Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhusten hoitajille kysymys: kuinka usein öisin vaihdetaan vaippa. (Omaishoitajaksi ryhtymässä)

Vierailija
20.08.2022 |

Tilanne on se, että on ajatus ryhtyä äitini omaishoitajaksi.

Hän pystyy vielä itse juuri ja juuri vaihtamaan vaippansa, mutta vaihtaa sen ja yöhousut joskus jopa 6 kertaa yössä. Useimmiten 2-3 vaippaan vaihtaa öisin.

Kuinka usein vaippavanhuksille esim palvelutaloissa vaihdetaan vaippa öisin.

Vai laotetaako niin imukykyinen, että ei haittaa, vaikka miten paljon pissaa öisin vaippaan. Vai tuleeko koko yön vaippaa käyttäneelle iholle tulehdus.

Kun hän ei enää pysty itse vaihtamaan, niin joudunko itse heräämään yöllä vaihtamaan. En jaksaisi. On rankkaa muutenkin.

Kommentit (171)

Vierailija
61/171 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peppu putsataan pesuaineella joka voi olla vaahtoa tai nestettä, sekä pesulapulla. On aika makuasia, millaisia lappuja kotona käytät.

Ahaa. Laitetaanko jotain alustaksi, ettei sänky likaannu. Entä onko sitten pakko raahata kylppäriin yöllä, jos ulostetta on pissa-aukon ympärillä. (Virtsisvaara)

Todella hankalaa vielä kylppäriin unilääkkeissä olevaa.

Olen kyllä sitä mieltä, että joku hoitoneyvontakirja pitäisi jakaa omaishoitajaksi aikoville. Enhän minä osaa mitään.

Pelkään, että kohta hän on siis enemmän autettava.

Hän kai vaihtaa sen vaipan jokaisen pikkupisun jälkeen yöllä. Toivottavasti ei ala herätellä mua sitten vaihtamaan, kun ei enää pysty tai vielä pahempi, jos vaan alkaa ottaa märän vaipan pois kiusaamasta eikä tilalla ole mitään.

Huh. Kerran hän jo leikkasi puuvillalakanasta palan pois, kun harmitti, kun se oli kastunut.

Lainaa kirjastosta tai osta omaksi kirja "Hoito ja huolenpito" (Lähihoitajien oppikirja, on vaipattamiset ja alapesut ja muut neuvottu) 

Movicol ja nesteenpoistolääkkeet annetaan laitoksissa aamulla, jotta yöllä saisi nukkua rauhassa. Ei auta sinunkaan kuin kokeilla. Ei nykyinenkään systeemi hyvä ole jos aina yöllä herää vessahätään. Yövaipathan ovat eri kuin päivävaipat, onko hänellä käytössä yöllä erilainen kuin päivällä? 

Ja se että äitisi vaihtaa vaippaa monta kertaa yössä, ei tarkoita että olisi oikeasti tarve sille vaihtamiselle. Muistisairas voi tehdä mitä vaan kun ei muista jo kerran tehneensä. 

Olisi hyvä saada rauhoitettua ne yöt. Mutta se on aina yksilöllistä miten onnistuu kenenkin kohdalla. 

Voiko tuon kirjan tilata jostain?

Missä kirjakaupassa myydään?

Ne yöt tosiaan pitäisi jotenkin saada rauhoitettua. Olet oikeassa. Ehkä hän vaihtaa niitä vaippoja ihan hermostuneisuuttaan.

Vaipat on samoja öisin ja päivisin. Luulen, errä se housuvaippa on imukykyisin housuvaippa tosin.

Tiedän, että on olemassa jotai vyövaippoja. En vielä asunut silloin täällä, kun äitini niitä kahteen kertaan oli kokeillut. Ei tykännyt niitä ollenkaan. silloin ei ollut muistisairas, mutta tokko enää muistaa mikä vika niitä oli

Meillä oli oppikirjana hoidon ja huolenpidon jaksolla "Hoitamalla hyvää oloa", niitä on muitakin ja eri nimisiä, melko kallis on ostaa uutena, mutta käytettyjä voi löytyä facebookin kirppiksiltä esim. 

https://www.adlibris.com/fi/kirja/hoitamalla-hyvaa-oloa-9789526348049

Tuossa on paljon sinulle turhaakin asiaa, ne mitkä sinua askarruttavat ovat ihan vain muutamilla sivuilla. Suosittelisin kyllä lainaamaan kirjastosta, jos niitä nyt koulujen alettua mistään enää lainaan saa... kunnan omaishoito-ohjaajalta saa varmasti myös tietoa.

Muistisairauksista kannattaa myös tietoa hakea, koska ne ovat vaan niin jotain muuta kuin muut perussairaudet, joiden kanssa ollaan tekemisissä. Helpottaa kummasti myös omaa jaksamista, kun ymmärtää mistä onkaan kyse. Tsemppia sinulle! 

Vierailija
62/171 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkein paras olisi kun joku vieressä näyttäisi mitä pitää tehdä ja miten. Ainakin itse opin niin. 

Onko sinulla tuttavapiirissä yhtään lähihoitajaa, vanhuspuolen tai vuodeosaston? Jos saisit jonkun opastamaan? Kävikö äidilläsi kotihoito (unohdin jo?) jos heillä on aikaa niin voivat neuvoa, tai voit vain seurata vieressä kun käyvät tekemässä työnsä. 

Itse saattaisin tehdä niinkin, että veisin terveyskeskusken ilmoitustaululle lapun, tottakai tarjoaisin korvauksen opastusta vastaan. Varmasti joku tulisi. 

Mutta onko todella niin ettei omaishoitajille ole mitään ohjausta missä nämä kerrottaisiin? Makuuhaavojen tai siis painehaavojen välttäminen eli asentohoito esimerkiksi, onhan monia muitakin asioita jotka täytyy tietää ja osata. Mutta kertooko kukaan? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/171 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin myös, onko minusta tähän kuitenkaan.

Muistisairaus ilmeisesti kulkee portaittain. Ekat selvät oireet oli viime kesänä ja nyt tänä kesänä on tullut taas uusi porras.

Äidilläni on divertikkeleitä. Hän on stressaantunut. Ilmeisesti suoli alkaa toimia iltayöllä, kun hän rentoutuu unilääkkeistä ja yhteisvaikutuksena on illalla otettu m o v i c o l.

Mietin, että voisiko tuon yöllisen kakkaamisem välttää sillä, että ottaisi movicolin aamulla. Mutta sitten tuo yhteisvaikutus jäisi puuttumaan ja kohta oltaisiin isoissa ongelmissa. (Jota tulee, jos kakka hänellä jumiutuu suolistoon) Eli en uskalla tehdä muutosta.

Pidä uloste ruokavalion avulla pehmeänä. Movicolit kannattaa ottaa aamulla, niin ei tule kakkaa yöllä. Auttaisiko rentoutumiseen pieni päivälepo lounaan tai iltapäivän välipalan jälkeen? 

Vierailija
64/171 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy miettiä noita kirjatilauksia.

Ei käy kunnan kotihoito.

Olen aloittamassa omaishoitajuutfa.

En ikävä kyllä tunne ainoatakaan lähihoitajaa.

Ehkä voisin kokeilla tosiaan antaa sitä movicolia vaikka alkuun aamuin illoin. Hän tosiaan ottaa päivänokoset lounaan jälkeen, joten ehkä silloinkin rentoutuu tarpeeksi.

Neuvokaa, miten saan semmoiset lehmän hermot. Se on ongelma, kun nyt asun tässä samassa ja on hommaa (esim ruuanlaittoa ym) tässä samassa, niin olen koko ajan puhuteltavissa. Ja en millään koko ajan jaksaisi höpinöitä. Ne on vielä yleensä sellaisia ahdistuneen ja pelokkan ihmisen juttuja ja tunnetila leviää minuun helposti.

Vierailija
65/171 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yöllä ei vaippoja vaihdeta rutiinisti, riippuu miten kastelee. Ei sitä jaksa ylimääräisiä heräilyjä, niin pitää siltä kannalta ajatella. Voit kokeilla laittamalla paksuimman vyö tai teippivaipan ja katsoa meneekö se aamuun asti tai edes aamuyöhön. Jos ei mene niin laita vaipan sisään vielä pienempi muotovaippa/lisävaippa yöksi. Siihen voi tehdä muutaman reijän jos muovitettu, niin on imupintaa runsaasti, melkein kahden vaipan verran tai sitten käyt vetämässä sen pois aamuyöllä kun märkä. Jos vaippa ei meinaa tukevasti pysyä tai valskaa vähän niin laita housuvaippa  vielä tueksi päälle tai  alushousut. Vaipat on tehty pintakuivaksi ja niiden tarkoitus imeä enemmän kuin yhdet pissat. Kokeile mikä ratkaisu toimii ja riittää.  Aamulla peset kunnolla ja tarvittaessa rasvaat ja seuraat ihon kuntoa.

Kertakäyttöpoikkilakanaa joka käännetään patjan alle tai imevämpää kertakäyttö vuodesuojaa ei tarvitse vaihtaa, jos se on ehjä ja kuiva. Molempia voidaan käyttää yhtäaikaa. Voit hankkia kankaisia vedenpitäviä vuodesuojia, jos jaksat pestä, laitostekstiilejä myyvästä liikkeestä. Sellainen voi riittää yksinäänkin. Vuodepotilaalla se on ennenkaikkea nostoa varten mutta kelpaa myös sängyn suojaamiseen.

Patjan suojaaminen on tärkeää ettei mene pilalle . Kannattaa käyttää runkopatjalle ja petauspatjalle tarkoitettuja suojia tai hygianiapäällisiä sängyssä myöskin.

Vierailija
66/171 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein paras olisi kun joku vieressä näyttäisi mitä pitää tehdä ja miten. Ainakin itse opin niin. 

Onko sinulla tuttavapiirissä yhtään lähihoitajaa, vanhuspuolen tai vuodeosaston? Jos saisit jonkun opastamaan? Kävikö äidilläsi kotihoito (unohdin jo?) jos heillä on aikaa niin voivat neuvoa, tai voit vain seurata vieressä kun käyvät tekemässä työnsä. 

Itse saattaisin tehdä niinkin, että veisin terveyskeskusken ilmoitustaululle lapun, tottakai tarjoaisin korvauksen opastusta vastaan. Varmasti joku tulisi. 

Mutta onko todella niin ettei omaishoitajille ole mitään ohjausta missä nämä kerrottaisiin? Makuuhaavojen tai siis painehaavojen välttäminen eli asentohoito esimerkiksi, onhan monia muitakin asioita jotka täytyy tietää ja osata. Mutta kertooko kukaan? 

Nykyään monissa kaupungeissa järjestetään aloittavalle omaishoitajalle perehdytyskurssi, mutta tarjonta toki vaihtelee.

Vierailija
67/171 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskuksesta voidaan käydä kartoittamassa esim. apuvälinetarpeet ja samalla he kyllä neuvovat nuo vaipanvaihdot ja pukemisen ym. avustamisen ettet riko itseäsi väärillä asennoilla ja tekniikoilla.

Vierailija
68/171 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy miettiä noita kirjatilauksia.

Ei käy kunnan kotihoito.

Olen aloittamassa omaishoitajuutfa.

En ikävä kyllä tunne ainoatakaan lähihoitajaa.

Ehkä voisin kokeilla tosiaan antaa sitä movicolia vaikka alkuun aamuin illoin. Hän tosiaan ottaa päivänokoset lounaan jälkeen, joten ehkä silloinkin rentoutuu tarpeeksi.

Neuvokaa, miten saan semmoiset lehmän hermot. Se on ongelma, kun nyt asun tässä samassa ja on hommaa (esim ruuanlaittoa ym) tässä samassa, niin olen koko ajan puhuteltavissa. Ja en millään koko ajan jaksaisi höpinöitä. Ne on vielä yleensä sellaisia ahdistuneen ja pelokkan ihmisen juttuja ja tunnetila leviää minuun helposti.

Saat todellakin tuntea kaikkia tunteita, se on aivan luonnollista ja hyväksyttävää. Mutta jos tunnet väsyväsi liikaa ja sellaisen kriittisen pisteen yli, että pelkäät vahingoittavasi itseäsi tai hoidettavaasi, puhu ajoissa sosiaaliohjaajalle. Et ole epäonnistunut vaikka omaishoidettavalle haettaisiin laitospaikka, sitä sun ei tarvitse hävetä ja yrittää olla sankari. Muistisairaus voi olla todella haastava, ja joskus on vain kaikkien kannalta parempi, että hoidettava pääsee suljettuun hoivakotiin ja saat huilata. Kukaan ei jaksa valvoa yötäpäivää vuosikausia, raja on kaikilla. Sanon tämän vain ihan pitkän työkokemuksen rintaäänellä.

Vierailija
69/171 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan ei kannata kuunnella jotain naapuria jonka hoidettava on ollut "helpompi". Se, millaiseksi taudinkuva muodostuu, riippuu monista monista asioista, eikä taudinkulkua voi ennustaa. Hyvä nukkuja voi taudin edetessä nousta ylös 20 minuutin välein, rauhallinen hoidettava äityä väkivaltaiseksi eikä se ole hoitajan hyvyydestä tai huonoudesta kiinni. Et sinä voi vaikuttaa kovinkaan paljon siihen, millainen tulevaisuus teillä on edessä.

Vierailija
70/171 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaan kyllä, etten osaa vielä mutään.

Miksei ole mitään opaskirjoja omaishoitajille, jotka hoitaa sänkyvanhusta. (Vaikkei äitini ole vielä sänkyyn hoidettava)

Sanon suoraan, että tilenteesi kuulostaa siltä, etten itse alkaisi enää omaishoitajaksi. Laitospaikan saanti on kiven takana joka tapauksessa, joten laittaisin prosessin käyntiin joka tapauksessa.

Olen aikoinaan hoitanut tällaisia seniilejä vaippaan asioivia laitoksessa ja seurannut läheltä muistisairaan kotihoitoa.

Se, mitä usein ei sanota, eikä kaikki ammattilaisetkaan tunnu tajuavan, on, että on ihan eri asia siivota potilaan eritteitä laitoksessa, missä työvaatteet saa pyykkiin ja kotiin tullessa tietää paikkojen olevan puhtaat. Kokonaan toista on siivota pissoja ja kakkoja lattioilta ja sängystä omassa kodissa, jossa joutuu parhaimmillaan miettimään, minne kaikkialle se itse vaippansa vaihtanut ja käteensä pesemättä jättänyt vanhus on koskenut. Se vaikuttaa ihan kaikkeen olemiseen kotona ja kuluttaa hoitajaa ihan uskomattoman paljon. Se alkaa vähitellen heijastua myös omissa tunteissa hoidettavaa kohtaan.

Vierailija
71/171 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Entä miten usein tarkastetaan, onko vaippaan tullut kakkaa?"

Kyllä se kerran yössä pitäisi riittää.  Ei se haittaa jos on joskus kakat aamulla mutta jos se on jatkuvaa niin iho voi mennä rikki. Pissa ei haittaa.

Vierailija
72/171 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

vanhuksille annetaan sellaiset mömmöt, ettei haittaa vaikka vaippa on täynnä

Nuo mömmöt ei kyllä pidä mun äitiä kunnolla unessa. Hän heräilee paljon öisin.

Hänellä on kyllä kunnon unettavat lääkkeet.

omakin mummo oli vanhainkodissa hereillä, mutta pillereistä aina niin sekaisin, ettei kyllä huomannut onko vaippa täynnä vai ei.

ne vanhuksille annettavat pillerit ovat enemmän hoitajia varten kuin vanhuksia itseään varten. kivempi somettaa, kun vanhukset eivät valita tai tajua mitään muutakaan maailmasta ympärillään

Vierailija
73/171 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

omakin mummo oli vanhainkodissa hereillä, mutta pillereistä aina niin sekaisin, ettei kyllä huomannut onko vaippa täynnä vai ei.

ne vanhuksille annettavat pillerit ovat enemmän hoitajia varten kuin vanhuksia itseään varten. kivempi somettaa, kun vanhukset eivät valita tai tajua mitään muutakaan maailmasta ympärillään

vanhuksilla on siis yhtä kivaa kuin sannalla bileissä

Vierailija
74/171 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin olet ollut koskaan siellä vanhainkodissa öisin yksin, kun iso mies tunkee mummojen sänkyihin, repii käsistä, lyö hoitajaa ja alkaa vaikka puuhailla remonttia keskellä yötä? Jos hoivakodissa joku kulkee huoneesta huoneeseen, kohta on kaikki hereillä. Jokaisella on oikeus yörauhaan ja kunnolliseen uneen.

Vierailija
75/171 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua lukiessa itselle alkaa vain vahvistumaan ajatus lopettaa itsensä, kun vielä voi.

Vierailija
76/171 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä aloitus on provo.

Ap puhuu täyttä paskaa ja on keksinyt itselleen

omaishoidettavan.

Ap antaa ilmi, että äiti käyttää unilääkkeitä.

Miten sellainen ihminen itse heräilee monta kertaa yössä, vaihtelemaan vaippojaan ?

Miten?

Kun jo unilääkkeittä annettaessa tulee taata se, että henkilö voi nukkua yhtäjaksoisesti ainakin 7-8 tuntia.

Toikkaroiko ap:n unilääkkeistä sekaisin vaihtelemassa vaippaa, monta kertaa yössä?

Hänhän voi vaikka kaatua ja loukkaantua vakavasti tuossa tilassa.

On taas linjoilla aloittajana se Tarina-täti.

Olen ap. Äitini on syönyt unilääkkeitä jo vuosikausia. Ei hän niistä niin tokkuraan mene, etteikö öisin heräilisi.

Hänellä on siis pitkävaikutteinen ja lyhytvaikutteinen ketipinor, brintellix ja temesta ja tenox.

Aikamoinen arsenaali uneen vaikuttavia lääkkeitä?? Vanhuksella?

Pelkästään temesta ja tenox pitävät yleensä ihmisen sängyssä ja ketipinor lisänä vahvistaa uneliaisuutta. Brintellix masennuslääkkeenä aiheuttaa unihäiriöitä, joten sietäisi miettiä muuta sen sijalle. Noiden päälle kipulääke tai kipulääkkeet? Tuntuu liian uskomattomalta, että heräilee monta kertaa .....

Vierailija
77/171 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä aloitus on provo.

Ap puhuu täyttä paskaa ja on keksinyt itselleen

omaishoidettavan.

Ap antaa ilmi, että äiti käyttää unilääkkeitä.

Miten sellainen ihminen itse heräilee monta kertaa yössä, vaihtelemaan vaippojaan ?

Miten?

Kun jo unilääkkeittä annettaessa tulee taata se, että henkilö voi nukkua yhtäjaksoisesti ainakin 7-8 tuntia.

Toikkaroiko ap:n unilääkkeistä sekaisin vaihtelemassa vaippaa, monta kertaa yössä?

Hänhän voi vaikka kaatua ja loukkaantua vakavasti tuossa tilassa.

On taas linjoilla aloittajana se Tarina-täti.

Olen ap. Äitini on syönyt unilääkkeitä jo vuosikausia. Ei hän niistä niin tokkuraan mene, etteikö öisin heräilisi.

Hänellä on siis pitkävaikutteinen ja lyhytvaikutteinen ketipinor, brintellix ja temesta ja tenox.

Aikamoinen arsenaali uneen vaikuttavia lääkkeitä?? Vanhuksella?

Pelkästään temesta ja tenox pitävät yleensä ihmisen sängyssä ja ketipinor lisänä vahvistaa uneliaisuutta. Brintellix masennuslääkkeenä aiheuttaa unihäiriöitä, joten sietäisi miettiä muuta sen sijalle. Noiden päälle kipulääke tai kipulääkkeet? Tuntuu liian uskomattomalta, että heräilee monta kertaa .....

Olen aina kritisoinut sitä, että Suomessa ladataan vanhuksille valtava arsenaali lääkkeitä. Ulkomailla saatetaan määrätä muutama lääke, toisilla on vain yksi tabletti aamulla eikä unilääkettä lainkaan. Silti nukkuvat ja kuolevat yhtä vanhana kuin Suomessa.

Vierailija
78/171 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä eroa näillä siis on:

"Kertakäyttöpoikkilakanaa joka käännetään patjan alle tai imevämpää kertakäyttö vuodesuojaa ei tarvitse vaihtaa, jos se on ehjä ja kuiva. Molempia voidaan käyttää yhtäaikaa."

Meillä on tenalta sellaisia siivekkeellisiä, joissa siivekkeet työnnetään patjan alle.

Meillä on vain housuvaippoja ja sitten niitä keskeltä kavennettuja suprakaiteita, joissa on muovitus, muttei kiinnitystä. Ne on siis päällekkäin.

En ole ainakaan huomannut Tenalla myynnissä koko vuodetta suojaavia muovitettuja lakanoita. Sellainen voisi olla kätevä, vai voiko siihen jotenkin tukehtua, jos kääntyy naamalleen. (Hän tosiaan pyörii kaikissa asennoissa.)

Vierailija
79/171 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Unilääkkeet annetaan hänelle vasta yhdeksätä. Tosin usein kylläkin on livahtanut silloin jo nukkumaan ja hänet täytyy herättää."

Voisiko antaa nukkua esim 2-3 tuntia ja sen jälkeen antaa lääkkeet, ja unta riittäisi sitten aamuun asti. Jos unilääkkeitä ei ole kovin isoa määrää niin vielä klo 1-2 voi antaa jonkun tenoxin, temestan tms aivan hyvin

Ajoittaa niin että yöt menisi mahdollisimman hyvin.

Usein on ongelma että alkuyö nukutaan ja touhuaminen alkaa jo puolelta öin tai hyvin aikaisin.

Vierailija
80/171 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään, että saan loppuiåkseni huonon omatunnon, kun nyt jo menee hermo ihan liian usein.

Miten ihmeessä saisin lehmänhermot, etten menisi siihen hoidettavan ahdistuneeseen tunnetilaan mukaan. Osa peloista on sellaisia, että ne voisivat olla aivan todellisia.

Miten ihmeessä ne lehmän hermot saa?

Kun mulla olisi omiakin asioita hoidettavana, mutta niitä ei meinaa ollenkaan ehtiä. Hän ei pysty olemaan ollenkaan yksin. Heti tulee pelkotila ja siellä on sitten ambulanssi tai hätätannekemies.Tämä ärsyttää, kun kuitenkin on vielä muuten muisti melko hyvä, mutta ne pelkotilat!

Hänellä on kyllä päivälläkin rauhoittavaa lääkettä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan