä päivänä naisia tekemään sitä samaa. Päinvastoin, ei naisten eikä miesten pidä enää toimia mahdollisesti hapantuneiden tai virheellisten toimintamallien mukaan.
On sitä ennenkin tehty -perustelullahan voisi oikeuttaa mitä vain.
Työkavereiden pyllyjä voisi lupia pyytelemättä yhä nipistellä ohi kulkiessaan tai ainakin pikkujouluissa bailatessa. Niinhän sitä on ennenkin tehty.
Julkisten laitosten ja yksityisten yritysten urakoita ja hankintoja voisi yhä jaella sillä perusteella, kuka antaa mukavimmat pikku lahjukset. Niin on ennenkin välillä tehty.
Työpaikoilla voisi huojua vähän humalassa, koska niin sitä ovat jotkut ennenkin tehneet.
Pomopaikoille voisi yhä valita vain miehiä, koska sillä tavoinhan ne on ennenkin täytetty.
Ja se n-sana. Onhan sitä ennenkin käytetty.
Ja niin edelleen.
Jos haluaa olla uudistusmielinen, tuulettaa asenteita ja karistaa epäreiluja toimintamalleja, ei voi yhtäkkiä peruuttaa ja ottaa turvakseen lausetta niin on ennenkin tehty.
Jos siis haluaa puolustaa Marinin oikeutta juhlimiseen ja alkoholinkäyttöön, pitää käyttää muita perusteluja. Sellaisia, jotka kestävät tarkastelun.
Minäkin olen bilettänyt.
Siinä toinen, nyt paljon viljelty tapa puolustaa pääministerin juhlimista. Sekään ei pidä merivettä. On eri asia, kun minnamyyjä tai ilkkainsinööri tekee jotakin kuin että sen tekee maassa suurta valtaa käyttävä pääministeri. Häntä arvioidaan ja kuuluukin arvioida eri kriteerein.
Kun ottaa vastaan tehtävän esimerkiksi presidenttinä, piispana, poliisipäällikkönä tai pääministerinä, samalla ottaa vastaan minnamyyjää suuremman vastuun ja tilivelvollisuuden omasta käytöksestään.
Jos siis olet sitä mieltä, että pääministeri juhlikoon, älä perustele sitä sillä, mitä tavan kansalainen tekee.
Kirjoittaja on Aamulehden toimittaja.
Kommentit (590)
Niin, mutta Aamilehden juttu on vain kolumni.
Se ei ole mikään lehden eikä sen lukijoiden yleinen mielipide.
Kolumneissa sen kirjoittaja saa tuoda vahvasti esiin pelkästään oman mielipiteensä ja näkemyksen, kirjoittamastaan aiheesta ja asiasta.
Mutta se näkemyshän on vain hänen, kolumnin kirjoittajan, oma yksityinen ja henkilökohtainen mielipiteensä.
Kolumni ei ole uutinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanna on bosslady
Tarkoitit varmaan lellivauva, jonka ei pääministerinäkään tarvitse ottaa vastuuta mistään ja jolle kaikki muut tekevät hänen työnsä ja jota ei missään nimessä saa arvostella mistään. Kymppi pitää antaa numeroksi kaikesta, vaikkei mitään osaisikaan. Ja tietysti hymypatsas ja papukaijamerkki.
Näin. Mitä S on tehnyt? Sale sai Naton, thl ja muut maat kertoivat koronasta tosiasiat ja S vain toisteli niitä, mutta omaa mielipidettä ei ollut jne.
Vierailija kirjoitti:
Sanna Marin on mauton, nolo, lapsellinen, itsekeskeinen minä minä minä saan tehdä mitä minä haluan ihminen. Todella järkyttävä roolimalli, Pääministeri nimittäin on roolimalli. Oma teinipoikani sanoi, että todella nolo ihminen tuo Marin. Jos teini ymmärtää, niin eikö tuo Marin ymmärrä, kaikkihan oli vain laillista mitä hän on tehnyt. Todella päästään sekaisin koko akka, en voi muuta sanoa.
Sinä olet nolo vanhempi ja poikasi on nolo teini.
Vierailija kirjoitti:
Sanna Marin on mauton, nolo, lapsellinen, itsekeskeinen minä minä minä saan tehdä mitä minä haluan ihminen. Todella järkyttävä roolimalli, Pääministeri nimittäin on roolimalli. Oma teinipoikani sanoi, että todella nolo ihminen tuo Marin. Jos teini ymmärtää, niin eikö tuo Marin ymmärrä, kaikkihan oli vain laillista mitä hän on tehnyt. Todella päästään sekaisin koko akka, en voi muuta sanoa.
Monet asiat perustuvat luottamukseen ja tällöin imagon täytyy olla luottamusta herättävä. Esimerkiksi meidän tarjoamien palveluiden laatua asiakkaat eivät pysty itse oikeastaan todentamaan muuten kuin ostamalla saman hinnakkaan palvelun toisaalta ja vertailemalla. Käytännössä he siis luottavat, että asiat tehdään kuten luvataan. Kaupan kassojen tai lähäreiden tekemisistä ei kukaan piittaa.
Vierailija kirjoitti:
Sale ilmoittaa nyt ettei Presidentin juhlissa ole alkoa tarjolla ja kaikki puhallutetaan.
Ei auta ellei tehdä huumepikatestiä.
Vierailija kirjoitti:
Teinipoikasi sanoi näin, koska sinä olet hänelle tuollaisia ajatuksia syöttänyt. Ei tule poikasi mahdollisella tulevalla tyttöystävällä olemaan helppoa kun jo pienestä pitäen kasvatetaan naisvihamieliseksi moraalinvartijamulkuksi.
Vierailija kirjoitti:
Katainen juhli Niinistön kanssa ja sai 7 tikkiä päähänsä. Kukaan ei kyseenalaistanut Suomen turvallisuutta tai oliko Katainen toimintakunnossa ja kykenevä johtamaan kun tsunami iskee Kauppatorille.
Yhden kerran voi antaa anteeksi, jos siitä oppii. Sanna käytti sen kortin jo ja on mokaillut vaan uudelleen. Enää ei pidä antaa anteeksi. Sanna ei myöskään koe tehneensä mitään väärää eikä pahoitellut, joten muutosta ei ole tulossa. Tän pitäis olla kaikille jo ihan selvää, mutta edelleen te vaan nolaatte itseänne noloilla yrityksillänne.
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä olet ehdottoman hyveellinen ihminen, ihminen, joka et ole koskaan tehnyt mitään väärin? Et edes kirjoittanut/sanonut väärää todistusta lähimmäisestäsi?
Ap ja muut naisvihaajalampaat tässä ketjussa: onks teillä loppupeleissä ketään, joka teistä välittäis, kun teillä on aikaa vatvoa Marinin yksityiselämää suurin osa ajastanne? Toihan on jo mielisairasta. Ei Marin ole tehnyt mitään laitonta. Ja kaikenmaailman pedareita ja raiskaajia te kuitenkin täällä aina puolustelette, mutta Marinin bilettäminen on jokin suurikin rikos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinipoikasi sanoi näin, koska sinä olet hänelle tuollaisia ajatuksia syöttänyt. Ei tule poikasi mahdollisella tulevalla tyttöystävällä olemaan helppoa kun jo pienestä pitäen kasvatetaan naisvihamieliseksi moraalinvartijamulkuksi.
En syötä sanoja teini suuhun, meillä saa itse tehdä arviot. Olen ylpeä teinistäni ja siitä että hänellä on terveet ajatukset ja aivot, toisin kuin tällä huumehuuruisella Pääministerillä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä muuta Pohjanmaalle? Mitä ne muut sinun 11 lasta ovat sanoneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääministerin ja Minnan erottaa siitä, että työajat ja vastuu ovat aivan eri tasolla. Se 1% ajasta kun he ovat vapaalla, molempia koskee kuitenkin samat säännön.
Ei laittomuuksia -check!
Sekä jos haluaa olla moraalinvartijana niin:
Ei vilautteluja eikä vieraiden miesten/naisten pussailua -check!Sannan käytös kestää kaiken tarkastelun. Get over it!
Panotanssikin? Mies on tietoinen mitä videolla on. Entä tietääkö hän sen, mitä ei videolla ollut? Tuskin, sillä se on kovaa kamaa.
Se mitä Sanna on myöhemmin yöllä mahdollisesti oman aviomiehensä kanssa tehnyt ei kuulu meille.
Ei rehellisesti sanoen kyllä kiinnosta :D maailmassa soditaan kriisit painaa ydinsota on oven takana ja joidenkin uran kohokohta on kirjoittaa sontaa jostain juhlivasta ministeristä. Ei väliä vaikka olisi ollut halla aho soini tai stubb umpikännissä klubilla kalsareissaan, maailmassa on oikeitakin merkittäviä tapahtumia
Ei Sanna raasu olisi päässyt ö-luokan jauhojengin olematta on. Vai montako muuta kassaneitiä ko. suljettuun instaruhmään kuului?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä olet nolo vanhempi ja poikasi on nolo teini.
Viisivuotias iski "ite oot" argumentilla. 98% sannulin puolustajista on ajattelukyvyttömiä imbesillejä.
Zibuli kirjoitti:
Eiköhän jopa pääministerillä ole vapaa-aikaa iltaisin/öisin jos ei ole erillistä edustustehtävää? Hän oli vapaa-aikaansa viettämässä, koska edustustehtäviä ei ollut. En ole kuullut, että Suomessa olisi pääministerin vapaa-ajanvietolle jotkin erilliset lainvelvoittavat ohjeet, mitä saa ja mitä ei saa tehdä.
Pääministerillä ei ole vapaa-aikaa. Pääministerin pitää koska tahansa VÄLITTÖMÄSTI kyetä ottamaan mikä tahansa valtiossa tapahtunut tilanne hallintaansa.
Zibuli kirjoitti:
Eiköhän jopa pääministerillä ole vapaa-aikaa iltaisin/öisin jos ei ole erillistä edustustehtävää? Hän oli vapaa-aikaansa viettämässä, koska edustustehtäviä ei ollut. En ole kuullut, että Suomessa olisi pääministerin vapaa-ajanvietolle jotkin erilliset lainvelvoittavat ohjeet, mitä saa ja mitä ei saa tehdä.
No se ettet sä ole kuullut kertoo vaan sun tietämättömyydestä ja sivistymättömyydedtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä olet ehdottoman hyveellinen ihminen, ihminen, joka et ole koskaan tehnyt mitään väärin? Et edes kirjoittanut/sanonut väärää todistusta lähimmäisestäsi?
Tyhmä!
Toivon todella, että joko näistä nykyisistä kohuvideoista tai uusista, vielä julkaisemattomista löytyy selvä, pomminvarma todiste siitä, että bileissä on käytetty huumeita.
Tästä seuraa, että myös SM:n julkinen valehtelu toimittajille tulee todistetuksi.
SM tietää tasan tarkkaan, että siinä vaiheessa, kun asia selviää, peli on menetetty. Sitä ennen käytetään kaikki keinot, silmät kirkkaina selitetään musta valkoiseksi. Sannalla on nyt koko ura pelissä.
Bill Clinton ja Ilkka Kanerva eivät kaatuneet siksi, mikä aiheutti kohun. Vaan siksi, että valehtelivat.
Kymppi ja papukaijamerkki sille, joka keksii inhottavimman kommentin pääministeristä!