Pitäisikö normaaleille keuhkoilla varustetun pystyä sukeltamaan 50 m allas päästä päähän? Itsellä jää n. 10 m vajaaksi.
Kommentit (23)
Mä en ole ikinä pystynyt sukeltamaan yhtään etteikö menisi vettä henkeen. Aina on pidettävä nenästä kiinni. En vaan osaa. Muuten olen aika hyvä uimari, kilometrin menee pysähtymättä. Ei tosin kovaa vauhtia, mutta lepäämättä kuitenkin.
Olen tupakoinut 25v ja sukellan 120m.
En koskaan tupakoinut yhtäkään tupakkaa. Menee ehkä 3m.
Vierailija kirjoitti:
Eli olet maksanut nikotiiniriippuvuudestasi tupakkahuumeen valmistajille ja kauppiaille yli 50 000 euroa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olet maksanut nikotiiniriippuvuudestasi tupakkahuumeen valmistajille ja kauppiaille yli 50 000 euroa?
Poltan keskimäärin 3 tupakkia päivässä, eli en ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poltan keskimäärin 3 tupakkia päivässä, eli en ole.
Tottakai. Uskon ihan täysillä. Kolme tupakkaa päivässä poltat tosiaan.
Eikö (kloori)vettä mene myös silmiin, joten miten edes näkee tai pystyy sukeltamaan tuollaisen matkan ilman silmien kirvelyä? Vai vaatiiko vain uimalasit?
Minulla on isot keuhkot, mutta pääsen vain juuri ja juuri 25m altaan toiseen päähän.
Päästähän se on kiinni eikä keuhkoista. Se että tuntee pakottavaa tarvetta ottaa happea ei tarkoita, että on kuolemassa siihen paikan. Vrt nälän tunne.
Ei ole mitään normaali juttua. Jokaisella ihmisellä on eri kokoiset keuhkot, jotka määrittävät sen miten kauan pystyy pidättämään happea ynnä muuta. Palomies kerran tuli koululleni selittämään, että pitää olla terveet ja laajat keuhkot, jotta pääsisi sinne töihin.
Eiköhän se enemmän ole kiinni huonosta uimataidosta. Jos se eteneminen on kovin hidasta, niin ei pääse pitkälle.
100m syvyyttä ja 300m etäisyyttä. Ei ole tekokeuhkot, ihan tavalliset.
Mulla menee 35min uida tollanen matka.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee 35min uida tollanen matka.
Umiahallissakin vesi kiertää nopeampaa. Tuo ole mitään uimista, ajelehdit vain.
Huippu-uimarit ui hengittämättä 50m kisan. Aika harva tavis pystyy vastaavaan suoritukseen sukeltaen. Täytyy olla hyvä hengityskapasiteetti, harjoitellut vapaasukellusta, ja rautaiset hermot.
Itse sukelsin nuorena (astmaatikkona) vajaat 25m, ja olen keskivertoa parempi uimari.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään normaali juttua. Jokaisella ihmisellä on eri kokoiset keuhkot, jotka määrittävät sen miten kauan pystyy pidättämään happea ynnä muuta. Palomies kerran tuli koululleni selittämään, että pitää olla terveet ja laajat keuhkot, jotta pääsisi sinne töihin.
Sukeltaessa ei pidätetä hengitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukeltaessa ei pidätetä hengitystä.
Tässä varmaankin tarkoitettiin ihan ilman laitteita tapahtuvaa sukellusta siellä uimahallissa. Silloin ei kannata ainakaan sisäänpäin hengittää.
Se on osittain harjoittelusta kyse, keuhkoista ja tietysti siitä, kuinka taitava uimari on. Taitava uimari ei käytä turhia energioita ja samalla etenee rivakasti. Miehet sukeltaa pidemmälle kuin naiset keskimäärin.
Poikani 12v. sukeltaa ihan etelänlomilla tapahtuvan harjoittelun pohjalta (ei siis harrasta erikseen) noin 20m tällä hetkellä. Meni juuri 16-vuotiaasta siskostaan ohi. Itse pääsen joku 15-20m. Mies vetää keveästi joku lähemmäs 30m. Olemme kaikki sellaisia, että sukeltelemme mielellämme, mutta emme sinänsä ole uimareita talvisin. Se on vaan perheen huvi testailla tuota sukeltamista.
Eikös se nyt riipu aika paljon myös siitä kuinka hyvä on uimaan? Jos on huono uimakunto, kestää pitempään uida ja happi ei riitä. Nopea uimari onnistuu siis tässä paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Eikös se nyt riipu aika paljon myös siitä kuinka hyvä on uimaan? Jos on huono uimakunto, kestää pitempään uida ja happi ei riitä. Nopea uimari onnistuu siis tässä paremmin.
Itse asiassa ei suinkaan kannata riuhtoa täysillä, vaan rauhallisin vedoin ja antaa liukua pitkään.
75m menee helposti normaalikeuhkoilla.