Vanhusten hoitajille kysymys: kuinka usein öisin vaihdetaan vaippa. (Omaishoitajaksi ryhtymässä)
Tilanne on se, että on ajatus ryhtyä äitini omaishoitajaksi.
Hän pystyy vielä itse juuri ja juuri vaihtamaan vaippansa, mutta vaihtaa sen ja yöhousut joskus jopa 6 kertaa yössä. Useimmiten 2-3 vaippaan vaihtaa öisin.
Kuinka usein vaippavanhuksille esim palvelutaloissa vaihdetaan vaippa öisin.
Vai laotetaako niin imukykyinen, että ei haittaa, vaikka miten paljon pissaa öisin vaippaan. Vai tuleeko koko yön vaippaa käyttäneelle iholle tulehdus.
Kun hän ei enää pysty itse vaihtamaan, niin joudunko itse heräämään yöllä vaihtamaan. En jaksaisi. On rankkaa muutenkin.
Kommentit (171)
Osta pesuvoidetta ja pesulappuja. Niillä peset ja pyyhit ulosteetkin sängyssä jos tarve. Vaippa yössä jos pakko mut hyvä vaippa kestää aamuun.
Omaishoito tarkoittaa sitäkin, että joudut nukkumaan koiranunta ja kuulostelemaan, lähteekö äitisi liikkeelle yöllä. Ovi pitää olla lukossa, koska muistisairas lähtee ovesta ulos öisinkin, tai alkaa vaikka laitella ruokaa, kaatuu matkalla vessaan ja aivan kaikkea mahdollista kun ei erota yötä ja päivää. Käy nukkumaan kun äitisikin käy, ja nouset auttamaan tarvittaessa.
Tämä aloitus on provo.
Ap puhuu täyttä paskaa ja on keksinyt itselleen
omaishoidettavan.
Ap antaa ilmi, että äiti käyttää unilääkkeitä.
Miten sellainen ihminen itse heräilee monta kertaa yössä, vaihtelemaan vaippojaan ?
Miten?
Kun jo unilääkkeittä annettaessa tulee taata se, että henkilö voi nukkua yhtäjaksoisesti ainakin 7-8 tuntia.
Toikkaroiko ap:n unilääkkeistä sekaisin vaihtelemassa vaippaa, monta kertaa yössä?
Hänhän voi vaikka kaatua ja loukkaantua vakavasti tuossa tilassa.
On taas linjoilla aloittajana se Tarina-täti.
Vähän ohi aiheen.. mutta ihminen on fysiologialtaan sellainen, että ulostamisen tarve ei tule yleensä yöaikaan. Poikkeuksena se, että on annettu ulostuslääkettä/vatsaa pehmentävää illalla ennen nukkumaan menoa. Joten, tuskin joudut ulostetta siivoamaan kovinkaan usein yöllä. Pissavaippa menee vaihtamatta koko yön. Laita illalla vaipanvaihdon yhteydessä ennen nukkumaan menoa hyvää paksua rasvaa suojaamaan alapään ihoa.
Nykyajan vaipat on niin hyviä, ettei niitä tarvi olla koko aika vaihtamassa. Paitsi jos paskat tulee housuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitat vaipan pyllyn alle ja annat pissata. Sen jälkeen heität vaipan ja taas uusi, ei ole pakko tapella keskellä yötä laittamalla kiinni. Pidä sängyssä kosteutta kestävää alusta.
Tarkoitatko, että vaippa ei ole puettuna päälle, vaan on vain sängyn päällä.
Äitini nukkuu todella levittomasti. Hänellä on kipuja. Ei se pysy paikallaan siinä sängyn päällä se vaippa
Miten tämä äitisi voi nukkua levottomasti, kun yhdessä viestissäsi sanot, että äitisi käyttää unilääkkeittä.
Nimenomaan yöksi, lääkäri määrää ottamaan kipuöääkkeen, jos kipuja on, jotta vanhus saa yöllä levätä rauhassa.
Nykyajan hyvien vaippojen pitäisi olla pintakuivia. Itse oon tän joskus testannutkin, kun ihmettelin kun töissä mummelit väitti usein että ihan kuiva on vaippa, vaikka ois kuinka täys ollut. Otin sitten yhden vaipan itselle testiin, ja kyllä, ei tuntunut märältä vaikka asiat sinne tekikin 😅
Toki jos ihan täpötäydeksi menee, niin alkaa märältä tuntua, kun ei vedä enää.
Mutta tosiaan yöksi mahd imukykyinen vaippa ja aamulla pesut. Jos kakka tulee, vaihdetaan. Puhdistusvoidetta ja märkiä lappuja avuksi. Alusta pesuun sitten kun on likainen.
Nimenomaan ulostuslääkkeellä voi säädellä sitä, milloin ummetus potilaan ulostus tulee.
Aloitus on, kuten täällä on jo todettukin, puhdasverinen trolli.
Vierailija kirjoitti:
Tämä aloitus on provo.
omaishoidettavan.Ap antaa ilmi, että äiti käyttää unilääkkeitä.
Miten sellainen ihminen itse heräilee monta kertaa yössä, vaihtelemaan vaippojaan ?
Miten?
Kun jo unilääkkeittä annettaessa tulee taata se, että henkilö voi nukkua yhtäjaksoisesti ainakin 7-8 tuntia.
Toikkaroiko ap:n unilääkkeistä sekaisin vaihtelemassa vaippaa, monta kertaa yössä?
Sinä taas paljastit vain oman tyhmyytesi. Tällaista se muistisairaan omaishoito juuri on. Sairaus tulee esille todella yksilöllisesti, ja sairaus etenee kaikilla eri tavoin. Minusta tässä ei ole mitään provoa, koska tiedän ammattilaisena millaista muistisairaan hoito oikeasti on.
Vierailija kirjoitti:
Tämä aloitus on provo.
Miten?
Olen ap. Äitini on syönyt unilääkkeitä jo vuosikausia. Ei hän niistä niin tokkuraan mene, etteikö öisin heräilisi.
Hänellä on siis pitkävaikutteinen ja lyhytvaikutteinen ketipinor, brintellix ja temesta ja tenox.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että omaishoitajan roolissa ei mitenkään jaksaisi vahtia sitä, että tuleeko ulostetta iltayöllä vaippaan.
Onko katastrofi, jos sen huomaa vasta aamulla.
Alkaa jo pelottaa, onko musta tähän. Päivisinkin olen ihan poikki työn määrästä. Erityisesti henkisesti raskasta, kun muisti alkaa mennä hänellä.
Ei se ole mikään urakka .Eikä tarvi jo etukäteen stressata. Ihan yksinkertainen työ.
Olipas aika vähättelevä kommentti omaishoitajan työstä. Se nimenomaan ON rankkaa ja vastuullista työtä, on toisen hengestä vastuussa 24/7 joka päivä ja yö. Ei muistisairasta voi jättää hetkeksikään oman onnensa nojaan.
Itse alalla .Kai minulla on sitten tuuria kun viihdyn enkä näe työtä kuormittavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä aloitus on provo.
Miten?
Sinä taas paljastit vain oman tyhmyytesi. Tällaista se muistisairaan omaishoito juuri on. Sairaus tulee esille todella yksilöllisesti, ja sairaus etenee kaikilla eri tavoin. Minusta tässä ei ole mitään provoa, koska tiedän ammattilaisena millaista muistisairaan hoito oikeasti on.
Kiitos, olisinpa minäkin ammattilainen. Nyt koen olevani lähinnä aivan avuton.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ohi aiheen.. mutta ihminen on fysiologialtaan sellainen, että ulostamisen tarve ei tule yleensä yöaikaan. Poikkeuksena se, että on annettu ulostuslääkettä/vatsaa pehmentävää illalla ennen nukkumaan menoa. Joten, tuskin joudut ulostetta siivoamaan kovinkaan usein yöllä. Pissavaippa menee vaihtamatta koko yön. Laita illalla vaipanvaihdon yhteydessä ennen nukkumaan menoa hyvää paksua rasvaa suojaamaan alapään ihoa.
Voi johtua jos on kova lääkitys .Mutta harvinaista että kakkii yöllä!
Unilääkkeet ei takaa kaikille unta aamuun saakka, koska muistisairauden oireet "syntyvät" eri osassa aivoja, kuin missä unilääke vaikuttaa. Unilääke ei esyä muistisairasta kävelemästä öisin. Toiset nukkuu, toiset ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä aloitus on provo.
Miten?
Olen ap. Äitini on syönyt unilääkkeitä jo vuosikausia. Ei hän niistä niin tokkuraan mene, etteikö öisin heräilisi.
Hänellä on siis pitkävaikutteinen ja lyhytvaikutteinen ketipinor, brintellix ja temesta ja tenox.
Miksi tälle unilääkelistalle alanuoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitat vaipan pyllyn alle ja annat pissata. Sen jälkeen heität vaipan ja taas uusi, ei ole pakko tapella keskellä yötä laittamalla kiinni. Pidä sängyssä kosteutta kestävää alusta.
Tarkoitatko, että vaippa ei ole puettuna päälle, vaan on vain sängyn päällä.
Äitini nukkuu todella levittomasti. Hänellä on kipuja. Ei se pysy paikallaan siinä sängyn päällä se vaippa
Minun hoidokki ei pyöri ja aina käytämme tätä menetemää. Eri asia jos äitisi nukkuu levottomasti!
Mitä tarkoittaa tuo riittävän imukykyinen vaippa pepun alle.
Siis eikö se ole kiinnitetty ihmiseen mitenkään.
Eikös sitten pissat mene vaikka takkiin ja minne vaan ohi.
Vierailija kirjoitti:
vanhuksille annetaan sellaiset mömmöt, ettei haittaa vaikka vaippa on täynnä
Ei anneta mitään "mömmöjä", ellei ole IHAN pakko ja nekin vähät lääkärin määräyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että omaishoitajan roolissa ei mitenkään jaksaisi vahtia sitä, että tuleeko ulostetta iltayöllä vaippaan.
Onko katastrofi, jos sen huomaa vasta aamulla.
Alkaa jo pelottaa, onko musta tähän. Päivisinkin olen ihan poikki työn määrästä. Erityisesti henkisesti raskasta, kun muisti alkaa mennä hänellä.
Ei se ole mikään urakka .Eikä tarvi jo etukäteen stressata. Ihan yksinkertainen työ.
Olipas aika vähättelevä kommentti omaishoitajan työstä. Se nimenomaan ON rankkaa ja vastuullista työtä, on toisen hengestä vastuussa 24/7 joka päivä ja yö. Ei muistisairasta voi jättää hetkeksikään oman onnensa nojaan.
Itse alalla .Kai minulla on sitten tuuria kun viihdyn enkä näe työtä kuormittavana.
Saatko jotain nautintoa toisen tuntemuksien lyttäämisestä? Tottakai aloittava omaishoitaja saa kysyä ja tuntea epävarmuutta, jännitystä ja pelkoa uudessa tilanteessa, ei siinä auta yhtään ylimielinen suhtautuminen. Joskus voi ollakin helppo hoidettava, mutta sitä ei voi kukaan luvata tai tieyää. On sallittua tuntea kaikkia tunteita, myös niitä negatiivisiakin. Kukaan ei ole nyt kiinnostunut, kuinka hyvä sinä omassa työssäsi olet.
Sama meillä. Riittävän imukykyinen vaippa pepun alla ilman kiinnityksiä, ei hierrä, paina eikä hiosta ja on tarvittaessa helppo ja nopea vaihtaa, jos tulee isompi asia. Puhtaaksi pyyhkiminen ihan vedellä kostutetulla talouspaperilla. Aamulla sitten paremmat pesut. Nukkumaan mennessä myös pepun perusrasvaus, mikä auttaa pitämään ihon kunnon parempana.