Epparista kyselisin ratsastuksen yhteydessä??
Synnytyksestä nyt puolisen vuotta takana ja silloin tehtiin ihan suht normaali eppari..
Repesin sillon myös hieman mut paranin suht nopeesti ja epparista jäänyt haavan kohta/arpi jota muuten en huomaa, on ollut vaivaamaton yhdynnässäkin..
Nyt aloitin uutena harrastuksena ratsastuksen ja nyt eppari arpee särkee tosi lujaa.. Ihan samanlainen painon tunne kun sillon synnytyksen jälkeen..
Mietinkin nyt et voinko jatkaa ratsastusta vaikka särkyä tulee??
Ja venyykö/muokkautuuko arpi niin ettei enää myöhemmin haittaa??
Ja saakohan yleensä tulla kipeeksi vai onko jotain vialla??
Toivottavasti jollain samanlaiii kokemuksia..
Kommentit (2)
sain 3-4 asteen repeytymät epparista huolimatta, ja pollen selkään uskalsin kiivetä 3kk jälkeen, olin n. 5min ekalla kerralla...
siitä sitten pikkuhiljaa " kuntouduin" , nyt ratsitaan päivittäin, omat pollet, ja enää ei vaivaa arvet satulassa, mutta vessassa pitää muistaa käydä ennen.
pikemminkin jos istun kovalla lattialla tai saunan lauteilla ja nostan jalat koukkuun, alkaa arpea " kinnata" , ommeltu ilmeisesti tiukkaan?
kokeile ratsastella kevyesti, ja lyhyitä pätkiä kerrallaan, harjoitusravi on ilmeisesti pahempaa kuin kevennys ja laukka, ainakin minulle aluksi. ja pidä taukoa, jos on liian kipeä, ja käy ihmeessä gynellä tarkistuttaan paikat, jos vähänkään mietityttää.
ja kolmen viikon päästä synnytyksestä nousin hevosen selkään. Ratsastaessa ei tuntunut mitään.. ratsastin ehkä noin 20 min. Illalla ja seuraavana päivänä jomotteli jonkun verran. Sitten olikin parin viikon tauko ja seuraavalla kerralla kun ratsastin niin ei enää tullut mitään tuntemuksia.
Jatkaisin sinuna ratsastamista sitten kun särky on mennyt pois, jos ratsastaessa ei tunnu pahalta. Kaipa se vähän venyttää arpikudosta. Voihan olla että olet saanut mojovan mustelman haavan kohdalle kun paikat on taas tottumattomat pitkän tauon jälkeen (oletko katsonut peilillä/tunnustellut). Itse saan vieläkin (vaikka nyt jo käynyt joka viikko kuukauden ajan) istuinluuni niin kipeäksi että paripäivää särkee kun ennen ei ollut tällaista ja sama satula hepolla on kuin ennenkin.