Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sukupolvien välinen kuilu: Mitä asioita elämästäsi vanhempasi eivät ymmärrä?

Vierailija
19.08.2022 |

Tuli tällainen keskustelunavaus mieleen, kun kävin isäukon kanssa keskustelua.

Sekä minun että puolisoni vanhemmat ovat keränneet hyvin mittavankin omaisuuden perusduunareina jo nuorina. Lapset nyt muuttaneet pois kotoa, on mökkejä ja kakkosasuntoja ja sijoitusasuntoja, toki myös iso omakotitalo kahdelle ja molemmilla upouudet, kalliit autot, joista toiselle ei oikeastaan ole edes käyttöä. Ulkomailla reissataan yhtäsoittoa.

Minä ja puoliso 30v, opinnot pian taputeltu molemmilla ja toinen vauvan kanssa kotona. Vuokrakolmio, reilu 5000€ auton saimme vaivalla säästettyä. Aika kädestä suuhun mennään, mihinkään ylimääräiseen ei ole nyt varaa.

Noh, tämä vaivalla säästöillä ostettu auto meni rikki, ja korjaaminen on kallista. Selvitään kyllä, mutta puurolinjalla menee pitkä tovi. Erehdyin harmittelemaan auton rikkoutumista isäukolle. Sain paasauksen siitä, kuinka tilanne on meidän oma syy, koska ostimme halvan, vanhan auton, emmekä satsanneet kerralla kunnolliseen. Uusi pitäisi olla, hyvää merkkiä ja nykyään mielellään sähköllä kulkeva tietysti. Ikään kuin vanhalla halvalla autolla ajeleminen olisi meille joku mieluisa harrastus ja elämäntapavalinta. :D Eihän se ole osamaksulla kuin noin 400€ kuussa?? Samaan syssyyn kertoi, kuinka tyhmää on asua vuokralla (vaikka hyvin tietää, että ollaan säästetty useampi vuosi pankin vaatimaa käsirahaa omaan ja vielä uupuu)

Paasauksen päätteeksi kysyi, onko kallis remppa tiedossa. Kerroin, että reilu tonnin luokkaa. Naurahti, että eihän tuo ole paha ollenkaan. Luuli, että puhun kymppitonnien korjauksesta, kun puhuin kalliista. :D

Mitä teille tulee vastaavia mieleen?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuilu on n. 2-3 metriä.

Vierailija
2/43 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtävät kyllä varsin hyvin mun elämää. Ainoa missä kohdassa alkaa heillä katse lasittua on silloin harvoin kun tulee ammattiasiani puheeksi, mutta eihän se ole ihmekään. Heillä ammatit sellaisia vanhanaikaisen konkreettisia, mulla taas tyypillinen digiammatti, josta ei paljon mitään kouriintuntuvaa ole näyttää. 

Toi on totta, että monilla elintaso on laskenut verrattuna edelliseen sukupolveen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtävät kyllä varsin hyvin mun elämää. Ainoa missä kohdassa alkaa heillä katse lasittua on silloin harvoin kun tulee ammattiasiani puheeksi, mutta eihän se ole ihmekään. Heillä ammatit sellaisia vanhanaikaisen konkreettisia, mulla taas tyypillinen digiammatti, josta ei paljon mitään kouriintuntuvaa ole näyttää. 

Toi on totta, että monilla elintaso on laskenut verrattuna edelliseen sukupolveen.

Meillä elintaso on huimasti noussut ja niin on kaikilla muillakin lähipiirin ihmisillä. En tunne oikeastaan ketään, jolla olisi elintaso laskenut verrattuna vanhempiinsa.

Vierailija
4/43 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuinka vaikeaa työpaikan saaminen oikeasti nykyään on.

Vierailija
5/43 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ap:n tilanne johdu mistään kuiluista, vaan luonnehäiriöstä. Kyllä nyt normaalit ihmiset osaavat päätellä että minkälaiset tulot kelläkin on, kun tietävät koulutuksen ja työtilanteen. Ap:n vanhemmat nyt vaan eivät tunne empatiaa, vaan haluavat tahallaan loukata. Ei johdu iästä, tuloista, mistään muusta kuin ilkeästä luonteesta.

Ei kannata enää heille kertoa oikeastaan mitään omasta elämästä. Ei heitä kiinnosta, haukkuvat vaan. Ja kannattaa pistää korvan taakse kaikki letkautukset, että osaat sitten aikanaan sanoa auttamisen tarpeisille vanhemmille takaisin että olisit säästänyt, saisit nyt maksettua kotihoidon.

Minun äitini ei ymmärrä esim. somesta mitään, osaa brittienglantia mutta ei ymmärrä amerikan englantia ollenkaan. Hän ei kuitenkaan ole ilkeä minua kohtaan.

Vierailija
6/43 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä elintaso on huimasti noussut ja niin on kaikilla muillakin lähipiirin ihmisillä. En tunne oikeastaan ketään, jolla olisi elintaso laskenut verrattuna vanhempiinsa.

Elitistinen sisäpiiri pieni pyörii... :/

Vierailija
7/43 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luokkaretkellä ja elän täysin erilaisessa maailmassa kuin duunarivanhrmpani. Eivät ymmärrä mitä teen työkseni, eivätkä mikä edes on tutkintoni. Puhumme myös hyvin erilaista kieltä, minulle aivan arkiset sanat ovat heille suuttumisen arvoisia ja käsittämättömiä sivistyssanoja. Asun kaupungissa, he asuvat maalla, eivätkä käsitä, miksi en halua muuttaa pois ydinkeskustan kerrostalosta maaseudun rauhaan. Tykkään elää riippumatonta elämää, heistä olen hullu, kun en jo osta omaa asuntoa ja hanki perhettä.

Tulemme toimeen, kun en oikeastaan puhu mitään vaan vain kuuntelen ja nyökyttelen. Niin vedetään ne pakolliset näkemiset pari kertaa vuodessa, muuten ei olla tekemisissä.

Vierailija
8/43 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin eläke on 1800 e/kk brutto, joten aika ihanaa, että porukka elää säästäväisesti ja saa rahat riittämään, kun ei ole uutta puhelinta joka vuosi, ei ulkomaanmatkoja, jokapäiväistä lattea kahvilassa jne. Nuorilla on nyt inflaatio, joka auttaa maksamaan asuntolainat ihan samoin kuin vanhemmillaan aikanaan, joten elämä muuttuu kyllä todella hyväksi, kunhan lainojen korot on samat kuin vanhemmillaan samassa iässä eli 10-15%.

Vanhempani eivät ymmärrä sitä, että väki maksaa 90 e/kerta siitä, että he käyvät terapiassa puhumassa jostain marsun kuolemasta 25 vuotta sitten. Miksi ihmiset eivät hyväksy sitä, että jotkut asiat tapahtuivat, eivät ne ole kenenkään syy.

Vierailija
9/43 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen luokkaretkellä ja elän täysin erilaisessa maailmassa kuin duunarivanhrmpani. Eivät ymmärrä mitä teen työkseni, eivätkä mikä edes on tutkintoni. Puhumme myös hyvin erilaista kieltä, minulle aivan arkiset sanat ovat heille suuttumisen arvoisia ja käsittämättömiä sivistyssanoja. Asun kaupungissa, he asuvat maalla, eivätkä käsitä, miksi en halua muuttaa pois ydinkeskustan kerrostalosta maaseudun rauhaan. Tykkään elää riippumatonta elämää, heistä olen hullu, kun en jo osta omaa asuntoa ja hanki perhettä.

Tulemme toimeen, kun en oikeastaan puhu mitään vaan vain kuuntelen ja nyökyttelen. Niin vedetään ne pakolliset näkemiset pari kertaa vuodessa, muuten ei olla tekemisissä.

Mua kiinnostaisi kuulla esimerkkejä näistä arkisista sanoista, joita vanhempasi eivät ymmärrä.

Vierailija
10/43 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko että duunareilla on moinen elintaso. Ystävien sekä omat vanhemmat on duunareita ja enintään alempaa keskiluokkaa, eikä kellään heistä ole tuollaisia omaisuuksia. Enintään oma kerrostalokaksio ja/tai vedetön 20 neliön kesämökki keskellä metsää.

Lisäksi itsellä sekä ystävillä on kaikilla yliopisto tai amk-tutkinto, ja jokaikisella huomattavasti vanhempiaan korkeampi elintaso.

Vierailija
11/43 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tanssimista ja laulamista.

Vierailija
12/43 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostaisi kuulla esimerkkejä näistä arkisista sanoista, joita vanhempasi eivät ymmärrä.

No esimerkiksi kulminoituminen ainakin oli sellainen, että siitä ihan suututtiin. En nyt muista tähän hätään toista esimerkkiä, palaan jos tulee mieleen.

Vierailija
13/43 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Aiemmin ainakin. Se että tekee asiat erilailla kuin vanhempi, vaikka se olisi parempi ratkaisu, vanhempi on tehnyt jotkut asiat liian hankalasti ja vaikeasti

-Se että ei syöksy heti sinne tänne kivijalkaliikkeisiin etsimään tuotteita, vaan tekee etsintää ensin verkossa ja tiedustelee, ehkä jopa tilaa netin kautta jos edullinen

-Koska vanhemmalla on itsellään rahaa, ei ymmärrä etten voi itse hankkia heti kaikkea noin vain

-Se ettei kuluta kaikkea aikaa samoihin asioihin kuin vanhempi, eikä kiinnosta samat asiat tyyliin hautausmaalla kävely

-Että uskon suunta on erilainen, hänen uskonsa ja opetuksensa ovat ainoa oikea

Vierailija
14/43 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tätä, kuolkaa ahneet boomerit. Ette ymmärä ja miksette maksa aikuisten lasten elämää, he ovat köyhiä kaikki. Ja hoitaaka ne lapsenlapset, kyllä te jaksatte, hiton rikkaat eläkeläiset.

Vierailija
15/43 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä usko että duunareilla on moinen elintaso. Ystävien sekä omat vanhemmat on duunareita ja enintään alempaa keskiluokkaa, eikä kellään heistä ole tuollaisia omaisuuksia. Enintään oma kerrostalokaksio ja/tai vedetön 20 neliön kesämökki keskellä metsää.

Lisäksi itsellä sekä ystävillä on kaikilla yliopisto tai amk-tutkinto, ja jokaikisella huomattavasti vanhempiaan korkeampi elintaso.

Mun vanhemmat olivat ihan tavallisia duunareita. Myös heillä oli/on sijoitusasuntoja, mökki, vene jne. Ja tuo on juuri se kuilu. Vanhempieni mukaan arjessa pitää aina kitsastella. Ostaa mahdollisimman halpaa ruokaa ja halpoja vaatteita jotta pystytään säästämää ja ostamaan osakkeita ja sijoitusasuntoja. Lapsena ruoka oli perunat ja ruskea kastike -linjaa. Marjastettiin ja sienestettiin ihan älyttömästi.

Vanhemmat eivät ymmärrä, miksi me tuhlaamme vähän laadukkaappaan tai kalliimpaan ruokaan. Vaatteitakin on sopiva määrä ja osa merkkikamaa. Ostamme jopa palveluja,kuten talonmaalauksen tai puidenkaadon.

Vierailija
16/43 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni ainakin osasi kertoa muistisairaalle äidilleen yksinkertaistetulla kielellä työstään niin, että äitinsä jopa ymmärsi. Työn tarkkaa kulkua hän ei tietenkään kertonut, mutta sen mihin asiaan työ liittyy ja miten.

Vierailija
17/43 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ihmeellistä, jos ihmiset eivät näe yhteiskunnassa tapahtunutta elintason nousua, sanotaan vaikka viimeisten 30 vuoden aikana.

Vierailija
18/43 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liha vs. vege.

Jos ajatellaan juhlaruokia, on vanhemmilleni liha ja erityisesti naudanliha varma valinta. Jos halutaan tarjota vieraille voileipiä, pitää niihin toki laittaa kinkkua.

Itse taas en ikinä valkkaisi liharuokaa pääruoaksi juhliin tai laittaisi lihaa voileipiin, niin harva tuttuni syö (punaista) lihaa ainakaan kovin mielellään. Kasvisvaihtoehto on itsestäänselvä juhlissa.

Vierailija
19/43 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liha vs. vege.

Jos ajatellaan juhlaruokia, on vanhemmilleni liha ja erityisesti naudanliha varma valinta. Jos halutaan tarjota vieraille voileipiä, pitää niihin toki laittaa kinkkua.

Itse taas en ikinä valkkaisi liharuokaa pääruoaksi juhliin tai laittaisi lihaa voileipiin, niin harva tuttuni syö (punaista) lihaa ainakaan kovin mielellään. Kasvisvaihtoehto on itsestäänselvä juhlissa.

Minä ymmärrän lihan ja kasvisruoan eron, vaikka olen vanhempi ihminen. Itse järjestämiini juhliin laitan tai laittaisi liharuokia ja kasvisruokia.

Vierailija
20/43 |
19.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti kaikilla, mutta tämä on oikeasti minun ja puolison vanhempien (reilu 50v) tilanne.