Mikä tekee synnytyksestä naiselle niin kivuliaan? Mistä kipu johtuu?
Onko sektiosynnytys yhtä kivulias kuin alatiesynnytys ilman kivunlievitystä? Olen kuullut, että siitä toipuminen kestää kauemmin kuin alatiesynnytyksestä toipuminen. Pyytäisin asiallista vastausta. Kysyy ei koskaan synnyttänyt.
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Ette naiset enää valittaisi synnytyskivuista jos saisitte kerran jalkapallon kiveksille. Se vasta sattuukin! 🤮
Käy kokeilemassa. Vaikka nyt aluksi se 16h. https://www.goodto.com/family/men-can-now-experience-pain-childbirth-42…
Tai voit vilkaista youtube-videoita, joissa miehet kokeilevat synnytyskipuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kipu johtuu kudoksen venymisestä repeämispisteeseen ja sen yli. Jotkuthan repeävät peräsuoleen saakka. Suosittelen lämpimästi epiduralin ottamista niin varhain kuin mahdollista. Sen jälkeen synnytys on yhtä juhlaa ja itse sain sen aikana orgasmin.
Missään* ei ole tuntohermoja yhtä tiuhassa kuin siinä lantionpohjan lihaskerroksessa emättimen aukon ympärillä. Siinä sijaitsevat klitoriksen haarat (4 kpl).
* varmistamaton väite, mutta miehellä on peniksen kärjessä vähemmän tuntoa kuin naisella klitoriksessa
Joillekin tehdään episiotomia, jottei repeämään syntyisi.
Joillakin molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Esikoiseni kuoli kohtuun 39+5. Joudun synnyttämään alateitse. Avautumisvaiheeseen sain kivunlievitystä ja lopulta epiduraalin. Ponnistusvaiheeseen, joka kesti yli tunnin en saanut mitään ja se oli helvetillinen kokemus. "Kyllä ne kivut kestää kun tietää minkä palkinnon saa". Minä tiesin saavani palkinnoksi kuolleen lapsen.
Seuraavat kolme ovat syntyneet sektiolla. Sektio oli miljoona kertaa parempi kokemus. Toivuin jokaisella kerralla nopeasti (en kai muuten olisi vaatinut uusia yhden koettuani).
Kohdun suu avautuu 10cm eli siitä mahtuu kunnialla lapsi, jonka pään ympärysmitta on max.31,4cm. Se on kuitenkin yleensä (paljon) enemmän. Miksi evoluutio on jäänyt tässä asiassa jälkeen?
Missä olet saanut näin huonoa kohtelua?
Minulla kaksi lasta syntynyt normaalisti alateitse, synnytykset ovat olleet kivuliaita. Supistukset sattuneet monta tuntia ja sen jälkeen ponnistusvaiheessa repeämiä. Kolmonen syntyi kiireellisellä sektiolla, kipua ei ollut, mutta palautumisessa kesti kauan. Melkein puoli vuotta kaikki nostaminen tai aivastaminen tuntui kuin jokin repeäisi vatsassa. Neljäs lapsi kuoli kohtuun ja synnytys käynnistettiin normaalisti. Paitsi, että kipulääkettä sain niin paljon ettei supistuksia tai ponnistusvaihetta tuntunut lähes ollenkaan. Lapsen vahingoittamista lääkkeillä ei ollut mitään pelkoa. Kuolleen lapsen synnyttäminen oli helpointa, mutta silti kamalinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla jo pelkkä yhdyntä tuottaa kipua, niin apua synnyttää lapsi, sehän täytyy sattua ihan hirveesti , siis ihan hirveesti
Sattuuhan se. Mutta onneksi länsimaissa ei ole pakko synnyttää ilman kivunlievitystä.
Oikeastaan on. Kivunlievitys lopetetaan lopussa. Kivunlievitystä saa vain avautumisvaiheessa.
Eihän ole. Kivunlievityksen teho säilyy pitkään. Ei se välittömästi lopu.
Paitsi on meitä, joita se ei juurikaan auttanut.
Vierailija kirjoitti:
Onpa idioottimaisia vastauksia. Ne supistuskivut ovat huomattavasti pitkäkestoisempia kuin se varsinainen ponnistusvaiheen venyytys- ja repeämästä johtuva kipu
Eihän kyse ollut pitkäkestoisuudesta, että mietipä vain omaa vastaustasi. Itselläni ainakin ponnistusvaiheen kipu oli ensinnäkin paljon paljon kovempi kuin mikään supistusvaiheen kipu (vaikka supistuksia keinotekoisesti kovennettiin) ja kesti lähemmäs tunnin, sisältäen välilihan leikkauksen saksilla ja repeämisen. Kipu oli yhtäjaksoista maksimaalista kipua, eikä yksi supistus lähes tuntia kestä. Että en oikein ymmärrä vastaustasi. Tietenkin sitten, jos olit ponnistuvaiheessa puudutettu, niin ehkä sinulla tuntui se kipu lievemmältä.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut naiset pullauttavat lapsen helposti ulos. Tuleeko helpommin, jos on aikaisemminkin synnyttänyt?
Ei välttämättä mutta aika usein. Tuohan riippuu sidekudoksen sitkeydestä. Koille tulee helposti raskausarpia (miehilläkin niitä on), on helpommin repeilevä sidekudos. Jotkut on sitkeitä kuin vanha kana, joten ei meinaa millään venyä mutta ei repeäkään.
Ja se kudoshan paranee ja arpeutuu entistä tiukemmaksi, ei se jää lörpsöttämään kuin tyhjä pyöränkumi.
hyvältä se tuntuu, mutta me valehdellaan miehille, kun ne eivät voi sitä mitenkään todistaa vääräksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla jo pelkkä yhdyntä tuottaa kipua, niin apua synnyttää lapsi, sehän täytyy sattua ihan hirveesti , siis ihan hirveesti
Sattuuhan se. Mutta onneksi länsimaissa ei ole pakko synnyttää ilman kivunlievitystä.
Oikeastaan on. Kivunlievitys lopetetaan lopussa. Kivunlievitystä saa vain avautumisvaiheessa.
Nyt ei puhuttu kenestäkään yksittäistapauksesta, vaan puhe oli yleisellä tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esikoiseni kuoli kohtuun 39+5. Joudun synnyttämään alateitse. Avautumisvaiheeseen sain kivunlievitystä ja lopulta epiduraalin. Ponnistusvaiheeseen, joka kesti yli tunnin en saanut mitään ja se oli helvetillinen kokemus. "Kyllä ne kivut kestää kun tietää minkä palkinnon saa". Minä tiesin saavani palkinnoksi kuolleen lapsen.
Seuraavat kolme ovat syntyneet sektiolla. Sektio oli miljoona kertaa parempi kokemus. Toivuin jokaisella kerralla nopeasti (en kai muuten olisi vaatinut uusia yhden koettuani).
Kohdun suu avautuu 10cm eli siitä mahtuu kunnialla lapsi, jonka pään ympärysmitta on max.31,4cm. Se on kuitenkin yleensä (paljon) enemmän. Miksi evoluutio on jäänyt tässä asiassa jälkeen?
Jostain syystä olen synnyttänyt ilman repeämiä ja suht helposti nelikiloisen vauvan, jonka päänympärys oli 34 cm. Kai sitten rikoin fysiikan lakeja.
Et. Nyrjähtääkö sinulla nilkat helposti tai onko yliliikkuvat nivelet? Sidekudostyypisi on elastinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja meitä, jotka eivät tarvineet mitään lievitystä, kun kivut olivat ihan siedettävällä tasolla. Minulla toisella kerralla oli kipuja niin vähän, että itsekin yllätyin, miten helposti synnytys silloin kävi. Kaksi muutakaan eivät mitenkään vaikeita olleet, vaikka sattuivat enemmän.
Olen synnyttänyt kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla ponnistaminen on ollut kamalampaa kuin avautumisvaihe. Ponnistaessa olen luullut kuolevani siihen repeämisen tunteeseen. Puudutteet eivät enää vaikuttaneet ponnistusvaiheessa. Ilmeisesti kudostyyppini on muutenkin erilainen kuin niillä, joita supistukset koskevat enemmän.
Vierailija kirjoitti:
hyvältä se tuntuu, mutta me valehdellaan miehille, kun ne eivät voi sitä mitenkään todistaa vääräksi
Silkkaa nautintoa. Kymmenen sentin paksuinen jööti
Olen synnyttänyt sekä alakautta että sektiolla jossa oli vain toispuolinen puudutus eli tunto oli päällä toisella puolella. Puudute selkäytimen kautta oli mennyt väärin, vain toiseen kanavaan ja toisella puolella oli sitten tunto päällä joka huomattiin kun alettiin leikkaamaan. Oli se hoitaja sitä ennen jollain vanulapulla kokeillut että tunnenko märän lapun, en osannut sano tunnenko, joten luultiin että puuduts Ok. No ei ollut. Lääkäri teki sitten sektion nopeasti ja sanoi että kestä 5min, sen jälkeen voidaan hätänukuttaa. Kestin sen 5 min enkä huutanut edes. Totta kai vapisin ja tärisin kivusta mutta kestin silti.
Näin käy itse asissa monille sillä puudutus usein epäonnistui.
No alatiesynnytys on silti kauheampi kuin tunto päällä sektio. Sektion kipu on 7/10 ja alatie 10/10 jos asteikolle pitää laittaa. Samalla asteikolla mulle käynyt usean kylkiluun murtuma on 5/10, nilkan murtuma 3/10, nenän murtuma 2/10 ja varpaiden murtuma 1/10
T. Kamppailulajien harrastaja äityli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei puhuttu kenestäkään yksittäistapauksesta, vaan puhe oli yleisellä tasolla.
Huomasin, että yleistit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mulla vaan ehti loppua kivunlievitys ennen ponnistusvaihetta, ja lisää en enää saanut, kun oli jo kaksi kertaa lisätty ja synnytys pitkittynyt, kun lapsi ei meinannut mahtua. Niinpä siinä pahimmassa kipuvaiheessa repeämineen tunsin kyllä kaiken, välilihan leikkaamisesta alkaen. Ymmärräthän, että jokaisen synnytys on yksilöllinen. Jos sinulla on puudutus kestänyt loppuun asti, ei se kaikilla välttämättä niin mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä mulla vaan ehti loppua kivunlievitys ennen ponnistusvaihetta, ja lisää en enää saanut, kun oli jo kaksi kertaa lisätty ja synnytys pitkittynyt, kun lapsi ei meinannut mahtua. Niinpä siinä pahimmassa kipuvaiheessa repeämineen tunsin kyllä kaiken, välilihan leikkaamisesta alkaen. Ymmärräthän, että jokaisen synnytys on yksilöllinen. Jos sinulla on puudutus kestänyt loppuun asti, ei se kaikilla välttämättä niin mene.
En puhunut sinusta tai minusta. Puhuin yleisellä tasolla. Opettele lukemaan ja ymmärtämään lukemaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja meitä, jotka eivät tarvineet mitään lievitystä, kun kivut olivat ihan siedettävällä tasolla. Minulla toisella kerralla oli kipuja niin vähän, että itsekin yllätyin, miten helposti synnytys silloin kävi. Kaksi muutakaan eivät mitenkään vaikeita olleet, vaikka sattuivat enemmän.
Joo, olen itsekin synnyttänyt luomusti kahdesti ja kaksi kertaa epin avulla. Epiduraali toi kuukausien selkäkivut lisäksi, joten luomut oli helpompia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En puhunut sinusta tai minusta. Puhuin yleisellä tasolla. Opettele lukemaan ja ymmärtämään lukemaasi.
Kyllä, yleistit. t: eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunge itse jalkapallo peniksesi läpi ja tule kertomaan sattuuko
Mitä jos sillä ei ole penistä? Ei kaikki, joille teidän pitää täällä vit...lla ole aina automaattisesti miehiä.
Ohis, nainen
Jep, mutta ap kysyi mikä tekee naiselle kivuliaan. Eli hän on mies.
👀🙄
Ja minkä tason logiikkaa onkaan tarjolla tänään!