Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ei osta mitään vauvalle

Vierailija
20.08.2022 |

Kuinka normaalia on että mies ei hanki mitään tulevalle vauvalle? Minä olen ostanut vaunut ja muutamia vaatekappaleita sekä hoitotarvikkeita. Olen puhunut hänelle mitä kaikkea pitäisi vielä hankkia mutta hän ei tunnu ymmärtävän tai tekevän mitään asian eteen. Vauva syntyy piakkoin. Alan olla hyvin stressaantunut tämän asian vuoksi. Onko se todella niin että minun täytyy yksin huolehtia kaikki tarpeellinen lapselle? Miehellä on huomattavasti paremmat tulot. Rahani eivät yksin riitä kaikkiin hankintoihin. Vauvan vaunut oli jo kohtuullisen hintavat vaikka käytettynä ostin. Haluan nyt vielä sanoa sen verran että myös mies toivoi vauvaa. Minulle on itsestäänselvää että molempien pitäisi osallistua enkä voinut edes kuvitella joutuvani tällaiseen tilanteeseen.

Kommentit (708)

Vierailija
601/708 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on minikokoinen hissi, muutama porras ulko-ovella, suuri kokoero miehen ja minun välillä, lisäksi vaunuihin piti mahtua kauppatavaroita ja ne piti olla helposti nostettavissa myös julkisiin kulkuvälineisiin, joten vaunujen valinta oli todella tarkkaa ja tärkeä tehdä yhdessä. Vaunut ovat joka päivä käytössä, monesti useita tunteja kerrallaan - ei siis ole yhdentekevää, millainen niiden käyttömukavuus ja kestävyys on.

Kiersimme hyvissä ajoin ennen lapsen syntymää lastentarvikeliikkeissä ja hankimme etukäteen sekä yhdistelmärattaat että turvakaukalon. Emme ostaneet viimeisen muodin mukaisia trendivaunuja, mutta muuten hyvät, laadukkaat, kestävät ja meidän tarpeisiimme mukautuvat vaunut ja kyllä niihinkin se tonni meni (ja tästä on aikaa, joten varmasti maksaisivat tänä päivänä enemmän). 

Tunnissa ei noita hankintoja tehdä. 

Vierailija
602/708 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa tuo ikivanhojen rattaiden ihannointi. Omia lapsia työntelin sellaisissa ja ne rattaat oli painavat, kömpelöt ja paljon tilaa vievät. Hiekkatietä työnnellessä vaunut rämisi ja kolisi. Lisäksi niitä rattaita oli pakko työntää samalla korkeudella sekä 160 cm minun että yli 180 cm pitkän lasten isän. Minä työnsin niitä kädet lievästi ylhäällä, mistä sai helposti niskahartiaseudun särkyjä. Lasten isä taas työnsi rattaita lähes selkä kumarassa.

Työnnän paljon mieluummin nyt lastenlasten nykyaikaisia rattaita, mitkä on paljon helpommat työntää ja kevyemmät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/708 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vikaa näissä vähän vanhemmissa rattaissa on?

https://wulffinkulma.files.wordpress.com/2015/06/lastenvaunut_vaunuteos…

Ihan tyylikkäät lastenvaunut. Luulisi nykyvauvankin viihtyvän.

Nykymammat ovat muuttuneet vähän ronkeleiksi. Mikään jo aikoja sitten hyväksi todettu ei tunnu kelpaavan.

Mitä on aikoja sitten hyväksi todettu, rattaiden lisäksi?

Onko noissa rattaissa siis jotakin vikaa, mitä? Kotimaista valmistetta sota-ajalta. Silloin ei purnattu ainakaan kärryistä niin kuin nyt.

Mitä vikaa on sarkavaatteissa? Miksei ne kelpaa ihmisille?

Miksi pitää ostaa sukkia kun on villasukkia ja voisi yhtä hyvin käyttää vanhoista kankaista tehtyjä jalkarättejä?

Miksi pitää olla suihkuja kun vesistöissäkin voi peseytyä? Miksi pitää asua taloissa. Miksei luolat kelpaa?

Sarkapuvuisss ei ole mitäön vikaa. Ovat lämpimät ja hengittävät. Mantteli ja karvalakki vielä päälle niin pärjää kovassakin pakkasessa.

Villasukat ovat lämpimät ja hengittävät. Ei tarvitse juuri pestäkään. Tuuletus riittää. Näistä modernimpi versio on merinovilla. Käytän ynpäri vuoden merinovillasukkia. Samat ominaisuudet kuin villalla, mutta eivät kutita. Muutama vuosi sitten löysin ne. Paluuta ei ole enää puuvillasukkiin. Aina kun otti kengät jalasta ne olivat märkänä löttönä.

Vierailija
604/708 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vauvalle tarvitse juurikaan mitään härpäkkeitä olla. Eikä tarvitse ostaa jotain jo mitä tarvitaan vasta vuoden tai puolen päästä

Vierailija
605/708 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ikivanhat vaunut. Ihan sama miltä näyttivät kun vauva nukkui niissä omalla pihalla.

Vierailija
606/708 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vikaa näissä vähän vanhemmissa rattaissa on?

https://wulffinkulma.files.wordpress.com/2015/06/lastenvaunut_vaunuteos…

Ihan tyylikkäät lastenvaunut. Luulisi nykyvauvankin viihtyvän.

Nykymammat ovat muuttuneet vähän ronkeleiksi. Mikään jo aikoja sitten hyväksi todettu ei tunnu kelpaavan.

Mitä on aikoja sitten hyväksi todettu, rattaiden lisäksi?

Onko noissa rattaissa siis jotakin vikaa, mitä? Kotimaista valmistetta sota-ajalta. Silloin ei purnattu ainakaan kärryistä niin kuin nyt.

Mitä vikaa on sarkavaatteissa? Miksei ne kelpaa ihmisille?

Miksi pitää ostaa sukkia kun on villasukkia ja voisi yhtä hyvin käyttää vanhoista kankaista tehtyjä jalkarättejä?

Miksi pitää olla suihkuja kun vesistöissäkin voi peseytyä? Miksi pitää asua taloissa. Miksei luolat kelpaa?

Jäi tuo viimeinen kohta vastaamatta. Joissakin maissa asutaan kallioluolissakin. Suomessa on luolia liuan vähän. Niihin mahtuisi vain hyvin pieni osa väestöstä. Niissä on asuttu ennen jääkautta, jolloin täällä oli lämpimämpää ja ihmisiä hyvin vähän. Luolalöytöjä on tehty.

Vesistöihin ei saisi nykyään levittää saippuaa eikä shampoita. Muuten aivan suotavaa peseytyä vesissäkin. Ennenhän pyykitkin pestiin veden äärellä. Pyykkipata porisi tulen päällä. Pesulaudalla pestiin pyykki ja huuhdeltiin rantavedessä. Ehkä vielä joskus tulee paluu tällaiseen.

Vierailija
607/708 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kerro YKSIKIN tuote mikä pitää ostaa VIIKKOJA ennen vauvan syntymää?

Kaikkia mitä vauva voi tarvita löytyy alle tunnissa kaikista suomalaisista kaupungeista.

No kyllä se hankinta vähän aikaisemmin kannataa aloittaa. Minä en löytänyt kunnon vaatteita Oulustakaan tunnissa.

Löysit toki, mutta et kelpuuttanut mitään.

Vierailija
608/708 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurettavaa tuo ikivanhojen rattaiden ihannointi. Omia lapsia työntelin sellaisissa ja ne rattaat oli painavat, kömpelöt ja paljon tilaa vievät. Hiekkatietä työnnellessä vaunut rämisi ja kolisi. Lisäksi niitä rattaita oli pakko työntää samalla korkeudella sekä 160 cm minun että yli 180 cm pitkän lasten isän. Minä työnsin niitä kädet lievästi ylhäällä, mistä sai helposti niskahartiaseudun särkyjä. Lasten isä taas työnsi rattaita lähes selkä kumarassa.

Työnnän paljon mieluummin nyt lastenlasten nykyaikaisia rattaita, mitkä on paljon helpommat työntää ja kevyemmät.

Tapasiko puolisosi lastesi isää koskaan?

Vierailija
609/708 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ensinnäkin me asutaan hissittömän talon neljännessä kerroksessa, joten vaunujen piti olla mahdollisimman kevyet ja helpot kantaa rappuja. Talossa on ulkovälinevarasto, mutta siellä on kaikkea tupaten täynnä polkupyöristä suksiin ja lisäksi siellä käy joskus asiattomia oleskelijoita. En siis halunnut jättää vaunuja sinne. Tai muutenkaan pukea vauvaa kotona ja sitten kävellä vauva sylissä alakertaan.

Onneksi tosin tajuttiin ostoksilla, että on sellaisiakin vaunuja, missä vaunuosana irrotettava koppa, missä vauvan voi kantaa yläkertaan.

Joskus harvoin tosin raahaan koko vaunut kotiin asti, millin kevyet vaunut on paremmat kuin jotkut isot.

Vierailija
610/708 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kärryt olivat oikeankokoiset, työntäjät vääränkokoisia.

Vierailija
611/708 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeankokoiset kenelle? Jollekin täsmälleen 170 cm pitkälle?

Harvemmat naiset oli 60- tai 70-luvuillakaan sen pituisia.

Vai aletaanko valmistaa farkkujakin vain koossa 38, ja sitten ne keille ei sovi, on automaattisesti väärän kokoisia, farkut on aina oikeankokoiset?

Vierailija
612/708 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko oikeasti joku alkaa kiukutella jo siitäkin, millaisia lastenvaunuja muut ihmiset ostaa?

Käytä sinä vaan ne isomummosi vanhat lastenrattaat, kun ne kerran on niin mainioita. Me muut käytetään myös sitä mitä itse halutaan.

Vierailija
613/708 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeankokoiset kenelle? Jollekin täsmälleen 170 cm pitkälle?

Harvemmat naiset oli 60- tai 70-luvuillakaan sen pituisia.

Vai aletaanko valmistaa farkkujakin vain koossa 38, ja sitten ne keille ei sovi, on automaattisesti väärän kokoisia, farkut on aina oikeankokoiset?

Sinä 160 senttisenä edustat varmaan sitä kokoa, jolle nuo kärryt on suunniteltu. Miehet harvemmin työnsivät kärryjä eukä heitä tarvinnut huimioidakaan.

Vierailija
614/708 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikeasti joku alkaa kiukutella jo siitäkin, millaisia lastenvaunuja muut ihmiset ostaa?

Käytä sinä vaan ne isomummosi vanhat lastenrattaat, kun ne kerran on niin mainioita. Me muut käytetään myös sitä mitä itse halutaan.

Eli kaikki perinteet aiot hukata? Ja lisäksi täysin käyttökelpoisen tavaran. Mieti nyt vielä kerran.

Vierailija
615/708 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kaikki perinteet aiot hukata? Ja lisäksi täysin käyttökelpoisen tavaran. Mieti nyt vielä kerran.

Perinteenä mahdollisimman hankalat ja epäkäytännölliset lastenvaunut?

Saako homepilkuista lisää perinneplussaa?

Vierailija
616/708 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sana käyttökelpoinen tarkoittaa torissa usein täysin aikansa elänyttä ja loppuun kulutettua tavaraa, minkä turvallisuudesta ei ole mitään takeita, mutta koska ei itse jakseta viedä sitä mihinkään pienjäteasemalle, niin toivotaan että joku erehtyy ostamaan sen.

Vierailija
617/708 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä logiikalla mitään uutta ei saisi koskaan ostaan.

Mitään uusia pesukoneita hankita, sieltä vaan kaivelemaan mummolan aitasta vanhaa pyykkilautaa.

Vierailija
618/708 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi väkisin käyttää jotain isoäidin aikaisia rattaita?

Tuolla logiikalla koko vaunut ja rattaat on ihan turhat, koska ennen lasta kannettiin mukana pärekorissa.

Pärekori on takuulla ekologisempikin kuin yhdetkään rattaat.

Nii varmaan on, joten mitä sinä äniset? AP nyt vaan haluaa kaiken priimana ja ukkonsa on jo heti alkuun tympiintynyt kerskakulutukseen. Helvetti ne käytetyt vaunut voi pestä ja tuunata ja siinä se. 

Vierailija
619/708 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät naiset ja miehetkin,

Nuo 1940-luvun kärryt mahdollistivat kotirintaman pärjäämisen sodan kovina aikoina. Sodan jälkeisenä jälleenrakentamisen ja sitä seuranneen nousukauden aikana niillä oli merkittävä osa. Vähän muuntuneina ne olivat aina läsnä. Vähitellen kärryt hylättiin muka liian vanhanaikaisina. Se on ollut virhe ja on johtanut Suomenkin ongelmiin, joihin ei olisi jouduttu, jos olisi annettu kärryille mahdollisuus. Katumus saattaa olla jo myöhäistä, mutta ei aivan mahdotonta. Meitä on vielä pieni joukko, jotka käymme taistoa perinnekärryjen puolesta. Olemme etujoukkoa joita vielä massat tulevat seuraamaan. Liity sinäkin sieltä joukkoomme!

Vierailija
620/708 |
22.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi väkisin käyttää jotain isoäidin aikaisia rattaita?

Tuolla logiikalla koko vaunut ja rattaat on ihan turhat, koska ennen lasta kannettiin mukana pärekorissa.

Pärekori on takuulla ekologisempikin kuin yhdetkään rattaat.

Nii varmaan on, joten mitä sinä äniset? AP nyt vaan haluaa kaiken priimana ja ukkonsa on jo heti alkuun tympiintynyt kerskakulutukseen. Helvetti ne käytetyt vaunut voi pestä ja tuunata ja siinä se. 

Mitä sinä äniset? Ne koko vaunut on yhtä kerskakulutusta ja priiman haluamista. Sen pärekorin voi ihan yhtä hyvin pestä ja tuunata käyttökelpoiseksi ja siinä se.