Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kävin kolme vuotta terapiassa ja siitä ei ollut mitään hyötyä

Vierailija
21.08.2022 |

Terapeutti oli psykodynaaminen ja pidin siellä monologia kolme vuotta saamatta yhden yhtä suoraa vastausta mihinkään. En oppinut mitään. Hukkaan meni, heh. Kaikkeen sitä uskoo kun on nuori.

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykodynaamistahan ei enää edes oikein suositella mihinkään psyykkiseen vaivaan. Harmi että osaavia traumaterapeutteja on ainakin toistaiseksi niin vähän. Olen ap pahoillani siitä mitä olet joutunut kokemaan, et ole kokemuksesi kanssa yksin.

Onko tosiaan näin?

Ei ole. Oikeastaan päinvastoin, jos on pitkäaikaisia tunnetason ongelmia, niin psykodynaaminen on se oikea suuntaus.

Vierailija
62/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykodynaamistahan ei enää edes oikein suositella mihinkään psyykkiseen vaivaan. Harmi että osaavia traumaterapeutteja on ainakin toistaiseksi niin vähän. Olen ap pahoillani siitä mitä olet joutunut kokemaan, et ole kokemuksesi kanssa yksin.

Onko tosiaan näin?

Nykykäsitys on, että terapiasuuntauksella on vähemmän väliä kuin terapeutin ja potilaan henkilökohtaisilla ominaisuuksilla ja potilaan elämäntilanteella. Suositellaan valitsemaan se terapiasuuntaus, joka itsestä vaikuttaa parhaalta.

Kognitiivisista terapioista on enemmän tutkimusnäyttöä, kun niitä käytetään maailmalla enemmän kuin psykodynaamista. Ja Suomessakin kognitiivisia terapeutteja kouluttautuu lisää enemmän kuin psykodynaamisia.

-se psykodynaamista terapiaa aloittava

Sinällään kaikki terapiasuuntaukset voivat toimia, mutta samalle potilaalle ei toimi välttämättä kaikki suuntaukset. Esim itselleni ei toiminut tietty suuntaus, mutta toinen suuntaus toimi. Tämä siis riippuu siitä, miten potilas haluaa työskennellä ja millä tasolla, haluaako työskennelle ajatusten tasolla vai enemmän tunnetasolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehollinen terapia = asetetaan kristalleja otsalle ja käsiin.

Tämä kommenttien taso osoittaa täysin sen miten kirjoittajilla ei ole minkään sortin ymmärrystä asioista eikä edes halua ymmärtää.

Vierailija
64/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, ei se terapeutti mikään taikuri ole. Terapeutti vaan auttaa sua selvittämään mitä päässäsi liikkuu, mutta SINÄ olet se, jolla on vastuu muutoksesta. Olet ap ymmärtänyt terapian aivan väärin.

Vierailija
65/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki terapiassa käyvät syövät samaan aikaan lääkkeitä ja kyllä ne ovat ne lääkkeet jotka auttavat.

Häh? En minä ainakaan syö lääkkeitä vaikka terapiassa käynkin.

Vierailija
66/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt useammalla ammattilaisella ja kokemukset on olleet samanlaisia. Kerron, toinen kuuntelee ja kyselee, mitä ite ajattelet tästä, sitten aika onkin jo lopussa ja tarjotaan uutta aikaa. Jälkeenpäin ahdistaa että miksi menin kertomaan asioitani jollekin täysin tuntemattomalle tyypille, joka ei osannut sanoa tilanteeseeni yhtään mitään.

Kerran olin ahdistavassa tilanteessa liittyen yhteen julkkikseen ja ainut mikä terapeuttia tuntui aidosti kiinnostavan oli että kuka se julkkis on. :D Olisi halunnut lähteä varmaan session jälkeen ostamaan uusimman Seiskan

Vierailija
67/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt useammalla ammattilaisella ja kokemukset on olleet samanlaisia. Kerron, toinen kuuntelee ja kyselee, mitä ite ajattelet tästä, sitten aika onkin jo lopussa ja tarjotaan uutta aikaa. Jälkeenpäin ahdistaa että miksi menin kertomaan asioitani jollekin täysin tuntemattomalle tyypille, joka ei osannut sanoa tilanteeseeni yhtään mitään.

Kerran olin ahdistavassa tilanteessa liittyen yhteen julkkikseen ja ainut mikä terapeuttia tuntui aidosti kiinnostavan oli että kuka se julkkis on. :D Olisi halunnut lähteä varmaan session jälkeen ostamaan uusimman Seiskan

Oletko kertonut noista ajatuksista niille ammattilaisille? Ja keitä ammattilaiset ovat olleet, entä miten pitkäaikaisia hoitosuhteet?

Vierailija
68/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia ei voi parantaa. Esimerkkinä mainittakoon tietynlaiset persoonallisuushäiriöiset ja sitten toisaalta ne, jotka eivät tee tai osaa tehdä tarpeeksi työtä oman eheytymisensä eteen.

Moni kuvittelee terapeutin ja terapian parantavan, vaikka tosiasiassa kyse on vain ja ainoastaan siitä prosessista, minkä on valmis ja kykenevä itse läpikäymään.

Vierailija
69/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kertonut noista ajatuksista niille ammattilaisille? Ja keitä ammattilaiset ovat olleet, entä miten pitkäaikaisia hoitosuhteet?

Olin aika nuori, luotin että ne tietää mitä tekee. Ja olisi tuntunut jotenkin törkeältä sanoa, että tästä ei ole mitään apua kun kyselet vaan että mitä kuuluu ja mitä itse ajattelet tästä. Oletin aina että varmaan jossain kohtaa tapahtuu jotain järkevää, kunhan ensin olen saanut asiani kerrottua. Mutta ikinä ei tapahtunut.

Jotkut olivat lyhyempiä tapailuja, pari pidempää.

Vierailija
70/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sanoin mun terapeuteille että raha se on se jota tarvitsen ja raha on se ongelma. No pässit eivät uskoneet. No mikä mättää antakaa vaan rahaa niin todistaisin olevani oikeassa.Sen sijaan tarjotaan jotain rikollista puoskarointia. En yhtään ihmettele että jostain päin maailmaa on kuulunut huhuja, että terapeutit on raiska....nneet asiakkaita. Huh. linnaanhan tuosta kuuluisi.

Vierailija
71/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykodynaaminen terapia auttaa kyllä terapeuttia ymmärtämään potilasta sovittelemalla potilaan ajatuksen virtaa psykodynaamiseen viitekehykseen, mutta jos terapeutti on mykkä ja passiivinen, se ei kyllä auta mitenkää potilasta ymmärtämään itse itseään, joka kuitenkin lienee terapian idea.

Potilas vai asiakas?

Vierailija
72/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat mieleltään niin sairaita että mikään ei auta. Parasta sulkea nämä patologiset hullut laitokseen loppuiäkseen ihan yleisen edun nimissä. Pelottaa nimittäin mennä kaupungille kun tietää miten paljon siellä liikkuu mieleltään epävakaita potentiaalisia tappokoneita.

Vierailija
73/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin aika nuori, luotin että ne tietää mitä tekee. Ja olisi tuntunut jotenkin törkeältä sanoa, että tästä ei ole mitään apua kun kyselet vaan että mitä kuuluu ja mitä itse ajattelet tästä. Oletin aina että varmaan jossain kohtaa tapahtuu jotain järkevää, kunhan ensin olen saanut asiani kerrottua. Mutta ikinä ei tapahtunut.

Jotkut olivat lyhyempiä tapailuja, pari pidempää.

No hyvä jos on kyselty jotain. Jotkut ei kysele mitään ja käsittääkseni jos on oikeustoimikelpoinen ja ei edunvalvonnassa hoito pitää aina yhdessä päättää potilaan kanssa. Muutenhan se on rikollista toimintaa.

Vierailija
74/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tosiaan näin?

Nykykäsitys on, että terapiasuuntauksella on vähemmän väliä kuin terapeutin ja potilaan henkilökohtaisilla ominaisuuksilla ja potilaan elämäntilanteella. Suositellaan valitsemaan se terapiasuuntaus, joka itsestä vaikuttaa parhaalta.

Kognitiivisista terapioista on enemmän tutkimusnäyttöä, kun niitä käytetään maailmalla enemmän kuin psykodynaamista. Ja Suomessakin kognitiivisia terapeutteja kouluttautuu lisää enemmän kuin psykodynaamisia.

-se psykodynaamista terapiaa aloittava

Mielenkiintoista, että viestini herättää näin paljon tarvetta alapeukuttaa. Haluaisiko joku selittää, miksi?

Ketjussa on taas tuo vihanhallintaongelmainen joka spämmää keskustelut täyteen kaikkea ala-arvoista ja alapeukuttaa VPN:lla

Vierailija
75/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se vaan johtuu terapeutista saatko apua vai et.

Mulla oli yksi todella hyvä. Vielä vuosiakin jälkeenpäin käytän apuna hänen antamiaan metodeja. Mutta sitten tämä toinen..hän ei antanut apua mitä olisin kaivannut. Hän vain istui ja kuunteli, siitä oli vuoropuhelu kaukana. Sain pakolla täyttää huoneen hiljaisuuden kaikella turhanpäiväisellä. Kun on saanut parhaan terapeutin, niin huomaa huonola ollessa mistä jää paitsi. 

Vierailija
76/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sanoin mun terapeuteille että raha se on se jota tarvitsen ja raha on se ongelma. No pässit eivät uskoneet. No mikä mättää antakaa vaan rahaa niin todistaisin olevani oikeassa.Sen sijaan tarjotaan jotain rikollista puoskarointia. En yhtään ihmettele että jostain päin maailmaa on kuulunut huhuja, että terapeutit on raiska....nneet asiakkaita. Huh. linnaanhan tuosta kuuluisi.

Mene töihin niin rahaongelma ratkeaa. Ei niillä terapeuteilla ole mahdollisuutta jakaa rahaa. Ihmetyttää miten sekopäistä sakkia oikein löytyy ja ei sitten olla valmiita tekemään yhtään mitään ongelman ratkaisemiseksi.

Vierailija
77/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo enpä ihmettele ettei terapia auttanut sua, huhhuh mitä settiä

Vierailija
78/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helluntalais..paskat ainakin lääkäri + helluntalaisuus herättää karmeita ajatuksia. Siihen vielä lisäyksenä joku muu korkea virka. Eikö hävetä kun ainakin jotkut tietää näistä rikollisista toimista. Jotkut jotka ei mukana. Saksassako asti käyty. Voih upeeta.n

Vierailija
79/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sentään terapeutin kovasti ehdottomana tulit siihen lopputulokseen että äitisi/exäsi/pomosi/ ystäväsi ovat narsisteja?

Kannattaahan niiden vedättää, ettei tulot lopu. Kuinkahan monta perhettä on hajonnut, kun on uskonut kaiken?

Vierailija
80/94 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun on pulaa terapeuteista, niin ehkä tekoälyn voisi valjastaa tekemään näitä hommia? Robottiin ei tarvitse ohjelmoida kuin muutama kysymys, jotka se osaa esittää oikeissa kohdissa, niin se hoitaa jo saman kuin moni ihmiskollegansa.