THL:n suositus korona-altistumisten osalta kouluissa ja päiväkodeissa
Kommentit (102)
Ei jaksa kiinnostaa kyseinen rähinä. Niin kauan kuin tapahtumat ja muu elämä ovat normaalina elän itsekin kuin normaalielämää.
Vierailija kirjoitti:
Naurattaa eniten nämä "olen riskiryhmää, pelottaa" ininät. No niin olen minäkin, te pelkääjät voitte vetää sen nassen päähän tai ffp3 jos pelottaa. Älkää pakottako muita huolehtimaan teidän heikosta hapesta. Nimimerkillä: astma ahdistaa ilman rättiäkin.
Ok, eli hajusteitakin voi käyttää huoletta välittämättä allergikoista ja muista heikkohappisista.
Vierailija kirjoitti:
Koulusta, töistä eikä päiväkodista ole tullut tänä syksynä mitään koronaohjeita, joten ihmiset olettavat, että sairaana saa tulla töihin. Minua paheksuttiin toukokuussa, kun jäin etätöihin flunssassa, kun työkavereilla oli käsitys, että jos ei ole koronaa, niin töihin vaan. Työkaveri itse oli viikon töissä ja kehui, että on ollut kuumettakin.
Tämä juuri. Ei mitään järkeä levitellä omaa tautia muille. Varsinkin, jos on etätyömahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa teoriassa siltä, että koronatoimia pitäisi olla enemmän. Käytännössä lapseni luokasta yli puolet piti keväällä koronan samaan aikaan, tarttuvuus on todella herkkä kaikista toimista huolimatta. Ehkä on lakattu vaan ampumasta tykillä (vilkkaasti liikkuvaa) hyttystä.
Sympatiat silti riskiryhmille, ymmärrän toki huolen.
Ihmetyttää kyllä, kun kouluille on annettu erittäin tarkka ohjeistus, mutta kouluissa halutaan elää normaaliaikaa.
Kyllä teillä on siellä vastuu estää koronan leviämistä henkilöstössä ja oppilaiden kesken!
Onneksi Krista Kiuru palaa pian töihin, niin ehkä tähän tiedotukseen ja koronatoimiin saadaan joku järki.
Vierailija kirjoitti:
Että maski naamalle vaikka talossa lämpötila yli +30 ja ilma seisoo. Juu ei, jos sellainen pakko tulisi niin jäisin sairauslomalle.
Sama kävi mielessä, en ikinä laita maskia töissä naamalla ellei talossa ole ilmastointia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Altistumisia ei ole kun ei testaa. Nuhan takia emme jää kotiin.
Nuhan takia juuri ohjeistetaan jäämään kotiin. Sairaana ei kouluun.
Saa ohjeistaa. Haluamme kuitenkin pitää työpaikkamme, joten emme jää kotiin.
Koska ihmisistä on ok laittaa koronaa sairastavan perheen jäsen sinne kouluun ja leireille, tartuntoja tulee. Mullekin tuli nimenomaan tällaisen tahallisen tartuttajan kautta, muita kontakteja ei ollut. Kolme viikkoa on ollut sairaslomaa tähän mennessä kun kuume ja muut oireet ovat vieneet petipotilaaksi, onpa halpaa kansantaloudelle ja työnantajalle tällainen sairaslomailu.
Jos se sairastunut perhe olisi pitänyt sen pilttinsä kotona olisi mun tietojen mukaan lähemmäs kymmenen perhettä säästynyt koronalta, joten siinä voi laskea että lähemmäs 20 työnantajaa olisi säästynyt sairaslomakuluilta. Eli talous edelläkin kannataisi tätä vähän yrittää torjua, puhumattakaan ihmisten terveydestä ja koronan jälkivaikutuksista.
Vierailija kirjoitti:
Koska ihmisistä on ok laittaa koronaa sairastavan perheen jäsen sinne kouluun ja leireille, tartuntoja tulee. Mullekin tuli nimenomaan tällaisen tahallisen tartuttajan kautta, muita kontakteja ei ollut. Kolme viikkoa on ollut sairaslomaa tähän mennessä kun kuume ja muut oireet ovat vieneet petipotilaaksi, onpa halpaa kansantaloudelle ja työnantajalle tällainen sairaslomailu.
Jos se sairastunut perhe olisi pitänyt sen pilttinsä kotona olisi mun tietojen mukaan lähemmäs kymmenen perhettä säästynyt koronalta, joten siinä voi laskea että lähemmäs 20 työnantajaa olisi säästynyt sairaslomakuluilta. Eli talous edelläkin kannataisi tätä vähän yrittää torjua, puhumattakaan ihmisten terveydestä ja koronan jälkivaikutuksista.
"ihmisistä on ok" -kuule kun se on THL:n ohje. Vaikka kotona on koronaa, oireeton lapsi menee kouluun tai varhaiskasvatukseen. Ihmiset tekee yleensä kuten ohjeistetaan, ainakin tällaisissa asioissa.
Typerä ohjehan se on, mutta mitä muutakaan ohjenuoraa on.
Ja sitten taas. Tähän mennessä jokainen, joka rokotuksen haluaa, on sen saanut jo useaan kertaan. Ei ole mitään järkeä sulkea kaikkia toimintoja kun suurin osa ihmisistä on suojattu, kaikki voitava on tehty.
Jos sinulle tuli monen viikon sairaus niin se on harmi. Mutta olet siinä vähemmistössä. Ei ohjeita voida tehdä sen perusteella että kourallinen ihmisiä ehkä saa pitkittyneen taudin. Yleensä korona menee rokotetulla ohi muutamassa päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa teoriassa siltä, että koronatoimia pitäisi olla enemmän. Käytännössä lapseni luokasta yli puolet piti keväällä koronan samaan aikaan, tarttuvuus on todella herkkä kaikista toimista huolimatta. Ehkä on lakattu vaan ampumasta tykillä (vilkkaasti liikkuvaa) hyttystä.
Ihmetyttää kyllä, kun kouluille on annettu erittäin tarkka ohjeistus, mutta kouluissa halutaan elää normaaliaikaa.
Kyllä teillä on siellä vastuu estää koronan leviämistä henkilöstössä ja oppilaiden kesken!
En ymmärtänyt vastauksestasi mitään. Keillä teillä? Meillä vanhemmilla? Mikä tarkka ohjeistus, se keväinen?
Pointtini oli se että jos koulut on auki niin leviämistä ei estetä jollain maskeilla (ei tuonkaan ryppään lähde ikinä selvinnyt ja oireettomana tartutti) ja kouluja ei lasten mielenterveyden takia voi kiinnikään pitää.
Tuntuu että joillekin on tärkeintä saada omaa mielenrauhaa "vahvoista" toimista, sama se onko niistä todellista hyötyä vai ei. Riskiryhmille tilanne on inhottava, mutta niin on sulutkin kaikille muille ja vähemmällä ei näin tarttuvaa tautia estetä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuli koulusta viesti Etelä-Suomessa, että oireita saaneet jäävät pois lähiopetuksesta. Mutta varmasti ei saa mitään tietoa, jos luokalla on koronaa.
Maskeja ei ole suositeltu.
Maskeja SAA pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärtänyt vastauksestasi mitään. Keillä teillä? Meillä vanhemmilla? Mikä tarkka ohjeistus, se keväinen?
Pointtini oli se että jos koulut on auki niin leviämistä ei estetä jollain maskeilla (ei tuonkaan ryppään lähde ikinä selvinnyt ja oireettomana tartutti) ja kouluja ei lasten mielenterveyden takia voi kiinnikään pitää.
Tuntuu että joillekin on tärkeintä saada omaa mielenrauhaa "vahvoista" toimista, sama se onko niistä todellista hyötyä vai ei. Riskiryhmille tilanne on inhottava, mutta niin on sulutkin kaikille muille ja vähemmällä ei näin tarttuvaa tautia estetä.
Tulin just kauppakeskus Sellosta. Bussissa ja kauppakeskuksessa käytin ulosvirtausventtiilillä varustettua ffp3-hengityssuojainta. En kokenut lainkaan inhottavaksi. Aika vähän näkyi kenelläkään maskeja, mutta ei se mua haitannut. 100%:sti ei voi suojautua koronalta, mutta ei voi suojautua monelta muultakaan asialta. Autokolarissa voi kuolla tai vammautua pahasti, vaikka käyttäisikin turvavyötä. Silti tyrvavöitä käytetään, vaikka nekään eivät anna 100%:sta suojaa. Mun puolestani muut ihmiset voivat elää ihan normaalisti, riskiryhmäläisenä suojaan itseni. Käyttäisin ffp3:sta siltikin, vaikka kaikilla muilla ihmisillä olisi kirurginmaski.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on juuri näin. Kouluun, juhliin, päiväkotiin, juhliin, matkalle tai kylään ei lähdetä koronassa. Tämä esimerkki osoittaa, että miksi.
Niinpä... ja sairaalaan mennään töihin (hoitamaan mm.vastasyntyneitä, raskaana olevia, syöpäsairaita), vaikka kotona on koronasairas ihminen ja aivan selkeä altistuminen (esim.puoliso, jonka kanssa nukuttu samassa sängyssä).
Itse esim. tiesin altistuneeni, olin töissä iltavuorossa klo 22 asti ja seuraavana yönä aloin oireilla ja aamulla pos.testi (ennen tuota iltavuoroa testi neg.) ja varmasti olin tartuttava jo tuon iltavuoron aikana. Mutta työnantajan ohjeen mukaan töihin vaan pitää mennä!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuli koulusta viesti Etelä-Suomessa, että oireita saaneet jäävät pois lähiopetuksesta. Mutta varmasti ei saa mitään tietoa, jos luokalla on koronaa.
Maskeja ei ole suositeltu.
Maskeja SAA pitää.
Toki, mutta luuletko, että lukiossa pari oppilasta pitäisi, jos enemmistöllä ei ole. Kyllä suosituksen pitää tulla kouluilta ja kunnan tartuntatautilääkäriltä.
Christiiina kirjoitti:
Riskiryhmään kuuluvien kannattaisi ottaa rokote, niin ei tarvitsisi pelätä koronatartuntaa.
Mulla on kolmannesta rokoteannoksesta jo 8 kuukautta, mutta en ole vielä oikeutettu saamaan neljättä.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä... ja sairaalaan mennään töihin (hoitamaan mm.vastasyntyneitä, raskaana olevia, syöpäsairaita), vaikka kotona on koronasairas ihminen ja aivan selkeä altistuminen (esim.puoliso, jonka kanssa nukuttu samassa sängyssä).
Itse esim. tiesin altistuneeni, olin töissä iltavuorossa klo 22 asti ja seuraavana yönä aloin oireilla ja aamulla pos.testi (ennen tuota iltavuoroa testi neg.) ja varmasti olin tartuttava jo tuon iltavuoron aikana. Mutta työnantajan ohjeen mukaan töihin vaan pitää mennä!!
Aivan uskomatonta ja vastuutonta!
Kai nyt tajuatte että maskienvastustus ei ole mikään ry ss juttu vaan kaikki selväpäiset haluavat näistä suosituksista (pakotuksista töissä) eroon?