Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin kolme vuotta terapiassa ja siitä ei ollut mitään hyötyä

Vierailija
21.08.2022 |

Terapeutti oli psykodynaaminen ja pidin siellä monologia kolme vuotta saamatta yhden yhtä suoraa vastausta mihinkään. En oppinut mitään. Hukkaan meni, heh. Kaikkeen sitä uskoo kun on nuori.

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ajattele, sait kerrottua kaikille ettå käyt trendikkäässä ruikutusterapiassa ja naisten silmissä arvistuksesi nousi huomattavasti.

Luuletko että kerroin terapiastani kellekään? En todellakaan kertonut. Minut on opetettu pitämään yksityisasiani itselläni.

ap

Vierailija
22/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoterapia ei ole tiedettä. Se on huuhaata ja valtava bisnes jota lobataan ja markkinoidaan kaikkialla isoilla summilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin 2 vuotta kognitiivisessa terapiassa kunnes selvisi, että mulla on adhd ja asperger. Sekin tosin selvisi sen terapeutin aloitteesta kun hän huomasi, etten kehity. Alunperin diagnoosina persoonallisuushäiriö, jota en tunnistettavuuden varalta halua tarkentaa. Mun mielestä kaikki mt-potilaille pitäisi tehdä nepsytestit, tulokset voivat yllättää.

Vierailija
24/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No haloo ei kaikki terapiasuuntaukset sovi kaikille, varsinkin psykodynaaminen terapia voi olla täysin erilaista kuin esimerkiksi kognitiivinen tai traumaterapia, jotka tutkitusti on erittäin toimivia moniin ongelmiin.

Vierailija
25/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykodynaamistahan ei enää edes oikein suositella mihinkään psyykkiseen vaivaan. Harmi että osaavia traumaterapeutteja on ainakin toistaiseksi niin vähän. Olen ap pahoillani siitä mitä olet joutunut kokemaan, et ole kokemuksesi kanssa yksin.

Vierailija
26/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

👨: Miltä susta nyt tuntuu?

👩🦰: Valivalivali.

👨: Kerro vähän vanhemmistasi

👩🦰: Valivali.

👨: Kerro suhteistasi

👩🦰: Valivali.

👨:Aika loppui. Ensi viikolla taas 💰

Vierailija
27/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tämmöisiä tapauksia on. Siitä huolimatta olen juuri itse aloittamassa psykodynaamista terapiaa. Terapeutti ei vaikuttanut tutustumiskäynneillä mykältä ja itse henkilökohtaisesti tykkään ajatuksesta, ettei terapeutti kerro ulkoapäin, miten asiat ovat, se vain ärsyttäisi enkä uskoisi, kun se olisi vain yksi näkökulma.

Siinä nyt ei tietenkään ole mitään järkeä, että terapeutti kirjaimellisesti vain istuu hiljaa ja hymistelee eikä milloinkaan tuo mitään uutta näkökulmaa. Mutta suoria vastauksia tuskin voi antaa kukaan.

Osaatko sanoa, mitä olisit terapialta toivonut? Ja minkä ajattelet olevan keskeisin syy, ettei se auttanut?

Vierailija
28/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei terapeutti ratkaise ongelmiasi. Sinun itsesi ne on ratkaistava. Ehkä et kuunnellut mitä monologiesi aikana sanoit?

Vierailija
29/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykoterapia ei ole tiedettä. Se on huuhaata ja valtava bisnes jota lobataan ja markkinoidaan kaikkialla isoilla summilla.

Siinä taas joku jolla ei ole tuon taivaallisen ymmärrystä mikä on psykoterapian idea ja vaikutusmekanismit.

Vierailija
30/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla terapia auttanut siihen että olen hengissä ja en lähtenyt breiviik tyyliin pois. Trauma taustan takia en palaa työkykyiseksi ikinä.

Vierailija
31/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sentään terapeutin kovasti ehdottomana tulit siihen lopputulokseen että äitisi/exäsi/pomosi/ ystäväsi ovat narsisteja?

No minä en tullut soihen ymmärrykseen, vaikka sekä isä että poikaystävä olivat. Mulle vaan kirjoitettiin reseptejä, että jaksan elää niiden kanssa. Onneksi loppui terapia ja suhteenkin katkaisin myöhemmin ja siihen loppui myös tarve lääkitykselle.

- se puolitoista vuotta terapiaa turhaan käynyt

Vierailija
32/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mikä se sun vaiva oli, mihin hait apua?

Juurihan sen tuossa ylhäällä kirjoitin. Traumatausta, joka aiheutti ahdistuneisuusongelmia, haittasi selviytymistä ja vaikutti itsetuntoon. Näistä asioista jankutin siellä, terapeutti katsoi myötätuntoisesti (eikä sanonut mitään).

Tiedän, että terapiasta on monille apua. Itsekin yritin kusettaa itseäni, että jee, nyt tässä päästään eteenpäin jne, mutta eihän siitä mitään hyötyä ollut. 

ap

No mutta, hyvä, jos sulla tilanne, mihin olet itse hakenut apua ja olet ilmoittanut ongelmasi terapeutille, eikä niin että hän vain jotenkin etänä sinut analysoi. Yhdellä kaverilla toistepäin, joku wanna be terapeutti oli keksinyt tämän henkilön kärsivän ahdistuneisuus ja itsetunto ongelmista, vaikka eivät olleet kinä edes jutelleet keskenään. En sitten tiedä mitä vakoilua oli kenties. Sitten ystäväpiirinsä kanssa päätyivät järjestää sellaisen "street" psykoloinnin. Kohteen mielestä aika sairasta joten..lopputulos vaan, että hirveet ruuhkat kaduilla tuon henkilön ympärillä.

Sivukorvalla kuulin, että oikeasti olisi ollut vähän muitakin syitä tuolle älyttömyydelle, mutta suurimmalle osalle meni tuo pas...ka jauhanta läpi, eivätkä tajunneet, että tuolla älyttömyydellä peiteltiin rikoksia!

Vierailija
33/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä nimenomaan psykodynaaminen terapia on se, joka on lähtenyt auttamaan. Sitä ennen n. 6 vuotta kognitiivista psykoterapiaa kolmen eri terapeutin kanssa. Kognitiivinen oli liian kevyttä ongelmiini nähden. Olen kroonisesti oireileva mutta nyt tosiaan psykodynaaminen lähtenyt auttamaan.

Vierailija
34/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä taas joku jolla ei ole tuon taivaallisen ymmärrystä mikä on psykoterapian idea ja vaikutusmekanismit.

Ideana on se että jutellaan. Vaikutusmenkanismi on se että jutellaan.

Vierailija
35/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä nimenomaan psykodynaaminen terapia on se, joka on lähtenyt auttamaan. Sitä ennen n. 6 vuotta kognitiivista psykoterapiaa kolmen eri terapeutin kanssa. Kognitiivinen oli liian kevyttä ongelmiini nähden. Olen kroonisesti oireileva mutta nyt tosiaan psykodynaaminen lähtenyt auttamaan.

Olet siis tosihullu. Lääkkeet sinua on auttaneet, ei mikään juttelu.

Vierailija
36/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, tämmöisiä tapauksia on. Siitä huolimatta olen juuri itse aloittamassa psykodynaamista terapiaa. Terapeutti ei vaikuttanut tutustumiskäynneillä mykältä ja itse henkilökohtaisesti tykkään ajatuksesta, ettei terapeutti kerro ulkoapäin, miten asiat ovat, se vain ärsyttäisi enkä uskoisi, kun se olisi vain yksi näkökulma.

Siinä nyt ei tietenkään ole mitään järkeä, että terapeutti kirjaimellisesti vain istuu hiljaa ja hymistelee eikä milloinkaan tuo mitään uutta näkökulmaa. Mutta suoria vastauksia tuskin voi antaa kukaan.

Osaatko sanoa, mitä olisit terapialta toivonut? Ja minkä ajattelet olevan keskeisin syy, ettei se auttanut?

Kun hakeuduin terapiaan, minulla ei ollut mitään tietoa mitä terapialta vaatia - toivoin vain, että se jotenkin auttaisi tai siitä olisi apua itsetunto-ongelmiin, ahdistuneisuuteen ja sellaiseen.  Ei minulla ollut mitään käsitystä terapiasuuntauksista tai ylipäänsä koko alasta, eikä b-lausunnon kirjoittanut yksityinen lääkärikään minua siinä opastanut (kävin siellä pari kertaa lähinnä lausuntoa varten Kelalle). Joten käytännössä otin vastaan ensimmäisen terapeutin joka nyt tuli vastaan. Haastattelu meni toki ihan hyvin, varmaan koska olin "suuren elämänmuutoksen" kynnyksellä, tai näin silloin kuvittelin. Ja sitten aloitin. Nimittäin puhumisen.

Harmittaahan se, että suuntaus tosiaan vaikutti olevan ihan väärä. Ei minulla ole kokemusta mistään mielenterveyspuolen asiakkuuksista, joten en minä osannut vaatia mitään tiettyä terapiasuuntausta. Toki luin niistä, mutta kyllähän paperilla psykodynaaminen menee siinä missä muutkin. Käytännössä se ei kuitenkaan toiminut. Ihmettelen terapeuttia siinä, että hän ei ilmeisesti itse nähnyt hommassa ongelmaa. 

Mutta se on mennyttä se. Minkäs tuolle enää. 

ap

Vierailija
37/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla terapia auttanut siihen että olen hengissä ja en lähtenyt breiviik tyyliin pois. Trauma taustan takia en palaa työkykyiseksi ikinä.

Breivik elää ja voi hyvin oslolaisessa vankilassa.

Vierailija
38/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet erittäin tyypillinen palstatäti.

Vierailija
39/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykodynaamistahan ei enää edes oikein suositella mihinkään psyykkiseen vaivaan. Harmi että osaavia traumaterapeutteja on ainakin toistaiseksi niin vähän. Olen ap pahoillani siitä mitä olet joutunut kokemaan, et ole kokemuksesi kanssa yksin.

Onko tosiaan näin?

Vierailija
40/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa asia mikä terapeuteille koulutuksessa opetetaan että psykoottisen ja vaarallisen potilaan tunnistaminen ja käsittely eli itsensä turvaaminen ongelmatilanteissa. Muu opetus on: kuuntele ja kysele.