Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on hissipuhe? minun pitäisi sellainen valmistella työkkärin nainen sanoi.

Vierailija
20.08.2022 |

En tiedä yhtään mistä aloittaa ja pari päivää aikaa. OLEN IHAN PANIIKISSA:!

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

SK kirjoitti:

Ilmeisesti tässäkin ketjussa näyttää termin tunnistavinkien kesken olevan merkittävää erimielisyyttä siitä, miten yksityiskohtainen ja pitkä työnhakijan (?) hissipuheen tulisi olla. Muutama nimen, iän ja kokemuksen tiivistävä lause, vai usean minuutin mittainen kertomus? Itse en olisi tätä puheen genreä edes tunnistanut, ja kun käsitys hissipuheen pituudesta heittelee noin radikaalisti, niin itse ehkä käytän yhä jatkossa yleistajuisempia ja yksiselitteisimpiä termejä, kuten "30 sekunnin myyntipuhe" tai "hakijan esittely muutamalla lauseella".

Sen nimenomaan ei pidä olla nimen ja iän kertominen, kun ne eivät kerro sinusta ihmisenä yhtään mitään. Se on kuitenkin se, millä yllättävän moni yhä aloittaa niin työhakemukset kuin kertomukset itsestään. Työhaastattelussa on sentään jo tiedossa kuka siinä pöydän toisella puolella istuu.

Vierailija
82/108 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks ei tarvi hakea töitä!! 😊

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ihme että olette työttömiä ja syrjäytyneitä luusereita, kun ette tiedä edes, mitä hissipuhe tarkoittaa.

Noin se käy, kun ei ole mitään koulutusta peruskoulun jälkeen.

Hissipuhe on puhe, jolla tehdään itsensä haluttavaksi työmarkkinoille.

Kirjataan omat osaamiset, ammattitaito, vahvuudet ja perustellaan ne.

Tehdään tavallaan itsestä niin hyvä, että työnantajat jopa kilpailee, kuka saa minut palkata.

Siis noin liitoiltuna sanoen.

Hissipuheella myyt itsesi töihin.

Ei minulle ole hissipuhetta missään koulutuksessa opetettu, ja olen sentään tuplamaisteri.

Ja ikääntyneille työttömille sitä ei varsinkaan ole koulutuksen yhteydessä opetettu, koska koko asiaa ei ollut edes keksitty vielä heidän opiskellessaan. Kasarilla esim. riitti että on yleensä jokin koulutus, pääsi automaattisesti töihin eikä tarvinnut yrittää myydä itseään, joten miksi kouluttajat olisivat opettaneet taitoa, joka on työelämään pääsyssä yhtä turhaa kuin pitsinnypläystaito?

Tehdä itsestä hyvä puhumalla. Joopa joo. Työelämässä näiden jälki sitten näkyy. Minusta tuo on lähinnä vastuutonta. Olen mieluummin työtön, jos rehellisyys sen aiheuttaa, kuin liioittelen osaamistani.

Vierailija
84/108 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole onneksi mokomaa tarvinnut tehdä, ihan on lähestytty ja tarjottu töitä.

En ollut aiemmin edes kuullut hissipuheesta

Vierailija
85/108 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ihme että olette työttömiä ja syrjäytyneitä luusereita, kun ette tiedä edes, mitä hissipuhe tarkoittaa.

Tehdään tavallaan itsestä niin hyvä, että työnantajat jopa kilpailee, kuka saa minut palkata.

Ei minulle ole hissipuhetta missään koulutuksessa opetettu, ja olen sentään tuplamaisteri.

Ja ikääntyneille työttömille sitä ei varsinkaan ole koulutuksen yhteydessä opetettu, koska koko asiaa ei ollut edes keksitty vielä heidän opiskellessaan. Kasarilla esim. riitti että on yleensä jokin koulutus, pääsi automaattisesti töihin eikä tarvinnut yrittää myydä itseään, joten miksi kouluttajat olisivat opettaneet taitoa, joka on työelämään pääsyssä yhtä turhaa kuin pitsinnypläystaito?

Tehdä itsestä hyvä puhumalla. Joopa joo. Työelämässä näiden jälki sitten näkyy. Minusta tuo on lähinnä vastuutonta. Olen mieluummin työtön, jos rehellisyys sen aiheuttaa, kuin liioittelen osaamistani.

Hissipuheessa tai muussakaan osaamisen kertomisessa ei ole tarkoitus liioitella.

Siinä on tarkoitus kertoa tiiviisti ja ymmärrettävästi mitä osaat. Vaikka olisit kovan luokan hedge-rahaston meklari, ei se alaa tuntemattomalle kerro yhtään mitään.

86/108 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SK kirjoitti:

Ilmeisesti tässäkin ketjussa näyttää termin tunnistavinkien kesken olevan merkittävää erimielisyyttä siitä, miten yksityiskohtainen ja pitkä työnhakijan (?) hissipuheen tulisi olla. Muutama nimen, iän ja kokemuksen tiivistävä lause, vai usean minuutin mittainen kertomus? Itse en olisi tätä puheen genreä edes tunnistanut, ja kun käsitys hissipuheen pituudesta heittelee noin radikaalisti, niin itse ehkä käytän yhä jatkossa yleistajuisempia ja yksiselitteisimpiä termejä, kuten "30 sekunnin myyntipuhe" tai "hakijan esittely muutamalla lauseella".

Sen nimenomaan ei pidä olla nimen ja iän kertominen, kun ne eivät kerro sinusta ihmisenä yhtään mitään. Se on kuitenkin se, millä yllättävän moni yhä aloittaa niin työhakemukset kuin kertomukset itsestään. Työhaastattelussa on sentään jo tiedossa kuka siinä pöydän toisella puolella istuu.

No, tämäkin erimielisyyden piirre ehkä nakertaa ajatusta siitä, että hissipuheella olisi joku yleisesti ymmärretty ja napakka määritelmä. 

Aika usein puheissa myös esitellään puhuja joko hänen itsensä tai muiden puolesta sellaisissakin tilanteissa, joissa yleisön voisi periaatteessa olettaa tietävän puhujan nimen ja ammatin ja vastaavat. Tai sellaisissakin tilanteissa, missä puhujan nimi ei varsinaisesti ole oleellinen. En nyt osaa ihan kylmiltään sanoa, mistä tämä johtuu, mutta esimerkiksi lehtitilausta kauppaava feissari voi lähestyä sinua ja esitellä itsensä Jariksi, vaikka sillä, että hänen nimensä on Jari ei periaatteessa ole mitään tekemistä lehden tai sen tilauksen kanssa. Samoin esimerkiksi vaikka ennen presidentin tiedotustilaisuutta voidaan sanoa, että seuraavaksi puhuu tasavallan presidentti Sauli Niinistö, vaikka kuuntelijat oletettavasti tunnistavatkin hänet, ja tietävätkin, että Sauli Niinistö on toimeltaan presidentti ja että nykyisen presidentin nimi on Sauli Niinistö. 

Vierailija
87/108 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä oon sitten saanut näköjään työpaikkani hissipuheella. Oon siis yksi niistä jotka ei tunteneet termiä.

Vierailija
88/108 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se ilmoja pidelly

Vierailija
89/108 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää hyvä?

"Näen että firmanne kaipaisi piristysruiskeen ja minä olen se ruiske.!!

Vierailija
90/108 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä siinä paljon hissipuheet auta kun on sairauden takia joutunut työttömäksi.

Vierailija
91/108 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tää hyvä?

"Näen että firmanne kaipaisi piristysruiskeen ja minä olen se ruiske.!!

Ei. Tämä ei kerro sinusta mitään.

Vierailija
92/108 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akateemisen oletetaan itse ottavan asioista selvää eikä odottavan, että joku opettaa. Jos on työnhaku menneillään, googlettaa ihan itse kaikki menneillään olevat trendit, miten kannattaa esiintyä ja vastata rekryn kysymyksiin jne.

Vierailija
93/108 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö olisi paljon helpompaa mennä hissiin yhdessä ja haistaa siellä hengitystä tms. Jos ei kestä samassa hississä, ei palkata.

Vierailija
94/108 |
20.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykkös kerros *bling*

Kakkos kerros *bling* jne. Sitähän se työkkärin "noheva ja pätevä" tätsky tarkoittaa. On selkeästi oppinut kyykyttämään työnhakijoita. Tee hissipuhe, opettele pari kolme sirkustemppua ym hubaa. Sellaiset meriitit varmaan pian vaativat työttömiltä.

Vierailija
95/108 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen käynyt peruskoulun jälkeen lukion, kaksi amistutkintoa ja nyt opiskelen amk:ssa. En ole koskaan kuullutkaan mistään hissipuheesta. Typerä sana käytettäväksi itsestä tehtävään myyntipuheeseen.

Se onkin amerikkalaista perää. Toisinaan puhutaan myös pitsauksesta (pitch), mutta se nyt sanoo vielä vähemmän kuin hissipuhe, kun ei asialla ole pitsan tai pitsin kanssa mitään tekemistä.

Amerikkalaiset lapset harjoittelevat noita jo päiväkodissa. Oman lelun päivinä pitää kertoa minkä lelun toi ja miksi. Suomessa vaan ujosti työnnetään se nalle esille ja toivotaan, että kukaan ei kysy mitään. 😊

Meidän lasten päiväkodissa (suomessa) kyllä esitellään lelupäivänä lelut. Oonkin ajatellut että onpas hyvä että nykyään tuolleen totutellaan olemaan vähän esillä. :)

Vierailija
96/108 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, olen toki peruskoulun jälkeen kouluttautunut, työskentelin 10v teollisuudesta, josta 5v viimeistä toimihenkilönä.

Nyt olen ollut yksityinen elinkeinonharjoittaja 20v.

Nyt kuulin 1. kertaa termin "hissipuhe".

Vierailija
97/108 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teollisuudessa... ennakoiva tekstinsyöttö...

Vierailija
98/108 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähemmän luusereita ja fiksumpia kuin sinä kirjoituksesi alun perusteellla 🤭 Työssä oleminen ei määrittele sitä onko luuseri vai ei :)

Vierailija
99/108 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meille lukiossa tai yliopistossa opetettu, mikä on hissipuhe. Mutta koska olen työtön luuseri, olen joutunut käymään kaikenlaisia työnhakukursseja, ja siellä olen oppinut, mikä on hissipuhe.

Vierailija
100/108 |
21.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä hissipuhe on kuin agenttifilmien koodikieli, jolla varmistetaan että toinen on oikeasti se kuka sen kuuluukin olla:

"Olen kuullut että St Moritzissa on korkeat nietokset tähän aikaan vuodesta"

"Kyllä, mutta se ei voita ravustuskautta Pohjois-Norjassa"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kolme