Kävin kolme vuotta terapiassa ja siitä ei ollut mitään hyötyä
Terapeutti oli psykodynaaminen ja pidin siellä monologia kolme vuotta saamatta yhden yhtä suoraa vastausta mihinkään. En oppinut mitään. Hukkaan meni, heh. Kaikkeen sitä uskoo kun on nuori.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykoterapia ei ole tiedettä. Se on huuhaata ja valtava bisnes jota lobataan ja markkinoidaan kaikkialla isoilla summilla.
Siinä taas joku jolla ei ole tuon taivaallisen ymmärrystä mikä on psykoterapian idea ja vaikutusmekanismit.
Ideana on se että jutellaan. Vaikutusmenkanismi on se että jutellaan.
Voi hyvänen aika. Itse olen esimerkiksi käynyt traumaterapian ja todellakaan idea ei ole vain se että jutellaan. Mukana oli mm. EMDR sekä kehollisia menetelmiä, ei terapia todellakaan perustu aina pelkkään keskusteluun. Ja silloinkin kun perustuu, niin ei se idea ole jutustelu vaan muutosten ja uusien näkökulmien aikaansaaminen. Terapeutteja on erilaisia ja suuntauksia on erilaisia, ei voi niputtaa samaan kaikkia. Mutta kannattaa ihan oikeasti vähän perehtyä asioihin eikä huudella tällaisia faktoina pelkkää ymmörtämättömyyttään. Minä en varmaan olisi enää elossa ilman psykoterapiaa. Mutta vaikka olisi minkälainen terapia millä tahansa menetelmillä niin kaikki ei toimi kaikilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykoterapia ei ole tiedettä. Se on huuhaata ja valtava bisnes jota lobataan ja markkinoidaan kaikkialla isoilla summilla.
Siinä taas joku jolla ei ole tuon taivaallisen ymmärrystä mikä on psykoterapian idea ja vaikutusmekanismit.
Voi hyvänen aika. Itse olen esimerkiksi käynyt traumaterapian ja todellakaan idea ei ole vain se että jutellaan. Mukana oli mm. EMDR sekä kehollisia menetelmiä, ei terapia todellakaan perustu aina pelkkään keskusteluun. Ja silloinkin kun perustuu, niin ei se idea ole jutustelu vaan muutosten ja uusien näkökulmien aikaansaaminen. Terapeutteja on erilaisia ja suuntauksia on erilaisia, ei voi niputtaa samaan kaikkia. Mutta kannattaa ihan oikeasti vähän perehtyä asioihin eikä huudella tällaisia faktoina pelkkää ymmörtämättömyyttään. Minä en varmaan olisi enää elossa ilman psykoterapiaa. Mutta vaikka olisi minkälainen terapia millä tahansa menetelmillä niin kaikki ei toimi kaikilla.
Kehollisia menetelmiä? Eli panit terapeuttisi kanssa.
Onpa ikävää ettet saanut apua sieltä. Itse kävin ryhmäterapiassa 3 + 2 vuotta masennukseen ja ahdistukseen jotka johtuivat lapsuuden kokemuksista. Sain todellakin apua. Ennen ajattelin että olen ainoa ja huono ihminen kun minulla on ongelmia. Enpä ollutkaan ja monella vielä vaikeampaa kuin itselläni. Suosittelen kyllä ryhmäterapiaa jos sitä on vain saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykodynaamistahan ei enää edes oikein suositella mihinkään psyykkiseen vaivaan. Harmi että osaavia traumaterapeutteja on ainakin toistaiseksi niin vähän. Olen ap pahoillani siitä mitä olet joutunut kokemaan, et ole kokemuksesi kanssa yksin.
Onko tosiaan näin?
Nykykäsitys on, että terapiasuuntauksella on vähemmän väliä kuin terapeutin ja potilaan henkilökohtaisilla ominaisuuksilla ja potilaan elämäntilanteella. Suositellaan valitsemaan se terapiasuuntaus, joka itsestä vaikuttaa parhaalta.
Kognitiivisista terapioista on enemmän tutkimusnäyttöä, kun niitä käytetään maailmalla enemmän kuin psykodynaamista. Ja Suomessakin kognitiivisia terapeutteja kouluttautuu lisää enemmän kuin psykodynaamisia.
-se psykodynaamista terapiaa aloittava
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehollisia menetelmiä? Eli panit terapeuttisi kanssa.
Ei ne pane, vaan:
Kenenkään kokemuksia väheksymättä, lapsuudessa rankasti hyväksikäytettynä en ole saanut terapiaa, koska olen jo vanha. Aikanaan asioista ei puhuttu. Omituista että sinne mennään vaan itseä etsimään vaikkei olisi mitään traumoja tai on normaaleja elämän kriisejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä nimenomaan psykodynaaminen terapia on se, joka on lähtenyt auttamaan. Sitä ennen n. 6 vuotta kognitiivista psykoterapiaa kolmen eri terapeutin kanssa. Kognitiivinen oli liian kevyttä ongelmiini nähden. Olen kroonisesti oireileva mutta nyt tosiaan psykodynaaminen lähtenyt auttamaan.
Olet siis tosihullu. Lääkkeet sinua on auttaneet, ei mikään juttelu.
Mikä saa sinut ajattelemaan, että tiedät asioiden olevan noin ja ettei lainaamasi ole voinut hyötyä psykodynaamisesta terapiasta.
Minua on jo pitkään ärsyttänyt kun aina kommentoidaan, että "puhuminen auttaa" ja "mene terapiaan". Eipä noista ole ollut juuri mitään apua minulle.
Kaikki terapiassa käyvät syövät samaan aikaan lääkkeitä ja kyllä ne ovat ne lääkkeet jotka auttavat.
Minä olin aikaisemmin aivan täynnä itseäni ja ihan mahdottoman leuhka. Sitten kävin pari vuotta terapiassa ja nyt olen kaikin puolin kaupungin komein ja parhain mies!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykodynaamistahan ei enää edes oikein suositella mihinkään psyykkiseen vaivaan. Harmi että osaavia traumaterapeutteja on ainakin toistaiseksi niin vähän. Olen ap pahoillani siitä mitä olet joutunut kokemaan, et ole kokemuksesi kanssa yksin.
Onko tosiaan näin?
Nykykäsitys on, että terapiasuuntauksella on vähemmän väliä kuin terapeutin ja potilaan henkilökohtaisilla ominaisuuksilla ja potilaan elämäntilanteella. Suositellaan valitsemaan se terapiasuuntaus, joka itsestä vaikuttaa parhaalta.
Kognitiivisista terapioista on enemmän tutkimusnäyttöä, kun niitä käytetään maailmalla enemmän kuin psykodynaamista. Ja Suomessakin kognitiivisia terapeutteja kouluttautuu lisää enemmän kuin psykodynaamisia.
-se psykodynaamista terapiaa aloittava
Mielenkiintoista, että viestini herättää näin paljon tarvetta alapeukuttaa. Haluaisiko joku selittää, miksi?
Ikävä kuulla, ettei auttanut. Itse kävin 5 vuotta ja nimenomaan traumaterapiassa erinomaisella terapeutilla. Koin, että se pelasti elämäni. Vaikka minulla on todella läheisiä ystäviä niin ystävyys on ystävyyttä eikä hoitosuhde.
Vierailija kirjoitti:
Psykodynaaminen terapia auttaa kyllä terapeuttia ymmärtämään potilasta sovittelemalla potilaan ajatuksen virtaa psykodynaamiseen viitekehykseen, mutta jos terapeutti on mykkä ja passiivinen, se ei kyllä auta mitenkää potilasta ymmärtämään itse itseään, joka kuitenkin lienee terapian idea.
Psykodynaaminen viitekehys!!! X""""DDDDDDD
Minulla ei kokemusta yhdestäkään psyko-tai muilla terapeuteilla käynnistä, mutta ikävä kuulla, jos henkilöt ei vuosienkaan jälkeen koe saaneensa hyötyä ja apua terapiasta.
Joskus vaan kuullut, että jos ongelmia elämässä, niin ainakaan ihan jokaiselle ihmiselle ei ole oikea ratkaisu vatvoa ja jauhaa samoja asioita jatkuvasti. Ehkä joku saa kiinni siitä, mitä tarkoitan. En halua loukata ketään terapeuttia enkä varsinkaan niitä, joilla erilaisia murheita tai traumoja.
Vanha nalle sohvalle istumaan ja puhukaa sille. Tai koiralle. Tai pukille. Pääasia, että sanoo asiat ääneen pois päästä pyörimästä. Turhaa siitä on maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä nimenomaan psykodynaaminen terapia on se, joka on lähtenyt auttamaan. Sitä ennen n. 6 vuotta kognitiivista psykoterapiaa kolmen eri terapeutin kanssa. Kognitiivinen oli liian kevyttä ongelmiini nähden. Olen kroonisesti oireileva mutta nyt tosiaan psykodynaaminen lähtenyt auttamaan.
Olet siis tosihullu. Lääkkeet sinua on auttaneet, ei mikään juttelu.
En käytä lääkkeitä. En ole hullu vaan minulla on kroonisia psyykkisiä oireita.
Kaikki terapia on ihan samaa. Toisessa vaan kysellään suoremmin kaikista kamalista asioista ja toisessa jutellaan niitä näitä.