Viime joulukuussa sähkölasku 495€, nyt tulee olemaan 1563€
Olen ollut tarkka ja seurannut tilannetta. Olen silti ollut totaalisen naiivi ja vasta eilen se iski: sähköyhtiö toden totta nostaa hintoja 40 sentillä seuraavaan 3 kk jaksoon (ja todennäköisesti 01-03 hinta on vielä kovempi).
Meidän tilanteessa se tarkoittaa samoilla kulutusmäärillä sitä, että viime joulukuun noin 500€ sähkölasku tulee olemaan tänä vuonna 1900€ lasku.
Fortumilta näköjään saa vastaavaa 3 kk välein vaihtuvalla hinnalla olevaa 35,16 c/kwh, siihen lokakuun alussa vaihtamalla saa pudotettua laskun 1500€ kieppeille.
Aikamoista.
Kommentit (181)
Asuuko ap puolijoukkueteltassa joka lämpenee sähköpuhaltimella?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se hymy hyytyy sinullakin kerrostalossa, kun kaukolämmön hinta nousee väistämättä.
Lisäksi kela ei ole mikään pohjaton kaivo, josta on varaa syytää rahaa ylisuuriin sähkö- ja lämmityslaskuihin.
Jokainen vastatkoon itsestään!
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä kerrostalossa eläminen aina niin helppoa ole, mutta nyt täytyy sanoa, että olen onnellinen täällä olemisesta. Meidän sähkölasku on tähän saakka kolmelta kuukaudelta vaihdellut 72 ja 95 euron väliä eikä se satasia nouse tulevassakaan tilanteessa, varsinkaan, jos karsimme saunassa käynnit neljästä kahteen kuukaudessa.
Itse just karsin yhteen kertaan viikossa saunomisen ja siinä pysyy. Joka viikko on päästävä saunaan. Lämmitän kiukaan sinne 60-80 astetta ja sammutan sen kun saunaan menen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se hymy hyytyy sinullakin kerrostalossa, kun kaukolämmön hinta nousee väistämättä.
Lisäksi kela ei ole mikään pohjaton kaivo, josta on varaa syytää rahaa ylisuuriin sähkö- ja lämmityslaskuihin.
Kela maksaa sen mitä maksaa. Loput jää maksamatta jos ei ole varaa maksaa. Sähköt katkee ja laskut menee ulosottoon mutta sille ei mitään voi. :)
Siis miten hiton paljon ap kuluttaa sähköä?? Ihan oikein että tuollaisesta kulutuksesta jotain maksaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan takuuvarmasti nousee ja olen puhunut yhtiön hallituksessa jatkuvasti energiatehokkuuden tärkeydestä. Ilmeisesti asia hahmotetaan vasta sitten kun kaukolämpölasku lävähtää eteen. Vähän kuin teidän taloudessanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä kerrostalossa eläminen aina niin helppoa ole, mutta nyt täytyy sanoa, että olen onnellinen täällä olemisesta. Meidän sähkölasku on tähän saakka kolmelta kuukaudelta vaihdellut 72 ja 95 euron väliä eikä se satasia nouse tulevassakaan tilanteessa, varsinkaan, jos karsimme saunassa käynnit neljästä kahteen kuukaudessa.
Teillä ei sitten ilmeisesti ole siirtomaksuja ollenkaan, kun noin halvalla selvitty. Aina jaksaa hämmentää nää pienten sähkölaskujen omaajat jotka kuitenkin väittää elävänsä normaalia elämää uunit ja saunat täysillä.
Ei se välttämättä ihan noinkaan ole. Pörssisähköllä meilläkin mennään, edellinen sähkölasku maalis-toukokuu oli 77 euroa ja senttejä päälle. Just katselin et tähän mennessä tältä jaksolta on kertynyt sähkölaskua 68 euroa, kymmenkunta päivää jäljellä. Ja siirtomaksu sitten tuohon päälle, vajaa 40 euroa viimeinen 3 kk lasku. Asutaan rivarikolmiossa, ja saunotaan pari kertaa viikossa ja muutenkin eletään ihan normaalisti kovasti pohtimatta ja pihtailematta sähkönkäytössä. Täällä on matalat siirtohinnat ja vuosikulutus on hyvinkin maltillinen, 2100-2300 kWh/vuosi.
Kai ymmärrät, että tuo sinun vuosikulutuksesi on sähkölämmitteise omakotitalon kuukausikulutus talvella?
Muutenkin typerää keskustelua tulla kertomaan, että mullapa on lasku vain kolmekymppiä, kun aloittaja nimenomaan varmaan kaipasi ymmärrystä ja kohtalotovereita omaan tilanteeseensa, ehkä vinkkejäkin, ja ennenkaikkea halusi varoittaa muita!
Kiitos, juuri näin! Keskustelun avauksen nimenomainen tarkoitus oli tuoda esille, että tilanne yllätti minut ja realiteetit varmasti tulee yllättämään vielä monet muutkin (vaikka varmasti monet ovat tästä olleet jo käytännön tasolla erinomaisesti kartallakin).
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen vastatkoon itsestään!Ihan takuuvarmasti nousee ja olen puhunut yhtiön hallituksessa jatkuvasti energiatehokkuuden tärkeydestä. Ilmeisesti asia hahmotetaan vasta sitten kun kaukolämpölasku lävähtää eteen. Vähän kuin teidän taloudessanne.
Meillä on jo taloyhtiön hallitus kutsunut koolle ylimääräisen yhtiökokouksen joka päättää hoitovastikkeen nostamisesta energian hinnannousujen vuoksi. Korotus tulee olemaan aika jäätävä, esimerkiksi mulla vastike on nyt 217 euroa, mutta korotuksen jälkeen se olisi 347 euroa kuukaudessa. Kaukolämmön hinnankorotuksista on kuulemma paikallinen energiayhtiö jo ilmoittanut. Myös vesimaksut nousevat. Huollon hinta nousee ja työn hinta nousee.
Tietysti jos Kela maksaa asunnon ja vuokran kokonaan asumistukena ja toimeentulotukena, niin korotuksilla ei ole väliä koska ei asuja sitä itse maksa missään oloissa. Itse laskin, että vastikkeen nousun myötä saatan saada asumistukea reilut 50 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle: minä en uskaltaisi ottaa pörssisähköä, koska on puhuttu, että sähkön hinta tulee nousemaan vielä tästäkin kunhan syksy koittaa. Sähkö tuskin tulee halpenemaan ihan heti, koska uusia riittävän suuria voimalaitoksia pitäisi olla jo valmistumassa Eurooppaan, jotta pula helpottaisi. Ei taida olla.
Uskon, että talvella tulee niitä sähkökatkoja, kun sähkö ei vaan riitä. Jossain sanottiin, että tällä hinnalla myös koitetaan ohjata ihmisten sähkön kulutusta, jotta niihin katkoksiin ei tarvitsisi turvautua.
Yösähkö on muuten todella kallista. Seuraa ennen päätöstäsi pörssisähkön tuntihintoja, se on "halpaa" vain pari tuntia yössä. Keskihinta on pörssisähköllä 30 senttiä.
Moni yhtiö ei edes tee määräaikaisia sopimuksia enää.
Ja ennenkaikkea! Valitse vakaa, tunnettu sähköyhtiö, jolla on omaa sähkön tuotantoa!
Kiitos viestistä! Pörssisähköä en ole missään kohtaa harkinnut, se ei meidän elämässä toimi mitenkään.
Toistaiseksi voimassaolevia sopimuksia ei tosiaan saa enää mistään, meilläkin sellainen oli, kunnes Kokkolan energia ilmoitti toisin ja nyt hinta vaihtuu 3 kk välein. Nyt elo-syyskuussa vielä inhimillinen hinta, mutta lokakuun alusta tarkoitus on siirtyä Fortumille, josta nyt löysin 11 senttiä halvemman vastaavan 3 kk välein vaihtuvan hinnoittelun.
Esim Vattenfall ja Vaasan sähkö myyvät uusille asiakkaille vain pörssisähköä, eli vaihtoehtoja sähköyhtiön vaihtoonkin tässä tilanteessa on rajallisesti.
Vierailija kirjoitti:
En asu vaan aika normaalissa omakotitalossa :)
Ap
Voitte varmasti vaikuttaa kulutukseen paljonkin. Se varaava takka tulee olemaan merkittävä investointi. Itse olin luullut että tuo pilp on jotenkin energiatehokas tapa lämmittää mutta ei se näemmä olekaan. Itselläni on suorasähkö, varaava takka ja ilp ja vuosikulutus (120 lämmitettävä neliötä) 10 000 kWh:n luokkaa. Itselläni kausisähkö ja hyödynnän talvella yöajan halvemman sähkön mm. lämmittämällä veden öisin.
Korkein sähkölasku on joulukuussa,oli..nyt se saatu pienenee.Nyt ollut pienet sähkölaskut,siirrot taas ,alvit jne sähkövero..pienet on laskut
Mies47 kirjoitti:
Minulla on sähkölasku noin 95 euroa kk omakotitalossa. En käytä sähköö muuten kun netin kanssa ja pakastimen ja jääkaapin kanssa.
Nuotiollako laitat ruokasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kämppä myyntiin ja rahoilla joku pieni halpa yksiö.
Just rakennettiin, niin ei nyt ihan heti tälle linjalle sentään :) mutta näinhän se toki tulisi tehdä, jos ei olisi jemmassa rahaa näitä hetkiä varten.
Ap
No sittenhän sinulle on kaikki hyvin ja tämäkin aloitus täysin turha.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten hiton paljon ap kuluttaa sähköä?? Ihan oikein että tuollaisesta kulutuksesta jotain maksaakin.
Kuten tuolla aiemmin kerroin, niin meidän vuosikulutus on ollut noin 20 000-21 000 kwh, joka on kyllä paljon, mutta ei nyt mitenkään järkyttävä määrä keskiverto omakotitaloon verrattuna.
Ja olet ihan oikeassa, kulutuksesta on maksettava. Kaikissa asioissa on hyvät ja huonot puolensa - niin kerrostaloasumisessa kuin omakotitalossa asumisessa. Tärkeintähän lienee, ettei kukaan ota sellaista taloudellista taakkaa kantaakseen, johon voimavarat ei riitä. Tällainen raju hintojen nousu asettaa monet jo valmiiksi tukalassa tilanteessa asuvat vielä ahtaammalle taloudellisesti ja puskurirahastoja varmasti tyhjennellään tulevan talven aikana monessa kotitaloudessa.
Ap
Onneksi sain hinnan lukittua 2v:ksi 10c/kwh. Lisäksi liiveri on täynnä puita, niitä on nyt tehtynä paljon. Voihan se olla, että tulee sähkökatkoja, niin hyvä nyt joka tapauksessa ajaa varaava takka lämpimäksi polttamalla puuta joka ilta tulevana talvena.
Suora sähkölämmitys on, mutta monena talvena on tullut myös otettua se kokonaan pois päältä, sillä ajamalla tuon muurin kunnolla kuumaksi sillä pysyy hyvin koko asunto lämpimänä. Se on ihan siitä kiinni paljonko viitsii polttaa klapia ja paljonko sitä ylipäätään on liiverissä.
Vierailija kirjoitti:
Voitte varmasti vaikuttaa kulutukseen paljonkin. Se varaava takka tulee olemaan merkittävä investointi. Itse olin luullut että tuo pilp on jotenkin energiatehokas tapa lämmittää mutta ei se näemmä olekaan. Itselläni on suorasähkö, varaava takka ja ilp ja vuosikulutus (120 lämmitettävä neliötä) 10 000 kWh:n luokkaa. Itselläni kausisähkö ja hyödynnän talvella yöajan halvemman sähkön mm. lämmittämällä veden öisin.
Kyllä se itseasiassa onkin. Ensimmäisinä kuukausina siinä ei ollut säädöt kohdallaan ja muutos oli merkittävä kun saatiin se toimimaan kuten pitää. Meillä tosiaan on tässä tontilla harrastustoimintaa, jonka takia lämmitettävää tilaa on normaalin omakotitalon varastotilaa enemmän, mutta olet siinä ihan oikeassa, että voimme jo tänä talvena vaikuttaa nimenomaan kulutukseen huonelämpötilojen ja lämpimän veden suhteen. Ja vuoden päästä varaava takka muuttaa vielä tilannetta ja on erinomainen yhdistelmä juuri poistoilmalämmön kanssa! Alunperin meinattiin laittaa vaan koristekamina, mutta nyt on mieli tämän tilanteen myötä muuttunut ja ollaan tyytyväisiä että ei ehditty vielä takkaa tilata ja asentaa. Kun kerran takka laitetaan, niin hyvä laittaa sellainen josta on hyötyä!
Sinä olet hienosti saanut kulutuksen pidettyä kurissa, siinä meidän perheelle tavoitetta 👍🏼
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sain hinnan lukittua 2v:ksi 10c/kwh. Lisäksi liiveri on täynnä puita, niitä on nyt tehtynä paljon. Voihan se olla, että tulee sähkökatkoja, niin hyvä nyt joka tapauksessa ajaa varaava takka lämpimäksi polttamalla puuta joka ilta tulevana talvena.
Suora sähkölämmitys on, mutta monena talvena on tullut myös otettua se kokonaan pois päältä, sillä ajamalla tuon muurin kunnolla kuumaksi sillä pysyy hyvin koko asunto lämpimänä. Se on ihan siitä kiinni paljonko viitsii polttaa klapia ja paljonko sitä ylipäätään on liiverissä.
Wau! No sinulla on kyllä hyvään hintaan soppari!
Ap
Tää tulee iskemään niiiiin pahasti mummuihin ja pappoihin :((((
Omat vanhemmat asuu vanhassa talossa ja kun olen kysynyt että miten ovat varautuneet sähkön hinnan nousuun niin vastaavat että pittää sitten maksaa vaan, mutta ilmeet kertoo etteivät tajua lainkaan mistä summista nyt puhutaan. Rahansa tuhlaavat pullakahveihin ja kaikenlaiseen jonninjoutavaan.
Miten saan heidät holhoukseen mahdollisimman pikaisesti?!
Aloittajalle: minä en uskaltaisi ottaa pörssisähköä, koska on puhuttu, että sähkön hinta tulee nousemaan vielä tästäkin kunhan syksy koittaa. Sähkö tuskin tulee halpenemaan ihan heti, koska uusia riittävän suuria voimalaitoksia pitäisi olla jo valmistumassa Eurooppaan, jotta pula helpottaisi. Ei taida olla.
Uskon, että talvella tulee niitä sähkökatkoja, kun sähkö ei vaan riitä. Jossain sanottiin, että tällä hinnalla myös koitetaan ohjata ihmisten sähkön kulutusta, jotta niihin katkoksiin ei tarvitsisi turvautua.
Yösähkö on muuten todella kallista. Seuraa ennen päätöstäsi pörssisähkön tuntihintoja, se on "halpaa" vain pari tuntia yössä. Keskihinta on pörssisähköllä 30 senttiä.
Moni yhtiö ei edes tee määräaikaisia sopimuksia enää.
Ja ennenkaikkea! Valitse vakaa, tunnettu sähköyhtiö, jolla on omaa sähkön tuotantoa!