Vanhusten hoitajille kysymys: kuinka usein öisin vaihdetaan vaippa. (Omaishoitajaksi ryhtymässä)
Tilanne on se, että on ajatus ryhtyä äitini omaishoitajaksi.
Hän pystyy vielä itse juuri ja juuri vaihtamaan vaippansa, mutta vaihtaa sen ja yöhousut joskus jopa 6 kertaa yössä. Useimmiten 2-3 vaippaan vaihtaa öisin.
Kuinka usein vaippavanhuksille esim palvelutaloissa vaihdetaan vaippa öisin.
Vai laotetaako niin imukykyinen, että ei haittaa, vaikka miten paljon pissaa öisin vaippaan. Vai tuleeko koko yön vaippaa käyttäneelle iholle tulehdus.
Kun hän ei enää pysty itse vaihtamaan, niin joudunko itse heräämään yöllä vaihtamaan. En jaksaisi. On rankkaa muutenkin.
Kommentit (171)
Olet ryhtymässä omaishoitajaksi. Lue nyt tarkemmin ne muutamat kerrat kun toteat, ettet millään jaksaisi tehdä sitä ja tätä. Haluankin kysyä, oletko nyt aivan varma tästä omaishoitajuudesta?
Hän on siis syönyt unilääkkeitä jo ainakin 25 vuotta eli on niihin jo erittäin tottunut.
Hän tosiaan joskus saa unen päästä kiinni ilman lääkkeitä pari tuntia ennen iltalääkkeitä, mutta jos en herättäisi niitä ottamaan, hän herää kuitenkin pissahätään ja menee huonepytylleen. Sitten ei saa unta ja ne lääkkeet on kuitenkin annettava.
Ei sitä noin vaan unilääkkeistä eroon pääse. Ja kuten sanottua, hänellä on kipuja ja pelkotiloja.
Vierailija kirjoitti:
Olet ryhtymässä omaishoitajaksi. Lue nyt tarkemmin ne muutamat kerrat kun toteat, ettet millään jaksaisi tehdä sitä ja tätä. Haluankin kysyä, oletko nyt aivan varma tästä omaishoitajuudesta?
Olin varma vielä vähän aikaa sitten, mutta nyt on alkanut pelottaa.
Ehkä yritän nyt kuitenkin.
VoIko joku auttaa niissä lehmänhermoissa. Onko vinkkejä hankalaan läheiseen.
Mitä eroa näillä siis on:
Kertakäyttöpoikkilakana on hyvin ohut muovipintainen paperi joka laitetaan sängyn keskelle ja käännetään patjan sivujen alle. Imukykyä ei oikeastaan ole mutta suojaa vähän.
Sinulla on kertakäyttöisiä vuodesuojia, niitä saa joko ohuilla patjan sivuille käännettävillä siivekkeillä tai ilman niitä. Ne imevät hyvin kun rakenne on kennomainen ja paksuutta enemmän.
Varsinaisia muovitettuja lakanoita ei ole, mutta esim huonekaluliikkeissäkin on erilaisia patjan suojia. Se laitetaan patjan päälle ja sitten tavallinen lakana. Patja ei mene pilalle jos sattuu vesivahinko.
Laitoksissa kaikki patjat on varustettu muovipäällisillä jotta ne voidaan pyyhkiä tarvittaessa ja asukkaan vaihtuessa desinfiointiaineella. Päälle tulee lakana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
vanhuksille annetaan sellaiset mömmöt, ettei haittaa vaikka vaippa on täynnä
Nuo mömmöt ei kyllä pidä mun äitiä kunnolla unessa. Hän heräilee paljon öisin.
Hänellä on kyllä kunnon unettavat lääkkeet.
omakin mummo oli vanhainkodissa hereillä, mutta pillereistä aina niin sekaisin, ettei kyllä huomannut onko vaippa täynnä vai ei.
ne vanhuksille annettavat pillerit ovat enemmän hoitajia varten kuin vanhuksia itseään varten. kivempi somettaa, kun vanhukset eivät valita tai tajua mitään muutakaan maailmasta ympärillään
Huomaa, että et ole työnkuvasta perillä.
Lisäksi haluan muistuttaa, että lääkäri tekee määräykset esimerkiksi lääkkeiden suhteen ja hoitajat toteuttavat sitten näitä ohjeita. Osa lääkkeistä menee jatkuvasti, osa on tarvittavien listalla. Tarvittaviin voi kuulua esimerkiksi kipulääkkeitä, mutta kyllä, jonkun kohdalla voidaan tarvita myös jotain muuta lääkitystä levottomuutta lieventämään. Useat muistisairaudet itsessään voivat tehdä aiemmin rauhallisesta iäkkäästä levottoman, sekavan ja aggressiivisen. Samoin erilaiset kipu- ja tulehdustilat, sekä lukuisat muut asiat.
Tsemppiä sinulle.
Täsmennän: olin varmempi vielä jokin aika sitten, mutta sen jälkeen hänen henkinen vointinsa on mennyt huonommaksi. Vaikuttaa siltä, että se kuormittaa minua nyt eniten.
Miten omaishoitajat pystyvät pysymään leppoisina.
Jos puolison kanssa tulee riitaa, niin parisuhdekurssilla neuvotaan pitämään hetken huili, niin molemmat saa rauhoittua.
Mutta mun äidin kanssa tällainen ei toimi. Ja lisäksi teen siinä kotitöitä eikä häntä tietenkään voi pyytää hetkeksi menemään pois siitä.
Olisikohan mieluisella, leppoisella musiikilla äidillesi rauhoittavaa vaikutusta? Radio tai cd soimaan hiljaa sängyn vierelle, jos on hereillä ja levoton. Toisi ehkä turvallisuuden tunnetta ja saattaisi auttaa saamaan unen päästä kiinni, jos on hereillä liian aikaisin aamuyöstä. Tykkäisikö ehkä laulaa jotain tuttuja lauluja kanssasi tai kuunnella, kun itse laulat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhainkodeissa osa asukkaista kuivitetaan öisin mutta suurinta osaa ei.
Millaiset vanhukset kuivatetaan öisin. Nekö, jotka passaavat paljon öisin. Mun äiti on kyl just sellainen.
Milloin olet ajatellut nukkua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin varma vielä vähän aikaa sitten, mutta nyt on alkanut pelottaa.
Ehkä yritän nyt kuitenkin.
VoIko joku auttaa niissä lehmänhermoissa. Onko vinkkejä hankalaan läheiseen.
Jos sulla on ongelmaa rauhallisena pysymisessä, suosittelen jättäytymään hommassa. Omaishoitoa on vielä ihan eri asia tehdä, kun siinä on kysymyksessä läheinen. Väistämättäkin kaikessa on tunteet mukana.
Miksi sinä olet ryhtymässä tähän hommaan? Ei ole pakko vastata minulle, mutta mieti itse tätä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä aloitus on provo.
Ap puhuu täyttä paskaa ja on keksinyt itselleen
omaishoidettavan.Ap antaa ilmi, että äiti käyttää unilääkkeitä.
Miten sellainen ihminen itse heräilee monta kertaa yössä, vaihtelemaan vaippojaan ?
Miten?
Kun jo unilääkkeittä annettaessa tulee taata se, että henkilö voi nukkua yhtäjaksoisesti ainakin 7-8 tuntia.
Toikkaroiko ap:n unilääkkeistä sekaisin vaihtelemassa vaippaa, monta kertaa yössä?
Hänhän voi vaikka kaatua ja loukkaantua vakavasti tuossa tilassa.
On taas linjoilla aloittajana se Tarina-täti.
Minun äitini syö unilääkkeitä mutta heräilee silti öisin tupakalle, isä pelkää että polttaa vielä itsensä :( Ei ole täysin hereillä vaan känniä vastaavassa tilassa.
Tuo musiikki ei oikein ole ollut mun äidin juttu. Mutta sinänsä hyvä vinkki, sillä hänellä on paljon äänikirjoja. Olen unohtanut ne kokonaan ja niin on kai hänkin.
Täytyy alkaa soittaa niitä. Tosin vaan päivällä, sillä yöllä tahdon minä nukkua myös.
Ja ihan samaa mieltä olen tuosta vaippa-asiasta. En luultavasti pysty vaihtamaan hänelle vaippaa yöllä, sillä mun täytyy saada nukkua.
Hän herää noin klo 8-9 ja odottaa silloin saavansa aamupalaa. Sitten meneekin vielä nokosille. Lounama jälkeen myös nokosille.
Itse tarvitsisin pidemmät yöunet. Nukun muutenkin huonosti, kun täytyy kuunnella,Itä tapahtuu. Suoraan sanottuna, olen itsekin hankkinut unilääkereseptin.
Eli jos noilla äänikirjoilla saisin hänen päiväänsä rauhoitettua, niin ehkä yötkin menisi paremmin. Tosin hän kyllä rauhoittuu niistä usein niinkin, että sitten alkaa nukkua päivällä, mikä sitten taas vähentää unta yöllä. Mutta otan ne kokeiluun.
Mistä saa kotiin tilattua niitä kunnollisia vuoteensuojia? Pestäviä? Ei ainakaan Tenalla ole.
Ja miten ihmeessä saan ne lehmän hermot. Miten saan itseni pysymään rauhallisena.
Olen niin nynny, että en oikein osaa olla yleensä johdonmukaisen topakka. Esim sakset pitäisi ottaa makuuhuoneesta pois, kun hän niillä leikkailee yöllä kankaita. Olen siitä yrittänyt puhua nätisti jo monta kuukautta. Hän ei vaan usko.
Puhelinkin pitäisi ottaa yöksi pois. Hän ei halua sitäkään.
Onko hoitajille opetettu jotain niksejä, miten pysyä rauhallisena.
Minun täytyisi oppia tosiaankin.
En voi mennä esim kesken ruuanlaiton toiseen huoneeseen rauhoittumaan. Kamppeet ei ehkä saa olla rauhassa vaan joku menee maistelemaan keskeneräisiä kananpaloja vaikka.
Tosin ei kai hoitajilla mene niin paljon hermot, kun sieltä pääsee kotiin rauhoittumaan. Minä asun tässä.
Ja tosiaan ne omatkin asiat pitäisi hoitaa. Ja vielä salassa, ettei muistiongelmainen ahdistunut kuule, kun sitten hän ahdistuu niistäkin ja alkaa ohjailla.
Vaikeaa jutella miehenkään kanssa, kun täytyy varoa, ettei eräs kuule.
Vierailija kirjoitti:
Tuo musiikki ei oikein ole ollut mun äidin juttu. Mutta sinänsä hyvä vinkki, sillä hänellä on paljon äänikirjoja. Olen unohtanut ne kokonaan ja niin on kai hänkin.
Täytyy alkaa soittaa niitä. Tosin vaan päivällä, sillä yöllä tahdon minä nukkua myös.
Ja ihan samaa mieltä olen tuosta vaippa-asiasta. En luultavasti pysty vaihtamaan hänelle vaippaa yöllä, sillä mun täytyy saada nukkua.
Hän herää noin klo 8-9 ja odottaa silloin saavansa aamupalaa. Sitten meneekin vielä nokosille. Lounama jälkeen myös nokosille.
Itse tarvitsisin pidemmät yöunet. Nukun muutenkin huonosti, kun täytyy kuunnella,Itä tapahtuu. Suoraan sanottuna, olen itsekin hankkinut unilääkereseptin.
Lähinnä hirvittää, ettet herää jos hän vaikka puuhaa hellan kanssa ja jättää sen päälle. On olemassa erilaisia turvakytkimiä esim. hanaan tai hellaan, mutta toisilla voi olla himo näpelöidä sähkölaitteita kuka tietää mistä syystä. Siksi en suosittele tuota unilääkettä lainkaan.
Lisään vielä, että kyllä äitini tavallaan tajuaa, että muisti on mennyt huonoksi, mutta toisaalta toimii paljon niin kuin aina ennenkin. Tämä aiheuttaa paljon sekaannuksia. Hoitaa asioita päin mäntyä ja inttää vastaan, kun sanon, että nyt menee pieleen. Ja suuttuu kamalasti.
Esim veroilmoitusta täytettäessä olisi halunnut laittaa sinne ihan vääriä juttuja ja oli vihainen, kun oikaisin. Hän oli vaan, että kyllä minä tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä hirvittää, ettet herää jos hän vaikka puuhaa hellan kanssa ja jättää sen päälle. On olemassa erilaisia turvakytkimiä esim. hanaan tai hellaan, mutta toisilla voi olla himo näpelöidä sähkölaitteita kuka tietää mistä syystä. Siksi en suosittele tuota unilääkettä lainkaan.
Ilman unilääkettä en saa nukutuksi.
Se on opamoxia. Eli lievästi rauhoittavaa.
Lasten kanssa oli huomattavasti helpompaa kuin tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hellassa on ajastin, mutta saahan sen toki päälle.
Valitettavasti kuulostaa senverran haasteelliselta, että ei tule sujuvasti toimimaan. Väsyt liikaa, stressaat liikaa.
Dementiapotilaat ovat haastavin asiakasryhmä, koska mitä vaan voi tapahtua milloin vaan. Esim on löytynyt tiilimuuriseinä rapattuna uusiksi omalla kakalla. Ja sitten juuri se henkinen kuormitus; vartin välein vanhuksella hätä, missä hän on ja missä pienet lapset, miksi vangittu ja anelee armoa, tai edes neuvoja poispääsyyn - omasta kotoaan.
Mutta niitä vaippoja vaihdellaan siis normaalisti max 1kerta yössä, heille jotka tarvii. Omatoimiriisujille semmoset takavetoketjuhaalarit, ettei itse pysty, se tosin vaatii lääkärin määräyksen, koska on itsemääräämisoikeuteen liittyvä rajoitustoimenpide.
En kyllä millåån jaksa valvoa klo yhteen tai kahteen antamaan sitä lisärauhoittavaa lääkettä. Ja ei sitä edes saa reseptillä niin paljoa antaa, että riittäisi silloin ylimääräiseen. Voisihan se auttaa nukkumaan toki.