Vanhusten hoitajille kysymys: kuinka usein öisin vaihdetaan vaippa. (Omaishoitajaksi ryhtymässä)
Tilanne on se, että on ajatus ryhtyä äitini omaishoitajaksi.
Hän pystyy vielä itse juuri ja juuri vaihtamaan vaippansa, mutta vaihtaa sen ja yöhousut joskus jopa 6 kertaa yössä. Useimmiten 2-3 vaippaan vaihtaa öisin.
Kuinka usein vaippavanhuksille esim palvelutaloissa vaihdetaan vaippa öisin.
Vai laotetaako niin imukykyinen, että ei haittaa, vaikka miten paljon pissaa öisin vaippaan. Vai tuleeko koko yön vaippaa käyttäneelle iholle tulehdus.
Kun hän ei enää pysty itse vaihtamaan, niin joudunko itse heräämään yöllä vaihtamaan. En jaksaisi. On rankkaa muutenkin.
Kommentit (171)
Mietin myös, onko minusta tähän kuitenkaan.
Muistisairaus ilmeisesti kulkee portaittain. Ekat selvät oireet oli viime kesänä ja nyt tänä kesänä on tullut taas uusi porras.
Äidilläni on divertikkeleitä. Hän on stressaantunut. Ilmeisesti suoli alkaa toimia iltayöllä, kun hän rentoutuu unilääkkeistä ja yhteisvaikutuksena on illalla otettu m o v i c o l.
Mietin, että voisiko tuon yöllisen kakkaamisem välttää sillä, että ottaisi movicolin aamulla. Mutta sitten tuo yhteisvaikutus jäisi puuttumaan ja kohta oltaisiin isoissa ongelmissa. (Jota tulee, jos kakka hänellä jumiutuu suolistoon) Eli en uskalla tehdä muutosta.
Äitisi vaihtaa itse oman vaippansa niin usein kun haluaa. Ne on hyvin imukykyisiä nykyään, ei vauvallekkaan tarvii vaihtaa sataa kertaa yössä. Ellei nyt sitten kakkoshätä tule.
Luulis ottavan jo kunnon päälle, kun 6 kertaa yössä herää. Luulis vaikuttavan jo terveydellisesti, kun noin katkonaiset unet.
Kun hän herää öisin, ei oikein aina ymmärrä, missä on. Levottomana siellä näpertää ja puuhailee.
Lääkäri sanoi, että sellainenkin vaikuttaa, että heräätavallaan pissahädän takia väärään aikaan ja siksi on sekavuutta.
Tuosta pelokkuudesta voi vielä tulla ongelma. Pelkään, että alkaa herätellä öisin ihan siksi, että pelottaa.
Olen huonouninen. En takuulla mene samaan huoneeseen nukkumaan. Hyvä, kun saan nukuttua ovat auki sinne. Hän luultavasti tökkisi hereille ja alkaisi höpistä.
Juu, kyllä se vielä menee, kun hän itse ne vaippansa vaihtaa, mutta mietin vaan, että kuinka kauan pystyy siihen itse.
Eihän siinä ole järkeä noin usein vaihdella ja pelkään, että siinä kaatuu.
Hän haluaisi saada unilääkkeet illalla kuudelta tai seitsemältä. En suostu. Alkaisi varmaan sitten nousta jo aamuyöstä.
Unilääkkeet annetaan hänelle vasta yhdeksätä. Tosin usein kylläkin on livahtanut silloin jo nukkumaan ja hänet täytyy herättää.
Vauvan hoitamisen koin paljon helpommaksi aikoinaan. Se oli henkisestikin paljon mukavampaa, kun vauva kehittyy ja vanhus taantuu.
Äitini laittaa imukykyiset housuvaipat ja niiden sisälle sellaisen muovitetun keskeltä kavennetun suorakaiteen.
Tällöin hän voi öisin vaihtaa vain sen sisävaipan ja housuvaippa suojaa ohivuodoilta. Onko tämä ok.
Se suorakaide (keskellä kavennus) ei pysy missään housuissa kunnolla paikoillaan. Äitini tosiaan liikkuu niin valtavasti.
Mutta tuo oli oleellinen tieto, että öisin siis ei ole tapana vaihtaa vaippaa, vaikka sinne lorottelisikin.
Ja toisaalta kakkavakppaa ei ole pakko vaihtaa, jollei sitä illalla huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peppu putsataan pesuaineella joka voi olla vaahtoa tai nestettä, sekä pesulapulla. On aika makuasia, millaisia lappuja kotona käytät.
Ahaa. Laitetaanko jotain alustaksi, ettei sänky likaannu. Entä onko sitten pakko raahata kylppäriin yöllä, jos ulostetta on pissa-aukon ympärillä. (Virtsisvaara)
Todella hankalaa vielä kylppäriin unilääkkeissä olevaa.
Olen kyllä sitä mieltä, että joku hoitoneyvontakirja pitäisi jakaa omaishoitajaksi aikoville. Enhän minä osaa mitään.
Pelkään, että kohta hän on siis enemmän autettava.
Hän kai vaihtaa sen vaipan jokaisen pikkupisun jälkeen yöllä. Toivottavasti ei ala herätellä mua sitten vaihtamaan, kun ei enää pysty tai vielä pahempi, jos vaan alkaa ottaa märän vaipan pois kiusaamasta eikä tilalla ole mitään.
Huh. Kerran hän jo leikkasi puuvillalakanasta palan pois, kun harmitti, kun se oli kastunut.
Lainaa kirjastosta tai osta omaksi kirja "Hoito ja huolenpito" (Lähihoitajien oppikirja, on vaipattamiset ja alapesut ja muut neuvottu)
Movicol ja nesteenpoistolääkkeet annetaan laitoksissa aamulla, jotta yöllä saisi nukkua rauhassa. Ei auta sinunkaan kuin kokeilla. Ei nykyinenkään systeemi hyvä ole jos aina yöllä herää vessahätään. Yövaipathan ovat eri kuin päivävaipat, onko hänellä käytössä yöllä erilainen kuin päivällä?
Ja se että äitisi vaihtaa vaippaa monta kertaa yössä, ei tarkoita että olisi oikeasti tarve sille vaihtamiselle. Muistisairas voi tehdä mitä vaan kun ei muista jo kerran tehneensä.
Olisi hyvä saada rauhoitettua ne yöt. Mutta se on aina yksilöllistä miten onnistuu kenenkin kohdalla.
Huomaan kyllä, etten osaa vielä mutään.
Miksei ole mitään opaskirjoja omaishoitajille, jotka hoitaa sänkyvanhusta. (Vaikkei äitini ole vielä sänkyyn hoidettava)
Sulla oli monta kysymystä, toivottavasti sulla on tukijoukkoja myös omassa lähipiirissä ja kunnan puolelta esim. omaishoidon ohjaaja, hän osaa neuvoa myös. Omaishoitajille on usein vertaistukiryhmiä, joissa voi käydä jos ehtii ja siltä tuntuu. Muistiyhdistyksiäkin on monella paikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peppu putsataan pesuaineella joka voi olla vaahtoa tai nestettä, sekä pesulapulla. On aika makuasia, millaisia lappuja kotona käytät.
Ahaa. Laitetaanko jotain alustaksi, ettei sänky likaannu. Entä onko sitten pakko raahata kylppäriin yöllä, jos ulostetta on pissa-aukon ympärillä. (Virtsisvaara)
Olen kyllä sitä mieltä, että joku hoitoneyvontakirja pitäisi jakaa omaishoitajaksi aikoville. Enhän minä osaa mitään.
Hän kai vaihtaa sen vaipan jokaisen pikkupisun jälkeen yöllä. Toivottavasti ei ala herätellä mua sitten vaihtamaan, kun ei enää pysty tai vielä pahempi, jos vaan alkaa ottaa märän vaipan pois kiusaamasta eikä tilalla ole mitään.
Huh. Kerran hän jo leikkasi puuvillalakanasta palan pois, kun harmitti, kun se oli kastunut.
Lainaa kirjastosta tai osta omaksi kirja "Hoito ja huolenpito" (Lähihoitajien oppikirja, on vaipattamiset ja alapesut ja muut neuvottu)
Movicol ja nesteenpoistolääkkeet annetaan laitoksissa aamulla, jotta yöllä saisi nukkua rauhassa. Ei auta sinunkaan kuin kokeilla. Ei nykyinenkään systeemi hyvä ole jos aina yöllä herää vessahätään. Yövaipathan ovat eri kuin päivävaipat, onko hänellä käytössä yöllä erilainen kuin päivällä?
Ja se että äitisi vaihtaa vaippaa monta kertaa yössä, ei tarkoita että olisi oikeasti tarve sille vaihtamiselle. Muistisairas voi tehdä mitä vaan kun ei muista jo kerran tehneensä.
Olisi hyvä saada rauhoitettua ne yöt. Mutta se on aina yksilöllistä miten onnistuu kenenkin kohdalla.
Voiko tuon kirjan tilata jostain?
Missä kirjakaupassa myydään?
Ne yöt tosiaan pitäisi jotenkin saada rauhoitettua. Olet oikeassa. Ehkä hän vaihtaa niitä vaippoja ihan hermostuneisuuttaan.
Vaipat on samoja öisin ja päivisin. Luulen, errä se housuvaippa on imukykyisin housuvaippa tosin.
Tiedän, että on olemassa jotai vyövaippoja. En vielä asunut silloin täällä, kun äitini niitä kahteen kertaan oli kokeillut. Ei tykännyt niitä ollenkaan. silloin ei ollut muistisairas, mutta tokko enää muistaa mikä vika niitä oli
Tsemppiä sulle tähän matkaan Teet tärkeää työtä.
Vierailija kirjoitti:
Sulla oli monta kysymystä, toivottavasti sulla on tukijoukkoja myös omassa lähipiirissä ja kunnan puolelta esim. omaishoidon ohjaaja, hän osaa neuvoa myös. Omaishoitajille on usein vertaistukiryhmiä, joissa voi käydä jos ehtii ja siltä tuntuu. Muistiyhdistyksiäkin on monella paikkakunnalla.
Jaa-a. Olen tässä aloitellessani huomannut, että kunnalta saa aika nihkeästi mitään apuja ja palveluita.
Mieheni tukee jonkin verran lähinnä henkisesti, mutta toisaalta tämä on myös raskasta parisuhteellemme
Mun töissä vaihdettiin kerran yössä niille, joilta muuten tulisi läpi. Ja aina jos ulostetta. Muuten annettiin nukkua. Vaihto sängyllä kieritellen. Asiakas ei aina välttämättä edes herännyt.
En koe oikein tekeväni tärkeää työtä, kun tosiaan hermostun aivan liian herkästi.
Siis siirä muistiongelmaisen inttämisestä ja jankuttamisesta.
Sitten taas tunnen ahdistusta siitä, että hänelle hermostuin. Kadun.
En ehkä ole oikea ihminen tähän hommaan. Pitäisi olla ne lehmän hermot.
Vierailija kirjoitti:
Mun töissä vaihdettiin kerran yössä niille, joilta muuten tulisi läpi. Ja aina jos ulostetta. Muuten annettiin nukkua. Vaihto sängyllä kieritellen. Asiakas ei aina välttämättä edes herännyt.
Eli mun äiti olisi juuri tuollainen tapaus varmaan, jolta olIi pakko vaihtaa kerran yössä vaippa.
Huh, huh, kun itse tosiaan olen älyttömän huonouninen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei. Voisit pyytää jonkun lähihoitajan näyttämään nuo asiat ja kyselet samalla mieltä askartavat asiat.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä äidiltäni tulee tavanomaista enemmän pissaa, kun käyttää nesteenpoistolääkkeitä. En sitten tiedä.
Joillain kotihoidon alla olevilla vanhuksilla käy yöpartio kaupungin toimesta. Mitä se sitten tekee?
Entä miten usein tarkastetaan, onko vaippaan tullut kakkaa? Äitini joutuu käyttämään mobicolia ja kakkaa saattaa tulla hänen rentouduttuaan ja nukuttuaan ensin pari kolme tuntia.
Ja vielä: miten pystyy putsaamaan pepun (jos siinä on kakkaa) yöllä. Kosteilla liinoillako?
Nesteenpoistolääkkeet kannattaa ottaa aamulla, että neste poistuu päivän aikana. Ei ole kenellekään mielekästä joutua pissailemaan pitkin yötä. Samoin movicolit ja muut ulostusta edistävät lääkkeet kannattaa antaa vanhukselle aamulla, jotta ulostaminen tapahtuu päivän aikana.
Yöllä ei tarvitse tarkastaa, onko tullut kakkaa. Jos ulostetta tulee yöllä ja vanhus herää siihen, niin vaippa pitää vaihtaa, jotta vanhus saa paremmin nukutuksi. Kosteiden liinojen avulla voi puhdistaa. Isommat pesut voi hyvin jättää aamuun.
Yöpartio ei käy kaikkien vanhusten luona. Niissä paikoissa, missä käy, niin syy on muu kuin se, että pitäisi tarkistaa, onko tullut kakkaa vaippaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että omaishoitajan roolissa ei mitenkään jaksaisi vahtia sitä, että tuleeko ulostetta iltayöllä vaippaan.
Onko katastrofi, jos sen huomaa vasta aamulla.
Alkaa jo pelottaa, onko musta tähän. Päivisinkin olen ihan poikki työn määrästä. Erityisesti henkisesti raskasta, kun muisti alkaa mennä hänellä.
Ei se ole mikään urakka .Eikä tarvi jo etukäteen stressata. Ihan yksinkertainen työ.
Olipas aika vähättelevä kommentti omaishoitajan työstä. Se nimenomaan ON rankkaa ja vastuullista työtä, on toisen hengestä vastuussa 24/7 joka päivä ja yö. Ei muistisairasta voi jättää hetkeksikään oman onnensa nojaan.
Itse alalla .Kai minulla on sitten tuuria kun viihdyn enkä näe työtä kuormittavana.
En todellakaan halua lytätä ketään ! Miksi sen tekisin?Minusta työ ei ole rankkaa , on vaan tottumuskysymys. Ja viihdyn.
Saatko jotain nautintoa toisen tuntemuksien lyttäämisestä? Tottakai aloittava omaishoitaja saa kysyä ja tuntea epävarmuutta, jännitystä ja pelkoa uudessa tilanteessa, ei siinä auta yhtään ylimielinen suhtautuminen. Joskus voi ollakin helppo hoidettava, mutta sitä ei voi kukaan luvata tai tieyää. On sallittua tuntea kaikkia tunteita, myös niitä negatiivisiakin. Kukaan ei ole nyt kiinnostunut, kuinka hyvä sinä omassa työssäsi olet.
Vierailija kirjoitti:
Juu, kyllä se vielä menee, kun hän itse ne vaippansa vaihtaa, mutta mietin vaan, että kuinka kauan pystyy siihen itse.
Eihän siinä ole järkeä noin usein vaihdella ja pelkään, että siinä kaatuu.
Hän haluaisi saada unilääkkeet illalla kuudelta tai seitsemältä. En suostu. Alkaisi varmaan sitten nousta jo aamuyöstä.
Unilääkkeet annetaan hänelle vasta yhdeksätä. Tosin usein kylläkin on livahtanut silloin jo nukkumaan ja hänet täytyy herättää.
Vauvan hoitamisen koin paljon helpommaksi aikoinaan. Se oli henkisestikin paljon mukavampaa, kun vauva kehittyy ja vanhus taantuu.
Ei ole mitään järkeä herättää ihmistä ottamaan unilääkettä. Jos pystyy nukahtamaan ilmankin, niin ei tarvitse unilääkettä. Mitä vähemmän vanhus käyttää unilääkettä, sen parempi, koska ne aiheuttavat helposti tokkuraisuutta ja kaatumisvaaraa. Lisäksi ne voivat aiheuttaa riippuvaisuutta. Kannattaa puhua lääkärin kanssa tuosta, että hän pystyy menemään nukkumaan ilman unilääkettä.
Okei. No, äitini tosiaan pyörii ja liikkuu sängyssään hyvin paljon. Nukkuu levottomasti. On ilmeisesti jonkin verran myös peloissaan yöllä, kun on huoneessaan yksin. Kipuja on myös.
Hänellä on kipulaastarit aika voimakkaat, joten lääkärin mielestä jostain panadolin antamisesta yöksi ei olisi apua.