Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olenko hyvä äiti, jos...

Vierailija
20.08.2022 |

Käytän rangaistuskeinoina häpeänurkkaa, kotiarestia, en anna rahaa johonkin kivaan asiaan ja toki keskustellaan myös asiasta että miksi se mitä hän teki oli väärin.

Herkuttelupäivä kerran viikossa.

Jos ystävälle meni koulusta suoraan ja ei ole tehnyt siellä läksyjä niin pyydän tulemaan kotiin viimeistään klo 17, mutta jos läksyt on tehty niin voi olla ystävien kanssa ulkona klo 19 asti. 9-vuotiaaksi asti lapset menevät meillä nukkumaan iltaisin klo 21. 7-9vuotias saa valvoa viikonloppuisin ja lomalla klo 22 asti.

10-15 vuotiaita lapsia pyydän arkisin menemään nukkumaan klo 22. 10-11vuotias saa valvoa viikonloppuisin ja lomalla klo 23 asti ja 12-vuotiaasta eteenpäin niin pitkään kun huvittaa, mutta kyllä 2 aikaan yöllä jo toppuuttelen että olisiko aika mennä nukkumaan.

Seuraan säännöllisesti opettajan antamia tiedotteita, miten lapset ovat käyttäytyneet koulussa, mitä saivat läksyksi, milloin on kokeet tulossa ja tarkastan joka ilta että onko läksyt tehty 13-vuotiaaksi asti. 13-vuotiaalle annan itselleen vastuun hoitaa koulunkäynnin hyvin, mutta jos saan tietää että tahalleen luistaa opiskelusta niin voin säilyttää nämä tiukat rajat 16-vuotiaaksi ja tarkastaa joka ilta että onko läksyt tehty.

Meillä ei ole tv:n, tietokoneen, pelaamisen suhteen aikarajoituksia kunhan koulunkäynti sujuu hyvin ja tekee muutakin.

En pakota harrastamaan mitään, saa itse päättää harrastuksensa ja oletan ehdottavan minulle jos jokin harrastus kiinostaa. 1-2 harrastusta saa olla lapsella

12-vuotiaan annan katsoa k16 elokuvia ja pelata sellaisia pelejä. 13v k18, jos huomaan että nämä eivät traumatisoi lasta. Teinien täytyy saada aina tehdä jotain kiellettyä ja koen että tämä on turvallisempi vaihtoehto sen sijaan että hilluisi kaupungilla yömyöhään. 13-14v kotiintulo aika arkisin sekä viikonloppuisin on klo 22, 15v arkisin klo 22 ja viikonloppuisin klo 23. 16-vuotiaasta eteenpäin ei ole enää kotiintuloaikoja ja voivat muuttaa myös omilleen jos opiskelut sitä vaativat ja pystyvät kustantamaan osan asumisestaan itse

13-vuotiaana annan alkaa värjäämään hiuksia, meikkaamaan, jos haluaa ja ottaa esim nenäkorun. 7-vuotiaana saa ottaa korvikset. Vasta 18-vuotiaana tatuointeja jos haluaa.

En hyväksy alle 13v seurustelua ja kun alkaa seurustelemaan niin saa mennä poika tai tyttöystävälle yöksi ja kutsua vapaasti meille yökylään, toki toivon että ei harrastaisi seksiä alle 16v kun siihen liittyy niin iso vastuu mutta seksivalistuksen olen antanut jo 12v joten jos ylä-aste ikäisenä haluaa harrastaa seksiä niin en voi sitä kieltää.

16-vuotiaana saa alkaa juomaan alkoholia jos osaa sitä kohtuudella ottaa. 18v vasta tupakointi, mutta äitinä toki toivon että lapseni eivät ala polttamaan koskaan.

Kommentit (69)

Vierailija
1/69 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kotitöistä voisin sanoa sen verran että 7v eteenpäin velvoitan siivoamaan oman huoneensa ja saa joskus heittää roskat ulos ja hakea postit. 13v velvoitan käyttämään ulkona myös koiraa ja 15v opetan laittamaan ruokaa, siivoamaan kylppärin ja vessan, pesemään pyykit.

Vierailija
2/69 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä meillä ala-ikäisen tarvitse koskaan käydä kesätöissä. Nuoruuden kesien tulee olla huoletonta vapaa-aikaa, 18v eteenpäin kerkeää kyllä sitten töitä painamaan eläkeikään asti :)

Viikkorahaa tai kuukausirahaa meillä ei ole. Lapset saa vanhemmilta pyytämällä rahan kaikkeen tarpeelliseen. Näin pystyn helpommin valvomaan ettei se mene teineillä esimerkiksi alkoholiin tai tupakkaan. Olen kyllä muuten opettanut että raha ei kasva puussa ja mitä mikäkin maksaa ja miten tärkeää on vastuullinen rahankäyttö. Pikavippejä ei tule missään nimessä ottaa ja lainojakaan ei mielellään, ainakaan yksin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/69 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten ihan hyvä, mutta miksi ihmeessä luistat ikärajoista?! Ne on asiantuntijoiden perusteluiden mukaan päätetty, ja nyt opetat lapselle, ettei säännöistä tarvitse välittää.

Vierailija
4/69 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos lapsi harrastaa vaikka lukemista ja pleikan pelaamista, niin ei saa harrastaa enää mitään muuta koska kiintiö on täynnä?

Vierailija
5/69 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten ihan hyvä, mutta miksi ihmeessä luistat ikärajoista?! Ne on asiantuntijoiden perusteluiden mukaan päätetty, ja nyt opetat lapselle, ettei säännöistä tarvitse välittää.

Niin opetankin, oman järjenkäyttö on myös sallittu. Opetan myös teini-ikäiselleni että ei se ole niin just eikä melkein kävellä päin punaisia valoja, itseasiassa vaan järkevää jos katsoo joka suuntaan ja autoja ei tule niin mitä sitä turhaan jäädä siihen tönöttämään... nuoremmille lapsille en toki suosittele, he eivät välttämättä osaa olla vielä niin tarkkaavaisia liikenteessä.

Vierailija
6/69 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin on ok lastesi aloittaa narkkaus?

Vierailija
7/69 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meni jo heti alusta pahasti pieleen, nimittäin HÄPEÄNURKKA on aivan totaalisen p a s k a a kasvatusta. Hyi.

Myöskään ikärajoista ei ole tarve joustaa, ne on yleensä syystä korkeita ja 12-13-vuotiaat useimmiten vielä aika puhtaita ihmisiä eikä mitään paatuneita tapauksia jotka kestäisivät K18-leffoja ja pelejä.

Tai vaikka kestäisivätkin, niin ei tee niille hyvää.

Vierailija
8/69 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jos lapsi harrastaa vaikka lukemista ja pleikan pelaamista, niin ei saa harrastaa enää mitään muuta koska kiintiö on täynnä?

Tottakai saa harrastaa, tarkoitin maksullisia harrastuksia ja nuo lukemiset ja pleikan pelaamiset miellän perus vapaa-ajan vietoksi.

Vierailija
9/69 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole hyvä äiti.

Vierailija
10/69 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken kaikkiaan kuulostaa perus w t -mutsilta sivistymättömine häpeänurkkineen ja ikärajajoustoineen päihteissä ja viihteessä.

Vierailija
11/69 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ihan OK äiti.

Vielä parempi olisit, jos kunnioittaisit ikärajoja ja liikennevaloja.

Vierailija
12/69 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mien sinun mielestäsi lapsi hyötyy k18-sisällön katsomisesta?

Vierailija
13/69 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin on ok lastesi aloittaa narkkaus?

Ei koskaan. Olisin todella huolissani jos lapseni aloittaisi huumeidenkäytön! Olen varoittanut että huumeisiin ei saa missään nimessä koskea ja kertonut tositarinan raadollisen rehellisesti ystävästäni joka kuoli 20v huumeiden yliannostukseen. Tästä päästäänkin siihen että esim Reindeerspotting ja Lost Boys ovat hyvää huumevalistusta, näyttää kaunistelematta minkälaista on narkkarin elämä ja Janikin aloitti jo huumeidenkäytön 14-vuotiaana ja jos nämä elokuvat saa nähdä vasta 18-vuotiaana niin ollaan auttamattoman myöhässä huumevalistuksessa... kyllä olen valmis iskemään 13-vuotiaan silmien eteen totuuden tälläisissä asioissa.

Vierailija
14/69 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen TODELLA K-18-leffoja ja pelejä 13-vuotiaana!!!

K-16-rajasta joustamisen ymmärrän paremmin, mutta K-18 kun lätkäistään, niin sisältö on yleensä oikeasti aika brutaalia. Siitä en itse joustaisi ainakaan noin montaa vuotta (ehkä joku kypsä 16-vuotias voi olla siihen valmis).

Vierailija
15/69 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lue tuo kommentti jonka kirjoitin esimerkiksi Reindeerspotting ja Lost Boys elokuvista.

Vierailija
16/69 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeänurkka ja kotiaresti eivät ole hyväksyttäviä kasvatusmenetelmiä tänä päivänä ja niiden käyttö voi johtaa lasuun. Ensisijaisesti rajojen asettaminen suositellaan tehtäväksi positiivisen vahvistamisen ja tunnekasvatuksen menetelmiä hyödyntäen. Poikkeustilanteissa on myös mahdollista käyttää lapsen palkitsemista tai lapsen rankaisemista etuuden menetyksen avulla, mutta niitä ei suositella, koska behavioristinen kasvatusajattelu ei tuota pitkäjänteisiä tuloksia.

Vierailija
17/69 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue tuo kommentti jonka kirjoitin esimerkiksi Reindeerspotting ja Lost Boys elokuvista.

Kuulostaa hyvältä reseptiltä kasvattaa narkkari.

Häpeänurkkaa, K18 leffoja ja pelejä, röökiä ja viinaa, sit yks kielletty juttu eli huumeet ja niistä voi kattoo äitin kaa varoituksena vaikkapa Requeim for a Dream ja Reindeerspotting jeah!

Vierailija
18/69 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

K-16-rajasta joustamisen ymmärrän paremmin, mutta K-18 kun lätkäistään, niin sisältö on yleensä oikeasti aika brutaalia. Siitä en itse joustaisi ainakaan noin montaa vuotta (ehkä joku kypsä 16-vuotias voi olla siihen valmis).

Minä olen 6-vuotiaasta lähtien saanut katsoa k18 ohjelmia ja ne eivät tiettävästi traumatisoineet minua... mutta kuten huomaat niin omat vanhempani eivät välittäneet yhtään. Olen elämäni aikana vain muutaman kerran nähnyt elokuviin liittyviä painajaisia, painajaiseni liittyy tosi elämän helvetteihin esim kiusaamiseen. 6-vuotiaanakin minulla oli jonkinlainen käsitys että se elokuva ei tule ruudusta läpi elämääni, mutta kiusattuna koin päivittäin todellista henkisen ja fyysisen väkivallan uhkaa joten se loi stressiä. Itse olen vanhempana yrittänyt noudattaa kultaista keskitietä, en halua olla äitinä liian tiukka, mutta teen selväksi myös sen että olen aukroriteetti jota kunnioitetaan, annan sopivasti rakkautta ja tärkeimmät arvot jotka lapsilleni olen opettanut ovat empatia, avoimuus, voimakastahtoisuus. Eli älä kiusaa ja ole ilkeä kellekkään syyttä, ymmärrä erilaisia ihmisiä esim niitä kadulla olevia haisevia puliukkoja et tiedä minkälaisia tragedioita heillä on elämässään voinut olla ja mennyt pää ihan sekaisin ja elämä sekaisin, ymmärrä että moni ihminen tässä elämässä on paha ja yritä pitää myös puolesi, huonoon kohteluun ei tarvitse alistua ja ota se mikä sinulle kuuluu!

Vierailija
19/69 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sä annat katsoa K-18-juttuja, "jos huomaat, etteivät traumatisoi". Mutta traumathan huomaisi vasta jälkikäteen. Eli otat kaikkien kanssa sen riskin, ja jos traumoja sitten tulee niin hups, huono tuuri? 

Ei kuulosta ihan parhaalta systeemiltä...

Vierailija
20/69 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen 6-vuotiaasta lähtien saanut katsoa k18 ohjelmia ja ne eivät tiettävästi traumatisoineet minua... mutta kuten huomaat niin omat vanhempani eivät välittäneet yhtään. Olen elämäni aikana vain muutaman kerran nähnyt elokuviin liittyviä painajaisia, painajaiseni liittyy tosi elämän helvetteihin esim kiusaamiseen. 6-vuotiaanakin minulla oli jonkinlainen käsitys että se elokuva ei tule ruudusta läpi elämääni, mutta kiusattuna koin päivittäin todellista henkisen ja fyysisen väkivallan uhkaa joten se loi stressiä. Itse olen vanhempana yrittänyt noudattaa kultaista keskitietä, en halua olla äitinä liian tiukka, mutta teen selväksi myös sen että olen aukroriteetti jota kunnioitetaan, annan sopivasti rakkautta ja tärkeimmät arvot jotka lapsilleni olen opettanut ovat empatia, avoimuus, voimakastahtoisuus. Eli älä kiusaa ja ole ilkeä kellekkään syyttä, ymmärrä erilaisia ihmisiä esim niitä kadulla olevia haisevia puliukkoja et tiedä minkälaisia tragedioita heillä on elämässään voinut olla ja mennyt pää ihan sekaisin ja elämä sekaisin, ymmärrä että moni ihminen tässä elämässä on paha ja yritä pitää myös puolesi, huonoon kohteluun ei tarvitse alistua ja ota se mikä sinulle kuuluu!

Ei oo sun lastesi vika, että sulla oli elämässäsi muita niin pahoja traumoja, ettet edes huomannut fiktiosta tulleita lievempiä lisätraumoja. :-o